Zdjęcie

Szybka i elastyczna droga do korzyści biznesowych

Tempo rozwoju technologicznego, przy jednoczesnej presji na budowę przewag konkurencyjnych sprawia, że firmy chcą odnosić korzyści biznesowe z inwestycji w nowe technologie tu i teraz. Rolą producentów sprzętu i oprogramowania jest im to umożliwić. 

Choć zabrzmi to kontrowersyjnie to faktem jest, że proces wdrożenia systemu ERP potrafi dać się firmom we znaki. Może trwać latami, pochłonąć dziesiątki godzin pracy specjalistów IT i kosztować setki tysięcy złotych. Dobra wiadomość jest taka, że implementacja oprogramowania korporacyjnego nie zawsze musi przypominać „drogi przez mękę”. Wskazówki poniżej.

Od IaaS’a… 

Rozwiązania chmurowe są dostępne na rynku już od dobrych kilku lat. Mimo to ich wykorzystanie w naszym kraju wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Według danych Eurostatu, w 2020 roku w sektorze przedsiębiorstw z cloudu korzystało w Polsce zaledwie około 24% firm. Dla porównania, w Szwecji czy Finlandii było to ponad 70%. Brak wykorzystania chmury może prowadzić do opóźnień w cyfryzacji firm, a to z kolei przełożyć się na niższą efektywność biznesową na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Rozwiązania cloud, ze względu na dużą dostępność i niemal nieograniczoną skalowalność oraz fakt, że spełniają najwyższe wymogi bezpieczeństwa pomagają wypełnić cyfrową lukę i unowocześnić infrastrukturę IT, która w wielu firmach nie jest dostosowana do ich rosnących potrzeb. Dzięki modelowi IaaS (Infrastructure as a Service – infrastruktura jako usługa) firmy zyskują dziś łatwy dostęp do infrastruktur IT klasy enterprise, na które w przypadku systemów on-premises wiele z nich nie mogłoby sobie pozwolić. Tymczasem dziś są one na wyciągnięcie ręki zarówno największych korporacji, jak i firm z sektora SMB czy start-upów. W oparciu o chmurowe zasoby swoje rozwiązania tworzy również Infor. Naszym partnerem jest Amazon Web Services. Bazując na corocznych, wielomiliardowych inwestycjach Amazon w badania i rozwój technologii, jeszcze lepiej możemy realizować naszą misję, którą jest budowanie rozwiązań o znaczeniu krytycznym dla poszczególnych branż w ramach naszych aplikacji.

…do SaaS’a

Nowoczesna, chmurowa infrastruktura pozwala firmom „dopalić” ich systemy on-premises, jak również przesiąść się na oprogramowanie chmurowe, co w przypadku rozwiązań ERP i pokrewnych będzie już prawdziwym „turobodoładowaniem”. Przedsiębiorstwa, które chcą skutecznie konkurować na rynku muszą bowiem rozwijać posiadane technologie. Infrastruktura chmurowa i oprogramowanie dostępne jako usługa stanowią najszybszą drogę do osiągnięcia tego celu. W modelu SaaS (ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) dostępne są np. poszczególne wersje platformy Infor CloudSuite™. To nowoczesne narzędzia, w pełni dostosowane do specyficznych wymogów poszczególnych gałęzi przemysłu, a nawet branżowych mikroverticali. Są one w pełni skalowalne, a dzięki temu, że oferujemy je w modelu SaaS, to po naszej stronie jako dostawcy leży ich utrzymanie, zabezpieczenie, rozwój czy dostosowywanie do przepisów prawnych i rynkowych. Nasi klienci mogą więc skoncentrować się wyłącznie na rozwoju prowadzonej działalności, w tym ekspansji zagranicznej, którą planuje, bądź już prowadzi wiele polskich firm. Specjalizowane branżowo systemy Infor są opracowywane na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń i branżowego know-how. Przedsiębiorstwa otrzymują więc oprogramowania już na starcie wyposażone w funkcjonalności opracowane na podstawie doświadczeń danego sektora i dostosowane do jego unikatowych potrzeb. Pozwala to im w krótszym czasie osiągać lepsze rezultaty i realizować założone cele biznesowe.

Metodyka 60:30:10, czyli szybciej do korzyści biznesowych

W silnie konkurencyjnym otoczeniu biznesowym istnieje potrzeba możliwie najszybszego czerpania korzyści z inwestycji w oprogramowanie ERP. W Infor opracowaliśmy więc unikatową metodykę 60:30:10. Korzystające z naszych rozwiązań firmy określają wagę poszczególnych procesów. Następnie, zgodnie z zasadą 60:30:10, wyodrębnia się 60% procesów, które można zaadaptować korzystając z wiodących wzorców branżowych, a tym samym przy małym wysiłku. Choć pełnią one istotne funkcje, to zazwyczaj mogą być realizowane analogicznie do reszty branży. Dzięki wdrożeniu ponad połowy procesów w ten sposób, można korzystać z zapewniających najlepsze praktyki funkcjonalności ERP tak szybko, jak to jest możliwe.

Następne 30% to procesy wyróżniające przedsiębiorstwo na tle konkurencji. Ich wdrożenie wymaga nieco większego wysiłku związanego z właściwą konfiguracją i dostosowaniem do potrzeb przedsiębiorstwa. Ponieważ jednak firma wybiera spośród dostępnych rozwiązań, cały proces również jest szybki i pozwala w prosty sposób dopasować standardowe rozwiązania do unikatowych potrzeb danej organizacji. Powyższe dwa kroki pozwalają firmom zaoszczędzić i uwolnić zasoby czasowe i personalne konieczne do implementacji 10% pozostałych procesów. Te, jako absolutnie kluczowe, powinny być mocno zróżnicowane od innych firm w branży. Pozwalają bowiem na budowę trwałych przewag konkurencyjnych poprzez pomoc, m.in., w podejmowaniu wyraźnie lepszych decyzji, poprawie doświadczeń klientów czy uzyskaniu lepszej wydajności w ramach konkretnego łańcucha dostaw. 

To właśnie w grupie tych 10% procesów dzieje się prawdziwa „magia” systemów ERP. Dlatego liderzy rynku, nastawieni na rozwój i przyszłość własnej firmy spędzają większość czasu na ich definiowaniu, dopracowywaniu, a następnie redefiniowaniu w miarę zaistnienia nowych potrzeb. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ korzyści dla firm, które są w stanie szybko i elastycznie wdrażać nowe technologie oraz zmieniać i udoskonalać obecne procesy są ogromne. Stawką, w przypadku najbardziej zwinnych organizacji jest nawet pozycja lidera danego rynku czy branży. Potrójna korzyść – szybka adaptacja, maksymalnie standardowy system, ciągła innowacja.

Menedżer posiadający ponad dwudziestoletnie doświadczenie w branży oprogramowania biznesowego. Do Infor dołączył w 2006 roku. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię wprowadzania rozwiązań Infor na rynki Europy Wschodniej. Do jego głównych zadań należą aktywne poszukiwanie nowych partnerów oraz realizacja planów rozwoju firmy w regionie. Mariusz Siwek jest absolwentem studiów MBA na TSM Business School oraz posiada tytuł magistra technologii informatycznych i zarządzania produkcją.

Mariusz Siwek

Sales Director Poland & Baltics, Infor

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co dalej z KSeF? Od kiedy Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie?

27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który docelowo ma objąć wszystkie firmy w Polsce – w tym także te korzystające ze zwolnienia z VAT. Po kilkukrotnych zmianach terminu, wdrożenie obowiązku e-fakturowania nastąpi 1 lutego 2026 r. – w przypadku dużych podatników, a dla pozostałych firm – 1 kwietnia 2026 r. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Jaki jest aktualny harmonogram wprowadzania Krajowego Systemu e-Faktur? Sprawdź! Najważniejsze informacje w skrócie: 27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0), który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm, tj. takich, w których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku w 2024 r. przekroczy 200 mln zł. Od 1 kwietnia 2026 r. z Krajowego Systemu eFaktur będą musieli korzystać pozostali przedsiębiorcy – także Ci zwolnieni z VAT. Resort finansów planuje jednak wprowadzić wyjątek dla podatników „wykluczonych cyfrowo”, którzy obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęci po 1 stycznia 2027 r. Do końca 2026 r. nie będą nakładane kary za błędy w fakturowaniu za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur. Przedsiębiorcy będą mogli także wystawiać faktury w trybie “offline24”. Wdrożenie KSeF wymaga analizy procesów, przebudowy procedur księgowych, a nierzadko również inwestycji w nowe rozwiązania informatyczne. Przedsiębiorcy powinni jak najszybciej przygotować się na zmiany. Wsparcie w tym zakresie oferuje administracja skarbowa oraz producenci systemów ERP i oprogramowania księgowego. Co to jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)? Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna stworzona przez Ministerstwo Finansów i nadzorowana przez Krajową Administrację Skarbową. Umożliwia wystawianie, przesyłanie i odbieranie tzw. faktur ustrukturyzowanych, czyli takich, które mają uporządkowaną strukturę danych w postaci pliku XML. Jej główną rolą jest centralizacja procesu rejestracji i wymiany faktur w obrocie gospodarczym – ponieważ wszystkie tego typu dokumenty będą obsługiwane za pomocą jednej platformy, nabywcy oraz organy podatkowe zyskają do nich natychmiastowy dostęp. Wdrożenie KSeF ma sprzyjać zautomatyzowanej wymianie faktur elektronicznych między firmami oraz skrócić czas oczekiwania na zwrot podatku VAT. Na wprowadzeniu tego rozwiązania skorzysta także administracja skarbowa. Krajowy System eFaktur ma bowiem uszczelniać system podatkowy, zapewniać lepszą kontrolę nad autentycznością faktur oraz zwiększać bezpieczeństwo i nienaruszalność danych, a co za tym idzie także transparentność obrotu gospodarczego. W UE z faktur ustrukturyzowanych korzystają już Włochy, a od tego roku również Niemcy. Zgodnie z założeniami pakietu VAT in a Digital Age (ViDA) do 2030 r. e-fakturowanie zostanie zharmonizowane na poziomie całej Unii Europejskiej. KSeF – od kiedy wchodzi w życie? Zgodnie z przyjętą ustawą harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur uwzględnia dwa etapy, jednak z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych firm: 1 lutego 2026 r. – obowiązek korzystania z KSeF dla dużych podatników (o wartości sprzedaży przekraczającej 200 mln zł brutto), 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym mikrofirm, z wyjątkiem tzw. podatników wykluczonych cyfrowo, 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych podatników, których transakcje opiewają na niewielkie kwoty (maksymalnie 10 tys. zł wartości sprzedaży miesięcznie). Jak zapewnia resort finansów, aktualny harmonogram został przygotowany po szczegółowej analizie uwarunkowań biznesowych, prawnych oraz technicznych. Ma on zapewnić przedsiębiorcom i dostawcom systemów IT wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowego obowiązku, a jednocześnie umożliwić dopracowanie rozwiązań technologicznych po stronie administracji skarbowej. Wdrożenie KSeF – ważne terminy W opublikowanej 12 kwietnia 2025 roku informacji, Ministerstwo Finansów przedstawiło także szczegółową mapę drogową działań związanych z wdrożeniem KSeF. Przedstawione w niej terminy mają duże znaczenie szczególnie dla największych firm, dostawców oprogramowania oraz integratorów systemów finansowo-księgowych. Harmonogram wdrożenia KSeF Od kiedy wdrożenie KSeF? Zgodnie z przyjętą mapą drogową, w czerwcu 2025 r. resort finansów udostępni dokumentację związaną z nową wersją systemu – tzw. KSeF 2.0, która będzie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. W tych materiałach znajdą się m.in. informacje na temat: struktury logicznej pliku FA(3), czyli nowego wzoru faktury ustrukturyzowanej, dokumentacji API (interfejsu programistycznego), która pozwoli dostosować zewnętrzne systemy do wymagań KSeF 2.0. Szczegółowy harmonogram testów integracyjnych zostanie natomiast opublikowany wraz z dokumentacją API. Od 30 września 2025 r. możliwe stanie się natomiast publiczne testowanie interfejsu API systemu KSeF 2.0. Od tego momentu podmioty odpowiadające za integrację programów księgowych z KSeF będą mogły sprawdzać działanie nowej wersji systemu. Kolejna ważna data to listopad 2025 r. To właśnie wtedy Ministerstwo Finansów planuje udostępnić testową wersję aplikacji podatnika KSeF 2.0. Ma ona pozwalać przedsiębiorcom na zapoznanie się z funkcjonalnością Krajowego Systemu eFaktur. Block Quote Wersja produkcyjna systemu – czyli ta, która umożliwia wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym – zostanie uruchomiona 1 lutego 2026 r. To właśnie od tego momentu obowiązek wystawiania faktur przez KSeF zacznie formalnie obowiązywać. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Choć harmonogram wdrożenia KSeF pozostaje bez zmian, Ministerstwo Finansów zapowiada szereg nowości, które mają ułatwić przedsiębiorcom codzienne korzystanie z systemu. W odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez firmy i branżę IT, zaprojektowano konkretne rozwiązania zarówno w zakresie technicznym, jak i prawnym. Wystawianie faktur w trybie „offline24” Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie bezterminowej możliwości wystawiania faktur w tzw. trybie offline24. Takie rozwiązanie ma służyć przedsiębiorcom w dwóch sytuacjach: gdy faktura wystawiana jest dla podmiotów zagranicznych lub odbiorców nieposługujących się numerem NIP, w przypadku problemów z dostępem do Internetu, problemami związanymi ze sprzętem, systemem informatycznym lub przerw w działaniu systemu KSeF. Fakturę wystawioną offline będzie można przekazać do KSeF następnego dnia, bez ryzyka opóźnień w dokumentowaniu sprzedaży – w przypadku tego typu dokumentów datą wystawienia będzie ta, znajdująca się w polu P_1 struktury logicznej FA(3) czyli data wskazana przez wystawcę w momencie wystawiania faktury. Rozwiązanie pozwoli zatem uniknąć rozbieżności między datą znajdującą się na fakturze a datą wystawienia nadawaną przez KSeF w momencie przesłania faktury do systemu. Aby skorzystać z tego rozwiązania, przedsiębiorca musi jednak spełnić dodatkowy warunek – wygenerować certyfikat wystawcy faktury niezbędny do identyfikacji podatnika i programu fakturującego. Faktury VAT RR poza obowiązkowym KSeF Ministerstwo zapowiedziało również, że faktury VAT RR dokumentujące zakupy produktów rolnych przez rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem KSeF. Możliwość ich dobrowolnego wystawiania w systemie zostanie natomiast wprowadzona od 1 kwietnia 2026 r., a nie – jak wcześniej zakładano – od 1 lutego 2026 r. Okres przejściowy bez kar i z dodatkowymi ułatwieniami W celu wsparcia przedsiębiorców w adaptacji do nowego systemu resort finansów zapowiedział również, że do końca 2026 r.: utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, nie będą nakładane kary za błędy popełnione przy fakturowaniu w KSeF, nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach, także tych realizowanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP). Administracja skarbowa ma natomiast prowadzić działania o charakterze edukacyjnym, których celem jest wsparcie podatników we wdrożeniu systemu. Certyfikaty dla wystawców e-faktur Od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli również ubiegać się o tzw. certyfikaty wystawcy faktury, które umożliwią im autoryzację w systemie – zarówno w trybie online, jak i offline24. Zapewnią one również bezpieczeństwo i ciągłość procesu wystawiania e-faktur, nawet w sytuacjach awaryjnych. Szczegóły dotyczące ich generowania zostaną opisane w dokumentacji API, którą resort opublikuje w czerwcu 2025 r. Faktury dla konsumentów będą dobrowolne Nowością w projekcie jest także możliwość wystawiania faktur dla konsumentów w KSeF. Rozwiązanie to będzie miało charakter dobrowolny i uproszczony tak, aby dać przedsiębiorcom większą elastyczność przy dokumentowaniu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przeczytaj również: Faktura na osobę fizyczną – jak i kiedy powinno się ją wystawić? – Symfonia Załączniki do faktur ustrukturyzowanych W odpowiedzi na sygnały z rynku, system KSeF 2.0 wprowadzi także możliwość dodawania załączników do faktur ustrukturyzowanych przesyłanych za pośrednictwem KSeF. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, będą one integralną częścią dokumentu sprzedaży i zostaną opisane w nowej strukturze logicznej FA(3). Aby móc je jednak wysyłać, trzeba jednak dokonać odpowiedniego zgłoszenia pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Dodanie załączników do faktur ustrukturyzowanych to ważna zmiana m.in. dla firm, które dotychczas przesyłały szczegółowe dane potrzebne do rozliczenia do rozliczenia sprzedaży w osobnych dokumentach. Dlaczego warto przystąpić do KSeF? Przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur to realna korzyść dla każdej firmy. Wraz z systemem przedsiębiorcy zyskują darmowy dostęp do nowoczesnej platformy usług elektronicznych EDI, za pomocą której mogą bezpiecznie wymieniać dokumenty. Nie muszą również drukować i przechowywać faktur – wszystkie dokumenty trafiają do bezpiecznego, bezpłatnego archiwum online. Prawidłowo zaimplementowany system może także uprościć obieg faktur w firmie, przyspieszyć ich akceptację i pomóc w szybszym odzyskiwaniu należności. Block Quote Jak przygotować się na KSeF – lekcja do odrobienia dla przedsiębiorców Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur niesie ze sobą wiele korzyści, ale wymaga też solidnego przygotowania. Dostosowanie procesów biznesowych do wymagań Krajowego Systemu eFaktur może generować dodatkowe koszty, związane np. z wdrożeniem nowych procedur, szkoleniem pracowników i aktualizacją systemów informatycznych. Im szybciej firmy zaczną przygotowania, tym łatwiej będzie im odnaleźć się wtedy, gdy KSeF stanie się obowiązkowy. Wsparcie w procesie adaptacji do zmiany prawnej, jaką jest KSeF oferują także producenci oprogramowania finansowo-księgowego. Block Quote Warto pamiętać, że w KSeF nie można poprawić raz wystawionego dokumentu, nie da się też umieścić kodów nabywcy i odbiorcy (poza EAN), ani wystawić faktury według indywidualnego szablonu z logotypem firmy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przedsiębiorcy powinni zatem uważnie przeanalizować, jak obecnie przebiegają procesy finansowo-księgowe w ich firmach, wdrożyć spójne procedury obiegu dokumentów oraz upewnić się, że program księgowy, z którego korzystają jest dostosowany do wymogów KSeF. Przeczytaj również: Obowiązki biura rachunkowego w zakresie KSeF – Symfonia Kary za nieprzestrzeganie KSeF – nowe przepisy Choć Ministerstwo Finansów przewidziało okres przejściowy i zapowiedziało brak sankcji za błędy związane z e-fakturowaniem do końca 2026 r., to jednak od 2027 r. za naruszenia związane z KSeF będą groziły konkretne i dotkliwe kary finansowe. Przedsiębiorca, który wystawi fakturę z pominięciem systemu, może zapłacić nawet 100% wartości podatku wykazanego na dokumencie. W przypadku faktur bez podatku, kara może wynieść do 18,7% łącznej kwoty należności. Kary te będą nakładane w formie decyzji administracyjnej i muszą zostać uregulowane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Krajowego Systemu e-Faktur? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik na temat KSEF!
Co-dalej-z-KSeF-Od-kiedy-Krajowy-System-e-Faktur-wejdzie-w-życie
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń