Jak-wycenić-system-ERP-i-przygotować-się-do-wdrożenia

Jak wycenić system ERP i przygotować się do wdrożenia?

Zarówno wycena ERP, jak i przygotowanie do jego wdrożenia, wymagają analizy wielu czynników, które w każdej firmie będą się od siebie różnić. Ostateczny koszt projektu zależy nie tylko od ceny samego oprogramowania, ale również od skali przedsiębiorstwa, liczby użytkowników, zakresu wdrożenia, konieczności integracji z istniejącymi systemami oraz szeregu innych zmiennych. Jeśli szukasz systemu ERP dla swojej firmy i zastanawiasz się nad kosztami takiego przedsięwzięcia, przeczytaj ten poradnik.  Dowiesz się z niego, ile kosztuje ERP, co należy wziąć pod uwagę podczas wyceny takiego rozwiązania oraz jak policzyć czy taka inwestycja w ogóle się opłaca.

Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie ERP

Konkurencja w biznesie stale rośnie, a klienci stają się coraz bardziej wymagający. Nic więc dziwnego, że firmy, które chcą poprawić rentowność i utrzymać atrakcyjne ceny, coraz chętniej sięgają po rozwiązania pozwalające obniżyć koszty i zautomatyzować procesy. Tu z pomocą przychodzą systemy ERP, które w ostatnich latach cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jeszcze w 2015 r. korzystało z nich tylko 16% dużych firm w Polsce. W 2023 r. system ERP miało już co trzecie przedsiębiorstwo. W firmach zatrudniających powyżej 250 pracowników takie rozwiązania są już niemal standardem.

Odsetek przedsiębiorstw działających w Polsce, które wdrożyły system ERP

wdrożenie ERP

Źródło: GUS 2023

Skąd taka popularność systemów ERP?  W dużej mierze wynika ona ze specyfiki krajowego rynku oraz wysokiego zaufania do nowoczesnych rozwiązań wśród przedsiębiorców. Szybki rozwój technologii sprawia, że polskie firmy już od początku swojej działalności mogą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych. Systemy ERP, jako narzędzia zwiększające efektywność w praktycznie każdym obszarze zarządzania, są tego doskonałym przykładem. Dziś ich funkcjonalność wykracza daleko poza samą automatyzację procesów. Coraz częściej oferują one zaawansowaną analitykę oraz dają szerokie możliwości kastomizacji. W efekcie niemal każda firma może znaleźć rozwiązanie dostosowane do własnych potrzeb.

Ile kosztuje ERP i co składa się na wycenę systemu ERP?

Gdy zapada decyzja o zakupie systemu, pojawia się pytanie o jego cenę. Ile kosztuje ERP? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, bo budżet, jaki trzeba przeznaczyć na ten projekt, zależy od wielu czynników, a w tym:

  • opłat licencyjnychza oprogramowanie ERP oraz oprogramowanie dla bazy danych. W obu przypadkach może to być opłata za tzw. licencję wieczystą lub opłata abonamentowa za licencję w subskrypcji;
  • wsparcia technicznego (infolinia, e-BOK);
  • kosztów aktualizacji oprogramowania – przy czym w przypadku subskrypcji taka usługa wliczona jest zazwyczaj w cenę;
  • liczby użytkowników systemu oraz warunków licencji,
  • konieczności zakupu dodatkowych modułów,
  • potrzeb w zakresie kastomizacji systemu i jego integracji z innymi rozwiązaniami wykorzystywanym w firmie,
  • modelu dostępu,
  • kosztów związanych z migracją danych czy utrzymaniem systemu.

Uwzględnienie jak największej ich ilości zapobiega przekroczeniu budżetu, co według badania przeprowadzonego przez Softwarethinktank ma miejsce w przypadku aż połowy wdrożeń ERP.

Wycena ERP a model cenowy

Przyjmuje się, że na wdrożenie ERP przedsiębiorstwo wydaje średnio od 1% do 3% rocznych przychodów. Inaczej wygląda to w przypadku systemów chmurowych. Ile kosztuje ERP udostępniany w modelu SaaS (ang. Software as a Service)? Koszt zakupu rocznej licencji dla jednego użytkownika wynosi zazwyczaj od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Tego typu rozwiązania, poza samym modelem finansowania, mają jeszcze inne zalety. W ramach subskrypcji użytkownik otrzymuje bowiem dostęp do wybranych przez siebie modułów odpowiadających za obsługę konkretnych procesów. Te można ze sobą łączyć, tworząc w ten sposób obszary funkcjonalne, korzystające z tej samej bazy danych. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie dostosować system ERP do własnych potrzeb, dokupując np. moduły dla każdego użytkownika osobno.

Wdrożenie systemu ERP – jakie koszty warto wziąć pod uwagę?

Z wdrożeniem ERP często wiąże się konieczność dostosowania poszczególnych funkcjonalności systemu do specyfiki firmowych procesów. Właśnie dlatego przygotowując wycenę ERP, warto wziąć pod uwagę także inne, mniej oczywiste koszty wynikające np. z:

  • przeprowadzenia analizy i konsultacji przedwdrożeniowych;
  • zarządzania projektem po stronie dostawcy, jak i klienta;
  • asysty, czyli wsparcia w uruchomieniu systemu oraz po jego starcie;
  • testowania nowego rozwiązania;
  • szkolenia użytkowników;
  • umowy serwisowej.

Jak wycenić system ERP? Dobre praktyki

Na stronach internetowych dostawców systemów ERP można znaleźć cenniki czy kalkulatory, pozwalające wycenić koszt inwestycji związanej z zakupem i wdrożeniem oprogramowania. Choć analiza ofert przeprowadzona za pomocą tego typu narzędzi może służyć jako punkt odniesienia, to jednak nie powinna być jedynym kryterium wyboru rozwiązania. Często zdarza się bowiem tak, że podstawowa licencja nie zawiera wszystkich niezbędnych modułów. W efekcie, aby uzyskać pełną funkcjonalność, firma musi dokupić płatne dodatki, co generuje dodatkowe koszty. W takiej sytuacji łatwo o niedoszacowanie projektu. Jak uniknąć tego typu niespodzianki?

Określ, jakie potrzeby ma Twoja firma

Wdrożenie systemu ERP to inwestycja, która ma odpowiedzieć na konkretne oczekiwania firmy, ułatwiając realizację wielu zadań poprzez ich uproszczenie, zintegrowanie i automatyzację. Dlatego analiza własnych potrzeb będzie podstawą do dialogu z dostawcą systemu i ułatwi przygotowanie indywidualnej oferty. Warto mieć świadomość, że podczas wdrożenia często konieczne okazuje się wprowadzenie mniejszych lub większych zmian w obsłudze poszczególnych procesów.

Dobrym tego przykładem jest współpraca Symfonii z Eko-Oil – firmą z branży paliwowej, która poszukiwała systemu ERP obsługującego różne mechanizmy rozliczeń z kontrahentami. W wyniku przeprowadzonej analizy potrzeb udało się wdrożyć rozwiązania, które usprawniają proces wystawiania faktur i paragonów, a także przyjmowania płatności bezpośrednio przez kierowców cystern, uwzględniając historię kontrahentów i przypisanych im w systemie rabatów kwotowych. Więcej informacji na temat tego wdrożenia znajdziesz w artykule: jak Symfonia Handel ERP odpowiedziała na potrzeby branży paliw.

Sprawdź demo

Systemy ERP dostępne na rynku różnią się funkcjonalnością. Aby zminimalizować ryzyko wyboru nieodpowiedniego rozwiązania, warto skorzystać z wersji demonstracyjnej. Pozwoli ona ocenić, czy program jest łatwy w obsłudze, ma wszystkie niezbędne moduły, a jeśli nie, to jakie zmiany należy w nim wprowadzić, by dopasować go do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa. Jak wygląda proces testowania oprogramowania? W przypadku rozwiązań Symfonii, użytkownik może skorzystać z bezpłatnej, 30-dniowej wersji testowej. W ramach demo dostępne są dwa najpopularniejsze pakiety: Uniwersalny oraz Profesjonalny. Po założeniu konta i skonfigurowaniu systemu użytkownik zyskuje dostęp do wszystkich funkcjonalności danego pakietu. Dzięki temu może zapoznać się z obsługą systemu, przetestować różne moduły i ocenić, czy spełniają one jego oczekiwania.

Symfonia ERP

Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie wiarygodnych danych

Zleć analizę przedwdrożeniową

Po wyborze dostawcy przychodzi czas na analizę przedwdrożeniową ukazującą koncepcję oraz koszty rozwiązania. Jest ona wykonywana najczęściej w organizacjach liczących do 200 osób. Można ją przeprowadzić, korzystając z własnych zasobów albo angażując niezależnego, indywidualnego doradcę. Analiza przedwdrożeniowa opisuje procesy, które mają podlegać informatyzacji. Na jej podstawie zostaje opracowany budżet i harmonogram projektu.

Warto zaznaczyć, że takie badanie jest dla dostawcy ważną częścią dokumentacji wdrożeniowej, ponieważ pozwala na właściwą, odpowiadającą oczekiwaniom klienta konfigurację systemu. Jasne określenie elementów oprogramowania daje ponadto punkt odniesienia do weryfikacji gotowego rozwiązania. W przypadku błędów w jego funkcjonowaniu można się bowiem odwołać do takiego dokumentu.

Zminimalizuj ryzyko ukrytych kosztów i nieprzewidzianych wydatków

Aby wycenić system ERP i oszacować budżet konieczny do przeprowadzenia wdrożenia, warto wziąć pod uwagę także koszty ukryte. Wiążą się one m.in. z:

  • aktualizacją sprzętu i sieci – tego typu wydatki nie dotyczą firm wybierających rozwiązania chmurowe, ale wówczas trzeba uwzględnić cenę łącza internetowego o odpowiedniej przepustowości;
  • ewentualnymi szkoleniami współpracowników;
  • przygotowaniem kopii zapasowych i przechowywaniem danych – przy wyborze modelu on-premise należy uwzględnić ten fakt w ramach infrastruktury IT, przy wyborze chmury trzeba sprawdzić, jaką przestrzeń dyskową oferuje dostawca i czy trzeba będzie dokupić dodatkową;
  • utratą produktywności, która może wystąpić podczas wdrożenia systemu.

Doświadczeni konsultanci radzą, by powiększyć budżet jeszcze o kilka, do kilkunastu procent, tworząc bufor bezpieczeństwa na różne nieprzewidziane wydatki.

Wdrożenie ERP – po jakim czasie taka inwestycja może się zwrócić?

Wdrożenie systemu ERP to często kosztowny projekt. Nic więc dziwnego, że często już na początku rozmów z firmą wdrożeniową pojawia się pytanie, kiedy można spodziewać się zwrotu z takiej inwestycji. Tu także trudno podać konkretny przedział, bo wiele zależy od zakresu samego wdrożenia. Badania przeprowadzone w 2023 r. przez portal myERP.pl wskazują jednak, że kapitał ulokowany w system ERP zwraca się przeciętnie po 3 latach korzystania z takiego oprogramowania.

Zwrot z inwestycji w system ERP

Zwrot z inwestycji w ERP

Źródło: myERP.pl

Jak wycenić system ERP – podsumowanie

Trudno udzielić odpowiedź na pytanie, ile kosztuje system ERP, bo cena wdrożenia oprogramowania zależy od wielu czynników. Podczas jej kalkulacji warto wziąć pod uwagę nie tylko koszty licencji czy zakupu modułów, lecz również te o charakterze ukrytym, które mogą znacząco zwiększyć budżet takiej inwestycji. Wielu dostawców oferuje jednak bardzo atrakcyjne modele cenowe, w przypadku których dostęp do poszczególnych funkcjonalności możliwy jest po wykupieniu rocznego abonamentu. Dla małych firm takie rozwiązanie może okazać się bardziej efektywne ekonomicznie niż zakup licencji na własność.

Zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu ERP w swojej firmie? Przetestuj rozwiązania Symfonii. Przejdź na stronę, wypełnij formularz i zyskaj dostęp do bezpłatnej, 30-dniowej wersji testowej takich programów, jak Symfonia Finanse i Księgowość, Symfonia Handel, Symfonia ERP czy Symfonia R2Płatnik. Nie wiesz jakie rozwiązanie wybrać? Nasi doradcy chętnie Ci pomogą. Skorzystaj z formularza i umów się na rozmowę w dogodnym dla Ciebie terminie!

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Co dalej z KSeF? Od kiedy Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie?

27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który docelowo ma objąć wszystkie firmy w Polsce – w tym także te korzystające ze zwolnienia z VAT. Po kilkukrotnych zmianach terminu, wdrożenie obowiązku e-fakturowania nastąpi 1 lutego 2026 r. – w przypadku dużych podatników, a dla pozostałych firm – 1 kwietnia 2026 r. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Jaki jest aktualny harmonogram wprowadzania Krajowego Systemu e-Faktur? Sprawdź! Najważniejsze informacje w skrócie: 27 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0), który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych drogą elektroniczną. KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm, tj. takich, w których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku w 2024 r. przekroczy 200 mln zł. Od 1 kwietnia 2026 r. z Krajowego Systemu eFaktur będą musieli korzystać pozostali przedsiębiorcy – także Ci zwolnieni z VAT. Resort finansów planuje jednak wprowadzić wyjątek dla podatników „wykluczonych cyfrowo”, którzy obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęci po 1 stycznia 2027 r. Do końca 2026 r. nie będą nakładane kary za błędy w fakturowaniu za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur. Przedsiębiorcy będą mogli także wystawiać faktury w trybie “offline24”. Wdrożenie KSeF wymaga analizy procesów, przebudowy procedur księgowych, a nierzadko również inwestycji w nowe rozwiązania informatyczne. Przedsiębiorcy powinni jak najszybciej przygotować się na zmiany. Wsparcie w tym zakresie oferuje administracja skarbowa oraz producenci systemów ERP i oprogramowania księgowego. Co to jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)? Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna stworzona przez Ministerstwo Finansów i nadzorowana przez Krajową Administrację Skarbową. Umożliwia wystawianie, przesyłanie i odbieranie tzw. faktur ustrukturyzowanych, czyli takich, które mają uporządkowaną strukturę danych w postaci pliku XML. Jej główną rolą jest centralizacja procesu rejestracji i wymiany faktur w obrocie gospodarczym – ponieważ wszystkie tego typu dokumenty będą obsługiwane za pomocą jednej platformy, nabywcy oraz organy podatkowe zyskają do nich natychmiastowy dostęp. Wdrożenie KSeF ma sprzyjać zautomatyzowanej wymianie faktur elektronicznych między firmami oraz skrócić czas oczekiwania na zwrot podatku VAT. Na wprowadzeniu tego rozwiązania skorzysta także administracja skarbowa. Krajowy System eFaktur ma bowiem uszczelniać system podatkowy, zapewniać lepszą kontrolę nad autentycznością faktur oraz zwiększać bezpieczeństwo i nienaruszalność danych, a co za tym idzie także transparentność obrotu gospodarczego. W UE z faktur ustrukturyzowanych korzystają już Włochy, a od tego roku również Niemcy. Zgodnie z założeniami pakietu VAT in a Digital Age (ViDA) do 2030 r. e-fakturowanie zostanie zharmonizowane na poziomie całej Unii Europejskiej. KSeF – od kiedy wchodzi w życie? Zgodnie z przyjętą ustawą harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur uwzględnia dwa etapy, jednak z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych firm: 1 lutego 2026 r. – obowiązek korzystania z KSeF dla dużych podatników (o wartości sprzedaży przekraczającej 200 mln zł brutto), 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym mikrofirm, z wyjątkiem tzw. podatników wykluczonych cyfrowo, 1 stycznia 2027 r. – dla najmniejszych podatników, których transakcje opiewają na niewielkie kwoty (maksymalnie 10 tys. zł wartości sprzedaży miesięcznie). Jak zapewnia resort finansów, aktualny harmonogram został przygotowany po szczegółowej analizie uwarunkowań biznesowych, prawnych oraz technicznych. Ma on zapewnić przedsiębiorcom i dostawcom systemów IT wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowego obowiązku, a jednocześnie umożliwić dopracowanie rozwiązań technologicznych po stronie administracji skarbowej. Wdrożenie KSeF – ważne terminy W opublikowanej 12 kwietnia 2025 roku informacji, Ministerstwo Finansów przedstawiło także szczegółową mapę drogową działań związanych z wdrożeniem KSeF. Przedstawione w niej terminy mają duże znaczenie szczególnie dla największych firm, dostawców oprogramowania oraz integratorów systemów finansowo-księgowych. Harmonogram wdrożenia KSeF Od kiedy wdrożenie KSeF? Zgodnie z przyjętą mapą drogową, w czerwcu 2025 r. resort finansów udostępni dokumentację związaną z nową wersją systemu – tzw. KSeF 2.0, która będzie obowiązywać od 1 lutego 2026 r. W tych materiałach znajdą się m.in. informacje na temat: struktury logicznej pliku FA(3), czyli nowego wzoru faktury ustrukturyzowanej, dokumentacji API (interfejsu programistycznego), która pozwoli dostosować zewnętrzne systemy do wymagań KSeF 2.0. Szczegółowy harmonogram testów integracyjnych zostanie natomiast opublikowany wraz z dokumentacją API. Od 30 września 2025 r. możliwe stanie się natomiast publiczne testowanie interfejsu API systemu KSeF 2.0. Od tego momentu podmioty odpowiadające za integrację programów księgowych z KSeF będą mogły sprawdzać działanie nowej wersji systemu. Kolejna ważna data to listopad 2025 r. To właśnie wtedy Ministerstwo Finansów planuje udostępnić testową wersję aplikacji podatnika KSeF 2.0. Ma ona pozwalać przedsiębiorcom na zapoznanie się z funkcjonalnością Krajowego Systemu eFaktur. Block Quote Wersja produkcyjna systemu – czyli ta, która umożliwia wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym – zostanie uruchomiona 1 lutego 2026 r. To właśnie od tego momentu obowiązek wystawiania faktur przez KSeF zacznie formalnie obowiązywać. Jakie zmiany w KSeF planuje resort finansów? Choć harmonogram wdrożenia KSeF pozostaje bez zmian, Ministerstwo Finansów zapowiada szereg nowości, które mają ułatwić przedsiębiorcom codzienne korzystanie z systemu. W odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez firmy i branżę IT, zaprojektowano konkretne rozwiązania zarówno w zakresie technicznym, jak i prawnym. Wystawianie faktur w trybie „offline24” Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie bezterminowej możliwości wystawiania faktur w tzw. trybie offline24. Takie rozwiązanie ma służyć przedsiębiorcom w dwóch sytuacjach: gdy faktura wystawiana jest dla podmiotów zagranicznych lub odbiorców nieposługujących się numerem NIP, w przypadku problemów z dostępem do Internetu, problemami związanymi ze sprzętem, systemem informatycznym lub przerw w działaniu systemu KSeF. Fakturę wystawioną offline będzie można przekazać do KSeF następnego dnia, bez ryzyka opóźnień w dokumentowaniu sprzedaży – w przypadku tego typu dokumentów datą wystawienia będzie ta, znajdująca się w polu P_1 struktury logicznej FA(3) czyli data wskazana przez wystawcę w momencie wystawiania faktury. Rozwiązanie pozwoli zatem uniknąć rozbieżności między datą znajdującą się na fakturze a datą wystawienia nadawaną przez KSeF w momencie przesłania faktury do systemu. Aby skorzystać z tego rozwiązania, przedsiębiorca musi jednak spełnić dodatkowy warunek – wygenerować certyfikat wystawcy faktury niezbędny do identyfikacji podatnika i programu fakturującego. Faktury VAT RR poza obowiązkowym KSeF Ministerstwo zapowiedziało również, że faktury VAT RR dokumentujące zakupy produktów rolnych przez rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem KSeF. Możliwość ich dobrowolnego wystawiania w systemie zostanie natomiast wprowadzona od 1 kwietnia 2026 r., a nie – jak wcześniej zakładano – od 1 lutego 2026 r. Okres przejściowy bez kar i z dodatkowymi ułatwieniami W celu wsparcia przedsiębiorców w adaptacji do nowego systemu resort finansów zapowiedział również, że do końca 2026 r.: utrzymana zostanie możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, nie będą nakładane kary za błędy popełnione przy fakturowaniu w KSeF, nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach, także tych realizowanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP). Administracja skarbowa ma natomiast prowadzić działania o charakterze edukacyjnym, których celem jest wsparcie podatników we wdrożeniu systemu. Certyfikaty dla wystawców e-faktur Od 1 listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli również ubiegać się o tzw. certyfikaty wystawcy faktury, które umożliwią im autoryzację w systemie – zarówno w trybie online, jak i offline24. Zapewnią one również bezpieczeństwo i ciągłość procesu wystawiania e-faktur, nawet w sytuacjach awaryjnych. Szczegóły dotyczące ich generowania zostaną opisane w dokumentacji API, którą resort opublikuje w czerwcu 2025 r. Faktury dla konsumentów będą dobrowolne Nowością w projekcie jest także możliwość wystawiania faktur dla konsumentów w KSeF. Rozwiązanie to będzie miało charakter dobrowolny i uproszczony tak, aby dać przedsiębiorcom większą elastyczność przy dokumentowaniu sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przeczytaj również: Faktura na osobę fizyczną – jak i kiedy powinno się ją wystawić? – Symfonia Załączniki do faktur ustrukturyzowanych W odpowiedzi na sygnały z rynku, system KSeF 2.0 wprowadzi także możliwość dodawania załączników do faktur ustrukturyzowanych przesyłanych za pośrednictwem KSeF. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, będą one integralną częścią dokumentu sprzedaży i zostaną opisane w nowej strukturze logicznej FA(3). Aby móc je jednak wysyłać, trzeba jednak dokonać odpowiedniego zgłoszenia pośrednictwem usługi e-Urząd Skarbowy. Dodanie załączników do faktur ustrukturyzowanych to ważna zmiana m.in. dla firm, które dotychczas przesyłały szczegółowe dane potrzebne do rozliczenia do rozliczenia sprzedaży w osobnych dokumentach. Dlaczego warto przystąpić do KSeF? Przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur to realna korzyść dla każdej firmy. Wraz z systemem przedsiębiorcy zyskują darmowy dostęp do nowoczesnej platformy usług elektronicznych EDI, za pomocą której mogą bezpiecznie wymieniać dokumenty. Nie muszą również drukować i przechowywać faktur – wszystkie dokumenty trafiają do bezpiecznego, bezpłatnego archiwum online. Prawidłowo zaimplementowany system może także uprościć obieg faktur w firmie, przyspieszyć ich akceptację i pomóc w szybszym odzyskiwaniu należności. Block Quote Jak przygotować się na KSeF – lekcja do odrobienia dla przedsiębiorców Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur niesie ze sobą wiele korzyści, ale wymaga też solidnego przygotowania. Dostosowanie procesów biznesowych do wymagań Krajowego Systemu eFaktur może generować dodatkowe koszty, związane np. z wdrożeniem nowych procedur, szkoleniem pracowników i aktualizacją systemów informatycznych. Im szybciej firmy zaczną przygotowania, tym łatwiej będzie im odnaleźć się wtedy, gdy KSeF stanie się obowiązkowy. Wsparcie w procesie adaptacji do zmiany prawnej, jaką jest KSeF oferują także producenci oprogramowania finansowo-księgowego. Block Quote Warto pamiętać, że w KSeF nie można poprawić raz wystawionego dokumentu, nie da się też umieścić kodów nabywcy i odbiorcy (poza EAN), ani wystawić faktury według indywidualnego szablonu z logotypem firmy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przedsiębiorcy powinni zatem uważnie przeanalizować, jak obecnie przebiegają procesy finansowo-księgowe w ich firmach, wdrożyć spójne procedury obiegu dokumentów oraz upewnić się, że program księgowy, z którego korzystają jest dostosowany do wymogów KSeF. Przeczytaj również: Obowiązki biura rachunkowego w zakresie KSeF – Symfonia Kary za nieprzestrzeganie KSeF – nowe przepisy Choć Ministerstwo Finansów przewidziało okres przejściowy i zapowiedziało brak sankcji za błędy związane z e-fakturowaniem do końca 2026 r., to jednak od 2027 r. za naruszenia związane z KSeF będą groziły konkretne i dotkliwe kary finansowe. Przedsiębiorca, który wystawi fakturę z pominięciem systemu, może zapłacić nawet 100% wartości podatku wykazanego na dokumencie. W przypadku faktur bez podatku, kara może wynieść do 18,7% łącznej kwoty należności. Kary te będą nakładane w formie decyzji administracyjnej i muszą zostać uregulowane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Krajowego Systemu e-Faktur? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik na temat KSEF!
Co-dalej-z-KSeF-Od-kiedy-Krajowy-System-e-Faktur-wejdzie-w-życie
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń