WMS-w-e-commerce-w-okresie-Black-Friday

WMS w e-commerce w okresie Black Friday

Optymalne wykorzystanie zaawansowanych systemów zarządzania magazynem (WMS) staje się kluczowym elementem sukcesu e-commerce podczas Black Friday. W dynamicznym okresie intensywnych zakupów, efektywne zarządzanie magazynem przy użyciu nowoczesnych technologii pozwala nie tylko unikać problemów logistycznych, ale także zwiększać szybkość obsługi zamówień. Jak WMS przyczynia się do zwiększenia wydajności i minimalizacji błędów podczas największego wyprzedażowego szaleństwa?

Black Friday w Polsce: świadome wybory i wczesne planowanie zakupów online

Black Friday dotarł do Polski ze Stanów Zjednoczonych i na dobre zagościł w polskiej rzeczywistości. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej sprzedawców rozpoczyna przygotowania do swoich akcji sprzedażowych znacznie wcześniej. Nie inaczej postępują kupujący. Według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Klarna.Insights, szwedzkiego serwisu oferującego płatności odroczone, 65% Polaków planuje zakupy online wcześniej, a 91% ankietowanych przed zakupem porównuje ceny. Świadczy to o tym, że Polacy podejmują decyzje zakupowe świadomie i nie są podatni na manipulacje. Dlatego też rynek e-commerce staje naprzeciw dużemu wyzwaniu podczas akcji takich jak Black Friday czy Cyber Monday.

Czym jest WMS?

System WMS (ang. Warehouse Management System) jest to oprogramowanie ułatwiające zarządzanie operacjami w magazynie. Głównym celem użytkowania takiego systemu jest optymalizacja pracy magazynu. Składa się na to przede wszystkim monitorowanie każdego etapu występującego w magazynie.

W przypadku naszego produktu występuje ścisła integracja z systemem ERP, co pozwala na szybką wymianę danych w czasie rzeczywistym i monitorowanie zachodzących procesów na bieżąco (więcej o możliwościach naszego systemu: System WMS – Najlepszy do zarządzania magazynem – Asiston).

Jak wygląda magazynowanie w branży e-commerce?

Logistyka branży e-commerce znacząco różni się od logistyki tradycyjnej. Główna rozbieżność występuje w rodzaju przetwarzanych produktów. W sklepach internetowych sprzedawane są przede wszystkim towary o małej wartości, w pojedynczych zamówieniach. Natomiast liczba tych zamówień jest stosunkowo duża. Ponadto dostawa do klienta odbywa się za pośrednictwem różnych przewoźników, co również wpływa na organizację wszystkich procesów magazynowych, ponieważ klient przeważnie oczekuje dostawy w 24h od momentu złożenia zamówienia.

Dużym wyzwaniem dla branży e-commerce jest również sezonowość zamówień tak jak w przypadku Black Friday. Na świecie podczas tego dnia sprzedaż wzrasta o 663% w porównaniu do zwykłego dnia handlowego. Przede wszystkim z ogromnym wyzwaniem tego dnia muszą liczyć się firmy kurierskie oraz sprzedawcy w sklepach stacjonarnych, jednak odpowiednie przygotowanie magazynu jest w stanie bardzo usprawnić proces wysyłki zamówienia.

Potrzeby klienta podczas Black Friday

Głównym celem sprzedaży e-commerce jest zorientowanie się na potrzeby klienta. Wszystkie działania powinny być podejmowane z myślą o zaspokojeniu potrzeb klientów.

Oczekiwania klientów podczas Black Friday nie różnią się znacząco od tych, które wykazują podczas codziennych zakupów w sklepach internetowych. Różni się natomiast stopień ich nagromadzenia, a co za tym idzie, zwiększenie trudności zaspokojenia potrzeb każdego z konsumentów. Do najważniejszych oczekiwań klientów należą:

Stała dostępność towaru

Podczas Czarnego Piątku liczba zamówień może zaskakiwać, jednak należy być przygotowanym na wiele scenariuszy. Dostępność towaru jest aspektem kluczowym podczas zakupów. Niedostępność danego produktu może być frustrująca, co bezpośrednio wpływa na negatywne odczucia klienta i zmniejszenie jego zadowolenia z oferowanych usług. Aby temu zapobiec niezbędne jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Najlepiej jest zorganizować ją dużo wcześniej, aby mieć czas na uzupełnienie braków u dostawców lub realizację dodatkowych zleceń produkcyjnych.

Szeroki asortyment

Ze stałą dostępnością bezpośrednio wiąże się szerokość asortymentu. Klient internetowy jest wygodny i wymagający. Zrezygnował z zakupów w sklepach stacjonarnych, więc może też bez problemu zrezygnować z zakupu w danym sklepie. Obecnie na rynku istnieje wiele firm oferujących ten sam towar, dlatego tak ważne jest ciągłe poszerzanie swojego asortymentu, aby podczas zakupów jednego produktu, klient kupił również rzecz, której nawet nie był świadomy, że potrzebuje.

Dostawa od ręki

Ekspresowe dostawy są już standardem w branży e-commerce. Najlepsze przedsiębiorstwa oferują dowóz zamówionych produktów nawet do 24h od złożenia zamówienia. Nie dziwi jednak fakt, że podczas Black Friday często nie jest to możliwe do zrealizowania i klienci są tego świadomi. Jednak odpowiednia współpraca z kurierami może znacząco przyspieszyć realizację zleceń i pozytywnie zaskoczyć konsumentów.

Obsługa zwrotów

Zwiększona liczba zamówienia równa się zwiększonej liczbie zwrotów. Nawet przy najlepszej jakości produktu firmy nie są w stanie uniknąć zwrotów towaru. W tej sytuacje niezbędna jest odpowiednia obsługa klienta. Nawet podczas zwrotu towaru z powodu niespełnionych oczekiwań, odpowiednie podejście do konsumenta może sprawić, że powróci, aby zakupić inny przedmiot.

Jakie rozwiązania oferuje Asiston WMS?

Nasz system jest w stanie zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów poprzez możliwość pełnego dopasowania systemu pod branżę i przedsiębiorstwo. Jesteśmy w stanie obsłużyć wysyłkę ponad 3000 paczek dziennie, co potwierdzają nasi klienci. Na taki wynik składa się wiele funkcjonalności, które oferujemy w systemie Asiston WMS.

Kontrola stanów magazynowych

Najważniejsze w przygotowaniu do Black Friday jest zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych. Na początku należy przeprowadzić szczegółową inwentaryzację. W systemie Asiston WMS, dla ułatwienia, istnieje możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji całościowej, lokalizacji i produktu. Po zatwierdzeniu zgodności inwentaryzacji w systemie ze stanem faktycznym, automatycznie wyrównują się stany magazynowe z tymi przedstawionymi w systemie ERP. Takie rozwiązanie pozwala na natychmiastową reakcję i złożenie zamówienia u dostawcy, które jest synchronizowane z systemem ERP. Data dostarczenia zamówień dodaje się od razu do kalendarza dostaw, co przyspiesza organizację przyjęć magazynowych.

Zamówienia od klientów zebrane w jednym miejscu

System Asiston WMS umożliwia integrację z większością systemów ERP dostępnych na rynku. Dzięki temu klient jest w stanie obsługiwać cały proces tylko w jednym systemie, od momentu wpłynięcia zamówienia do jego wysyłki. Integracja odbywa się w czasie rzeczywistym, co ułatwia zarządzanie magazynem w taki sposób, aby w pełni wyeliminować pomyłki oraz przyspieszyć procesy komplementacji i pakowania. Wykorzystanie statusów pozwala na kontrolę wszystkich przeprowadzanych operacji z jednego miejsca w systemie.

Organizacja magazynu

Podczas komplementacji i pakowania zamówień niezbędna jest odpowiednia organizacja magazynu. W systemie Asiston WMS rozwiązane to zostało za pomocą stref i lokalizacji. Są one możliwe do konfiguracji na bieżąco przez klienta, bez ingerencji ze strony programisty. Klient może również wyznaczyć najkrótszą ścieżkę, którą powinien pokonać magazynier, aby zoptymalizować czas trwania kompletacji.

Integracja z systemem shiper

System Shiper, zaprojektowany przez Asiston jest platformą integrującą firmy kurierskie, w celu łatwiejszej obsługi procesu nadawania, kontroli oraz dostawy paczek od klienta. Jest on również zintegrowany z systemem WMS. Pracownik w jednym miejscu może wygenerować list przewozowy, używając już gotowych wzorów oraz drukować etykiety wysyłkowe dostosowane do każdej firmy kurierskiej.

Raporty

Odpowiednie raporty mogą w szybki sposób dostarczyć niezbędnych informacji, które zostaną następnie zastosowane do optymalizacji pracy. Przede wszystkim można je wykorzystać do zaplanowania dostaw bądź grafiku pracowników, optymalizacji procesów zachodzących w magazynie oraz obniżenia ich kosztów.

 
 
 
 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

WMS w e-commerce, chłodniach i farmacji

Specjalistyczne sektory, takie jak e-commerce, chłodnictwo i farmacja to unikalne wyzwania logistyczne. Aby osiągnąć tu wymaganą efektywność, konieczne jest zastosowanie nowoczesnego systemu WMS, który będzie dopasowany do specyficznych potrzeb konkretnej branży. Czym powinien charakteryzować się taki dedykowany system zarządzania magazynem? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule. Rola WMS w logistyce branżowej – dlaczego specjalistyczne sektory potrzebują dedykowanych rozwiązań magazynowych? Zarządzanie magazynem to proces, który wymaga dziś strategicznego zaplanowania, optymalizacji przestrzeni i wykorzystania specjalistycznych rozwiązań takich jak system WMS. W niektórych branżach wymagania, które musimy spełnić, są jednak jeszcze bardziej restrykcyjne. Sektorami takimi bez wątpienia są farmacja, chłodnictwo i e-commerce. W tych przypadkach duże znaczenie ma nie tylko optymalizacja procesów operacyjnych i kosztowych, ale także dostosowanie się do specyficznych potrzeb – kontrolowania warunków składowania, zarządzania datami ważności, śledzenia partii i numerów seryjnych czy też obsługi sezonowych wzrostów. To dlatego wykorzystanie zwykłego oprogramowania do optymalizacji magazynu może okazać się tu niewystarczające i konieczne staje się wdrożenie systemu WMS dedykowanego potrzebom konkretnej branży. Tylko on będzie bowiem zapewniał gwarancję jakości i zgodności z regulacjami. Co charakteryzuje efektywny WMS? Jaki powinien być jednak system WMS dla magazynu w branżach specjalistycznych? Przede wszystkim oprogramowanie takie powinno zapewniać uniwersalne funkcjonalności, które są niezbędne w każdej branży. System taki musi być więc wyposażony w rozwiązania pozwalające na: automatyzację procesów magazynowych; redukcję błędów; wykorzystanie nowoczesnych technologii takich jak IoT, sztuczna inteligencja i automatyka magazynowa; ochronę danych w systemach WMS i zachowanie standardów cyberbezpieczeństwa; skalowanie. Dodatkowo system WMS w e-commerce, chłodnictwie czy farmacji musi rzecz jasna zapewniać dostęp do specjalistycznych funkcji dedykowanych potrzebom każdej z tych branż. Oprogramowanie takie powinno zatem łączyć uniwersalność i solidność z elastycznością i możliwością dostosowywania do konkretnych wymagań – tak jak ma to miejsce w przypadku Asiston WMS. Branżowe zastosowania WMS. Jak nowoczesny system magazynowy wspiera e-commerce, chłodnie i farmację? Choć w branży chłodniczej, farmaceutycznej i e-commerce WMS musi oferować wiele podobnych rozwiązań, w przypadku każdego z sektorów mamy do czynienia z unikalnymi potrzebami. Przyjrzyjmy się zatem temu, o jakie konkretne wymagania chodzi. E-commerce – obsługa wielokanałowej sprzedaży i zarządzanie zwrotami Handel elektroniczny bez wątpienia charakteryzuje się olbrzymią konkurencyjnością. Aby utrzymać swoją pozycję na rynku, firma musi zadbać więc o błyskawiczne realizowanie zamówień, sprawną obsługę reklamacji i zwrotów w e-commerce oraz o unikanie jakichkolwiek błędów. To natomiast wymaga nie tylko wiedzy o tym, jak zarządzać logistyką w świecie szybkich zamówień, ale także wykorzystania nowoczesnego oprogramowania i właściwej integracji WMS z e-commerce. Kluczem do zapewnienia niezbędnej efektywności jest między innymi jak najszersza automatyzacja, która dotyczyć powinna zarówno obsługi wielu kanałów sprzedażowych, jak i zarządzania zwrotami i reklamacjami. WMS dla e-commerce musi też ułatwiać kompletację zamówień oraz personalizację procesu pakowania i etykietowania. Niezbędne będzie również zapewnienie możliwości integracji z platformami e-commerce i kurierami. Nie możemy także zapominać o dopasowaniu systemu do sezonowych wzrostów i „peaków”, które są charakterystyczne dla branży e-commerce. WMS dla sklepów internetowych musi być więc skalowalny i przystosowany do intensywnej rotacji towarów. Chłodnie i magazyny temperatury kontrolowanej – cold chain w praktyce Chłodnie i magazyny temperatury kontrolowanej to miejsca, w których niezbędne jest zapewnienie precyzyjnie określonych warunków składowania – w tym przede wszystkim temperatury i wilgotności. WMS dla branży chłodniczej musi więc pozwalać na weryfikowanie poszczególnych parametrów w czasie rzeczywistym, co odbywa się przede wszystkim przy wykorzystaniu systemu monitorowania łańcucha chłodniczego (cold chain monitoring system). Aby spełnić restrykcyjne wymagania tej branży i minimalizować straty towarów, konieczne jest także sprawne zarządzanie datami ważności (zgodnie z metodami FIFO i FEFO). Obsługujący chłodnię lub magazyn temperatury kontrolowanej system powinien więc pozwalać na optymalizację tego procesu i dostęp do funkcjonalności takich jak wysyłanie automatycznych alertów dla produktów wymagających szybkiego wydania. Istotne w tym przypadku będzie też to, by WMS dla chłodni umożliwiał łatwą lokalizację produktów w strefach chłodniczych. Farmacja – zgodność, bezpieczeństwo i pełna identyfikowalność Branża farmaceutyczna to kolejny sektor, w którym konieczne jest spełnianie restrykcyjnych wytycznych. W tym przypadku zadbać musimy między innymi o normy GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) i GDP (Dobra Praktyka Dystrybucyjna). System WMS dla farmacji musi zatem pozwalać między innymi na śledzenie partii oraz numerów seryjnych i monitorowanie pełnej historii każdej operacji (track & trace w magazynie). Gdy mówimy o zależności między specjalistycznym oprogramowaniem WMS a farmacją, nie możemy zapominać o restrykcyjnych normach bezpieczeństwa charakterystycznych dla tej branży. Aby systemy WMS dla aptek i firm z sektora farmaceutycznego prawidłowo spełniały swoje zadanie, powinny zatem być wyposażone w funkcjonalności takie jak między innymi dwustopniowa autoryzacja dostępu. Dzięki temu zagwarantują one wysoki poziom bezpieczeństwa danych oraz procesów. Poza funkcjami cyfrowymi, coraz większe znaczenie zyskuje bezpieczeństwo fizyczne magazynów farmaceutycznych: monitoring wideo, kontrola dostępu do stref, alarmy środowiskowe czy procedury awaryjne (np. w przypadku przerwy w dostawie prądu). Audyt i zgodność operacyjna w farmacji i chłodnictwie W farmacji oraz chłodnictwie niezbędna jest dokumentacja i przygotowanie do audytów zgodności (m.in. GMP, GDP, HACCP). Wymaga to systematycznej kontroli procesów oraz raportowania, które WMS może automatyzować, wspierając menedżerów w utrzymaniu wymaganych standardów. Korzyści z automatyzacji procesów magazynowych w sektorach specjalistycznych Automatyzacja procesów magazynowych w przypadku firm działających w branżach specjalistycznej jest obecnie jeszcze bardziej istotna niż w przedsiębiorstwach z innych sektorów. Pozwala na szybszą obsługę zamówień, redukcję kosztów i błędów, minimalizację strat oraz pełną zgodność z regulacjami. Umożliwia ona osiągnięcie kluczowych na tych rynkach korzyści takich jak: szybsza obsługa zamówień; redukcja kosztów operacyjnych; zmniejszenie ryzyka błędów; minimalizacja strat w magazynie; zwiększenie bezpieczeństwa; zachowanie zgodności z normami; redukcję śladu węglowego dzięki optymalizacji energii i transportu. ROI i KPI wdrożenia systemu WMS w e-commerce, chłodniach i farmacji Implementacja systemu WMS dla branży farmaceutycznej, chłodniczej i e-commerce – tak samo. jak i dla innych sektorów – powinna być starannie zaplanowanym procesem. Jeszcze przed samym wdrożeniem warto więc zadbać o wyznaczenie kluczowych wskaźników efektywności procesu magazynowego (KPI), które będziemy mogli następnie oceniać. Jakie mogą to być wskaźniki? W przypadku wdrożenia systemu Asiston WMS dla firmy REH4MAT – producenta sprzętu ortopedycznego – monitorowaliśmy na przykład: efektywność procesu przyjęć i wydań magazynowych; stopień kontroli nad zamówieniami. To między innymi dzięki kontroli odpowiednio dobranych KPI możliwa jest realizacja czynności, która powinna następować po każdym wdrożeniu systemu WMS. Czynnością tą jest pomiar i ocena zwrotu z inwestycji (ROI). Dla grup strategicznych coraz ważniejsze staje się wdrożenie dashboardów analitycznych i predykcyjnych modeli danych. Dzięki nim zarząd może nie tylko oceniać bieżące wskaźniki, ale także przewidywać przyszłe trendy (np. wzrost zapotrzebowania w sezonie, ryzyko przeterminowania leków, prognozy kosztów energii w chłodniach) Integracja systemu WMS z ERP, TMS i CRM jako fundament efektywnej logistyki Jeszcze jedną kwestią, którą należy rozważyć przed implementacją systemu WMS dla branży specjalistycznej, jest to, z jakimi innymi systemami będzie musiało zostać zintegrowane wdrażane przez nas oprogramowanie. Możliwości połączeń jest bardzo dużo i to, na które z nich powinno zdecydować się przedsiębiorstwo, zależy od jej konkretnej sytuacji. Firmy często stawiają przede wszystkim na integrację WMS z ERP. W niektórych przypadkach niezbędne może okazać się jednak również połączenie implementowanego oprogramowania z systemami TMS i CRM. Dlaczego integracje WMS są tak ważne? Przede wszystkim dlatego, że ich wykonanie zapewnia płynny przepływ danych i pozwala na automatyzację procesów. Dzięki integracji systemów nie będzie konieczne ręczne przenoszenie danych i manualne wykonywanie poszczególnych zadań, co znacząco poprawi efektywność i zmniejszy ryzyko błędów. Zarówno planując, jak i realizując integracje systemów, trzeba być świadomym typowych dla tego procesu wyzwań, takich jak problemy z kompatybilnością czy konieczność przeszkolenia pracowników. Wybór odpowiedniego oprogramowania, wykonanie testów oraz przeprowadzenie szkoleń pozwoli jednak na wyeliminowanie tych trudności. Jak natomiast pokazuje praktyka, o wykonanie prawidłowych integracji naprawdę warto się postarać. Wdrożenie systemu WMS połączonego z systemem ERP może przykładowo pozwolić na zmniejszenie czasu realizacji zamówień o 20-30% i zredukowanie liczby reklamacji wynikających z błędów w kompletacji i wysyłki nawet o 15-25%! Więcej na temat korzyści tego rozwiązania przeczytać można w naszym artykule: Jak integracja WMS z ERP poprawia efektywność logistyki? Jak efektywnie wdrożyć system WMS w branżach specjalistycznych? Jak już zaznaczaliśmy, proces implementacji systemu WMS w branżach specjalistycznych musi zostać starannie zaplanowany. Tylko wtedy wdrożenie takie przyniesie firmie wszystkie wymienione korzyści. Aby ułatwić opracowanie konkretnego planu działania, podsumujmy zatem najważniejsze kroki tego procesu. Wdrożenie systemu dla branży chłodniczej, farmaceutycznej i e-commerce składać będzie się więc z etapów takich jak: Analiza obecnego kształtu procesów i wyznaczenie potrzeb; Wskazanie kwestii kluczowych dla bezpieczeństwa i precyzji procesów magazynowych; Wyznaczenie wskaźników KPI, które będziemy monitorować; Dobranie odpowiednich rozwiązań technicznych, określenie kosztów, stworzenie harmonogramu wdrożenia i zaplanowanie integracji; Analiza i migracja danych; Testowanie w warunkach zbliżonych do rzeczywistych; Stopniowa automatyzacja i zmiany w organizacji pracy; Przeprowadzenie szkoleń i komunikacja z zespołem magazynu. Na każdym z opisanych etapów mogą rzecz jasna pojawić się wyzwania charakterystyczne dla procesu wdrożeniowego. Jeśli nie będziemy w stanie się z nimi uporać, implementacja systemu potrwa zdecydowanie dłużej, a jej efekty mogą nie być zgodne z naszymi oczekiwaniami. Dodatkowo warto uwzględnić zarządzanie zmianą organizacyjną – czyli komunikację z pracownikami, stopniowe wprowadzanie automatyzacji i motywowanie zespołu do korzystania z nowych narzędzi. To element często niedoceniany, a decydujący o sukcesie wdrożenia. Dlatego podczas całego procesu warto korzystać z profesjonalnego wsparcia, jakie zapewnić mogą specjaliści z Asiston. Podsumowanie – jak wybrać najlepszy WMS dla e-commerce, chłodni i farmacji? Profesjonalny system WMS to rozwiązanie, które pozwala firmom sprostać wyzwaniom charakterystycznym dla branży farmaceutycznej, chłodniczej i e-commerce. Dzięki wdrożeniu takiego oprogramowania przedsiębiorstwa z tych sektorów mogą automatyzować procesy, zwiększać swoją wydajność i redukować liczbę błędów – a wszystko to przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i spełnianiu wymogów poszczególnych norm. Nie każdy system WMS pozwoli jednak na osiągnięcie takich rezultatów. Firmy z branż specjalistycznych potrzebują rozwiązań dedykowanych potrzebom poszczególnych sektorów i wyposażonych w nowoczesne funkcjonalności przygotowane z myślą o konkretnych zastosowaniach. Przy wyborze systemu warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na funkcjonalności operacyjne, ale także na: potencjał rozwoju (AI, robotyka), aspekty ESG i efektywność energetyczną, dostęp do zaawansowanej analityki danych dla zarządu. To właśnie tworzeniem i wdrażaniem takich kompleksowych rozwiązań branżowych zajmujemy się w Asiston. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych projektów i przekonać się, jak możemy pomóc Twojej firmie, zapraszamy do zapoznania się z naszymi realizacjami oraz do kontaktu z naszymi specjalistami!
WMS-w-e-commerce_-chłodniach-i-farmacji
Logo firmy Asiston
zweryfikowano

0/5

Asiston

Producent rozwiązań IT dla firm


Asiston Produkcja
Podkarpackie
30 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, Budownicza, Chemiczna, Dystrybucja, eCommerce, Elektronika, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Tworzywa sztuczne, Usługi
Opis
Jesteśmy producentem rozwiązań IT dla Firm. Przygotowujemy systemy i aplikacje, które wspomagają produkcję, pracę magazynu, sprzedaż oraz zarządzanie przepływem dokumentów wewnątrz firm. Tworzymy również indywidualne dodatki dla Systemów ERP. ...
rozwiń