Wiele firm chciałoby zaoferować swoim klientom produkty z większą możliwością personalizacji niż dotychczas, jednak powstrzymują ich zwiększone koszty produkcji. Problem ten może zostać rozwiązany za pomocą konfiguratora produktów. Odpowiednio wdrożony, może zostać wykorzystany do konfigurowania indywidualnych produktów przy jednoczesnym zachowaniu wydajności produkcyjnej, nawet przy zamówieniu na zaledwie jedną sztukę.
Według badań przeprowadzonych przez University of Applied Sciences Central Hesse (THM), małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż posiadają duże pole do poprawy w zakresie cyfrowych procesów biznesowych. Pośród wielu działów firm produkcyjnych, nawet przodujące dział zakupów wykazują poziom digitalizacji na poziomie zaledwie 54%. Znacznie gorzej jest w przypadku kluczowych procesów związanych ze sprzedażą i produkcją.
Tylko co trzecia firma w Niemczech oferuje swoim klientom konfigurator produktów. Przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tych deficytów, nie są jednak w stanie samodzielnie wdrożyć odpowiednich środków by zmienić tą sytuację.
Problem może zostać rozwiązany za pomocą wdrożenia rozwiązania proALPHA ERP dedykowanego dla firm produkcyjnych, który posiada wbudowany moduł do konfiguracji produktów. Dlaczego warto wdrożyć Konfigurator Produktu? Przedstawiamy listę korzyści i usprawnień, które osiągają przedsiębiorstwa produkcyjne:
Wizualizacje produktu przekonują klientów do zakupu
Twoi klienci będą mogli zobaczyć produkt poprzez podgląd do szkiców, rysunków i wizualizacji 3D. Dzięki Konfiguratorowi Produktu zobaczą, jak wyglądać będzie produkt w wybranym przez nich kolorze, rozmiarze czy wariancie. Wizualizację utwierdzają klienta w przekonaniu, że produkt będzie zgodny z jego oczekiwaniami, co wpływa na skrócenie czasu podejmowania decyzji i zwiększenie satysfakcji klientów poprzez dostosowanie produktów do indywidualnych oczekiwań klienta.
Ocena możliwość wykonania produktu
Nie każda kombinacja parametrów konfiguracyjnych ma sens. Konfigurator powinien mieć za zadanie wykluczenie sprzecznych ze sobą elementów konfiguracji. Na przykład szyberdachu w samochodzie typu kabriolet.
Ogranicz silosy danych
Konfigurator produktu uruchomiony jako niezależna aplikacja, niepołączona z systemami produkcyjnymi i sprzedażowymi to kiepski pomysł. Zamiast tego, zastanów się nad stworzeniem płynnego procesu zaczynającego się na złożeniu zamówienia do modułu sprzedażowego bezpośrednio z aplikacji konfiguratora. Taką możliwość zapewnia Konfigurator Produktu wbudowany w system ERP.
Parametry wyrobu pod kontrolą
Im szybciej wszystkie parametry zamówionego produktu zostaną zdefiniowane – tym lepiej. Integracja i przenoszenie danych bezpośrednio do oprogramowania produkcyjnego sprawi, że zlecenia będą realizowane szybko i efektywnie, nawet dla zamówień na jedną sztukę produktu.
Dostęp do terminu realizacji zamówienia
W kontekście decyzji o zakupie, oprócz ceny, równie ważny jest przewidywany termin realizacji zamówienia. Jest to możliwe tylko w momencie, gdy konfigurator czerpie informacje bezpośrednio z oprogramowania ERP lub jak w przypadku proALPHA ERP – jest jego integralną częścią.
Natychmiastowe wyceny
Już na poziomie tworzenia konfiguracji, klient powinien poznać dokładny kosztorys realizacyjny. Indywidualna oferta może zostać skrojona na miarę w zależności od klienta. Wszystko to może być dokonane za pomocą specjalnie zdefiniowanych formuł w systemie proALPHA.
Dostęp do klienta końcowego
W przypadku dużych i skomplikowanych zamówień, konsultant sprzedażowy zawsze powinien zająć się tematem osobiście. Dla pozostałych zapytań, udostępnij klientowi platformę, gdzie sam skomponuje składniki oferty i przekształci ją do zamówienia, które trafi bezpośrednio do programu sprzedażowego w celu jego realizacji.
Automatyzacja procesów produkcji mebli dzięki systemowi ERP
Produkcja mebli należy do szóstej w kolejności gałęzi przemysłu drzewno-papierniczego, a eksport osiąga wartość kilkunastu miliardów złotych. Polskie meblarstwo przeżywa rozkwit i zyskuje uznanie na rynku międzynarodowym. Z drugiej strony producenci muszą liczyć się z brakiem kadry i coraz silniejszą konkurencją. Rozwiązaniem jest automatyzacja procesów, a konkretnie wdrożenie systemu ERP, który umożliwi efektywne planowanie, harmonogramowanie i rozliczanie produkcji.
Meble produkowane w Polsce są jednym z najlepszych polskich towarów eksportowych. Polska jest szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie, zajmuje tym samym pozycję jednego z liderów w branży. Branża meblarska zajmuje strategiczną pozycję w rozwoju gospodarczym kraju, co potwierdzają statystyki Głównego Urzędu Statystycznego. Wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku eksport wzrósł o kolejne 3,6% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016, a jego wartość wyniosła ponad 17 mld zł; z kolei wartość importu przekroczyła 4 mld zł, co oznacza stały wzrost rok do roku.
Jednakże utrzymanie rozwoju przemysłu meblarskiego na wysokim poziomie wymaga zastosowania przez przedsiębiorstwa rozwiązań, które przełożą się na wzrost wydajności i rentowności przedsięwzięcia. System ERP dla producentów mebli to dedykowane narzędzie, dzięki któremu konkurowanie na rynkach zagranicznych będzie w ogóle możliwe, a to za sprawą efektywnej automatyzacji procesów produkcji.
Przekonała się o tym firma eibe Produktion+Vertrieb GmbH & Co. KG, której zakład produkcyjny w Röttingen uważany jest za jeden z najnowocześniejszych w Europie – buduje i produkuje urządzenia i meble do zabaw. Aby sprostać wymaganiom w zakresie jakości i zaangażowania pracowników, producent opiera się na kompleksowym rozwiązaniu proALPHA ERP, którym zastąpiła technologicznie starzejące się centrum kontroli produkcji. Dzięki rozwiązaniu zyskała podgląd różnych linii produktów z różnymi procesami i czasami produkcyjnymi, bardziej wydajne przetwarzanie zamówień i minimalizację kosztów magazynowania dzięki planowaniu produkcji na bieżąco, ulepszyła się również obsługa klienta za sprawą mobilnego dostępu do wszystkich danych. Więcej szczegółów na stronie proALPHA
System ERP dla producentów mebli
Producenci mebli zmagają się z rozproszeniem informacji i systemów odnoszących się do całego procesu produkcji. Z jednej strony osobne programy i dane do projektowania mebli, programy inżynierskie CAD, systemy zarządzania firmą i produkcją ERP/MRP, programy do opracowywania katalogów, narzędzia do przygotowywania cenników, programy do aranżacji wnętrz, a z drugiej strony systemy zarządzające sprzedażą, zamówieniami, produkcją i logistyką. W przypadku takiego rozproszenia zmniejsza się elastyczność produkcyjna i konfiguracyjna mebli, dlatego idealnym rozwiązaniem jest scalenie wszystkich informacji w jednym programie automatyzującym procesy – w systemie ERP przeznaczonym dla producentów mebli.
Automatyzacja procesów produkcji mebli to warunek terminowej realizacji zamówień, poprawy elastyczności i dostosowania się do rosnących wymagań rynku. Zwłaszcza że od fabryk wymaga się realizacji koncepcji Przemysłu 4.0, która obejmuje cyfryzację gospodarki poprzez wdrożenia i zwiększenie świadomości w zakresie korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji. Tymczasem okazuje się, że producenci mebli wciąż są bliżej idei 2.5.
W 2016 roku przeprowadzono badania stopnia automatyzacji polskich firm, z których wynika, że tylko 15 proc. krajowych zakładów produkcyjnych jest w pełni zautomatyzowanych. W przypadku 76 proc. fabryk występuje częściowa automatyzacja, natomiast u 9 proc. wskazano brak automatyzacji. Do tego niewielka część przedsiębiorstw korzysta z systemów IT do zarządzania i sterowania produkcją, zatem przed polską branżą meblarską stoi wyzwanie w postaci przeprowadzenia reorganizacji produkcji w taki sposób, aby wkroczenie w Przemysł 4.0 było płynne i w ogóle możliwe.
Korzyści z automatyzacji procesów produkcji mebli
Automatyzacja produkcji przynosi wiele korzyści, najważniejszym rezultatem jest poprawa elastyczności produkcyjnej i dostosowanie się do rosnących wymagań rynku. W tej branży liczy się przede wszystkim wydajność i elastyczność, ponieważ to szybkość działania i jakość oferowanych towarów są decydujące. Warunkiem uzyskania takich wyników jest wdrożenie systemu do planowania produkcji, który ułatwi i pomoże wytworzyć i zrealizować zróżnicowane wyroby przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów.
5 najważniejszych korzyści z wdrożenia ERP dla producentów mebli:
Optymalizuje pracę ludzi i maszyn.
Umożliwia sprawniejsze zarządzanie przepływem materiałów.
Zwiększa wydajność.
Ogranicza koszty mediów (głównie energii elektrycznej i sprężonego powietrza).
Minimalizuje błędy i zapobiega awariom.
Znakomitym przykładem zastosowania automatyzacji w produkcji mebli jest firma AICHINGER GmbH z siedzibą w Wendelstein w Niemczech oferująca rozwiązania do aranżacji wnętrz dla przemysłu spożywczego. Dostarcza urządzenia, oświetlenia i profesjonalne kuchnie dla piekarni, kawiarni, sklepów mięsnych, delikatesów, supermarketów, restauracji i hoteli na całym świecie. W portfolio znajdują się duże projekty o powierzchni do 1500 mkw, które realizowane są w ekspresowym tempie (np. część usługowo-spożywcza na lotnisku w Wiedniu). Aby efektywnie zarządzać ponad 2000 indywidualnymi projektami rocznie, przy zachowaniu ogromnej ich różnorodności, firma zdecydowała się wdrożyć kompletne rozwiązanie proALPHA ERP.
Block Quote
Producenci mebli stoją przed nową rewolucją przemysłową i powinni być gotowi inwestować w nowoczesne systemy. Wprowadzenie automatyzacji procesów produkcji mebli jest kluczem utrzymania tytułu lidera na rynku, a także szansą na znalezienie się w ścisłej czołówce najlepszych producentów na świecie. Jak pokazują przykłady wdrożeń systemów ERP, odpowiednie narzędzie jest dostępne i doskonale sprawdza się w praktyce, umożliwiając planowanie i nadzorowanie produkcji krok po kroku.
Grupa Proalpha to firma funkcjonująca na rynku od 30 lat, obsługująca ponad 8 tysięcy klientów na całym świecie. System proALPHA ERP jest przeznaczony dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych i dostępny jest w 15 wersjach językowych....