Magazyn-przyszłości-system-WMS-w-chmurze-a-tradycyjny

Magazyn przyszłości: system WMS w chmurze a tradycyjny

Magazynowanie to proces, który był znany już nawet w starożytnym Egipcie. Początkowo dotyczył przede wszystkim produktów spożywczych, ale z upływem czasu zaczęto przechowywać również inne rodzaje towarów. Z biegiem lat magazyny zmieniały swoją formę, aż pod koniec XX wieku stopniowo zaczęto wprowadzać rozwiązania z zakresu cyfrowej technologii, które ułatwiły i ulepszyły cały proces.

Postępująca digitalizacja pozwoliła na stworzenie, a następnie rozwinięcie oprogramowania WMS, z którego obecnie można korzystać nawet bez posiadania infrastruktury czy kupna licencji. Wystarczy dostęp do sieci prywatnej lub internetu. Model chmurowy systemu WMS to bez wątpienia rozwiązanie przyszłości. Jednak to ten tradycyjny nadal pozostaje głównym wyborem wielu firm. Jeżeli jesteś na etapie podejmowania decyzji o wdrożeniu takiego rozwiązania w swoim przedsiębiorstwie, ten artykuł jest dla Ciebie. Porównujemy w nim system WMS  w modelu tradycyjnym oraz chmurowym.

Czym różni się WMS w chmurze od rozwiązania tradycyjnego?

Obecnie wiele przedsiębiorstw poszukuje rozwiązań, które są nie tylko wygodne i intuicyjne, ale które można także obsługiwać z dowolnego miejsca. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się systemy WMS w chmurze. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez platformę Statista, rynek cloud computingu w Polsce do końca 2023 roku osiągnie 1,37 mld dolarów. Z kolei do 2027 urośnie prawdopodobnie do niemalże 2,5 mld dolarów. Mimo to, większość polskich przedsiębiorców wciąż decyduje się na oprogramowanie WMS w modelu tradycyjnym. Stanowi ono sprawdzone i pewne rozwiązanie, które przynosi organizacjom wiele korzyści. Jakich korzyści można spodziewać się wybierając jednak model chmurowy?

System WMS w chmurze a tradycyjny: dostępność

System WMS w chmurze to usługa dostępna online, która pozwala ograniczyć infrastrukturę konieczną do działania rozwiązania. Aby z niej skorzystać, wymagany jest jedynie dostęp do internetu. Tradycyjna wersja systemu WMS (w odróżnieniu od chmurowej) wymaga posiadania serwerów i licencji, co jest nie tylko skomplikowane, ale i kosztowne. Jeśli firma nie ma swojej infrastruktury, inwestycja w rozwiązanie w modelu on-premise zwykle wymusza poświęcenie większego nakładu finansowego.

System WMS w chmurze a tradycyjny: koszty

Oprogramowanie w chmurze opiera się na jednorazowych płatnościach za użytkowanie lub abonamencie, więc (zwłaszcza w początkowej fazie wdrożenia) może być ono bardziej opłacalne dla przedsiębiorstwa. Jak zostało już wcześniej wspomniane, tradycyjny system WMS wymaga posiadania odpowiedniej struktury informatycznej. Dlatego coraz częściej wielu przedsiębiorców rozważa rozwiązanie w chmurze. Dzięki temu mogą oszczędzić koszty związane m.in. z budową i utrzymaniem infrastruktury. Możliwość opłaty w formie abonamentu ułatwia zarządzanie budżetem. W przypadku wdrożenia systemu WMS w tradycyjnym modelu, o ile zakup sprzętu można rozłożyć w czasie (np. wykorzystując leasing), o tyle koszta początkowe związane z jego instalacją i konfiguracją, są bardzo wysokie – niezależnie od tego, czy wykonuje to zewnętrzny dostawca, czy Twoi pracownicy. Samo oprogramowanie można z kolei wdrożyć np. za pomocą metodyki zwinnej i podzielić je na tzw. sprinty, dzięki czemu koszty związane z implementacją rozkładane są na wiele miesięcy.

System WMS w chmurze a tradycyjny: elastyczność i skalowalność

System WMS w chmurze jest zwykle znacznie bardziej elastyczny od klasycznego, ponieważ dostawcy oferują możliwość dostosowania parametrów dostarczanych usług do aktualnych potrzeb. Niezależnie od tego, czy rośnie ilość przechowywanych danych w wyniku zwiększenia liczby indeksów, czy zamówień do przetworzenia, lub też zmienia się rodzaj magazynowanego asortymentu, można skalować go w górę lub w dół. Jest to więc korzystne szczególnie dla tych biznesów, które dynamicznie się rozwijają, lub mają plany na podobne zmiany w przeciągu najbliższych kilku lat. Skalowanie tradycyjnego rozwiązania jest trudniejsze, ponieważ może wymagać zakupu dodatkowego sprzętu oraz kolejnych elementów infrastruktury.

Wyzwania związane z wdrożeniem systemu WMS w chmurze

Wdrożenie systemu WMS w chmurze niesie ze sobą specyficzne wyzwania, nad którymi warto się pochylić. Często poruszaną przez przedsiębiorców kwestią jest bezpieczeństwo danych. Zwykle uzasadniają swoje obawy tym, że przy przenoszeniu danych do sieci, stracą nad nimi kontrolę, a informacje będą narażone na ataki cyberprzestępców. Warto natomiast pamiętać o tym, że dostawcy usług chmurowych zapewniają dokładne zabezpieczenie danych oraz spełnienie norm i przepisów branżowych. Informacje są szyfrowane i przechowywane w centrach zgodnych z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Takie działania mają na celu zapewnić ochronę przed nieautoryzowanym dostępem, a także zapewniają szybkie odtworzenie przechowywanych danych w przypadku awarii sprzętu lub zdarzeń losowych, takich jak np. pożar. Systemy WMS w chmurze są stale monitorowane, a dostęp do nich jest ściśle kontrolowany za pomocą np. autoryzacji wielopoziomowej. Regularnie wykonywane są także audyty bezpieczeństwa i aktualizacje zabezpieczeń, które minimalizują ryzyko ataków. Zanim przystąpisz do wdrożenia, porozmawiaj na ten temat z dostawcą. Na pewno będzie on w stanie doradzić, jakie kroki musisz wykonać w kwestii bezpieczeństwa po stronie Twojej organizacji.

Ważnym zagadnieniem w przypadku wyboru modelu WMS w chmurze jest zapewnienie stabilnego łącza internetowego wraz z backupowym łączem odseparowanym od pierwotnego. Dobrą praktyką jest nawiązanie współpracy z różnymi dostawcami, których łącza znajdują się fizycznie jak najdalej. Warto upewnić się, czy rzeczywiście tak jest. Pamiętać należy, że każdy przestój w pracy na magazynie, gdzie cały czas wykonuje się wiele operacji, wiąże za sobą ryzyka opóźnień w realizacji wysyłki towaru – a co za tym idzie, straty zarówno finansowe, jak i wizerunkowe dla firmy.

System WMS w chmurze a Teneum X

W Sente staraliśmy się połączyć najlepsze cechy obu modeli – chmurowego i tradycyjnego. Nasz system WMS nie wymaga połączenia z lokalną infrastrukturą, a działa za pomocą struktury dostarczanej w chmurze. Handheldy wykorzystywane przez magazynierów muszą mieć powiązanie z serwerem, który działa w systemie Windows. Urządzenie podłączane jest do lokalnej sieci WiFi, a ta z kolei jest połączona z serwerem u dostawcy poprzez VPN, który gwarantuje stałe bezpieczeństwo przesyłu danych. Zatem po stronie Klienta pozostaje jedynie zadbanie o to, by firma posiadała dobry router do obsługi ruchu sieciowego oraz wspomnianego wcześniej VPN. Nasz system WMS nie należy do typowej usługi w chmurze, ale jego skalowalność jest równie efektywna.

Podsumowanie

Zarówno WMS w chmurze, jak i w modelu on-premise, może przynieść organizacji wiele korzyści. Pomimo różnic, trudno jednoznacznie wskazać rozwiązanie, które będzie lepsze. Jest to zależne od wielu czynników, takich jak specyficzna sytuacja konkretnego przedsiębiorstwa, procesy, jakie w nim zachodzą, czy strategia biznesowa. Dlatego, zanim zdecydujesz się na jeden z modeli, warto poprosić dostawcę o poradę i przedstawienie wszystkich możliwości. Z jego pomocą łatwiej będzie wybrać rozwiązanie, które lepiej dopasuje się do potrzeb Twojej firmy.

 

https://sente.pl/system-wms/

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu. O firmieLogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych. Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu. Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów. Geneza projektuZe względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum. Cele projektu O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment. Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień. Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to: integracja z systemem ERP (Comarch XL),zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem, usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek. RozwiązaniaPrace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie.  Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.   W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić: Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów. Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny. Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych, Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane. Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy. Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców. Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy. Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h. Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem. Efekty Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła: istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000, wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%, skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu, obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu, zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany. Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.
Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń