Zdjęcie

Sztuka synergii w branży spożywczej, czyli tradycja i nowoczesność

 

Człowiek ma naturalną skłonność do ułatwiania sobie życia. W myśl zasady „potrzeba matką wynalazku” opracowywane są coraz to nowe rozwiązania. Ułatwiają życie konsumentom, a producentom działalność biznesową.   

Naturalną konsekwencją postępu technologicznego jest wypieranie starszych technologii przez nowe rozwiązania. W części branż jest to w pełni pożądane zjawisko. W innych, jak produkcja żywności, warto łączyć tradycyjne metody ze wsparciem oferowanym przez nowoczesne narzędzia. Pozwala to na uzyskanie efektu synergii na poszczególnych etapach łańcucha „od pola do stołu” i tworzenie znakomitych produktów spożywczych. 

Nowoczesne wsparcie tradycji

Żywność, podobnie jak inne produkty, podlega różnym trendom. Swego czasu modne były np. produkty instant, innym razem gotowe, mrożone dania. Jednocześnie sprawdzone metody, oferujące doskonałe walory smakowe, nie tracą na znaczeniu.

Weźmy za przykład olej, który możemy dziś pozyskiwać na wiele sposobów: poprzez proces ekstrakcji chemicznej, metodą mechanicznego tłoczenia na gorąco czy też wyciskania na zimno. W zależności od potrzeb (w przypadku przemysłu są one zazwyczaj zupełnie inne niż u konsumentów), mamy do wyboru różne rozwiązania. Jaki olej preferują Państwo do sałatki? Ja zdecydowanie ten najbardziej tradycyjny, czyli tłoczony na zimno, który jednak niekoniecznie sprawdzi się np. przy produkcji frytek.

Rola nowych technologii w branży spożywczej nie polega na eliminacji sprawdzonych metod. Jednak ze względu na koszty produkcji i rosnące zapotrzebowanie trzeba szukać nowych dróg, sposobów i możliwości. Właśnie tu doskonale sprawdzają się nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać do optymalizacji obsługi procesów związanych np. z zarządzaniem recepturami, cyklem życia produktu, dostawami czy firmowymi aktywami.

W ten sposób połączymy to co najlepsze w tradycyjnej produkcji, z efektywnością i oszczędnościami, które możemy uzyskać korzystając np. z nowoczesnego, chmurowego oprogramowania ERP. Dzięki wsparciu takich technologii jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja oferuje ono znacznie większe możliwości analityczne niż kiedykolwiek wcześniej.

Zapomnieć o papierze

Patrząc na produkcję żywności od strony związanych z nią procesów, można wyodrębnić szereg obszarów, w których nowe technologie pomogą zwiększyć efektywność działań, poprawić jakość i bezpieczeństwo żywności czy usprawnić logistykę.

Zacznijmy od najbardziej podstawowej kwestii – papierowej dokumentacji. Jeszcze do niedawna była standardem, dziś uchodzi za rozwiązanie wysoce nieefektywne i odchodzi do lamusa. Mimo to wielu producentów, nawet mając do dyspozycji systemy elektronicznego obiegu dokumentów, korzysta z całego szeregu „papierowych ścieżek”, chociażby przy monitorowaniu zleceń roboczych czy realizacji zamówień.

Takie postępowanie ogranicza sprawność organizacji wpływając na zmniejszenie konkurencyjności producenta. Z drugiej strony powoduje też „zasilosowanie” w tabelach i innych wykazach cennych danych, które mogą być wykorzystane do usprawnienia procesów biznesowych.

Tymczasem, wykorzystanie rozwiązań wspieranych przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe mogłoby nie tylko pomóc w automatyzacji szeregu „papierowych” procesów, lecz także w analizie i biznesowym wykorzystaniu gromadzonych informacji, usprawniając chociażby proces podejmowania decyzji. Kluczowy w tym aspekcie jest również błyskawiczny dostęp do rzetelnych danych w sytuacji nadzwyczajnej, np. gdy zaistnieje potrzebie wycofania produktu z rynku.

Procesy trzeba doskonalić

Obszarów, w których nowe technologie mogą wesprzeć nawet najbardziej tradycyjnych producentów żywności jest zdecydowanie więcej. Jednym z nich są łańcuchy dostaw. Nawet z pozoru niewielkie zakłócenia mogą tu rodzić poważne konsekwencje. Czasowe wstrzymanie produkcji czy dostaw oznacza zwykle spore straty finansowe. Skala potencjalnych problemów rośnie wraz z wielkością produkcji. Nowoczesne oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, czy platformy ERP wyposażone w moduły SCM (Supply Chain Management), zbierają dane na poszczególnych etapach łańcucha. Tym samym pozwalają śledzić procesy dziejące się w organizacji, na bieżąco kontrolować sytuację w danym zakładzie produkcyjnym, planować zaopatrzenie i dostawy oraz z wyprzedzeniem reagować na wszelkie potencjalne zakłócenia, przyczyniając się do poprawy wyników firmy.

Kolejną kategorią, w której można uzyskać widoczną poprawę efektywności i rezultatów jest wsparcie pracowników. Do dyspozycji firm spożywczych pozostają chociażby roboty współpracujące, czyli „coboty”. Pracując ramię w ramię z człowiekiem, wyręczają ludzi w najcięższych zadaniach, jak przewożenie dużych ładunków. Oczywiście wsparcie można zapewnić nie tylko na hali produkcyjnej.

W skali całej firmy sprawdzi się oprogramowanie do zarządzania kapitałem ludzkim. Pomaga ono w wielu zadaniach związanych z takimi kwestiami, jak rozwój pracowników w miarę zmiany ich ról i obowiązków w miejscu pracy, planowanie optymalnego wykorzystania zasobów do realizacji konkretnych zadań, usprawnianie rekrutacji, ocen pracowniczych czy komunikacji.

Z kolei zarządzanie aktywami i utrzymanie ruchu urządzeń są kluczowe z punktu widzenia ciągłości i jakości produkcji. Przy współczesnych normach produkcyjnych oraz jakości produktów, konserwacja reaktywna, czyli naprawa urządzeń dopiero gdy wiemy, że coś się zepsuło, jest niedopuszczalna.

Producenci żywności mają jednak do dyspozycji potężny oręż, którym jest wspomagana przez inteligentne oprogramowanie konserwacja predykcyjna. Dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów i uczenia maszynowego do identyfikacji wzorców, pozwala ono wychwycić już pierwsze symptomy potencjalnych awarii i zareagować na nie odpowiednio wcześnie.

(Nie)skończone możliwości

Nowoczesne oprogramowanie wspiera firmy spożywcze także w wielu innych obszarach.  Zarządzanie recepturami, obsługa kontraktacji i umów z producentami, kontrola dat i reklasyfikacja produktów, zarządzanie metodami pakowania, kontrola jakości surowców czy też zapewnienie identyfikacji gotowych wyrobów, to tylko niektóre z nich. Wysokiej klasy pakiety ERP zapewniają kompleksowe wsparcie w zasadzie każdym obszarze związanym z produkcją żywności. W przypadku rozwiązań Infor do wyboru są także narzędzia specjalizowane branżowo, czyli już na etapie projektowania przygotowywane pod kątem specyficznych wymagań danej gałęzi przemysłu.

W ofercie firmy znajduje się, m.in. oprogramowanie do zarządzania aktywami (EAM), cyklem życia produktu (PLM), łańcuchami dostaw (SCM), zasobami ludzkimi (HRM), a nawet dedykowane narzędzia inteligencji biznesowej (Infor Birst).

Wyjątkową propozycję stanowi zwłaszcza Infor CloudSuite Food&Beverages. To nowoczesne, chmurowe rozwiązanie, którego podstawę stanowią flagowe produkty Infor, w tym platformy Infor OS i Birst oraz oprogramowanie ERP Infor M3.

Dzięki zaimplementowanym funkcjonalnościom i predefiniowanym najlepszym praktykom z obszarów produkcji i bezpieczeństwa żywności, narzędzie pozwala firmom szybciej osiągać wyniki. Wspiera też realizację stale rosnących wymagań w zakresie przejrzystości, identyfikowalności i bezpieczeństwa żywności. Korzystają z niego wiodący producenci żywności, w tym także ekologicznej i pochodzącej ze zrównoważonych upraw, na świecie.  Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

W obszarze zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie pracuje od 2007 roku. Posiada doświadczenie zarówno we wsparciu dużych, międzynarodowych korporacji, jak i mniejszych firm, w szczególności planujących ekspansję międzynarodową. Z wykształcenia jest inżynierem Informatyki i Ekonometrii. Prywatnie zagorzały fan sportów motorowych.

Jacek Punda

Senior Account Manager, INFOR

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Inwestujesz w reklamy i dbasz o SEO, ale Twoja sprzedaż online stoi w miejscu? Masz wrażenie, że obsługa zamówień zajmuje pół dnia, magazyn żyje własnym życiem, a Ty powoli tracisz kontrolę nad produktami, cennikami, fakturami i zwrotami? Odpowiedzią na te i inne wyzwania może okazać się system ERP, który pomoże Ci uporządkować i zautomatyzować procesy, a co za tym idzie zwiększyć wolumen obsługiwanych zamówień. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości takiego rozwiązania, przeczytaj ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki odpowiednio dobranemu oprogramowaniu do zarządzania zamówieniami i magazynem. Najważniejsze informacje w skrócie: Brak automatyzacji procesów wewnętrznych utrudnia skalowanie sprzedaży online i zwiększa ryzyko błędów. System ERP dzięki możliwości integracji i automatyzacji procesów może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Centralizacja danych w systemie ERP zapewnia spójność informacji o produktach, cenach i klientach we wszystkich kanałach sprzedaży. Dlaczego sprzedaż w sklepie internetowym nie rośnie? Sprzedaż online to nie tylko kwestia dobrej oferty. Żeby sklep internetowy zarabiał, trzeba zatroszczyć się o całą masę elementów: widoczność w Google, kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych, newslettery, mailing czy porzucone koszyki. Co gorsza – nawet jeśli robisz to wszystko, sprzedaż wcale nie musi rosnąć. Dlaczego? Bo czasem problem wcale nie leży w marketingu, tylko głębiej – w nieefektywnych procesach wewnętrznych. To, co w największym stopniu utrudnia skalowanie sprzedaży w sklepie internetowym to m.in.: brak automatyzacji, a co za tym idzie konieczność obsługi wszystkich procesów związanych z obsługą zamówień ręcznie, problemy z magazynem – a w tym np. brak kontroli nad towarami, nieaktualne informacje o stanach magazynowych, opóźnienia w wysyłkach, chaos w danych, wynikający z przechowywania ważnych informacji w wielu miejscach, trudności w śledzeniu zwrotów i obsłudze reklamacji, nieuporządkowane kartoteki produktów czy cenniki rozsiane po arkuszach kalkulacyjnych, brak integracji pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, co uniemożliwia szybkie wprowadzanie zmian. W rozwiązaniu tych oraz wielu innych problemów pomocny może okazać się ERP, czyli oprogramowanie, które integruje i automatyzuje wiele obszarów działalności. Taki system zapewnia nie tylko lepszą kontrolę nad procesami, ale również otwiera drogę do skalowania sprzedaży w e-commerce. Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia Czym jest ERP i dlaczego w przypadku sprzedaży online to często brakujący element układanki? ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie, które „spina” ze sobą wszystkie procesy zachodzące w firmie handlowej czy w sklepie internetowym, związane z obsługą magazynu, sprzedaży, finansami czy logistyką oraz pozwala nimi zarządzać z jednego miejsca. Dzięki wspólnej bazie danych, każdy moduł ERP „wie”, co się dzieje w pozostałych. Dzięki temu dane zgromadzone w systemie są zawsze aktualne – nie trzeba ich też ręcznie przepisywać czy przenosić. W przypadku e-commerce ERP działa jak centrum dowodzenia zapleczem operacyjnym. Gdy klient składa zamówienie, system: automatycznie aktualizuje stany magazynowe, uruchamia proces realizacji zamówienia, przekazuje dane do księgowości, aktualizuje historię klienta, przygotowuje dokumenty do wysyłki towaru, gromadzi dane do raportowania sprzedaży. To wszystko ma swoje przełożenie na proces obsługi klienta oraz jego doświadczenia zakupowe. Pozwala także podnieść wyniki sprzedaży, bo procesów, które do tej pory pochłaniały mnóstwo czasu, nie trzeba już realizować ręcznie. Przeczytaj również: Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego? – Symfonia Jak ERP może realnie pomóc Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, to pewnie w pierwszej kolejności myślisz o zmianach w marketingu, wykorzystaniu nowych kanałów dotarcia do klientów czy aktualizacji oferty. Tymczasem często największe bariery w skalowaniu sprzedaży internetowej tkwią w nieefektywnych procesach. Problemy z realizacją zamówień, błędy w magazynie czy opóźnienia w wysyłce potrafią skutecznie zniechęcić klientów oraz blokować rozwój sklepu. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi ERP. Zobacz, w jakich obszarach może on pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i zbudować stabilny, skalowalny e-commerce! Lepsze zarządzanie dostępnością produktów Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych może prowadzić do wielu błędów – nie tylko utrudnia zarządzanie zapasami, ale również rodzi ryzyko, że klient kupi towar, którego nie ma na stanie. Z systemem ERP tego typu problemom możesz łatwo zapobiegać, bo oprogramowanie pozwala monitorować przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem różnych kanałów automatycznie aktualizuje również stany magazynowe. Po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji system może także przypominać użytkownikowi o konieczności uzupełnienia zapasów, jeśli ich poziom spadnie poniżej określonego minimum. Dzięki temu łatwiej uniknąć nadwyżek i niedoborów magazynowych. Automatyzacja procesów i mniejsza liczba błędów Ręczne przenoszenie danych z systemu do systemu nie tylko zajmuje czas, ale również stwarza ryzyko pomyłki. Właśnie dlatego jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o automatyzacji. Dzięki integracji ERP z platformą e-commerce i systemem magazynowym, proces obsługi zamówienia może przebiegać bardziej płynnie. W przypadku nowych klientów, system ERP: utworzy kartotekę kontrahenta na podstawie danych wpisanych w zamówieniu, zarejestruje zamówienie i prześle je do magazynu, zaktualizuje stany magazynowe, wygeneruje dokumenty związane z zakupem, np. faktury, paragony, listy przewozowe, prześle powiadomienie do klienta o statusie zamówienia, wysyłce lub zmianach w terminie dostawy itp., Ponieważ wszystkie te procesy odbywają się automatycznie, skalowanie sprzedaży w e-commerce jest o wiele łatwiejsze. Możesz bowiem w tym samym czasie obsługiwać większy wolumen zamówień bez konieczności zwiększania nakładu pracy. Spójne i aktualne dane na wszystkich poziomach ERP to system, który centralizuje dane ze wszystkich działów – sprzedaży, magazynu, księgowości czy logistyki. Dzięki temu zyskujesz jedno źródło prawdy: spójne dane, na których możesz polegać. Zalety tego rozwiązania widać szczególnie dobrze, jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem różnych kanałów – a zatem nie tylko w sklepie internetowym, ale również za pośrednictwem marketplace’ów czy w placówkach stacjonarnych. Dzięki dwukierunkowej komunikacji ERP pozwala zarządzać wszystkimi tymi kanałami z poziomu jeden platformy. Block Quote Szybsza obsługa klienta Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu danych o klientach, zamówieniach i zwrotach ma jeszcze jedną ważną zaletę – pozwala na lepszą i szybszą obsługę. Klient nie musi już czekać na odpowiedź, bo wszystkie informacje na temat jego zakupów czy stanu rozliczeń masz zawsze pod ręką. Możesz też łatwo personalizować ofertę tak, aby sugerować produkty komplementarne i podnieść w ten sposób wyniki sprzedaży. Wgląd w ważne informacje Sprzedaż w Internecie wymaga szybkiego reagowania na trendy oraz monitorowania wielu wskaźników, takich jak poziom konwersji, wysokość marży czy średnia wartość koszyka zakupowego. Bez tego typu danych trudno wykryć ewentualne problemy, które mogą zagrażać wynikom sprzedaży. Tu także system ERP może okazać się dużym wsparciem, bo zapewnia on szybki wgląd w ważne informacje. Za jego pomocą prześledzisz dane sprzedażowe, sprawdzisz, które produkty generują największy zysk, a także porównasz rentowność poszczególnych kanałów. Jak podnieść wyniki sprzedaży w sklepie internetowym? Case study Uptrend Polska Wiele firm, które oferują swoje produkty online, chciałoby zwiększyć sprzedaż, jednak największą barierą okazuje się ręczna obsługa procesów. Przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami, wystawianie dokumentów — wszystko to wymaga czasu, a im więcej kanałów sprzedaży, tym większe ryzyko błędów. Z taką sytuacją przez długo czas borykała się firma Uptrend Polska, która sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, popularnych marketplace’ów oraz stacjonarnych salonów łazienkowych. Block Quote Ze względu na dużą liczbę kanałów sprzedaży zarządzanie zamówieniami było wyjątkowo wymagające. Pracownicy odpowiadający za obsługę klienta musieli stale monitorować różne platformy, porównywać dane i aktualizować informacje w systemie. Aby zautomatyzować procesy i zyskać większą kontrolę nad obsługą zamówień, firma Uptrend Polska zdecydowała się na wdrożenie integratora e-commerce od Symfonii. Moduł, po zintegrowaniu z systemem ERP Symfonia Handel, zapewnia dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a systemem handlowym. Co to oznacza w praktyce? To, że dane na temat stanów magazynowych, zamówień, towarów czy cenników są synchronizowane w czasie rzeczywistym. Moduł pozwala również na automatyczne pobieranie zamówień z platform sprzedażowych do systemu Symfonia oraz tworzenie i obsługę dokumentów handlowych bez potrzeby ręcznego kopiowania danych. Block Quote Zalety takiego rozwiązania dostrzegają także pracownicy firmy Uptrend Polska. Block Quote Teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym! Sprzedaż w Internecie to nie tylko kwestia przyciągnięcia większego ruchu na stronę czy uruchomienia kolejnej kampanii reklamowej. Choć marketing potrafi zbudować zainteresowanie ofertą, to jednak zaplecze operacyjne decyduje o tym, czy ruch na stronie uda Ci się skutecznie przekuć w finalizację transakcji i zdobyć zadowolonego klienta, który zdecyduje się na ponowny zakup. Wiele sklepów internetowych nie odnotowuje wzrostów, mimo dużych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Bo problemy pojawiają się w obszarach o newralgicznym znaczeniu dla klienta, których nie da się rozwiązać samym zwiększeniem budżetu marketingowego. Dlatego jeśli myślisz o rozwoju swojego sklepu internetowego, zadbaj nie tylko o to, co i jak sprzedajesz, ale też jak działa Twój biznes od środka. Zautomatyzowane, dobrze zintegrowane procesy handlowe to fundament wzrostu, który pozwoli Ci lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy. Jeśli szukasz rozwiązania, które Ci w tym pomoże, zrób pierwszy krok — przetestuj interaktywne demo systemu ERP Symfonia Handel i sprawdź, jak możesz dzięki niemu odmienić sposób, w jaki zarządzasz e-commerce. Zobacz, jak wygląda skalowanie sprzedaży, gdy procesy nie są przeszkodą, tylko wsparciem.
Jak-zwiększyć-sprzedaż-w-sklepie-internetowym
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń