Zdjęcie

Sztuka synergii w branży spożywczej, czyli tradycja i nowoczesność

 

Człowiek ma naturalną skłonność do ułatwiania sobie życia. W myśl zasady „potrzeba matką wynalazku” opracowywane są coraz to nowe rozwiązania. Ułatwiają życie konsumentom, a producentom działalność biznesową.   

Naturalną konsekwencją postępu technologicznego jest wypieranie starszych technologii przez nowe rozwiązania. W części branż jest to w pełni pożądane zjawisko. W innych, jak produkcja żywności, warto łączyć tradycyjne metody ze wsparciem oferowanym przez nowoczesne narzędzia. Pozwala to na uzyskanie efektu synergii na poszczególnych etapach łańcucha „od pola do stołu” i tworzenie znakomitych produktów spożywczych. 

Nowoczesne wsparcie tradycji

Żywność, podobnie jak inne produkty, podlega różnym trendom. Swego czasu modne były np. produkty instant, innym razem gotowe, mrożone dania. Jednocześnie sprawdzone metody, oferujące doskonałe walory smakowe, nie tracą na znaczeniu.

Weźmy za przykład olej, który możemy dziś pozyskiwać na wiele sposobów: poprzez proces ekstrakcji chemicznej, metodą mechanicznego tłoczenia na gorąco czy też wyciskania na zimno. W zależności od potrzeb (w przypadku przemysłu są one zazwyczaj zupełnie inne niż u konsumentów), mamy do wyboru różne rozwiązania. Jaki olej preferują Państwo do sałatki? Ja zdecydowanie ten najbardziej tradycyjny, czyli tłoczony na zimno, który jednak niekoniecznie sprawdzi się np. przy produkcji frytek.

Rola nowych technologii w branży spożywczej nie polega na eliminacji sprawdzonych metod. Jednak ze względu na koszty produkcji i rosnące zapotrzebowanie trzeba szukać nowych dróg, sposobów i możliwości. Właśnie tu doskonale sprawdzają się nowoczesne rozwiązania, które można wykorzystać do optymalizacji obsługi procesów związanych np. z zarządzaniem recepturami, cyklem życia produktu, dostawami czy firmowymi aktywami.

W ten sposób połączymy to co najlepsze w tradycyjnej produkcji, z efektywnością i oszczędnościami, które możemy uzyskać korzystając np. z nowoczesnego, chmurowego oprogramowania ERP. Dzięki wsparciu takich technologii jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja oferuje ono znacznie większe możliwości analityczne niż kiedykolwiek wcześniej.

Zapomnieć o papierze

Patrząc na produkcję żywności od strony związanych z nią procesów, można wyodrębnić szereg obszarów, w których nowe technologie pomogą zwiększyć efektywność działań, poprawić jakość i bezpieczeństwo żywności czy usprawnić logistykę.

Zacznijmy od najbardziej podstawowej kwestii – papierowej dokumentacji. Jeszcze do niedawna była standardem, dziś uchodzi za rozwiązanie wysoce nieefektywne i odchodzi do lamusa. Mimo to wielu producentów, nawet mając do dyspozycji systemy elektronicznego obiegu dokumentów, korzysta z całego szeregu „papierowych ścieżek”, chociażby przy monitorowaniu zleceń roboczych czy realizacji zamówień.

Takie postępowanie ogranicza sprawność organizacji wpływając na zmniejszenie konkurencyjności producenta. Z drugiej strony powoduje też „zasilosowanie” w tabelach i innych wykazach cennych danych, które mogą być wykorzystane do usprawnienia procesów biznesowych.

Tymczasem, wykorzystanie rozwiązań wspieranych przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe mogłoby nie tylko pomóc w automatyzacji szeregu „papierowych” procesów, lecz także w analizie i biznesowym wykorzystaniu gromadzonych informacji, usprawniając chociażby proces podejmowania decyzji. Kluczowy w tym aspekcie jest również błyskawiczny dostęp do rzetelnych danych w sytuacji nadzwyczajnej, np. gdy zaistnieje potrzebie wycofania produktu z rynku.

