We współczesnym magazynie wszelkie przemieszczenia towarów powinny zostać odwzorowane w systemie informatycznym, zaś zarządzanie procesami logistycznymi powinno przebiegać w sposób uporządkowany i przemyślany. Dlatego też na straży tych procesów warto postawić odpowiednio skonfigurowane rozwiązanie klasy WMS, które pomoże właściwie zarządzać gospodarką magazynową – od przyjęcia towaru, aż po jego wydanie oraz będzie podpowiadało, jakie czynności mają być w danym momencie wykonywane przez pracowników magazynu.
Aby system WMS był rzeczywiście skuteczny, musi odzwierciedlać faktyczne potrzeby biznesowe przedsiębiorstwa. Ponadto powinien zostać wdrożony w oparciu o najbardziej efektywne i sprawdzone metodologie, a także zapewniać ciągłość działania i bezawaryjną pracę.
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale implementacja programu WMS jest procesem złożonym i długofalowym. Dlatego tylko systematyczne i metodyczne podejście do takiego projektu może zagwarantować, iż zakończy się on sukcesem. W realizacji wdrożenia powinno się wyróżnić kilka etapów, które doprowadzą do uruchomienia aplikacji odpowiadającej na rzeczywiste potrzeby firmy.
Wśród najważniejszych faz wdrożenia nie może zabraknąć: definicji projektu, analizy potrzeb, harmonogramu, fizycznej implementacji, testów, szkoleń, produkcyjnego uruchomienia systemu, tzw. pierwszego okresu eksploatacji i ostatecznie utrzymania po wdrożeniu. W zależności od stopnia złożoności projektu etapy te można podzielić bardziej szczegółowo, na przykład według procesów lub modułów.
Zobacz jak wdrożyliśmy system WMS w firmie Intercars
Przedstawiamy poniżej kluczowe etapy wdrożenia dopasowanego do potrzeb systemu klasy WMS
Definicja potrzeb – przed wdrożeniem systemu WMS należy przede wszystkim zdefiniować obszary wymagające usprawnienia, a następnie wskazać w jaki sposób program może przyczynić się do ich poprawy. Warto tutaj określić zarówno bieżące problemy, jak i tzw. „wąskie gardła”, czyli np. trudności w śledzeniu partii, dat ważności, problemy z odpowiednim wykorzystaniem miejsca magazynowego, brak możliwości wdrożenia i kontroli realizacji wielu procesów oraz pracy magazynierów, częste pomyłki, utrudnione raportowanie.
Następnie trzeba wyróżnić obszary, które w wyniku wdrożenia mogą zostać poprawione, np. skrócenie czasu realizacji wysyłek, obsługa blokad i kontroli jakościowych, etykietowanie pod potrzeby klienta. Na końcu można też przygotować przykładową analizę ROI, czyli raport prezentujący zwrot z inwestycji.
W procesie definiowania problemów oraz celów, które organizacja chciałaby osiągnąć, pomocny może okazać się doświadczony dostawca systemu WMS, który zadając „odpowiednie” pytania i pokazując możliwe warianty różnych procesów (szczególnie jeżeli posiada doświadczenia w projektach z tej samej branży) pomoże w zdefiniowaniu całościowej wizji rozwiązania.
Warto również na tym etapie wyłonić kluczowych pracowników naszej firmy, którzy posiadają największe kompetencje merytoryczne w analizowanych zagadnieniach. Osoby te powinny brać aktywny udział w kolejnych etapach, dlatego powinno się odpowiednio zarezerwować ich czas na potrzeby projektu.
Analiza przedwdrożeniowa – bazując na zdefiniowanych wcześniej problemach i celach wraz z wybranym dostawcą oprogramowania WMS przeprowadzana jest analiza przedwdrożeniowa. Jej celem jest zobrazowanie, w jaki sposób system WMS będzie rozwiązywać zdefiniowane problemy i realizować stawiane przed nim cele.
Podczas planowania procesów należy pamiętać, że nie można poprzestać na analizowaniu tylko bieżących potrzeb firmy. Jeżeli wybrany program nie będzie mógł w przyszłości zostać rozbudowywany i dostosowany do specyficznych potrzeb wynikających z rozwoju naszego biznesu może to oznaczać, że w perspektywie kilku lat będziemy zmuszeni do zakupu kolejnego rozwiązania, ponieważ posiadana aplikacja nie będzie spełniać naszych oczekiwań i może znacznie hamować rozwój przedsiębiorstwa.
Dlatego też analiza przedwdrożeniowa powinna zostać przeprowadzona przez zespół składający się z osób mających wiedzę o prowadzonym przez nas biznesie, posiadających duże doświadczenie w zarządzaniu magazynami i potrafiących celnie określić potrzeby – zarówno bieżące, jak i przyszłe. Dzięki analizie przedwdrożeniowej możliwe jest właściwe zaplanowanie procesów biznesowych, a następnie odpowiednia konfiguracja rozwiązania.
Zagadnienia te mają kluczowe znaczenie dla całego procesu wdrożenia systemu WMS. Przykładowo inną konfigurację zastosujemy w magazynie dystrybucyjnym artykułów spożywczych, a inaczej przygotujemy do pracy rozwiązanie przeznaczone do obsługi gospodarki magazynowej dystrybutora części zamiennych.
Jest to spowodowane między innymi tym, że w firmie dystrybuującej artykuły spożywcze towary mogą być składowane w różnych strefach magazynu – np. suche (herbata, kawa) i chłodnicze (jogurty, serki), a towar przygotowywany jest często tuż przed samym załadunkiem.
Natomiast w magazynie części zamiennych kompletacja może odbywać się w podziale na drobnicę – kompletowaną na antresoli oraz wydania pełnokartonowe, a proces wydania kończyć się będzie wówczas procesem przepakowania skompletowanych towarów do kartonów wysyłkowych.
Konfiguracja systemu i testy – po zakończonej analizie dostawca powinien przystąpić do prac dostosowujących system WMS do potrzeb naszego przedsiębiorstwa. W trakcie tych prac może pojawić się potrzeba uszczegółowienia tematów zapisanych w analizie, dlatego warto również na tym etapie zapewnić wsparcie naszych merytorycznych pracowników. Po zakończeniu fazy implementacji dostawca powinien przekazać skonfigurowany system do testów.
W czasie testów sprawdzana jest poprawność konfiguracji procesów i to jak system będzie funkcjonował w naszym magazynie. Wykrycie ewentualnych problemów na tym etapie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia problemów po uruchomieniu systemu produkcyjnie. Jest to więc kolejny kluczowy moment, na którym należy zapewnić zaangażowanie zespołu wdrożeniowego.
Jeżeli istnieje taka możliwość warto podzielić odbiór i testy systemu na etapy. Ważne jest jednak, aby były to etapy obejmujące całościowe procesy, np. przyjęcie, rozwożenie, wydanie, inwentaryzacja.
Uruchomienie systemu – po odbiorze przygotowanej konfiguracji systemu następuje moment jego uruchomienia produkcyjnego. Muszą go oczywiście poprzedzić szkolenia personelu. Jak wiemy wdrożenie nowego systemu wymaga od pracowników przestawienia się z dotychczasowych metod pracy i przyzwyczajeń, na nowe.
Należy więc dobrze przeszkolić ich z używania nowego rozwiązania, tak aby zminimalizować problemy mogące rodzić się z niewiedzy jak dany proces realizować po wdrożeniu systemu WMS. Na etapie szkoleń, jak i w pierwszym etapie eksploatacji, warto również korzystać z wiedzy i doświadczenia zespołu po stronie dostawcy systemu, tak aby proces jego uruchomienia był płynny.
Komentarze (0)
Napisz komentarz
Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!
Pierwszy w Polsce magazyn z robotami Skypod® już działa
Nowoczesna automatyzacja, inteligentne zarządzanie i najwyższa efektywność – tak wygląda przyszłość magazynów, a ILS Logistics właśnie ją urzeczywistniło. W Zakroczymiu powstał pierwszy w Polsce magazyn z systemem Skypod® od firmy Exotec, który radykalnie zmienia sposób kompletacji i składowania towarów.
Za sukces wdrożenia odpowiadają trzy kluczowe firmy:
ILS Logistics – lider logistyki w Grupie Inter Cars, który jako pierwszy wdrożył Skypod®,
Asseco Business Solutions – dostawca systemu WMS i ERP, pełniącego rolę „mózgu” operacji magazynowych,
A1 Sorter – polski producent automatyki magazynowej, przedstawiciel na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią technologii Skypod® od Exotec.
Nowoczesne rozwiązanie objęło 61,5 tys. pojemników i flotę 205 autonomicznych robotów, a jego produkcyjne uruchomienie nastąpiło zgodnie z planem w III kwartale 2024 roku. To jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie wdrożeń w Polsce, które otwiera nowy rozdział w logistyce.
Block Quote
Nowoczesna technologia dla magazynu przyszłości
System Skypod® od firmy Exotec to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które radykalnie zwiększa efektywność magazynów. Jego kluczowym elementem są roboty, które poruszają się w trzech wymiarach, transportując towar. Dzięki temu możliwa jest znaczna oszczędność przestrzeni magazynowej, skrócenie czasu realizacji zamówień oraz eliminacja błędów kompletacyjnych.
System Skypod® umożliwia składowanie towarów na regałach o wysokości nawet 12 metrów, co pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń magazynową. Ponadto system osiąga techniczną wydajność 450 pików na godzinę na pojedynczej stacji, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Rozwiązanie zapewnia:
kilkukrotnie większą przepustowość magazynu w porównaniu do pracy manualnej, którą zastępuje,
dostarczanie towaru do stanowiska kompletacyjnego w maksymalnie 2 minuty (niezależnie od jego położenia w magazynie),
łatwą rozbudowę systemu poprzez dodawanie robotów, regałów lub stanowisk kompletacyjnych bez przerywania pracy,
większe bezpieczeństwo pracowników dzięki eliminacji ręcznego przenoszenia towarów i ograniczeniu ryzyka urazów
Na świecie z systemu Skypod® korzystają giganci, tacy jak Decathlon, Uniqlo i Carrefour.
Integracja systemów Skypod®, WMS i ERP
Jednym z ważniejszych aspektów projektu była integracja systemu Skypod® z systemami WMS i ERP dostarczanymi przez Asseco Business Solutions. W systemie WMS (Warehouse Management System) od Asseco firma ILS zarządza kluczowymi danymi magazynowymi, takimi jak lokalizacja produktów, poziomy zapasów czy harmonogramy kompletacji falowej. To właśnie WMS pełni rolę centralnego koordynatora, zapewniając płynną współpracę Skypod® z innymi systemami automatyki magazynowej, takimi jak taśmociągi i sortery, dzięki czemu cały proces magazynowy działa jak jeden spójny, zintegrowany mechanizm.
System WMS komunikuje się z rozwiązaniem firmy Exotec, wywołując odpowiednie towary, które roboty Skypod® dowożą wprost do pracownika magazynu kompletującego zamówienie. Z kolei system ERP (Enterprise Resource Planning) integruje dane z całej firmy, w tym zamówienia i dostawy, zapewniając pełną synchronizację procesów magazynowych i logistycznych.
Płynna współpraca między tymi systemami zapewnia:
Synchronizację danych w czasie rzeczywistym: Informacje o lokalizacji produktów czy zmianach w stanach magazynowych są natychmiast aktualizowane we wszystkich systemach, co eliminuje ryzyko błędów.
Optymalizację procesów kompletacji zamówień: Roboty Skypod® otrzymują precyzyjne instrukcje, co pozwala na szybkie i dokładne pobieranie produktów.
Zwiększenie efektywności operacyjnej: Dzięki integracji rozwiązania firmy Exotec z ERP procesy logistyczne są zsynchronizowane z innymi działaniami firmy, takimi jak sprzedaż, zaopatrzenie.
Lepszą obsługę klienta: Automatyzacja i precyzja działań magazynowych skracają czas realizacji zamówień, co przekłada się na znaczne zwiększenie wydajności oraz szybkości realizacji zamówień od klientów
Block Quote
Block Quote
Wzorzec dla przyszłych wdrożeń
Sukces pierwszego w Polsce wdrożenia systemu Skypod® stanowi doskonały przykład dla innych firm, które rozważają modernizację swoich procesów logistycznych. Zarówno A1 Sorter, jak i Asseco Business Solutions udowodniły, że są liderami w swoich dziedzinach, zdolnymi do realizacji kompleksowych projektów integracyjnych. Wdrożenie robotów autonomicznych Skypod® od Exotec nie tylko usprawnia działanie magazynu ILS, ale również wyznacza nowe standardy dla branży logistycznej w Polsce.
***
Asseco Business Solutions S.A. znajduje się obecnie w czołówce polskich dostawców oprogramowania ERP i WMS. Od ponad 30 lat dostarcza przedsiębiorcom w Polsce i na świecie oprogramowanie, które wspiera prowadzenie biznesu w obszarach ERP i SFA. Firma obecna jest w 40 krajach na całym świecie i zatrudnia ponad 1 tys. pracowników. Należy do międzynarodowej Grupy Asseco.
A1 Sorter to polski producent automatyki magazynowej, przedstawiciel na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią technologii Skypod® od Exotec.
ILS Logistics to stabilny i niezawodny operator logistyczny, specjalizujący się w kompleksowych usługach logistycznych m.in. w Grupie Inter Cars. Jest liderem w branży, który świadczy wyspecjalizowane usługi dla segmentu automotive oraz systematycznie wprowadza innowacyjne rozwiązania dla Klientów z innych branż.
Asseco Business Solutions to jeden z czołowych dostawców systemów ERP w Polsce. Firma powstała z połączenia spółek zajmujących się rozwiązaniami IT dla przedsiębiorstw i może poszczycić się 30 latami doświadczenia....