Zdjęcie

Sztuczna inteligencja rośnie w siłę

Co już dziś potrafią algorytmy i w jaki sposób wytyczają właściwą drogę w labiryncie możliwości?

Prawie każdego dnia pojawiają się publikacje o nowych obszarach zastosowania sztucznej inteligencji. Jednak im więcej rozwiązań jest oferowanych na rynku, tym trudniej je analizować i wybierać spośród nich te najbardziej obiecujące. Dlatego opracowaliśmy proste metody, które pozwalają ocenić czy i jaki wpływ dane rozwiązanie może mieć na Twój biznes. 

Możliwość szerokiego zastosowania sztucznej inteligencji już od zawsze szła w parze z różnorodnymi wyobrażeniami na temat jej roli w naszym świecie. Różne są oceny aktualnych osiągnięć sztucznej inteligencji. Podczas gdy dla wielu naukowców krokiem milowym jest właściwa interpretacja ręcznie zapisanych notatek, inni całkowicie bagatelizują takie umiejętności w porównaniu z intelektualnymi możliwościami człowieka, nieosiągalnymi dla żadnej maszyny. Kto ma rację?

Obie strony. Faktem jest, że systemy posiadające tzw. silną sztuczną inteligencję jeszcze nie istnieją. Wszystkie znane dziś zastosowania sztucznej inteligencji można scharakteryzować jako „słabe”. Oznacza to, że zostały skonstruowane do wykonania określonego zadania i zoptymalizowane zgodnie ze zdefiniowanym scenariuszem. Tego rodzaju rozwiązań nie sposób dziś zliczyć, tym bardziej, że ich liczba stale rośnie.

Przedsiębiorstwa zainteresowane wprowadzeniem inteligentnych rozwiązań stoją przed trudnym zadaniem, aby znaleźć to właściwe, które przyniesie im najwięcej korzyści. Orientację może ułatwić zbiór pożądanych umiejętności podzielonych na kategorie. Kompetencje sztucznej inteligencji w odniesieniu do potrzeb przedsiębiorstw można bowiem podzielić na trzy kategorie: ocena, wyciąganie wniosków, działanie.

Ocena: opis aktualnego stanu

Algorytmy potrafią doskonale rozpoznawać i przedstawiać stan faktyczny na podstawie danych. Typowym przykładem może być interpretacja rachunków wejściowych do dalszego opracowania. Również wychwytywanie anomalii w obrębie danych masowych z produkcji nie stanowi żadnego problemu. Dodatkowo sztuczna inteligencja poddawana regularnym treningom pozwala na coraz szybszą ocenę, czy np. stan maszyny zbliża się do wartości krytycznej i podjęcie odpowiednich kroków zapobiegawczych.

Częścią treningu jest także nauka rozpoznawania obrazów. Jeżeli komputer jest w stanie przejąć kontrolę wzrokową linii produkcyjnej, oznacza to odciążenie pracowników i ogólną poprawę jakości. Dzięki temu komponenty zawierające usterki nie zostaną zamontowane, a źle wykonane artykuły nie trafią do sprzedaży.

Wyciąganie wniosków: określanie przyszłego zapotrzebowania

Szczegółowa analiza danych coraz częściej jest przeprowadzana przez algorytmy. Ich zastosowanie w modelach przygotowujących prognozy i zalecenia znacznie wykracza poza klasyczną konserwację predykcyjną. Za pomocą sztucznej inteligencji możliwe jest prognozowanie zbytu i sterowanie zaopatrzeniem w artykuły długoterminowe i materiały o dużej wartości, co stanowi niemałą zaletę wobec sytuacji, w jakiej znajdują się łańcuchy logistyczne na całym świecie. Również jakość w zakresie produkcji cechuje się dużym potencjałem do zastosowania sztucznej inteligencji. Dzięki niej dane sensoryczne mogą być na bieżąco analizowane i porównywane z wynikami kontroli jakości. Pozwala to na szybsze rozpoznanie błędów i ograniczenie liczby wadliwych produktów, a w efekcie umożliwia dokładniejsze skonfigurowanie parametrów maszyn i urządzeń produkcyjnych.

W zakresie zarządzania magazynami i organizacji serwisu dla klientów istnieją już liczne aplikacje sterowane sztuczną inteligencją. Dzięki nim pracownicy mogą w szybki i łatwy sposób uzyskać informacje potrzebne do przeprowadzenia akcji serwisowych. Technicy mają stały dostęp do bazy danych serwisu i wykorzystując istotne dane, mogą szybciej wykonywać naprawy i konserwacje.

Działanie: przeprowadzanie koniecznych prac

Na trzecim poziomie inteligentne systemy współdziałają z otoczeniem, uczą się na podstawie przeprowadzonych akcji i wyciągają wnioski na przyszłość, aby osiągnąć ustalony cel. Do tej kategorii zaliczyć można słynny przypadek AlphaGo. Ten samouczący się program w 2016 roku wywołał sensację jako pierwsza maszyna, która pokonała mistrza chińskiej gry planszowej Go. Dziś samouczące się roboty znajdują zastosowanie w wielu obszarach, również w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Przykładem mogą być ramiona robotów, które są w stanie chwytać dotąd nieznane przedmioty i przy tym ich nie uszkadzać, ani nie upuszczać. Innym przypadkiem zastosowania tego rodzaju są pojazdy autonomiczne, czy też nielubiane wśród wielu użytkowników chatboty.

Również systemy ERP coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązania, np. sterowanie głosowe, czy inteligentny asystent. To jednak dopiero początek, a w nadchodzących latach możemy spodziewać się ofensywy technologicznej, ponieważ systemy ERP z pewnością będą bezpośrednio lub pośrednio, poprzez platformy zewnętrzne, czerpać z osiągnięć sztucznej inteligencji. Stanie się ona integralną częścią kluczowych procesów, aż do ich całkowitej automatyzacji. Eksperci z organizacji międzybranżowej Bitkom są przekonani, że sztuczna inteligencja jest przełomową technologią dla wszystkich gałęzi przemysłu. Dlatego przedsiębiorstwa nie powinny zwlekać i już dziś zdobywać własne doświadczenia.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wyniki Finansowe IFS za III Kwartał 2024

IFS odnotowuje najsilniejszy kwartał w swojej historii w III kwartale 2024 roku, umacniając swoją pozycję najszybciej rozwijającej się firmy oferującej oprogramowanie przemysłowe i globalnego lidera w zakresie Przemysłowej Sztucznej Inteligencji (AI). Globalny wzrost organiczny, wspierany przez silną sieć partnerów, podkreśla strategię IFS oraz jego solidne wyniki finansowe. Kluczowe wyniki IFS za III kwartał: Roczne Przychody Powtarzalne (ARR) wzrosły o 30% rok do roku, co jeszcze bardziej umacnia pozycję IFS jako lidera w zakresie rozwiązań oprogramowania przemysłowego. Przychody z oprogramowania wzrosły o 20% w ujęciu rocznym. Liczba klientów, którzy przyjęli IFS Cloud w III kwartale 2024 r., wzrosła o 71% rok do roku, co przełożyło się na 46% wzrost przychodów z chmury. Strategiczne przejęcia W III kwartale zakończono dwa istotne przejęcia: zakup Copperleaf Technologies Inc. o wartości 1 mld CAD, globalnego lidera w zarządzaniu aktywami strategicznymi oraz planowaniu inwestycji w aktywa (AIP), a także przejęcie EmpowerMX, dostawcy oprogramowania do konserwacji lotniczej wspieranego przez AI, specjalizującego się w rozwiązaniach dotyczących napraw i przeglądów kadłubów samolotów (MRO). Oba przejęcia miały minimalny wpływ na wyniki III kwartału, biorąc pod uwagę daty ich finalizacji. Wzrost we wszystkich regionach i branżach IFS odnotowało rosnące zapotrzebowanie ze wszystkich regionów na swoje rozwiązania zasilane AI, które wspierają zrównoważony rozwój. Obejmuje to nie tylko IFS Cloud, ale również inne produkty IFS, takie jak Ultimo, Poka oraz najnowsze przejęcia – EmpowerMX i Copperleaf. Ponad 90 nowych organizacji dołączyło do grona klientów IFS w III kwartale, w tym: Ahrend, Avia Prime, Comcast, DCC Plc, Drayton Aerospace, General Dynamics Ordnance and Tactical Systems-Canada, HomeServe, ista SE, Quanta Services Australia, Rolls Royce Power Systems, Sureserve, Stertil Group, TDC NET, SNCF Gares & Connexions. Nasze wyniki za III kwartał odzwierciedlają zaangażowanie IFS w rozwiązywanie kluczowych wyzwań przemysłowych za pomocą Przemysłowej Sztucznej Inteligencji. IFS.ai napędza kolejną rewolucję przemysłową, a nasz ciągły wzrost jest dowodem na wartość, jaką dostarczamy klientom i partnerom. IFS ma jasną wizję, by stać się niekwestionowanym liderem w kategorii oprogramowania przemysłowego. Najnowsze wyniki finansowe pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji tej wizji. Mark Moffat CEO, IFS 30% wzrost ARR pokazuje, że z powodzeniem napędzamy przewidywalny i rentowny wzrost. Nadal prowadzimy z rozwiązaniami skoncentrowanymi na klientach, wspieranymi przez naszą innowacyjną, globalną sieć partnerów. Matthias Heiden Dyrektor Finansowy, IFS Najnowsze wydarzenia: IFS Cloud 24R2 został zaprezentowany na IFS Unleashed, wprowadzając funkcje oparte na IFS.ai i ponad 60 przypadków użycia AI, aby pomóc klientom wdrażać Przemysłową AI na dużą skalę. IFS i PwC nawiązały współpracę, tworząc nowy moduł zarządzania zrównoważonym rozwojem IFS Cloud, rozwiązujący wyzwania związane z raportowaniem ESG, w tym CSRD. IFS zostało uznane za wybór klientów w 2024 Gartner® Peer Insights™ Voice of the Customer dla Cloud ERP dla przedsiębiorstw zorientowanych na produkt. IFS Ultimo uznano za lidera w rankingu Verdantix Green Quadrant®: Enterprise Asset Management Software 2024. IFS assyst został wyróżniony jako lider i najszybciej rozwijające się rozwiązanie w raporcie GigaOm Radar dotyczącym zarządzania usługami IT. Sprawdz również : Rolls-Royce Power Systems wybrał IFS Cloud, aby zautomatyzować i zoptymalizować procesy produkcyjne za pomocą narzędzi AI, wspierając jednocześnie strategię zrównoważonego rozwoju. W najnowszym raporcie IFS przeanalizowano, jak polskie firmy radzą sobie z wyzwaniami ESG (środowisko, społeczeństwo, zarządzanie), co jest kluczowym zagadnieniem w kontekście odpowiedzialnego biznesu. IFS poszerzył swoje kompetencje w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), przejmując EmpowerMX, co umożliwia lepsze zarządzanie obsługą techniczną i naprawami w sektorze lotniczym. Kolejne strategiczne przejęcie to Copperleaf, które wzmacnia ofertę IFS w zakresie zarządzania zasobami dla firm energetycznych i infrastrukturalnych, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych.
Wyniki-Finansowe-IFS-za-III-Kwartał-2024

IFS
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, Elektronika, Meblarska, Medyczna, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Spożywcza FMCG, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi, Przemysł obronny i lotniczy, Produkcja maszyn, Produkcja zaawansowanych technologii i elektroniki
Opis
Zredukuj złożoność, koszty i ryzyko. Planuj i optymalizuj dostępność kluczowych zasobów, świadczenie usług i wydajność pracowników oraz zarządzaj nimi dzięki IFS Cloud....
rozwiń