Procesy trzeba doskonalić

Obszarów, w których nowe technologie mogą wesprzeć nawet najbardziej tradycyjnych producentów żywności jest zdecydowanie więcej. Jednym z nich są łańcuchy dostaw. Nawet z pozoru niewielkie zakłócenia mogą tu rodzić poważne konsekwencje. Czasowe wstrzymanie produkcji czy dostaw oznacza zwykle spore straty finansowe. Skala potencjalnych problemów rośnie wraz z wielkością produkcji. Nowoczesne oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, czy platformy ERP wyposażone w moduły SCM (Supply Chain Management), zbierają dane na poszczególnych etapach łańcucha. Tym samym pozwalają śledzić procesy dziejące się w organizacji, na bieżąco kontrolować sytuację w danym zakładzie produkcyjnym, planować zaopatrzenie i dostawy oraz z wyprzedzeniem reagować na wszelkie potencjalne zakłócenia, przyczyniając się do poprawy wyników firmy.

Kolejną kategorią, w której można uzyskać widoczną poprawę efektywności i rezultatów jest wsparcie pracowników. Do dyspozycji firm spożywczych pozostają chociażby roboty współpracujące, czyli „coboty”. Pracując ramię w ramię z człowiekiem, wyręczają ludzi w najcięższych zadaniach, jak przewożenie dużych ładunków. Oczywiście wsparcie można zapewnić nie tylko na hali produkcyjnej.

W skali całej firmy sprawdzi się oprogramowanie do zarządzania kapitałem ludzkim. Pomaga ono w wielu zadaniach związanych z takimi kwestiami, jak rozwój pracowników w miarę zmiany ich ról i obowiązków w miejscu pracy, planowanie optymalnego wykorzystania zasobów do realizacji konkretnych zadań, usprawnianie rekrutacji, ocen pracowniczych czy komunikacji.

Z kolei zarządzanie aktywami i utrzymanie ruchu urządzeń są kluczowe z punktu widzenia ciągłości i jakości produkcji. Przy współczesnych normach produkcyjnych oraz jakości produktów, konserwacja reaktywna, czyli naprawa urządzeń dopiero gdy wiemy, że coś się zepsuło, jest niedopuszczalna.

Producenci żywności mają jednak do dyspozycji potężny oręż, którym jest wspomagana przez inteligentne oprogramowanie konserwacja predykcyjna. Dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów i uczenia maszynowego do identyfikacji wzorców, pozwala ono wychwycić już pierwsze symptomy potencjalnych awarii i zareagować na nie odpowiednio wcześnie.

(Nie)skończone możliwości

Nowoczesne oprogramowanie wspiera firmy spożywcze także w wielu innych obszarach.  Zarządzanie recepturami, obsługa kontraktacji i umów z producentami, kontrola dat i reklasyfikacja produktów, zarządzanie metodami pakowania, kontrola jakości surowców czy też zapewnienie identyfikacji gotowych wyrobów, to tylko niektóre z nich. Wysokiej klasy pakiety ERP zapewniają kompleksowe wsparcie w zasadzie każdym obszarze związanym z produkcją żywności. W przypadku rozwiązań Infor do wyboru są także narzędzia specjalizowane branżowo, czyli już na etapie projektowania przygotowywane pod kątem specyficznych wymagań danej gałęzi przemysłu.

W ofercie firmy znajduje się, m.in. oprogramowanie do zarządzania aktywami (EAM), cyklem życia produktu (PLM), łańcuchami dostaw (SCM), zasobami ludzkimi (HRM), a nawet dedykowane narzędzia inteligencji biznesowej (Infor Birst).

Wyjątkową propozycję stanowi zwłaszcza Infor CloudSuite Food&Beverages. To nowoczesne, chmurowe rozwiązanie, którego podstawę stanowią flagowe produkty Infor, w tym platformy Infor OS i Birst oraz oprogramowanie ERP Infor M3.

Dzięki zaimplementowanym funkcjonalnościom i predefiniowanym najlepszym praktykom z obszarów produkcji i bezpieczeństwa żywności, narzędzie pozwala firmom szybciej osiągać wyniki. Wspiera też realizację stale rosnących wymagań w zakresie przejrzystości, identyfikowalności i bezpieczeństwa żywności. Korzystają z niego wiodący producenci żywności, w tym także ekologicznej i pochodzącej ze zrównoważonych upraw, na świecie.  Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

W obszarze zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie pracuje od 2007 roku. Posiada doświadczenie zarówno we wsparciu dużych, międzynarodowych korporacji, jak i mniejszych firm, w szczególności planujących ekspansję międzynarodową. Z wykształcenia jest inżynierem Informatyki i Ekonometrii. Prywatnie zagorzały fan sportów motorowych.

Jacek Punda

Senior Account Manager, INFOR

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co dalej z KSeF? Od kiedy Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie?

27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który docelowo ma objąć wszystkie firmy w Polsce – w tym także te korzystające ze zwolnienia z VAT. Po kilkukrotnych zmianach terminu, wdrożenie obowiązku e-fakturowania nastąpi 1 lutego 2026 r. – w przypadku dużych podatników, a dla pozostałych firm – 1 kwietnia 2026 r. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Jaki jest aktualny harmonogram wprowadzania Krajowego Systemu e-Faktur? Sprawdź! Najważniejsze informacje w skrócie: 27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0), który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm, tj. takich, w których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku w 2024 r. przekroczy 200 mln zł. Od 1 kwietnia 2026 r. z Krajowego Systemu eFaktur będą musieli korzystać pozostali przedsiębiorcy – także Ci zwolnieni z VAT. Resort finansów planuje jednak wprowadzić wyjątek dla podatników „wykluczonych cyfrowo”, którzy obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęci po 1 stycznia 2027 r. Do końca 2026 r. nie będą nakładane kary za błędy w fakturowaniu za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur. Przedsiębiorcy będą mogli także wystawiać faktury w trybie “offline24”. Wdrożenie KSeF wymaga analizy procesów, przebudowy procedur księgowych, a nierzadko również inwestycji w nowe rozwiązania informatyczne. Przedsiębiorcy powinni jak najszybciej przygotować się na zmiany. Wsparcie w tym zakresie oferuje administracja skarbowa oraz producenci systemów ERP i oprogramowania księgowego. Co to jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)? Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna stworzona przez Ministerstwo Finansów i nadzorowana przez Krajową Administrację Skarbową. Umożliwia wystawianie, przesyłanie i odbieranie tzw. faktur ustrukturyzowanych, czyli takich, które mają uporządkowaną strukturę danych w postaci pliku XML. Jej główną rolą jest centralizacja procesu rejestracji i wymiany faktur w obrocie gospodarczym – ponieważ wszystkie tego typu dokumenty będą obsługiwane za pomocą jednej platformy, nabywcy oraz organy podatkowe zyskają do nich natychmiastowy dostęp. Wdrożenie KSeF ma sprzyjać zautomatyzowanej wymianie faktur elektronicznych między firmami oraz skrócić czas oczekiwania na zwrot podatku VAT. Na wprowadzeniu tego rozwiązania skorzysta także administracja skarbowa. Krajowy System eFaktur ma bowiem uszczelniać system podatkowy, zapewniać lepszą kontrolę nad autentycznością faktur oraz zwiększać bezpieczeństwo i nienaruszalność danych, a co za tym idzie także transparentność obrotu gospodarczego. W UE z faktur ustrukturyzowanych korzystają już Włochy, a od tego roku również Niemcy. Zgodnie z założeniami pakietu VAT in a Digital Age (ViDA) do 2030 r. e-fakturowanie zostanie zharmonizowane na poziomie całej Unii Europejskiej. KSeF – od kiedy wchodzi w życie? Zgodnie z przyjętą ustawą harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur uwzględnia dwa etapy, jednak z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych firm: 1 lutego 2026 r. – obowiązek korzystania z KSeF dla dużych podatników (o wartości sprzedaży przekraczającej 200 mln zł brutto), 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym mikrofirm, z wyjątkiem tzw. podatników wykluczonych cyfrowo, 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych podatników, których transakcje opiewają na niewielkie kwoty (maksymalnie 10 tys. zł wartości sprzedaży miesięcznie). Jak zapewnia resort finansów, aktualny harmonogram został przygotowany po szczegółowej analizie uwarunkowań biznesowych, prawnych oraz technicznych. Ma on zapewnić przedsiębiorcom i dostawcom systemów IT wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowego obowiązku, a jednocześnie umożliwić dopracowanie rozwiązań technologicznych po stronie administracji skarbowej. Wdrożenie KSeF – ważne terminy W opublikowanej 12 kwietnia 2025 roku informacji, Ministerstwo Finansów przedstawiło także szczegółową mapę drogową działań związanych z wdrożeniem KSeF. Przedstawione w niej terminy mają duże znaczenie szczególnie dla największych firm, dostawców oprogramowania oraz integratorów systemów finansowo-księgowych. Harmonogram wdrożenia KSeF Od kiedy wdrożenie KSeF? Zgodnie z przyjętą mapą drogową, w czerwcu 2025 r. resort finansów udostępni dokumentację związaną z nową wersją systemu – tzw. KSeF 2.0, która będzie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. W tych materiałach znajdą się m.in. informacje na temat: struktury logicznej pliku FA(3), czyli nowego wzoru faktury ustrukturyzowanej, dokumentacji API (interfejsu programistycznego), która pozwoli dostosować zewnętrzne systemy do wymagań KSeF 2.0. Szczegółowy harmonogram testów integracyjnych zostanie natomiast opublikowany wraz z dokumentacją API. Od 30 września 2025 r. możliwe stanie się natomiast publiczne testowanie interfejsu API systemu KSeF 2.0. Od tego momentu podmioty odpowiadające za integrację programów księgowych z KSeF będą mogły sprawdzać działanie nowej wersji systemu. Kolejna ważna data to listopad 2025 r. To właśnie wtedy Ministerstwo Finansów planuje udostępnić testową wersję aplikacji podatnika KSeF 2.0. Ma ona pozwalać przedsiębiorcom na zapoznanie się z funkcjonalnością Krajowego Systemu eFaktur. Block Quote Wersja produkcyjna systemu – czyli ta, która umożliwia wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym – zostanie uruchomiona 1 lutego 2026 r. To właśnie od tego momentu obowiązek wystawiania faktur przez KSeF zacznie formalnie obowiązywać. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Choć harmonogram wdrożenia KSeF pozostaje bez zmian, Ministerstwo Finansów zapowiada szereg nowości, które mają ułatwić przedsiębiorcom codzienne korzystanie z systemu. W odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez firmy i branżę IT, zaprojektowano konkretne rozwiązania zarówno w zakresie technicznym, jak i prawnym. Wystawianie faktur w trybie „offline24” Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie bezterminowej możliwości wystawiania faktur w tzw. trybie offline24. Takie rozwiązanie ma służyć przedsiębiorcom w dwóch sytuacjach: gdy faktura wystawiana jest dla podmiotów zagranicznych lub odbiorców nieposługujących się numerem NIP, w przypadku problemów z dostępem do Internetu, problemami związanymi ze sprzętem, systemem informatycznym lub przerw w działaniu systemu KSeF. Fakturę wystawioną offline będzie można przekazać do KSeF następnego dnia, bez ryzyka opóźnień w dokumentowaniu sprzedaży – w przypadku tego typu dokumentów datą wystawienia będzie ta, znajdująca się w polu P_1 struktury logicznej FA(3) czyli data wskazana przez wystawcę w momencie wystawiania faktury. Rozwiązanie pozwoli zatem uniknąć rozbieżności między datą znajdującą się na fakturze a datą wystawienia nadawaną przez KSeF w momencie przesłania faktury do systemu. Aby skorzystać z tego rozwiązania, przedsiębiorca musi jednak spełnić dodatkowy warunek – wygenerować certyfikat wystawcy faktury niezbędny do identyfikacji podatnika i programu fakturującego. Faktury VAT RR poza obowiązkowym KSeF Ministerstwo zapowiedziało również, że faktury VAT RR dokumentujące zakupy produktów rolnych przez rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem KSeF. Możliwość ich dobrowolnego wystawiania w systemie zostanie natomiast wprowadzona od 1 kwietnia 2026 r., a nie – jak wcześniej zakładano – od 1 lutego 2026 r. Okres przejściowy bez kar i z dodatkowymi ułatwieniami W celu wsparcia przedsiębiorców w adaptacji do nowego systemu resort finansów zapowiedział również, że do końca 2026 r.: utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, nie będą nakładane kary za błędy popełnione przy fakturowaniu w KSeF, nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach, także tych realizowanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP). Administracja skarbowa ma natomiast prowadzić działania o charakterze edukacyjnym, których celem jest wsparcie podatników we wdrożeniu systemu. Certyfikaty dla wystawców e-faktur Od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli również ubiegać się o tzw. certyfikaty wystawcy faktury, które umożliwią im autoryzację w systemie – zarówno w trybie online, jak i offline24. Zapewnią one również bezpieczeństwo i ciągłość procesu wystawiania e-faktur, nawet w sytuacjach awaryjnych. Szczegóły dotyczące ich generowania zostaną opisane w dokumentacji API, którą resort opublikuje w czerwcu 2025 r. Faktury dla konsumentów będą dobrowolne Nowością w projekcie jest także możliwość wystawiania faktur dla konsumentów w KSeF. Rozwiązanie to będzie miało charakter dobrowolny i uproszczony tak, aby dać przedsiębiorcom większą elastyczność przy dokumentowaniu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przeczytaj również: Faktura na osobę fizyczną – jak i kiedy powinno się ją wystawić? – Symfonia Załączniki do faktur ustrukturyzowanych W odpowiedzi na sygnały z rynku, system KSeF 2.0 wprowadzi także możliwość dodawania załączników do faktur ustrukturyzowanych przesyłanych za pośrednictwem KSeF. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, będą one integralną częścią dokumentu sprzedaży i zostaną opisane w nowej strukturze logicznej FA(3). Aby móc je jednak wysyłać, trzeba jednak dokonać odpowiedniego zgłoszenia pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Dodanie załączników do faktur ustrukturyzowanych to ważna zmiana m.in. dla firm, które dotychczas przesyłały szczegółowe dane potrzebne do rozliczenia do rozliczenia sprzedaży w osobnych dokumentach. Dlaczego warto przystąpić do KSeF? Przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur to realna korzyść dla każdej firmy. Wraz z systemem przedsiębiorcy zyskują darmowy dostęp do nowoczesnej platformy usług elektronicznych EDI, za pomocą której mogą bezpiecznie wymieniać dokumenty. Nie muszą również drukować i przechowywać faktur – wszystkie dokumenty trafiają do bezpiecznego, bezpłatnego archiwum online. Prawidłowo zaimplementowany system może także uprościć obieg faktur w firmie, przyspieszyć ich akceptację i pomóc w szybszym odzyskiwaniu należności. Block Quote Jak przygotować się na KSeF – lekcja do odrobienia dla przedsiębiorców Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur niesie ze sobą wiele korzyści, ale wymaga też solidnego przygotowania. Dostosowanie procesów biznesowych do wymagań Krajowego Systemu eFaktur może generować dodatkowe koszty, związane np. z wdrożeniem nowych procedur, szkoleniem pracowników i aktualizacją systemów informatycznych. Im szybciej firmy zaczną przygotowania, tym łatwiej będzie im odnaleźć się wtedy, gdy KSeF stanie się obowiązkowy. Wsparcie w procesie adaptacji do zmiany prawnej, jaką jest KSeF oferują także producenci oprogramowania finansowo-księgowego. Block Quote Warto pamiętać, że w KSeF nie można poprawić raz wystawionego dokumentu, nie da się też umieścić kodów nabywcy i odbiorcy (poza EAN), ani wystawić faktury według indywidualnego szablonu z logotypem firmy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przedsiębiorcy powinni zatem uważnie przeanalizować, jak obecnie przebiegają procesy finansowo-księgowe w ich firmach, wdrożyć spójne procedury obiegu dokumentów oraz upewnić się, że program księgowy, z którego korzystają jest dostosowany do wymogów KSeF. Przeczytaj również: Obowiązki biura rachunkowego w zakresie KSeF – Symfonia Kary za nieprzestrzeganie KSeF – nowe przepisy Choć Ministerstwo Finansów przewidziało okres przejściowy i zapowiedziało brak sankcji za błędy związane z e-fakturowaniem do końca 2026 r., to jednak od 2027 r. za naruszenia związane z KSeF będą groziły konkretne i dotkliwe kary finansowe. Przedsiębiorca, który wystawi fakturę z pominięciem systemu, może zapłacić nawet 100% wartości podatku wykazanego na dokumencie. W przypadku faktur bez podatku, kara może wynieść do 18,7% łącznej kwoty należności. Kary te będą nakładane w formie decyzji administracyjnej i muszą zostać uregulowane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Krajowego Systemu e-Faktur? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik na temat KSEF!
Co-dalej-z-KSeF-Od-kiedy-Krajowy-System-e-Faktur-wejdzie-w-życie
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń