Robotyzacja-–-Przegląd-procesów_-w-których-wyręczą-Cię-roboty-enova365

Robotyzacja – Przegląd procesów, w których wyręczą Cię roboty enova365

Tempo robotyzacji przyspiesza i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał w najbliższym czasie zwolnić. Czym dokładnie jest robotyzacja i w jakich działaniach może nas wyręczyć? Dowiedz się, jakie możliwości mają roboty enova365 i w jakiej pracy mogą Ci pomóc. 

Najważniejsze informacje:

  • Robotyzacja jest formą automatyzacji, w której oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.
  • Robotyzacja w biznesie przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy.
  • Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniając popełnianie błędów. 
  • Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach.

Co to jest robotyzacja?

Robotyzacja jest pojęciem, z którym coraz częściej spotykamy się nie tylko w kontekście produkcyjnym, ale też biznesowym. Choć robotyzacja procesów biznesowych może być porównana do procesu produkcyjnego, to jej wdrożenie ma na celu wsparcie pracy człowieka, a nie zastąpienie go. Jak więc można rozumieć robotyzację w przypadku procesów biznesowych? 

Definicja robotyzacji

Robotyzacją, w standardowym, ogólnym rozumieniu, jest zastępowanie pracy ludzkiej pracą robotów. 

Definicja ta odnosi się więc zarówno do procesów produkcyjnych, jak też biznesowych. W przypadku tych drugich narzędziem jest specjalne oprogramowanie.

Robotyzacja, w przypadku procesów biznesowych, jest formą automatyzacji biznesowej. Polega ona na tym, że specjalnie stworzone oprogramowanie wykonuje powtarzalne, standardowe zadania, które wymagały wcześniej interwencji człowieka.

Robotyzacja a automatyzacja

Choć z pozoru może się wydawać, że robotyzację można porównać do automatyzacji, to należy podkreślić, że robotyzacja jest tylko częścią składową procesu automatyzacji. Co oznacza, że automatyzacja istnieje bez robotyzacji, ale robotyzacja bez automatyzacji już nie. Robotyzacja jest więc pojęciem węższym.

Historia i rozwój robotyzacji

Robotyzacja procesów biznesowych jest nierozerwalnie związana z historią postępu technologicznego. Za początek procesu należy uznać lata 90. XX wieku, kiedy organizacje zaczęły implementować pierwsze systemy zarządzania procesami biznesowymi (BPA, ang. Business Process Automation) oraz oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM, ang. Customer Relationship Management).

Możliwości systemów stale ewoluowały od tego czasu. O ile na początku były to raczej proste zautomatyzowane arkusze kalkulacyjne, to obecnie są to zaawansowane systemy wykorzystujące nierzadko sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, zdolne do wykonywania skomplikowanych analiz oraz podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym.

Na rozwój robotyzacji duży wpływ miały różne technologie, dzięki którym możliwe było zwiększenie efektywności działań. Stały się one fundamentami rozwoju technologii robotycznych. O czym mowa?

Oprogramowanie do zarządzania procesami biznesowymi (BPM)

Pozwala na projektowanie procesów w wizualny sposób. W efekcie możliwe jest lepsze ich zrozumienie, monitorowanie oraz doskonalenie. BPM jest zbiorem technik i narzędzi służących do analizy, modelowania, automatyzacji i optymalizacji procesów biznesowych. Wykorzystanie oprogramowania BPM umożliwia lepsze zarządzanie procesami, zwiększa efektywność, a także prowadzi do obniżenia kosztów i poprawy jakości usług.

Robotyczna automatyzacja procesów (RPA)

Technologia pozwalająca na automatyzację powtarzalnych, rutynowych działań za pomocą symulacji interakcji człowieka z interfejsami aplikacji komputerowych. Roboty stosowane w ramach technologii RPA są w stanie logować się do aplikacji oraz wprowadzać konkretne dane, dokonywać obliczeń, jak też wykonywać inne działania. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie procesów i zadań, zwiększenie precyzji i prędkości wykonywanej pracy oraz zredukowanie potrzeby udziału człowieka w danym procesie.

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)

Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe to bez wątpienia technologie przełomowe dla automatyzacji. Ich zastosowanie umożliwiło nie tylko efektywniejsze wykonywanie zaprogramowanych działań, ale też uczenie się z doświadczeń oraz dostosowywanie się do stale zmieniających się warunków. AI oraz ML pozwalają na automatyzację bardziej skomplikowanych zadań, które wymagają analizy danych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego możliwy jest stały rozwój robotyzacji oraz oferowanie coraz lepszych rozwiązań

Znaczenie robotyzacji w biznesie

Robotyzacja w biznesie oznacza wykorzystanie technologii w wielu obszarach działalności organizacji. Przynosi korzyści w postaci redukcji kosztów, poprawy jakości produktów i usług oraz zwiększenia efektywności pracy. Robotyzacja i automatyzacja pozwalają na lepsze wykorzystanie czasu i potencjału pracowników, dzięki oddelegowaniu rutynowych czynności robotom. Robotyzację można wprowadzić w praktycznie każdej branży. Jeśli w danej organizacji istnieją procesy biznesowe, które są powtarzalne i oparte o konkretne reguły, to robotyzacja może być korzystnym rozwiązaniem. 

Roboty enova365 – jak działają?

enova365 jest systemem ERP, który wykorzystuje nowoczesne technologie robotyczne i jest w stanie obsłużyć wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, automatyzując procesy w działach:

  • finanse i księgowość, 
  • kadry, płace i HR, 
  • projekty i usługi, 
  • sprzedaż i CRM, 
  • Business Intelligence, 
  • handel i magazyn, 
  • procesy, 
  • nieruchomości, 
  • produkcja.

Roboty enova365 automatyzują procesy biznesowe, usprawniając codzienną pracę oraz maksymalnie utrudniają popełnianie błędów. Umożliwia to, między innymi, Harmonogram zadań, czyli część systemu enova365, która pozwala na inicjowanie określonych działań czy prac o określonej porze, lub wtedy, gdy w enova365 wystąpi konkretne zdarzenie. 

Więcej o tym, jak działa Harmonogram zadań w enova365 dowiesz się z artykułu Harmonogram zadań w ERP – jak może usprawnić procesy w firmie?

Procesy, w których wyręczą Cię roboty enova365

Funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa opiera się na wielu procesach, a ich usprawnienie jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Zwiększenie efektywności i wydajności procesów jest możliwe dzięki enova365. 

Roboty enova365 są w stanie wykonywać określone zadania, które są wywoływane o konkretnych porach przez wspomniany wyżej Harmonogram zadań. Konfiguracja oraz zarządzanie zadaniami jest możliwe w module Workflow. W jakich działaniach mogą nas wyręczyć roboty enova365? Jest ich wiele. Na przykład:

  • automatyczne księgowanie dokumentów,
  • automatyczna weryfikacja czasu pracy z tworzeniem wniosków o korektę RCP,
  • tworzenie raportu fiskalnego dla paragonów,
  • przypomnienie o nadchodzących płatnościach za fakturę VAT,
  • przypomnienie o przeterminowanej płatności,
  • import czasów pracy,
  • import wyciągów bankowych dla wskazanej ewidencji,
  • import pliku XML ze wskazanej ścieżki,
  • informacje na temat statusu VAT kontrahentów w bazie Ministerstwa Finansów,
  • informacje na temat statusu VIES kontrahentów w bazie Komisji Europejskiej,
  • wysyłka wiadomości SMS do pracownika z życzeniami urodzinowymi,
  • powiadomienie do pracowników o oczekujących zadaniach do wykonania,
  • oczyszczanie systemu z przeterminowanych przypomnień,
  • pobieranie kursów walut.

Ponadto istnieje także możliwość tworzenia własnych zadań.

Korzyści z wdrożenia robotyzacji z enova365

Zwiększenie efektywności i redukcja kosztów operacyjnych

Wykorzystanie robotyzacji oznacza zastosowanie najnowszych technologii informatycznych do wsparcia pracowników w ich codziennych obowiązkach. Oddanie żmudnych, powtarzalnych działań zaawansowanym systemom podnosi efektywność pracy oraz pozwala na redukcję kosztów. 

Automatyzacja rutynowych działań odciąża pracowników, którzy dzięki temu zyskują więcej czasu na bardziej złożone działania. Organizacje mogą w ten sposób osiągać lepsze wyniki przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy. 

oszczędności wygenerowane dzięki wdrożeniu enova365

Robotyzacja oznacza także szybsze podejmowanie decyzji w oparciu o konkretne dane w czasie rzeczywistym. 

Większa efektywność przedsiębiorstwa przekłada się również na lepszą jakość usług i większą satysfakcję klientów

Zwiększenie efektywności w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, finansowymi oraz materialnymi oznacza lepsze zarządzanie, a co za tym idzie większe zyski, większą elastyczność finansową, a także możliwość inwestowania w badania i rozwój. 

Poprawa jakości i dokładności

Robotyzacja nie tylko zmniejsza pracochłonność procesów, ale też do minimum ogranicza liczbę błędów popełnianych przez użytkowników. Ma to ogromne znaczenie w praktycznie każdym obszarze działalności firmy, szczególnie w przypadku finansów, zakupów, zarządzania zasobami ludzkimi, czy relacjach z klientami. 

Zwiększenie satysfakcji klientów

Wdrożenie robotyzacji ma wpływ na zarządzanie relacjami z klientami. Współczesne narzędzia umożliwiają lepsze dostosowanie usług poprzez zrozumienie indywidualnych potrzeb i preferencji. W ten sposób oferty mogą być bardziej satysfakcjonujące i angażujące. 

Robotyzacja oznacza również usprawnienie procesów związanych z obsługą klienta. Przetwarzanie zamówień, fakturowanie i obsługa posprzedażowa to tylko niektóre z procesów, które dzięki wykorzystaniu robotyzacji i automatyzacji działają lepiej i szybciej.

Podniesienie jakości obsługi klientów sprawia, że przedsiębiorstwo ma szansę stać się bardziej konkurencyjne na rynku, pozyskując nowych klientów bez dużych wydatków poniesionych na reklamę. 

Przykłady wdrożeń robotyzacji z enova365

System ERP enova365 został z powodzeniem wdrożony w ponad 18 000 przedsiębiorstw z różnych branż. 

Jednym z nich jest firma produkcyjna WUWER sp. z o.o., która poszukiwała rozwiązań, które pozwoliłyby na usprawnienie operacji, zwiększenie efektywności oraz poprawę raportowania i analizy danych. System enova365 usprawnił procesy w wielu obszarach przedsiębiorstwa – od logistyki po produkcję. Przeczytaj case study

System enova365 sprawdził się również w firmie OneMoreBeer sp. z o.o., która dzięki oprogramowaniu ERP pracuje efektywniej. Przedsiębiorstwo zyskało kontrolę nad stanami magazynowymi, wyeliminowało pomyłki podczas wydawania towaru oraz zautomatyzowało proces sprzedaży i inwentaryzacji. Ponadto zyskało możliwość obsługi wielu procesów oraz skuteczne zarządzanie zasobami firmy. Przeczytaj case study

To tylko niektóre z wielu przykładów pomyślnego wdrożenia systemu ERP enova365 i wykorzystania robotyzacji i automatyzacji w przedsiębiorstwach. Więcej case study znajdziesz na naszym blogu.

Podsumowanie

Robotyzacja i automatyzacja mają coraz większe znaczenie dla zachowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Tempo wykorzystania tych rozwiązań stale przyspiesza. Technologie te mają zastosowanie w bardzo wielu branżach, usprawniając codzienną pracę i uwalniając potencjał pracowników. 

Nie czekaj, aż konkurencja wyprzedzi Cię w technologicznym wyścigu. Już dziś zadbaj o swoją przyszłość i sprawdź, jak może Ci pomóc enova365! Jeszcze dziś bezpłatnie przetestuj system pobierając demo lub umów się na prezentację.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Neptun Ship Service automatyzuje zarządzanie sprzedażą dzięki enova365

Efektywna obsługa dostaw dla prawie 3 000 statków wymaga kontroli nad magazynem, zamówieniami, ofertowaniem i rozrachunkami. Możliwość takiej kontroli zapewniło firmie Neptun Ship Service wdrożenie enova365, bo zintegrowało wszystkie te procesy w jednym systemie oraz zautomatyzowało pracę. Czym zajmuje się Neptun Ship Service? Neptun Ship Service to jedna z największych firm shipchandlerskich w Polsce z siedzibą i sklepem żeglarskim w Gdyni oraz oddziałami w Gdańsku i Szczecinie. Jako część Kloska Group – holdingu, zrzeszającego firmy z branży przemysłu morskiego – obsługuje rocznie prawie 3 000 statków we wszystkich polskich portach morskich i pobliskich portach niemieckich. Dostarcza do nich szeroki asortymentów produktów potrzebnych na morzu – od żywności i napojów, przez artykuły techniczne, aż po kantynowe, takie jak alkohol czy papierosy. Obecnie, Neptun Ship Service jest jedną z trzech firm w Polsce, posiadających bezcłowy skład celny na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Gdańsku i Szczecinie. Od 2009 r. prowadzi także kantynę na terenie NATO-JFTC (Joint Force Training Centre) w Bydgoszczy. Firma oferuje szybką obsługę, między innymi dzięki temu, że posiada szeroką sieć dostawców i firm współpracujących, jak również nowoczesną flotę pojazdów, wyposażonych w chłodnie i spełniających najsurowsze normy sanitarne. Zasięg działania firmy Neptun Ship Service Wyzwanie: przejście na nowoczesne zarządzanie sprzedażą, magazynem i zamówieniami Przed wdrożeniem enova365 zarządzanie zamówieniami i ich rozliczanie nie było w żaden sposób zautomatyzowane. Każdy z oddziałów firmy miał oddzielną bazę danych, niedostępną dla innych jednostek, a informacje przechowywane były w arkuszach Excela. Neptun Ship Service korzystał również z programu WinSad Huzar, przeznaczonego do wypełniania m.in. zgłoszeń celnych SAD, CMR, EUR, świadectw pochodzenia, deklaracji skróconych, a także do wystawiania faktur VAT (w tym eksportowych oraz unijnych). Nie był on zintegrowany z pozostałym oprogramowaniem. Firma potrzebowała nowego rozwiązania informatycznego, żeby: zautomatyzować pracochłonne, oparte na manualnych działaniach procesy – na przykład otrzymywanie, ewidencjonowanie i dekretację faktur od dostawców, zbudować jedno wspólne repozytorium dla wszystkich danych finansowo-księgowych i magazynowych, tak by móc księgować na bieżąco dokumenty z wszystkich oddziałów, usprawnić zarządzanie zamówieniami od klientów i dostawców oraz ich rozliczanie, wspierać sprzedaż, m.in. dzięki możliwości szybkiej aktualizacji cen sprzedaży po zmianie cen dostawców, umożliwić łatwe raportowanie. Cele, jakie miało zrealizować wdrożenie nowego rozwiązania informatycznego krótko podsumowuje Eugeniusz Kwiatkowski, prezes zarządu Neptun Ship Service. Block Quote Rozwiązanie: wdrożenie wybranych modułów enova365 i autorskich rozwiązań XLE Po analizie potrzeb i zapoznaniu się z możliwościami, jakie oferuje system ERP enova365 podjęto decyzję o wdrożeniu tego właśnie oprogramowania przez firmę XLE Sp. z o.o. – Autoryzowanego Partnera enova365. Wdrożenie objęło swym zasięgiem 4 jednostki: siedzibę spółki w Gdyni, oddziały w Gdańsku i Szczecinie oraz gdyński sklep żeglarski i magazyny. W Neptun Ship Service wdrożono m.in. następujące moduły enova365: Handel, który umożliwia m.in. automatyzację wystawiania dokumentów sprzedaży, zakupu, ofertowania, ewidencji zamówień i obsługi magazynu oraz kontrolę stanu należności i zobowiązań, Kadry Płace – moduł, wspierający ewidencję danych kadrowych oraz naliczanie wynagrodzeń, zasiłków, podatkowych i składek ZUS, który jest zawsze zgodny z polskimi przepisami i automatyzuje związane z tym procesy, finansowo-księgowe – Księga Handlowa – narzędzie przeznaczone do księgowania w oparciu o plan kont – oraz Księga Inwentarzowa, która pozwala na ewidencję majątku firmy według krajowych (KSR) i międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR). Elektroniczne wyciągi bankowe – moduł, który umożliwia import wyciągów bankowych do enova365 oraz automatyczne rozliczanie zobowiązań z należnościami. Automatyzację wspiera także Harmonogram Zadań – narzędzie, które samodzielnie wykonuje w systemie zaplanowane operacje. Natomiast wymianę dokumentów komputer-komputer bez udziału operatora zapewnia narzędzie EDI. Taka automatyczna wymiana plików w formacie XLE jest możliwa także gdy firmy posługują się różnymi systemami informatycznymi. Żeby wdrożone oprogramowanie było dobrze dopasowane do potrzeb Neptun Ship Service, firma wdrożeniowa XLE zaimplementowała także dodatkowe rozwiązania, w tym m.in.: Eksport dokumentów sprzedażowych do programu WinSAD firmy Huzar, w celu wygenerowania dokumentów SAD. Gdy do wyeksportowania jest kilka faktur jednego nabywcy mogą one być połączone w jeden dokument SAD. Importy faktur do systemu – z wykorzystaniem EDI, czyli automatycznie, bez udziału operatora, z opcją naniesienia zmian dotyczących kodów towarów do wielu wybranych dostawców. Alerty i powiadomienia – np. automatyczna wysyłka wezwań do zapłaty. Wydruki dokumentów – zgodnie z potrzebami klienta. Block Quote Jakie obszary i procesy objęło nowe rozwiązanie informatyczne? Jak przebiegają po wdrożeniu? Zarządzanie zamówieniami od klientów Dokument zamówienia od klienta powstaje poprzez skopiowanie oferty, jaka została dla niego przygotowana. Samo wprowadzenie tego dokumentu do systemu rezerwuje towar w magazynie od wskazanej daty. Z poziomu zamówienia jest też opcja weryfikacji, jakie towary są na stanie oraz informacja czy płatnik nie ma zaległości w płatnościach. Zarządzanie zamówieniami dla dostawców Zamówienie dla dostawcy powstaje w relacji do zamówienia klienta lub jest generowane ręcznie, w celu uzupełnienia zapasów. Takie dokumenty powstają w podziale na domyślnych dostawców z danego oddziału. Zarządzanie magazynem Nowe rozwiązanie automatyzuje wystawianie dokumentów magazynowych. Dla przykładu, wystawiając dokument przyjęcia zewnętrznego (PZ) można wpisać procentowy rabat na całość dokumentu. Kopiuje się on na poszczególne pozycje dokumentu i oblicza ceny po rabacie. Księgowanie dokumentów Praca księgowych w Neptun Ship Service przebiega sprawniej m.in. dzięki temu, że mogą zdefiniować dokumenty – np. w zależności od rodzaju zakupów (innych niż zakupy towarów) lub sprzedaży (inne niż sprzedaży towarów) – oraz dokumenty rejestrowane cyklicznie. Te ostatnie są księgowane automatycznie, zgodnie z określonym schematem księgowania. Można je też przyporządkować do wybranego centrum kosztów (np. danego oddziału). Istnieje możliwość automatycznego wygenerowania m.in.: dokumentów, związane z transakcjami unijnymi dla celów VAT, JPK, zestawień księgowych z uwzględnieniem zarejestrowanych pojazdów oraz ilości zużytego paliwa, z wyliczeniem opłaty za korzystanie ze środowiska. Rozwiązanie zostało wyposażone także w funkcję „magazynu walut”, która automatycznie wylicza różnice kursowe i księguje naliczone korekty. Ewidencja majątku firmy Rozwiązanie zapewnia pełną rejestrację zdarzeń, związanych ze środkami trwałymi oraz szybką analizę informacji o danym przedmiocie czy dokumencie. Ewidencja środków pieniężnych została opracowana dla kilkunastu różnych rachunków bankowych w różnych walutach, a także dla obrotu gotówkowego w kasach trzech oddziałów. Raportowanie Rozwiązanie enova365 i XLE wspiera kontroling oraz raportowanie prac. Pozwala na przeglądanie z jednego miejsca wszystkich danych, znajdujących się w poszczególnych modułach systemu enova365. Sprzedaż Automatyczna aktualizacja cen czy nadawanie rabatów to funkcje nowego rozwiązania, które wspierają pracę sprzedawców. Rozliczanie należności Do systemu automatycznie zaczytywane są wyciągi bankowe, a należności są parowane z przelewami. Dane importowane są Ewidencji Środków Pieniężnych w postaci raportu, zawierającego operacje bankowe, oraz wpłaty i wypłaty. Rezultaty wdrożenia: efektywniejsza praca w księgowości, sprzedaży i magazynie Block Quote Integracja rozproszonych danych w jednym systemie; Wyeliminowano ręczną pracę, dzięki temu, że arkusze kalkulacyjne zastąpiono jednym systemem ERP. Znajdują się w nim wszystkie dane, potrzebne do zarządzania zamówieniami, magazynem czy księgowania dokumentów. Automatyzacja procesów; Zautomatyzowano fakturowanie, zarządzanie sprzedażą w firmie i zamówieniami oraz rozliczanie stanów magazynowych. Pozwoliło to na wyeliminowanie błędów i znaczną oszczędność czasu. Redukcja kosztów; Lepsza kontrola nad rozrachunkami przyczyniła się do skuteczniejszego odzyskiwania należności. Lepszy wizerunek firmy w oczach klientów; Lepsza zarządzanie sprzedażą pozwoliło firmie Neptun Ship Service podnieść poziom obsługi klienta, dzięki czemu jest lepiej postrzegana na rynku. Bezpieczeństwo Block Quote
Neptun-Ship-Service-automatyzuje-zarządzanie-sprzedażą-dzięki-enova365
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń