Mniej-niż-50-proc

Mniej niż 50 proc. polskich managerów przyznaje, że ich firma jest gotowa na nagłe zakłócenia dostaw

Ostatnie lata udowodniły, że nieprzewidziane wydarzenia i zmiany trendów potrafią zachwiać pozycją pojedynczych przedsiębiorstw, ale i całych branż. Zwiększa się zatem nacisk na tworzenie nowego zaplecza technologicznego łańcuchów dostaw. Ma to umożliwiać organizacjom bardziej elastyczne funkcjonowanie i zwiększać ich odporność. Czy polskie firmy rzeczywiście są gotowe na radzenie sobie ze zmianami przy użyciu technologii? Na to pytanie odpowiadają dane zebrane przez SAP Polska.

Diagnoza ekspertów analizujących branżę przemysłową i produkcyjną jest jasna: zmieniająca się sytuacja geopolityczna czy błyskawiczne narodziny nowych modeli biznesowych pokazują, że biznes musi szukać nowych ścieżek budowania elastyczności i odporności na zmiany rynkowe. Tymczasem praktyka działania polskich przedsiębiorstw pokazuje, że znajdują się one dopiero w połowie drogi ku większej elastyczności i odporności.

1.jpg

Z danych SAP, zebranych na potrzeby raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” wynika, że tylko nieco mniej niż połowa badanych firm przyznaje, że dysponują obecnie narzędziami cyfrowymi, pozwalającymi reagować na szybkie zmiany w łańcuchach dostaw w sytuacjach nagłych. Tymczasem doświadczenia ostatnich lat pokazują, że takie sytuacje zdarzają się coraz częściej i dotykają przeróżnych obszarów:

Polskim przedsiębiorstwom z każdym dniem staje się coraz trudniej sprostać oczekiwaniom klientów. W minionych latach konsumenci przyzwyczaili się do natychmiastowej dostawy swoich zamówień za pośrednictwem firm kurierskich. Jednocześnie zauważalne jest rosnące zainteresowanie klientów ekologicznymi, „zielonymi” rozwiązaniami dostaw, które nie tylko muszą być optymalne kosztowo, ale również minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Z tego względu zarządzanie łańcuchem dostaw staje się coraz bardziej problematyczne. Dodatkowo trzeba uwzględnić wszelkie wyzwania i nieprzewidziane sytuacje na rynku, powodowane np. przez wojnę w Ukrainie, w Izraelu, problemy z Covidem i zerwane łańcuchy dostaw, a także coraz bardziej rosnące koszty energii, paliw kopalnych czy brak dostępności tych zasobów. Zarządzanie łańcuchem dostaw jest obecnie funkcją optymalizacyjną o tak wielkiej ilości zmiennych, że bez żadnego wsparcia systemami informatycznymi, jest ono praktycznie niemożliwym do skutecznego realizowania

Adam Adamczyk

Head of Digital Supply Chain, SAP CEE

Technologią w zmiany?

Jednocześnie z danych wynika, że polskie firmy i menedżerowie dostrzegają potrzeby zmian w kluczowych obszarach.

2.jpg

Wśród najważniejszych wyzwań w obrębie łańcuchów dostaw wskazują oni na zmieniające się okoliczności rynkowe (34%). Szczególną uwagę zwracają także na kwestie utrudniające współpracę i wymianę informacji. Także 34% respondentów wskazuje na brak integracji aplikacji IT w różnych działach. Tylko nieco mniej, bo 33% wymienia na brak strategii zarządzania łańcuchem dostaw w sytuacjach kryzysowych. Spora część badanych (31%) wskazuje także na mało elastyczne i przestarzałe systemy księgowości i zakupów. To bardzo ważny element diagnozy. Specjaliści podkreślają, że cyfryzacja rozpoczęta kilka lat temu musi być wciąż przeprowadzana na nowo, bo inaczej firmy nie będą w stanie sprostać aktualnym wyzwaniom:

Polscy managerowie mają bardzo duże oczekiwania, związane z tym, że informatyka powinna ich wspierać. Natomiast systemy, które zostały wdrożone dwa, trzy, czy nawet pięć lat temu, nigdy nie były gotowe na tego typu wyzwania. Wdrażając je wówczas, nikt nie brał pod uwagę tego, że nastąpi wojna czy pandemia. Aktualnie managerowie łańcucha dostaw chcą mieć narzędzia, które są w stanie natychmiast dostosować się do zmieniających się sytuacji. Tak, żeby informatyka nie była blokerem, ale de facto katalizatorem zmian. Aż 49% polskich managerów twierdzi, że dysponują narzędziami, które pozwalają im reagować na to, co się dzieje na rynku. Ponieważ te systemy nie były przygotowane na tak wielkie zmiany, ogranicza je jednak technologia. Zatem odpowiedzią na wszystkie wyzywania, jakie stoją dzisiaj przed menadżerami logistyki i produkcji, są rozwiązania chmurowe. Elastyczne umiejscowienie tych rozwiązań w chmurze pozwala na łatwe i elastyczne zmniejszanie oraz zwiększanie dostępności posiadanych usług oraz elastyczne dostarczanie ich w każdym kraju, w dowolnym momencie, z wysoką dostępnością. Umożliwia to przygotowanie na to, co jest nieprzewidywalne

Adam Adamczyk

Head of Digital Supply Chain, SAP CEE

Szybciej, sprawniej i bardziej w chmurze?

Przykład cyfrowego łańcucha dostaw dobrze obrazuje także główne motywacje firm, stojące za inwestycjami w technologie dla biznesu. Wśród najważniejszych czynników zachęcających do jego rozwoju znalazły się kwestie optymalizujące powtarzalne procesy (40%) i koszty (36%), a także usprawniające przepływ wiedzy – szerszy wachlarz usług, szybkie przekazywanie informacji i dostęp do kluczowych danych.

3.jpg

Te odpowiedzi dowodzą, że cyfryzacja łańcuchów dostaw może w najbliższych latach stanowić kluczowe wyzwanie biznesu, decydujące nawet o jego przyszłości. Jednak nie będzie się to działo bez wdrażania nowych rozwiązań, zastępujących bardziej sztywne, trudniejsze do aktualizacji i rozwoju systemy. Blisko 2/3 menedżerów twierdzi bowiem, że w obszarze cyfryzacji łańcuchów dostaw w najbliższych latach będzie rosła rola AI i machine learning. Z kolei aż 60% menedżerów badanych przez SAP doszukuje się w rozwiązaniach chmurowych odpowiedzi na potrzeby wynikające z płynności i zmienności współczesnego biznesu.

Dane zebrane przez SAP potwierdzają tendencję rynkową wskazującą, że ponad 60% przedsiębiorstw wskazuje systemy informatyczne wspomagające zarządzanie procesami logistycznymi jako skuteczne narzędzie do generowania korzyści ekonomicznych oraz poprawy efektywności przedsiębiorstw i łańcuchów dostaw. Innym bardzo istotnym aspektem wpływającym na elastyczność i odporność procesów logistycznych w łańcuchu dostaw są problemy dotyczące standaryzacji rozwiązań IT oraz integracji informacyjnej wewnątrz firmy, ale także wśród partnerów biznesowych w łańcuchu dostaw. Co trzecia firma wskazuje ten problem jako kluczowy, co nie powinno dziwić, gdyż zarówno dostawców rozwiązań dedykowanych, jak i ogólnych systemów klasy ERP jest mnóstwo, a integracja łańcucha dostaw wymusza rozwiązywanie trudności w skomunikowaniu tych systemów ze sobą. Trudności ze standaryzacją przepływu informacji w łańcuchu dostaw pogłębiają jedynie brak elastyczności firm w zakresie zarządzania sytuacjami kryzysowymi, a to prowadzi bezpośrednio do ustawicznie zmieniających się warunków biznesowych, które są trudne do przewidzenia. Te trzy czynniki – wskazane jako najistotniejsze w niniejszym raporcie – są kluczowe do osiągnięcia adekwatnego poziomu elastyczności i odporności łańcuchów dostaw

Karolina Kolińska

Wyższej Szkoły Logistyki

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in. rozwiązań chmurowych czy systemów ERP są praktycznie nieograniczone. Świadczy o tym choćby jedno z najświeższych partnerstw SAP: z zespołem Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Partnerstwo pomiędzy SAP SE i Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpoczyna się w 2024 roku, a umowa zakłada wieloletnią współpracę. Jako oficjalny partner zespołu, SAP będzie zajmować się zwiększeniem efektywności operacyjnej i umożliwiać pozyskiwanie nowych wniosków z danych, które przełożą się na zwiększenie wydajności. SAP S/4HANA Cloud, private edition pełni funkcję technologicznego fundamentu dla zespołu. Dzięki temu możliwa będzie praca nad tym, by sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe od SAP pomagały w informowaniu i przewidywaniu decyzji, optymalizacji zasobów oraz zabezpieczaniu przyszłości infrastruktury IT. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team to zespół fabryczny marki Mercedes-AMG, rywalizujący na szczycie motorsportu – w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1. Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc elitarną współpracę, przełomowe technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności kierowców, zespoły tworzą samochody wyścigowe zdolne do emocjonującej rywalizacji w ramach ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w trakcie każdego sezonu. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1, z siedzibą w Centrach Technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, to ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych ludzi, którzy projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami. Od 2010 roku, do końca sezonu 2022, zespół fabryczny Mercedes-AMG zdobył m.in. 116 zwycięstw, 264 miejsca na podium oraz 54 podwójne zwycięstwa w ramach 259 startów wyścigowych. Przyspieszając jutro Efektywność jest fundamentem sukcesu w Formule 1. Dlatego ograniczenie kosztów oraz optymalizacja złożonego łańcucha dostaw to dwa główne wyzwania, które postawiono przed partnerstwem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS i SAP. Reguły w Formule 1 wyznaczają, jakie środki zespoły mogą wydawać w każdym sezonie, a przekroczenie tego limitu wiąże się z surowymi karami. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 planuje wywiązywać się z tych zadań, wykorzystując rozwiązanie SAP S/4HANA Finance do efektywniejszego alokowania, oszczędzania i wykorzystywania zasobów. Dzięki wbudowanej technologii SAP Business AI, zespół może prognozować koszty, przewidywać ostateczne potrzeby budżetowe oraz optymalizować zarówno łańcuch dostaw, jak i dostępne zasoby. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zamierza wykorzystać także SAP S/4HANA Cloud, private edition do stworzenia bezpiecznego i nowoczesnego środowiska chmurowego. Może również korzystać z rozwiązań SAP Build i platformy SAP Business Technology, aby wdrożyć transparentną, inteligentną architekturę organizacji, łączącą w jedną całość dane i systemy z różnych źródeł. Pomoże to skrócić czasy dostawy kluczowych komponentów motoryzacyjnych, co zapewnia płynność dostaw podczas wyścigów odbywających się w weekendy. Formuła 1 to jedno z najbardziej innowacyjnych technologicznie wydarzeń na świecie, więc poprzeczka jest postawiona bardzo wysoko, pod każdym względem. W tak wymagających warunkach, w jakich operują zespoły Formuły 1, sport jest też doskonałą okazją do prezentowania umiejętności i doskonałości technologicznej. Warto pamiętać, że aby kulminacja, która ma miejsce podczas wyścigu, była udana, bardzo wiele pracy musi zostać wykonanej „za kulisami”. SAP z dumą współpracuje z zespołem, aby procesy zachodzące w jego obrębie były tak doskonałe, jak samochody Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team  Julia White Członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i rozwiązań., SAP SE Innowacje w branży Nowe partnerstwo ma szansę także pokazać nową jakość w branży motoryzacyjnej. To właśnie dla Formuły 1 tworzone są przecież i prezentowane najciekawsze, branżowe innowacje. SAP i zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 dostarczą kolejne nowe rozwiązania, zasilone przez wnioski wynikające z działania w ramach cyklu Formuły 1. Posłużą one jako inspiracja do działania także dla innych klientów SAP. Z radością ogłaszamy, że SAP został oficjalnym partnerem zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Łączy nas wspólne dziedzictwo i zaangażowanie w innowacje i zmiany, co istotnie przyczyni się do naszej wydajności na torze. SAP to światowy lider w swojej dziedzinie i nie moglibyśmy wymarzyć sobie lepszego partnera, aby poprawić naszą efektywność w 2024 roku i w przyszłości  Toto Wolff, CEO i kierownik zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. CEO i kierownik zespołu, Mercedes-AMG PETRONAS F1
Mercedes-AMG-PETRONAS-F1-rozpędza-się-w-drodze-ku-większej-efektywności

SAP Business One
+1
Nieznana
95000 osób
Zobacz profil
Opis
Brakuje nam szczegółowych informacji o tej firmie. Jesteś dostawcą? Skontaktuj się z nami i zaprezentuj swoje rozwiązanie!...
rozwiń