Teneum-WMS-wspiera-obsługę-procesów-logistycznych

Teneum WMS wspiera obsługę procesów logistycznych

Wrocławski operator logistyczny, LogBox, szukał rozbudowanego narzędzia do zarządzania magazynem wysokiego składowania. Zdecydował się na wdrożenie systemu WMS Teneum, który został dopasowany do charakterystyki działalności przedsiębiorstwa oraz specyfiki jej operacji, co przełożyło się na znaczący wzrost efektywności pracy magazynu.

O firmie
LogBox jest operatorem logistycznym z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze e-Commerce. Przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie obsługi sklepów internetowych, magazynowania towarów oraz całościowej realizacji zamówień (zarówno detalicznych, jak i hurtowych), dystrybucji i transportu. Magazyn pełni także rolę centrum dystrybucyjnego, w ramach którego realizowane są procesy związane z eksportem, importem oraz dystrybucją marek własnych.

Dynamiczny rozwój spowodował, że przedstawiciele firmy zaczęli poszukiwać nowych możliwości rozwoju, zwiększania efektywności i wzrostu.


Warto wiedzieć, że głównym klientem LogBox jest Gunfire (GF Corp) – jeden z największych dostawców replik broni w Europie. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku ponad 15 lat i specjalizuje się w sprzedaży detalicznej Air Soft Guns (ASG), części i akcesoriów, sprzętu do survivalu oraz militariów. W swoim portfolio GF Corp posiada wiele rozpoznawalnych w branży marek. Poza tym firma rozwija własne brandy, które obok działalności handlowej, stanowią jeden z głównych elementów jej działalności. W tym momencie w jej ofercie znajduje się ponad 9 tysięcy produktów.

Geneza projektu
Ze względu na szybki rozwój i nowe wyzwania firma LogBox poszukiwała systemu informatycznego, które odpowiadałoby jej rosnącym potrzebom. Dotychczasowe rozwiązanie nie było odpowiednio dopasowane do modelu biznesowego związanego z realizacją usług fulfillment, a to blokowało intensyfikację działań. Przedstawiciele firmy szukali takiego oprogramowanie, które przede wszystkim pozwoliłoby usprawnić pracę magazynu, ale też uporządkować procesy komunikacji i rozliczeń z klientami przy uwzględnieniu wyjątkowej specyfiki branży fulfilment. Ostatecznie zdecydowali się na wdrożenie WMS Teneum.

Cele projektu

O konieczności wdrożenia nowego systemu zadecydowało kilka głównych czynników. Przede wszystkim przeprowadzka do nowego magazynu, chęć systematycznego zwiększania jakości obsługi klientów oraz plan rozszerzenia skali świadczenia usług fulfillment.

Dla przedstawicieli LogBox kluczowa była możliwość dostosowania metod zarządzania procesami magazynowymi do zróżnicowanego charakteru zamówień (hurtowe, wielopozycyjne, jednopozycyjne), jak i indywidualnych oczekiwań poszczególnych klientów odnośnie do sposobu pakowania zamówień.

Główne cele, które zdefiniowane zostały na początku projektu, to:

  • integracja z systemem ERP (Comarch XL),
    • zwiększenie wydajności w zarządzaniu magazynem,
    • usprawnienie i zwiększenie kontroli wysyłek.

Rozwiązania
Prace rozpoczęły się po przeprowadzeniu sprintu analitycznego. Pierwszym etapem projektu była integracja z dotychczas używanym systemem ERP. Proces ten był kluczowym krokiem milowym we współpracy i stanowił pierwsze duże wyzwanie. 

Drugim etapem był projekt wdrożenia systemu WMS. Istotną okolicznością, która towarzyszyła pracom projektowym, a następnie uruchomieniu systemu, była przeprowadzka do nowego, znacznie większego magazynu. LogBox zmieniał lokalizację swojego centrum dystrybucyjnego tuż przed wdrożeniem WMS. Fakt ten stanowił wyzwanie, ponieważ oprócz oczywistych trudności logistycznych związanych z transportem towaru do nowej lokalizacji oraz jego odpowiedniego rozmieszczenia, wiązał się także ze zwiększaniem skali działania firmy oraz reorganizacją procesów magazynowych. Nowa przestrzeń to 3500 m2 powierzchni, wyposażonej w regały wysokiego składowania i antresolę, w której wydzielona została dedykowana strefa pakowania. Uruchomienie systemu WMS odbyło się równolegle z przeprowadzką.  

W ramach projektu zaimplementowany został szereg rozwiązań, które znacznie usprawniły działanie przedsiębiorstwa. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • Multipicking – rozwiązanie umożliwiające obsługę wielu zamówień w tym samym czasie. Na bazie analizy struktury zamówień, oprogramowanie łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera. Zastosowane rozwiązania usprawniły, kompletację zamówień, pozwoliły na znaczne przyspieszenie realizacji, a także spowodowały zmniejszenie ilości pomyłek w trakcie zbiórki towarów.
  • Zamówienia jednopozycyjne – multipicking został rozszerzony o praktykę komplementacji zamówień jednopozycyjnych. To klasyczna kompletacja jednoprzebiegowa, polegającą na zbieraniu przez magazyniera wszystkich towarów razem bez podziału na zamówienia, które następnie są dzielone przez pakującego. W razie potrzeby (w okresach pików sprzedażowych, np. w okresie przedświątecznym lub podczas Black Friday) proces ten jest włączany przez kierownika magazynu. Dzięki zastosowaniu tego  rozwiązania pracownicy mogą w efektywny sposób realizować jednocześnie dużą liczbę zamówień, oszczędzając czas i zachowując wysoki poziom wydajności swojej pracy bez względu na liczbę zamówień. Zastosowanie tej metody pozwala na znaczne przyspieszenie procesu pakowania, który w tym modelu polega  na skanowaniu jednego produktu z puli zebranych, pakowaniu go i naklejaniu etykiety drukowanej przez system. Proces jest prosty i powtarzalny.
  • Obsługa zamówień B2C i B2B w jednym magazynie – aby usprawnić jednoczesną obsługę zróżnicowanych zamówień, system WMS automatycznie dzieli je na części, zlecając ich równoległą realizację. System analizuje zamówienia w czasie rzeczywistym, dzieli je na strefy zbiórki, a następnie konsoliduje w procesie pakowania. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszać realizację zleceń i porządkować procesy w magazynie obsługującym zarówno klientów detalicznych, jak i hurtowych,
  • Panel pakowania – rozwiązanie, którego podstawową rolą jest uproszczenie i przyspieszenie procesu pakowania. Pełni również rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień, a także łącznika między magazynem i spedycją. W jednym panelu rejestrowane są parametry, wpływające na koszty oraz specyfikację dostawy – waga towaru wraz z opakowaniem i wypełniaczami (na przykład w postaci założonego z góry narzutu 5% wagi towaru) oraz wymiary. W kolejnym kroku automatycznie drukowane są odpowiednie listy spedycyjne. Przyklejenie dokumentów na paczki zamyka proces obsługi zamówień w magazynie. W efekcie proces pakowania został przyspieszony, a błędy w zamówieniach wyeliminowane.
  • Automatyczne rozlokowanie towarów – oprogramowanie zarządza rozmieszczeniem i relokacją towarów w sposób automatyczny tak, aby proces zbiórki towarów do wydania był możliwie jak najszybszy.
  • Ewidencja zamówień wysyłki towarów oraz awizacja przyjęć według kartoteki asortymentowej danego klienta i jego bazy odbiorców / dostawców.
  • Dedykowane analizy – system został wzbogacony o raporty analityczne, monitorujące przebieg pracy w magazynie oraz dostarczające szeregu cennych informacji na temat efektywności poszczególnych procesów i etapów kompletacji zamówień. Narzędzie stanowi wsparcie dla kierownika magazynu, pozwalając mu obiektywnie oceniać efektywność pracy.
  • Optymalizacja czasu realizacji zamówień – oprogramowanie WMS pomaga badać ten wskaźnik, a także pokazuje jaki procent zamówień został zrealizowany w danym czasie. Parametr ten pozwala również dopasować zasoby ludzkie do prognozowanego poziomu sprzedaży. WMS, dzięki funkcjonalnościom typu multipicking czy obsługa zamówień jednopozycyjnych pozwala na realizowanie zakładanych celów biznesowych i KPI, które zakładają realizację 98% zamówień w mniej niż 24h.
  • Monitorowanie wydajności pracy – system WMS wspiera monitorowanie wydajności pracy, co pozwala lepiej dobrać zespół, uwzględniając umiejętności konkretnego pracownika na danym stanowisku i efektywnie planować pracę z wyprzedzeniem.

Efekty

Wdrażając dedykowany system WMS Teneum, firma LogBox osiągnęła:

  • istotny i dynamiczny wzrost wydajności realizowanych dziennie linii na poziomie 233% – z 1200 na 4000,
  • wzrost ogólnej wydajności magazynu o 300%,
  • skrócenie czasu realizacji zamówień do jednego dnia, nawet w okresach zwiększonego popytu,
  • obniżenie poziomu braków w wysyłanych towarach z 2-3% do poniżej 0,5% linii wysłanych w danym miesiącu,
  • zredukowanie czasu pracy magazynierów z trzech do jednej zmiany.

Jak pokazują powyższe wyniki, LogBox znacznie poprawił efektywność i wydajność procesów. Pozwoli to na kontynuację intensywnych działań rozwojowych. Co więcej, firma zyskała otwartą przestrzeń do zwiększania jakości obsługi klientów, co z sukcesami realizuje.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Kompleksowe zaopatrzenie branży rolniczej z systemem Teneum WMS

Firma Agrotex od kilkunastu lat zajmuje się kompleksowym zaopatrywaniem branży rolniczej w części zamienne do maszyn rolniczych i ciągników. Priorytetem przedsiębiorstwa jest dostarczanie sklepom rolniczym, a tym samym rolnikom oraz przedsiębiorcom, wysokiej jakości oryginalnych podzespołów sprowadzanych bezpośrednio od producenta. Wielkopowierzchniowy magazyn pozwala przedsiębiorstwu posiadać w ofercie szeroką gamę produktów. Geneza projektu W obliczu nowych wyzwań i potrzebą dokładnego zaspokajania potrzeb swoich klientów Agrotex zdecydował się na nawiązanie współpracy z firmą Sente. Celem było wdrożenie WMS do zarządzania procesami magazynowymi oraz jego integracja z systemem WAPRO. Pierwszym krokiem kooperacji stała się szczegółowa analiza bieżącej sytuacji oraz oczekiwań przedsiębiorstwa. W trakcie Sprintu Analitycznego ustalono, że kluczowe dla Agrotex jest zwiększenie efektywności pracy magazynu i ograniczenie liczby pomyłek. Na tej podstawie przygotowano precyzyjny harmonogram wdrożenia systemu Teneum WMS wraz z jego integracją z wykorzystywanym w firmie systemem ERP (WAPRO). Dzięki tej analizie firma zyskała uporządkowaną i rozbudowaną strukturę magazynów logicznych w systemie ERP, co pozwoliło na skuteczniejsze zarządzanie procesami magazynowymi w każdym z nich. Cele projektu Na starcie projektu wśród głównych celów wdrożenia wyróżniono: redukcję liczby pomyłek – w momencie rozpoczęcia prac projektowych, rejestrowano średnio jedną reklamację związaną z błędem dziennie, poprawa wydajności pracy magazynu – w momencie rozpoczęcia prac projektowych realizowane było od 800 do 1000 linii dziennie, redukcja różnic inwentaryzacyjnych, integracja z używanym w firmie systemem ERP (WAPRO), wprowadzenie możliwości kontroli czasu pracy i wydajności pracownika. Rozwiązania Nowoczesny system WMS swoim zakresem objął obszary logistyki i zarządzania magazynem. Podczas realizacji projektu, wdrożony został szereg usprawnień i rozwiązań, których celem było ograniczenie liczby pomyłek, wsparcie realizacji procesów, skrócenie czasu przygotowania i wysyłki towarów, jak również poprawa organizacji działań oraz zwiększenie efektywności i wydajności pracy magazynierów. Najważniejsze wdrożone rozwiązania to: wdrożenie systemu Teneum WMS w wariancie systemu zarządzającego pracą magazynu – oprogramowanie w sposób automatyczny generuje zlecenia magazynowe dla pracowników, bez konieczności ręcznego sterowania nimi przez kierownika. Rozwiązanie zapewnia przede wszystkim możliwość śledzenia i monitorowania stanów magazynowych oraz dokonuje ich bieżącej korekty za pomocą rozbudowanego mechanizmu inwentaryzacji bieżącej, jak i okresowej. Dodatkowo oprogramowanie zapewnia sprawną obsługę łączonych wydań z magazynu oraz sklepu prowadzonego przy magazynie, a nie objętego systemem WMS, oznakowanie towarów za pomocą kodów kreskowych – podczas procesu wdrożenia systemu zaadaptowano wykorzystywane wcześniej oznaczenia towarów za pomocą kodów kreskowych, które posłużyły do ich jednoznacznej identyfikacji we wszystkich procesach magazynowych. Dzięki skorzystaniu z już istniejących oznaczeń znacząco zredukowano ilości prac przygotowawczych po stronie pracowników Agrotex, wdrożenie bezprzewodowych terminali typu HandHeld – urządzenia wspierają ograniczenie pomyłek podczas zbiórki towaru oraz przyspieszają kompletację, przyjęcia oraz inwentaryzację towarów przez magazynierów, dzięki temu, że prowadzą każdego z nich krok po kroku przez cały proces, mapa magazynów z wieloma oddzielnymi budynkami, sektorami i antresolami – dokładne oznakowanie lokacji przyczyniło się do znaczącego przyśpieszenia pracy magazynierów poprzez optymalizację ścieżki zbierania oraz lepszą orientację magazynierów w rozmieszczeniu towarów, co pozwoliło na eliminację błędów, integracja WMS Teneum z systemem ERP WAPRO, pracującym jako oprogramowanie nadrzędne – integracja ma na celu zapewnić ciągłość w obsłudze zamówień od klientów, wdrożenie rozwiązania typu multipicking – system dokonuje analizy struktury zamówień i łączy je w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera, co umożliwia obsługę wielu zleceń jednocześnie. Pozwala to na istotne usprawnienie i przyspieszenie całego procesu kompletacji, wdrożenie modułu spedycji – narzędzie pozwala na dodatkową weryfikację poprawności zebranego towaru z jego jednoczesnym pakowaniem oraz generowaniem dokumentów spedycyjnych (listów wysyłkowych i przewozowych). Rozwiązanie informatyczne do magazynu pozwala na obsługę różnych typów sposobów dostawy, od transportu własnego, przez dedykowaną spedycję, po firmy kurierskie. W ramach tego modułu wdrożona została integracja z dwoma kluczowymi firmami kurierskimi (DPD i Schenker), z usług, których korzysta firma Agrotex, jednorazowy import kartoteki asortymentu firmy, klientów i dostawców, ale bez historii obrotów z klientami i dostawcami (na start); następnie, import z systemu nadrzędnego odbywa się na bieżąco w czasie rzeczywistym. Block Quote Dzięki wdrożeniu systemu Teneum WMS firma Agrotex osiągnęła: zmniejszenie liczby pomyłek – przed uruchomieniem pomyłkę rejestrowano raz dziennie, a aktualnie rejestrowane są 3-4 w skali miesiąca, co stanowi redukcję błędów o 83%, poprawę ogólnej wydajności pracy magazynu – przed uruchomieniem systemu realizowane było od 800 do 1000 linii dziennie. W pierwszym tygodniu uruchomienia liczba ta wahała się od 1100 linii do 1400, a obecnie jest to około 1000 do 1600 linii dziennie, co daje wzrost o 60% możliwość dokładnej kontroli czasu pracy i wydajności pracownika, integrację nowego systemu WMS z ERP (WAPRO).
Kompleksowe-zaopatrzenie-branży-rolniczej-z-systemem-Teneum-WMS
Logo firmy Sente
zweryfikowano

0/5

Sente

Poprawa efektywności - Koncentracja na efektach


Teneum X
Dolnośląskie
200 osób
Zobacz profil
Branża
Dystrybucja, eCommerce, Produkcyjna
Opis
Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. ...
rozwiń