Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu.

O firmie
LogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych.

Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu.


Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów.

Geneza projektu
Ze względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum.

Cele projektu

O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment.

Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień.

Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to:

  • integracja z systemem ERP (Comarch XL),
    • zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem,
    • usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek.

Rozwiązania
Prace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie. 

Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.  

W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów.
  • Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny.
  • Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych,
  • Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane.
  • Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy.
  • Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców.
  • Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy.
  • Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h.
  • Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem.

Efekty

Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła:

  • istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000,
  • wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%,
  • skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu,
  • obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu,
  • zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany.

Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Wdrożenie systemu Teneum WMS szyte na miarę

Ostatnie lata to znaczącej transformacji branży retail. Klienci oczekują dziś nie tylko różnorodnej oferty produktów i usług, ale również wyższego poziomu obsługi oraz elastyczności w procesie zakupowym. Spełnienie tych oczekiwań stanowi niemałe wyzwanie – doskonale wiedzą o tym właściciele marki Moodo, którzy, aby usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa i lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, zdecydowali się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań WMS i OMS. Nowe oprogramowanie znacząco zwiększyło efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz zarządzania magazynem. O firmie Moodo to polska marka odzieżowa działająca na rynku już kilkanaście lat. Sieć obejmuje ponad 150 salonów własnych i franczyzowych, sklep internetowy oraz ponad 200 partnerów hurtowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Firma eksportuje również swoje kolekcje do innych krajów – m.in. Ukrainy i Iranu. Marka tworzy ubrania z myślą o kobietach, które cenią sobie wygodę, komfort i nowoczesność w dobrym stylu. Misją firmy jest ubierać kobiety na każdą okazję dokładnie wsłuchując się w ich potrzeby. Wyróżnikiem Moodo na rynku retail w segmencie fashion jest strategia biznesowa oparta na dynamicznym rozwoju głównie poprzez franczyzę. Marka konsekwentnie realizuje plan dalszej ekspansji i otwierania nowych punktów sprzedaży w kolejnych miastach. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań rynkowych oraz potrzeby zapewnienia klientkom jednolitego, spójnego doświadczenia zakupowego, firma Moodo zdecydowała się na współpracę z Sente w zakresie wdrożenia rozwiązań typu omnichannel. Pierwszym krokiem było szczegółowe rozpoznanie sytuacji wyjściowej oraz potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa. Po zakończeniu etapu analizy ustalono, że prace projektowe warto rozpocząć od opracowania i implementacji kompleksowego rozwiązania WMS (ang. Warehouse Management System), odpowiadającego za zarządzanie magazynem, oraz wybranych modułów systemu OMS (ang. Order Management System), obsługujących procesy zamówień w różnych kanałach dystrybucji. Cele i wyzwania w projekcie Pierwotnym celem współpracy było wdrożenie technologii pozwalających na skuteczną realizację strategii omnichannel. W toku analiz strategicznych nadrzędnym celem stało się jednak usprawnienie i uporządkowanie procesów magazynowych. To właśnie zwiększenie efektywności zaplecza logistycznego gwarantuje szybką realizację zamówień i dostęp do towarów zarówno w stacjonarnie, jak i w e-sklepie. W trakcie realizacji projektu kluczowymi wyzwaniami okazały się: Zarządzanie zróżnicowanymi procesami w ramach jednego magazynu centralnego – zarówno obsługa klientów hurtowych, zatowarowanie sklepów franczyzowych i własnych, jak i  obsługa zamówień pochodzących ze sklepu internetowego odbywa się na jednej przestrzeni magazynowej. Wymaga to dostępu do aktualnych, wiarygodnych danych o produktach i ich wariantach (np. rozmiarach, kolorach), a także możliwości bieżącej rejestracji zwrotów z każdego kanału sprzedaży. Precyzyjne zwymiarowanie produktów i optymalizacja transportu – każda dostawa przed przyjęciem do magazynu jest ważona i mierzona. Nawet drobne różnice w danych mogą w skali całego magazynu prowadzić do błędów logistycznych i utrudniać planowanie transportu. Obsługa pełnych pakietów – każdy produkt firmy Moodo jest dostępny w pełnej gamie rozmiarów i musi zostać tak rozdzielony, by każdy sklep otrzymał pełen zestaw. Teneum WMS pozwala już na poziomie magazynu centralnego rozdzielać i kompletować pełne pakiety produktów w sposób zautomatyzowany i kontrolowany. Rozwiązania Podczas wdrożenia został zaimplementowany szereg rozwiązań i automatyzacji, które znacznie usprawniły działanie magazynu oraz obsługę zamówień w Moodo. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: wdrożenie systemu Teneum WMS w magazynie centralnym – rozwiązanie zostało dostosowane do efektywnego zarządzania specyficznymi dla firmy Moodo procesami, wynikającymi z obsługi różnego typu zamówień na terenie jednego magazynu. Ponadto zostałyprzygotowane dedykowane interfejsy, które poprawiły efektywność kompletacji towarów i komponowanie zestawów do wysyłek do poszczególnych salonów, usprawnienie procesu alokacji i zatowarowania sklepów – w pierwszym etapie wdrożenia (od stycznia do marca) wdrożone zostały rozwiązania, dzięki którym procesy logistyczne odbywają się szybciej, efektywniej i bez błędów. Zamówienia dla poszczególnych salonów są przygotowywane właściwie natychmiastowo, tak by zniwelować luki i zapewnić wrażenie pełnego sklepu, usprawnienie i zautomatyzowanie procesu obsługi zamówień z kanału B2C – w drugim etapie wdrożenia (od kwietnia do maja) wprowadzono automatyzację generowania zamówień do wysyłek. Pozwoliło to na zrealizowanie bardzo istotnego dla e-sklepu celu, jakim jest utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu wysyłki realizowanych zamówień w sklepie internetowym, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu (Black Friday, Majówka, Święta), integracja z IAI – wdrożone rozwiązania zostały zintegrowane z platformą e-Commerce IAI, co umożliwiło pełną automatyzację obsługi statusów zamówień oraz zapewnienie wiarygodnych informacji na temat stanów magazynowych dostępnych do sprzedaży online, integracja z systemem Comarch, co pozwoliło na uzupełnienie rozwiązań IT Moodo o brakujące jedynie elementy, zamiast wymieniać całe rozwiązanie, optymalizacja powierzchni magazynowej – dzięki lepszemu zagospodarowaniu magazynu udało się nie tylko zaoszczędzić miejsce, ale przede wszystkich zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, a tym samym wydłużonym czasem realizacji zamówień. Efekty Dopasowanie WMS i OMS do specyfiki funkcjonowania marki odzieżowej, działającej w modelu wielokanałowej sprzedaży stanowiło duże wyzwanie. Projekt został sfinalizowany pomyślnie, dzięki współpracy konsultantów Sente i osób zaangażowanych w prace wdrożeniowe po stronie Moodo. Dzięki wdrożeniu dedykowanych rozwiązań Sente firma Moodo osiągnęła: 70% wzrostu wydajności obsługi kanału B2B i 100% wzrostu wydajności obsługi kanału B2C, zwiększenie liczby wydawanych dziennie zamówień do klienta (z 500 do 1000) w okresach kluczowych dla sprzedaży, zwiększenie liczby wydawanych dziennie paczek o 100% (z 300 na 600). Na podstawie powyższych wyników widać, że firma Moodo istotnie poprawiła wydajność i efektywność kluczowych procesów. Wdrożone rozwiązania są rozwijane zgodnie z tym, jak zwiększa się skala działania przedsiębiorstwa oraz ewoluują jego potrzeby.
Wdrożenie-systemu-Teneum-WMS-szyte-na-miarę
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń