KSeF dla dużych przedsiębiostw

KSeF dla dużych przedsiębiorstw – jak się przygotować?

Jeden standard faktur i centralny system Ministerstwa Finansów do ich obsługi. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw.

Jak duża organizacja może przygotować się do tej rewolucji prawnej, jakim jest ksef?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) działa od początku 2022 roku, a korzystanie z niego na razie jest dobrowolne. Docelowo jednak system ma być narzędziem, z którego będzie musiał korzystać każdy polski przedsiębiorca wystawiający faktury. Zgodnie z aktualnymi planami rządu, taka zmiana prawna ma obowiązywać od stycznia 2024 r.

Obowiązkowy KSeF przyniesie dwie zmiany o strategicznym znaczeniu dla firm. Pierwszą z nich jest dozwolony standard faktury – w myśl nowych przepisów przyjmie on formę faktury elektronicznej. Faktura ta zapisywana będzie w formacie XML i tworzona według ściśle określonego schematu (stąd mowa o fakturze ustrukturyzowanej).

Druga zmiana polega na tym, że każda faktura, aby stała się dokumentem księgowym, będzie musiała zostać wygenerowana przy użyciu KSeF. W ten sposób KSeF stanie się centralnym repozytorium wszystkich faktur wystawianych na terenie Polski. Ale też bramą, przez którą w czasie rzeczywistym realizowany będzie przepływ e-faktur między podmiotami gospodarczymi.

Bez wątpienia ta potężna nowelizacja prawa wymusi przebudowę procesów biznesowych w firmach. Zmianę w obszarze wystawiania faktur i wszystkich innych działaniach, które mają związek z ich obsługą. Przed dużym wyzwaniem staną szczególnie duże przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne w ich przypadku, jest odpowiednio wczesne przygotowanie organizacji na tego typu rewolucję. Czy istnieje uniwersalna recepta, żeby zrobić to bezboleśnie, krok po kroku?

KSeF: Kilka dróg do celu

W KSeF obsługa faktur dotyczy procesów sprzedaży (dokumentowania przychodów), zakupów oraz rozliczeń finansowych. Rozliczeń dotyczących dokumentowania kosztów, rozliczenia z kontrahentami i operacji księgowych. Te obszary działalności – pomimo różnych poziomów złożoności – są częścią każdej funkcjonującej na rynku firmy. Jednak sposób ich organizacji zależy od branży i modelu biznesowego, jaki przyjęło przedsiębiorstwo.

Jak wprowadzić zmiany w dużej firmie? Oto kilka uniwersalnych wskazówek:

Wyznacz grupę odpowiedzialną za przeprowadzenie zmiany

Przystosowanie firmy do KSeF to skomplikowana zmiana organizacyjna.  Warto rozpocząć ten proces od solidnego planu. Samo planowanie może być pułapką, jeśli nie jest ono oparte na sprawdzonych informacjach.

Dlatego powołaj w organizacji wewnętrzny zespół projektowy, który przygotuje zmianę i ją przeprowadzi. Ponieważ KSeF dotyczy kilku obszarów działalności, zespół projektowy powinien składać się z osób mających styczność ze wszystkimi tymi obszarami. 

Poznaj wymogi wynikające z przepisów

Obowiązkowy KSeF narzuci pewien rygor i wymogi w zakresie wystawiania faktur. Rozpoznanie zmian prawnych, jakie przynosi wdrożenie KSeF, jest kluczowe w całej operacji przygotowania firmy.

Z podobnymi sytuacjami przedsiębiorcy spotkali się w okresie poprzedzającym wdrożenie w Polsce RODO. Firmy musiały zaprojektować i zaadaptować swoje procesy biznesowe pod kątem zmian prawnych. A rozpoczęcie tych prac poprzedzało rozpoznanie, czym jest i na czym polega RODO. Dzięki temu łatwiej było zrozumieć, w jaki sposób przepisy będą wywierały wpływ na codzienną działalność w różnych punktach organizacji.

W dużych firmach dobrym rozwiązaniem może być przeprowadzenie wewnętrznych szkoleń z przepisów dotyczących KSeF. Szczególnie dla tych pracowników, którzy mają jakikolwiek udział w wystawianiu i obsłudze faktur, czyli:

  • przygotowujących, akceptujących i wystawiających faktury sprzedaży;
  • przesyłających faktury kontrahentom;
  • wszystkich odbiorców faktur zakupowych;
  • pracowników, którzy przekazują faktury do księgowości;
  • pracowników z obszaru finansów i księgowości;
  • wszystkich innych pracowników, którzy wykonują operacje na fakturach (np. w logistyce czy magazynach).

Co ważne, już na etapie szkoleń mogą pojawić się pytania, wątpliwości i wyzwania zgłaszane przez samych pracowników. Dlatego tak zaprojektuj spotkania szkoleniowe, aby przy ich okazji sporządzać listę pytań i wyzwań, którą można wykorzystać w kolejnych etapach przygotowań.

Zadbaj o analizę wymagań i identyfikację ryzyka

Po rozpoznaniu wymogów i źródeł ryzyka przyjdzie pora na szczegółową analizę wymagań Twojej organizacji. W efekcie tej pracy powstanie lista zadań do realizacji, czy to z pomocą wewnętrznych zasobów (np. działu IT), czy zewnętrznych partnerów (np. dostawców oprogramowania).

Czy na etapie analizy wymagań konieczne są konsultacje z kontrahentami?

Warto tu zaznaczyć kwestie wymiany faktur z otoczeniem przedsiębiorstwa. Zależnie od modelu biznesowego może się okazać, że konieczne jest ustalenie wspólnie z kontrahentami firmy sposobu wymiany ustrukturyzowanych e-faktur. KSeF może bowiem przynieść konieczność modyfikacji procesów wysyłania faktur do klientów.

Pamiętajmy, że wszystkie faktury będą docelowo generowane w KSeF, co oznacza, że kontrahent będzie mógł je samodzielnie pobierać bezpośrednio z KSeF (nawet w sposób w pełni zautomatyzowany). Może się także okazać, że po wygenerowaniu ustrukturyzowanych faktur w KSeF konieczne będzie ich wysyłanie do kontrahentów innymi kanałami komunikacji, np. ze względu na potrzebę dołączenia załączników. Wszystkie te kwestie warto ująć w analizie wymagań i ryzyka operacyjnego, aby dostroić procesy komunikacji z kontrahentami.

Wypracuj najlepsze rozwiązania z dostawcą oprogramowania

Nie da się dostosować dużej organizacji do obowiązków wynikających z KSeF bez modyfikacji oprogramowania obsługującego procesy biznesowe. Mając w ręku wyniki analiz wymagań, powinno się zestawić je z tym, co proponują dostawcy rozwiązań IT, z których firma korzysta na co dzień. Producenci oprogramowania biznesowego mogą być solidnym i inspirującym partnerem na etapie wdrażania zmiany. Warto od nich oczekiwać dostarczenia materiałów edukacyjnych na temat zmian prawnych oraz konsekwencji, jakie ze sobą niosą. Wsparcie merytoryczne może mieć postać różnego rodzaju materiałów poradnikowych, webinariów czy podcastów, w których eksperci omawiają najważniejsze zagadnienia oraz doradzają firmom najlepsze sposoby poradzenia sobie z nimi. Nie bez znaczenia jest także wsparcie techniczne (np. online lub za pośrednictwem infolinii), gdzie można uzyskać fachowe informacje, w jaki sposób w pełni wykorzystać dostarczane narzędzia.

To na tym etapie powinno się ostatecznie zatwierdzić m.in. to, w jaki sposób wersje systemów, z których korzysta firma, mają ze sobą współpracować. W tym miejscu także trzeba wypracować odpowiedź na to, jak po włączeniu w procesy biznesowe obowiązkowego KSeF będą zintegrowane te rozwiązania.

Ustal plan działania i jego realizację

Po zebraniu informacji od dostawców oprogramowania, można przyjąć plan wdrożenia zmiany. Powinien on koncentrować się na dwóch aspektach – terminarzu implementacji nowych funkcjonalności w oprogramowaniu oraz przysposabianiu pracowników do pracy w nowych realiach.

Warto, aby firma pomyślała nie tylko o szkoleniu użytkowników, ale także ustaliła procedury wdrażania nowych osób do pracy. To może być szczególnie istotne w firmach działających w modelu B2C, które posiadają wiele punktów sprzedaży.

Plan może także uwzględniać szeroko rozumianą komunikację z kontrahentami (potwierdzenie nowych zasad wymiany faktur, ewentualne modyfikacje zapisów w obowiązujących umowach, w których precyzyjnie uregulowane są kwestie związane z obiegiem faktur, identyfikowaniem dat ich wystawienia, terminów płatności, itd.).

Monitoruj ogłoszenia i plany ustawodawcy

W planowaniu adaptacji firmy do KSeF ważne jest nie tylko to, by przed końcem 2023 r. być gotowym na zmianę w przepisach, ale również, by na bieżąco śledzić ogłoszenia dotyczące zmian prawnych związanych z KSeF. Doświadczenie uczy, że zapowiedziane nowelizacje prawa nierzadko ulegają modyfikacjom, zanim jeszcze oficjalnie wejdą w życie. Pamiętajmy, że terminy wprowadzenia nowych obowiązków mogą jeszcze ulec zmianie, podobnie jak zapisy szczegółowe. Niewykluczone również, że ustawodawca wprowadzi na przykład jakieś okresy przejściowe, dając przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do zmian.

Pamiętaj, że ze względu na różnorodność organizacji, nie ma jednej uniwersalnej drogi do sukcesu. Procesy zmiany mogą przebiegać gładko i „bezboleśnie”, o ile zostaną dobrze zaplanowane, a plan będzie uwzględniał różne czynniki ryzyka.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Inwestujesz w reklamy i dbasz o SEO, ale Twoja sprzedaż online stoi w miejscu? Masz wrażenie, że obsługa zamówień zajmuje pół dnia, magazyn żyje własnym życiem, a Ty powoli tracisz kontrolę nad produktami, cennikami, fakturami i zwrotami? Odpowiedzią na te i inne wyzwania może okazać się system ERP, który pomoże Ci uporządkować i zautomatyzować procesy, a co za tym idzie zwiększyć wolumen obsługiwanych zamówień. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości takiego rozwiązania, przeczytaj ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki odpowiednio dobranemu oprogramowaniu do zarządzania zamówieniami i magazynem. Najważniejsze informacje w skrócie: Brak automatyzacji procesów wewnętrznych utrudnia skalowanie sprzedaży online i zwiększa ryzyko błędów. System ERP dzięki możliwości integracji i automatyzacji procesów może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Centralizacja danych w systemie ERP zapewnia spójność informacji o produktach, cenach i klientach we wszystkich kanałach sprzedaży. Dlaczego sprzedaż w sklepie internetowym nie rośnie? Sprzedaż online to nie tylko kwestia dobrej oferty. Żeby sklep internetowy zarabiał, trzeba zatroszczyć się o całą masę elementów: widoczność w Google, kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych, newslettery, mailing czy porzucone koszyki. Co gorsza – nawet jeśli robisz to wszystko, sprzedaż wcale nie musi rosnąć. Dlaczego? Bo czasem problem wcale nie leży w marketingu, tylko głębiej – w nieefektywnych procesach wewnętrznych. To, co w największym stopniu utrudnia skalowanie sprzedaży w sklepie internetowym to m.in.: brak automatyzacji, a co za tym idzie konieczność obsługi wszystkich procesów związanych z obsługą zamówień ręcznie, problemy z magazynem – a w tym np. brak kontroli nad towarami, nieaktualne informacje o stanach magazynowych, opóźnienia w wysyłkach, chaos w danych, wynikający z przechowywania ważnych informacji w wielu miejscach, trudności w śledzeniu zwrotów i obsłudze reklamacji, nieuporządkowane kartoteki produktów czy cenniki rozsiane po arkuszach kalkulacyjnych, brak integracji pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, co uniemożliwia szybkie wprowadzanie zmian. W rozwiązaniu tych oraz wielu innych problemów pomocny może okazać się ERP, czyli oprogramowanie, które integruje i automatyzuje wiele obszarów działalności. Taki system zapewnia nie tylko lepszą kontrolę nad procesami, ale również otwiera drogę do skalowania sprzedaży w e-commerce. Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia Czym jest ERP i dlaczego w przypadku sprzedaży online to często brakujący element układanki? ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie, które „spina” ze sobą wszystkie procesy zachodzące w firmie handlowej czy w sklepie internetowym, związane z obsługą magazynu, sprzedaży, finansami czy logistyką oraz pozwala nimi zarządzać z jednego miejsca. Dzięki wspólnej bazie danych, każdy moduł ERP „wie”, co się dzieje w pozostałych. Dzięki temu dane zgromadzone w systemie są zawsze aktualne – nie trzeba ich też ręcznie przepisywać czy przenosić. W przypadku e-commerce ERP działa jak centrum dowodzenia zapleczem operacyjnym. Gdy klient składa zamówienie, system: automatycznie aktualizuje stany magazynowe, uruchamia proces realizacji zamówienia, przekazuje dane do księgowości, aktualizuje historię klienta, przygotowuje dokumenty do wysyłki towaru, gromadzi dane do raportowania sprzedaży. To wszystko ma swoje przełożenie na proces obsługi klienta oraz jego doświadczenia zakupowe. Pozwala także podnieść wyniki sprzedaży, bo procesów, które do tej pory pochłaniały mnóstwo czasu, nie trzeba już realizować ręcznie. Przeczytaj również: Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego? – Symfonia Jak ERP może realnie pomóc Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, to pewnie w pierwszej kolejności myślisz o zmianach w marketingu, wykorzystaniu nowych kanałów dotarcia do klientów czy aktualizacji oferty. Tymczasem często największe bariery w skalowaniu sprzedaży internetowej tkwią w nieefektywnych procesach. Problemy z realizacją zamówień, błędy w magazynie czy opóźnienia w wysyłce potrafią skutecznie zniechęcić klientów oraz blokować rozwój sklepu. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi ERP. Zobacz, w jakich obszarach może on pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i zbudować stabilny, skalowalny e-commerce! Lepsze zarządzanie dostępnością produktów Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych może prowadzić do wielu błędów – nie tylko utrudnia zarządzanie zapasami, ale również rodzi ryzyko, że klient kupi towar, którego nie ma na stanie. Z systemem ERP tego typu problemom możesz łatwo zapobiegać, bo oprogramowanie pozwala monitorować przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem różnych kanałów automatycznie aktualizuje również stany magazynowe. Po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji system może także przypominać użytkownikowi o konieczności uzupełnienia zapasów, jeśli ich poziom spadnie poniżej określonego minimum. Dzięki temu łatwiej uniknąć nadwyżek i niedoborów magazynowych. Automatyzacja procesów i mniejsza liczba błędów Ręczne przenoszenie danych z systemu do systemu nie tylko zajmuje czas, ale również stwarza ryzyko pomyłki. Właśnie dlatego jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o automatyzacji. Dzięki integracji ERP z platformą e-commerce i systemem magazynowym, proces obsługi zamówienia może przebiegać bardziej płynnie. W przypadku nowych klientów, system ERP: utworzy kartotekę kontrahenta na podstawie danych wpisanych w zamówieniu, zarejestruje zamówienie i prześle je do magazynu, zaktualizuje stany magazynowe, wygeneruje dokumenty związane z zakupem, np. faktury, paragony, listy przewozowe, prześle powiadomienie do klienta o statusie zamówienia, wysyłce lub zmianach w terminie dostawy itp., Ponieważ wszystkie te procesy odbywają się automatycznie, skalowanie sprzedaży w e-commerce jest o wiele łatwiejsze. Możesz bowiem w tym samym czasie obsługiwać większy wolumen zamówień bez konieczności zwiększania nakładu pracy. Spójne i aktualne dane na wszystkich poziomach ERP to system, który centralizuje dane ze wszystkich działów – sprzedaży, magazynu, księgowości czy logistyki. Dzięki temu zyskujesz jedno źródło prawdy: spójne dane, na których możesz polegać. Zalety tego rozwiązania widać szczególnie dobrze, jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem różnych kanałów – a zatem nie tylko w sklepie internetowym, ale również za pośrednictwem marketplace’ów czy w placówkach stacjonarnych. Dzięki dwukierunkowej komunikacji ERP pozwala zarządzać wszystkimi tymi kanałami z poziomu jeden platformy. Block Quote Szybsza obsługa klienta Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu danych o klientach, zamówieniach i zwrotach ma jeszcze jedną ważną zaletę – pozwala na lepszą i szybszą obsługę. Klient nie musi już czekać na odpowiedź, bo wszystkie informacje na temat jego zakupów czy stanu rozliczeń masz zawsze pod ręką. Możesz też łatwo personalizować ofertę tak, aby sugerować produkty komplementarne i podnieść w ten sposób wyniki sprzedaży. Wgląd w ważne informacje Sprzedaż w Internecie wymaga szybkiego reagowania na trendy oraz monitorowania wielu wskaźników, takich jak poziom konwersji, wysokość marży czy średnia wartość koszyka zakupowego. Bez tego typu danych trudno wykryć ewentualne problemy, które mogą zagrażać wynikom sprzedaży. Tu także system ERP może okazać się dużym wsparciem, bo zapewnia on szybki wgląd w ważne informacje. Za jego pomocą prześledzisz dane sprzedażowe, sprawdzisz, które produkty generują największy zysk, a także porównasz rentowność poszczególnych kanałów. Jak podnieść wyniki sprzedaży w sklepie internetowym? Case study Uptrend Polska Wiele firm, które oferują swoje produkty online, chciałoby zwiększyć sprzedaż, jednak największą barierą okazuje się ręczna obsługa procesów. Przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami, wystawianie dokumentów — wszystko to wymaga czasu, a im więcej kanałów sprzedaży, tym większe ryzyko błędów. Z taką sytuacją przez długo czas borykała się firma Uptrend Polska, która sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, popularnych marketplace’ów oraz stacjonarnych salonów łazienkowych. Block Quote Ze względu na dużą liczbę kanałów sprzedaży zarządzanie zamówieniami było wyjątkowo wymagające. Pracownicy odpowiadający za obsługę klienta musieli stale monitorować różne platformy, porównywać dane i aktualizować informacje w systemie. Aby zautomatyzować procesy i zyskać większą kontrolę nad obsługą zamówień, firma Uptrend Polska zdecydowała się na wdrożenie integratora e-commerce od Symfonii. Moduł, po zintegrowaniu z systemem ERP Symfonia Handel, zapewnia dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a systemem handlowym. Co to oznacza w praktyce? To, że dane na temat stanów magazynowych, zamówień, towarów czy cenników są synchronizowane w czasie rzeczywistym. Moduł pozwala również na automatyczne pobieranie zamówień z platform sprzedażowych do systemu Symfonia oraz tworzenie i obsługę dokumentów handlowych bez potrzeby ręcznego kopiowania danych. Block Quote Zalety takiego rozwiązania dostrzegają także pracownicy firmy Uptrend Polska. Block Quote Teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym! Sprzedaż w Internecie to nie tylko kwestia przyciągnięcia większego ruchu na stronę czy uruchomienia kolejnej kampanii reklamowej. Choć marketing potrafi zbudować zainteresowanie ofertą, to jednak zaplecze operacyjne decyduje o tym, czy ruch na stronie uda Ci się skutecznie przekuć w finalizację transakcji i zdobyć zadowolonego klienta, który zdecyduje się na ponowny zakup. Wiele sklepów internetowych nie odnotowuje wzrostów, mimo dużych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Bo problemy pojawiają się w obszarach o newralgicznym znaczeniu dla klienta, których nie da się rozwiązać samym zwiększeniem budżetu marketingowego. Dlatego jeśli myślisz o rozwoju swojego sklepu internetowego, zadbaj nie tylko o to, co i jak sprzedajesz, ale też jak działa Twój biznes od środka. Zautomatyzowane, dobrze zintegrowane procesy handlowe to fundament wzrostu, który pozwoli Ci lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy. Jeśli szukasz rozwiązania, które Ci w tym pomoże, zrób pierwszy krok — przetestuj interaktywne demo systemu ERP Symfonia Handel i sprawdź, jak możesz dzięki niemu odmienić sposób, w jaki zarządzasz e-commerce. Zobacz, jak wygląda skalowanie sprzedaży, gdy procesy nie są przeszkodą, tylko wsparciem.
Jak-zwiększyć-sprzedaż-w-sklepie-internetowym
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń