KSeF dla dużych przedsiębiostw

KSeF dla dużych przedsiębiorstw – jak się przygotować?

Jeden standard faktur i centralny system Ministerstwa Finansów do ich obsługi. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF bezpośrednio wpłynie na działalność operacyjną przedsiębiorstw.

Jak duża organizacja może przygotować się do tej rewolucji prawnej, jakim jest ksef?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) działa od początku 2022 roku, a korzystanie z niego na razie jest dobrowolne. Docelowo jednak system ma być narzędziem, z którego będzie musiał korzystać każdy polski przedsiębiorca wystawiający faktury. Zgodnie z aktualnymi planami rządu, taka zmiana prawna ma obowiązywać od stycznia 2024 r.

Obowiązkowy KSeF przyniesie dwie zmiany o strategicznym znaczeniu dla firm. Pierwszą z nich jest dozwolony standard faktury – w myśl nowych przepisów przyjmie on formę faktury elektronicznej. Faktura ta zapisywana będzie w formacie XML i tworzona według ściśle określonego schematu (stąd mowa o fakturze ustrukturyzowanej).

Druga zmiana polega na tym, że każda faktura, aby stała się dokumentem księgowym, będzie musiała zostać wygenerowana przy użyciu KSeF. W ten sposób KSeF stanie się centralnym repozytorium wszystkich faktur wystawianych na terenie Polski. Ale też bramą, przez którą w czasie rzeczywistym realizowany będzie przepływ e-faktur między podmiotami gospodarczymi.

Bez wątpienia ta potężna nowelizacja prawa wymusi przebudowę procesów biznesowych w firmach. Zmianę w obszarze wystawiania faktur i wszystkich innych działaniach, które mają związek z ich obsługą. Przed dużym wyzwaniem staną szczególnie duże przedsiębiorstwa. Dlatego tak ważne w ich przypadku, jest odpowiednio wczesne przygotowanie organizacji na tego typu rewolucję. Czy istnieje uniwersalna recepta, żeby zrobić to bezboleśnie, krok po kroku?

KSeF: Kilka dróg do celu

W KSeF obsługa faktur dotyczy procesów sprzedaży (dokumentowania przychodów), zakupów oraz rozliczeń finansowych. Rozliczeń dotyczących dokumentowania kosztów, rozliczenia z kontrahentami i operacji księgowych. Te obszary działalności – pomimo różnych poziomów złożoności – są częścią każdej funkcjonującej na rynku firmy. Jednak sposób ich organizacji zależy od branży i modelu biznesowego, jaki przyjęło przedsiębiorstwo.

Jak wprowadzić zmiany w dużej firmie? Oto kilka uniwersalnych wskazówek:

Wyznacz grupę odpowiedzialną za przeprowadzenie zmiany

Przystosowanie firmy do KSeF to skomplikowana zmiana organizacyjna.  Warto rozpocząć ten proces od solidnego planu. Samo planowanie może być pułapką, jeśli nie jest ono oparte na sprawdzonych informacjach.

Dlatego powołaj w organizacji wewnętrzny zespół projektowy, który przygotuje zmianę i ją przeprowadzi. Ponieważ KSeF dotyczy kilku obszarów działalności, zespół projektowy powinien składać się z osób mających styczność ze wszystkimi tymi obszarami. 

Poznaj wymogi wynikające z przepisów

Obowiązkowy KSeF narzuci pewien rygor i wymogi w zakresie wystawiania faktur. Rozpoznanie zmian prawnych, jakie przynosi wdrożenie KSeF, jest kluczowe w całej operacji przygotowania firmy.

Z podobnymi sytuacjami przedsiębiorcy spotkali się w okresie poprzedzającym wdrożenie w Polsce RODO. Firmy musiały zaprojektować i zaadaptować swoje procesy biznesowe pod kątem zmian prawnych. A rozpoczęcie tych prac poprzedzało rozpoznanie, czym jest i na czym polega RODO. Dzięki temu łatwiej było zrozumieć, w jaki sposób przepisy będą wywierały wpływ na codzienną działalność w różnych punktach organizacji.

W dużych firmach dobrym rozwiązaniem może być przeprowadzenie wewnętrznych szkoleń z przepisów dotyczących KSeF. Szczególnie dla tych pracowników, którzy mają jakikolwiek udział w wystawianiu i obsłudze faktur, czyli:

  • przygotowujących, akceptujących i wystawiających faktury sprzedaży;
  • przesyłających faktury kontrahentom;
  • wszystkich odbiorców faktur zakupowych;
  • pracowników, którzy przekazują faktury do księgowości;
  • pracowników z obszaru finansów i księgowości;
  • wszystkich innych pracowników, którzy wykonują operacje na fakturach (np. w logistyce czy magazynach).

Co ważne, już na etapie szkoleń mogą pojawić się pytania, wątpliwości i wyzwania zgłaszane przez samych pracowników. Dlatego tak zaprojektuj spotkania szkoleniowe, aby przy ich okazji sporządzać listę pytań i wyzwań, którą można wykorzystać w kolejnych etapach przygotowań.

Zadbaj o analizę wymagań i identyfikację ryzyka

Po rozpoznaniu wymogów i źródeł ryzyka przyjdzie pora na szczegółową analizę wymagań Twojej organizacji. W efekcie tej pracy powstanie lista zadań do realizacji, czy to z pomocą wewnętrznych zasobów (np. działu IT), czy zewnętrznych partnerów (np. dostawców oprogramowania).

Czy na etapie analizy wymagań konieczne są konsultacje z kontrahentami?

Warto tu zaznaczyć kwestie wymiany faktur z otoczeniem przedsiębiorstwa. Zależnie od modelu biznesowego może się okazać, że konieczne jest ustalenie wspólnie z kontrahentami firmy sposobu wymiany ustrukturyzowanych e-faktur. KSeF może bowiem przynieść konieczność modyfikacji procesów wysyłania faktur do klientów.

Pamiętajmy, że wszystkie faktury będą docelowo generowane w KSeF, co oznacza, że kontrahent będzie mógł je samodzielnie pobierać bezpośrednio z KSeF (nawet w sposób w pełni zautomatyzowany). Może się także okazać, że po wygenerowaniu ustrukturyzowanych faktur w KSeF konieczne będzie ich wysyłanie do kontrahentów innymi kanałami komunikacji, np. ze względu na potrzebę dołączenia załączników. Wszystkie te kwestie warto ująć w analizie wymagań i ryzyka operacyjnego, aby dostroić procesy komunikacji z kontrahentami.

Wypracuj najlepsze rozwiązania z dostawcą oprogramowania

Nie da się dostosować dużej organizacji do obowiązków wynikających z KSeF bez modyfikacji oprogramowania obsługującego procesy biznesowe. Mając w ręku wyniki analiz wymagań, powinno się zestawić je z tym, co proponują dostawcy rozwiązań IT, z których firma korzysta na co dzień. Producenci oprogramowania biznesowego mogą być solidnym i inspirującym partnerem na etapie wdrażania zmiany. Warto od nich oczekiwać dostarczenia materiałów edukacyjnych na temat zmian prawnych oraz konsekwencji, jakie ze sobą niosą. Wsparcie merytoryczne może mieć postać różnego rodzaju materiałów poradnikowych, webinariów czy podcastów, w których eksperci omawiają najważniejsze zagadnienia oraz doradzają firmom najlepsze sposoby poradzenia sobie z nimi. Nie bez znaczenia jest także wsparcie techniczne (np. online lub za pośrednictwem infolinii), gdzie można uzyskać fachowe informacje, w jaki sposób w pełni wykorzystać dostarczane narzędzia.

To na tym etapie powinno się ostatecznie zatwierdzić m.in. to, w jaki sposób wersje systemów, z których korzysta firma, mają ze sobą współpracować. W tym miejscu także trzeba wypracować odpowiedź na to, jak po włączeniu w procesy biznesowe obowiązkowego KSeF będą zintegrowane te rozwiązania.

Ustal plan działania i jego realizację

Po zebraniu informacji od dostawców oprogramowania, można przyjąć plan wdrożenia zmiany. Powinien on koncentrować się na dwóch aspektach – terminarzu implementacji nowych funkcjonalności w oprogramowaniu oraz przysposabianiu pracowników do pracy w nowych realiach.

Warto, aby firma pomyślała nie tylko o szkoleniu użytkowników, ale także ustaliła procedury wdrażania nowych osób do pracy. To może być szczególnie istotne w firmach działających w modelu B2C, które posiadają wiele punktów sprzedaży.

Plan może także uwzględniać szeroko rozumianą komunikację z kontrahentami (potwierdzenie nowych zasad wymiany faktur, ewentualne modyfikacje zapisów w obowiązujących umowach, w których precyzyjnie uregulowane są kwestie związane z obiegiem faktur, identyfikowaniem dat ich wystawienia, terminów płatności, itd.).

Monitoruj ogłoszenia i plany ustawodawcy

W planowaniu adaptacji firmy do KSeF ważne jest nie tylko to, by przed końcem 2023 r. być gotowym na zmianę w przepisach, ale również, by na bieżąco śledzić ogłoszenia dotyczące zmian prawnych związanych z KSeF. Doświadczenie uczy, że zapowiedziane nowelizacje prawa nierzadko ulegają modyfikacjom, zanim jeszcze oficjalnie wejdą w życie. Pamiętajmy, że terminy wprowadzenia nowych obowiązków mogą jeszcze ulec zmianie, podobnie jak zapisy szczegółowe. Niewykluczone również, że ustawodawca wprowadzi na przykład jakieś okresy przejściowe, dając przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do zmian.

Pamiętaj, że ze względu na różnorodność organizacji, nie ma jednej uniwersalnej drogi do sukcesu. Procesy zmiany mogą przebiegać gładko i „bezboleśnie”, o ile zostaną dobrze zaplanowane, a plan będzie uwzględniał różne czynniki ryzyka.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Za każdym zamówieniem stoi bowiem mnóstwo procesów związanych np. z przyjmowaniem płatności, rozliczaniem transakcji, obsługą magazynu czy reklamacji i zwrotów. Zarządzanie tego typu zadaniami może znacznie ułatwić system ERP, czyli oprogramowanie, które łączy wszystkie obszary biznesowe w jeden, sprawnie działający mechanizm. Nic więc dziwnego, że z takiego rozwiązania coraz częściej korzystają małe sklepy, którym zależy na skalowaniu sprzedaży, automatyzacji procesów czy zwiększeniu kontroli nad gospodarką magazynową.  Na jakie inne korzyści można liczyć po wdrożeniu oprogramowania? Czym dokładnie powinien wyróżniać się dobry system ERP dla sklepu internetowego? Co to jest system ERP dla sklepu internetowego? ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to, najprościej mówiąc, oprogramowanie, które automatyzuje i integruje w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe. Jest to możliwe dzięki budowie systemu, który składa się z tzw. modułów, czyli aplikacji do zarządzania różnymi obszarami działalności. Te, choć pracują niezależnie, to jednak korzystają ze wspólnej bazy danych. W przypadku sklepu internetowego daje to szansę na lepszą kontrolę nad sprzedażą, magazynem, zamówieniami, finansami czy obsługą klienta. Nie trzeba już bowiem korzystać z wielu różnych programów, bo system ERP pozwala zarządzać wszystkimi procesami w ramach jednej platformy. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie obsługi zamówienia w sklepie internetowym. System ERP automatycznie: zarejestruje nowe zamówienie złożone za pomocą platformy e-commerce, zarezerwuje zamówiony produkt, żeby nikt inny go nie kupił, prześle zamówienie do realizacji – do magazynu lub dostawcy, jeśli sprzedaż odbywa się w modelu dropshippingu, zaktualizuje stany magazynowe, gdy zamówiony produkt zostanie przygotowany do wysyłki, wygeneruje dokumenty sprzedażowe niezbędne do rozliczenia transakcji. Ponieważ dane przechowywane są w jednej bazie, za pomocą systemu ERP można również prześledzić historię konkretnego zamówienia czy zakupów dokonanych przez danego klienta. Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać? Czy każdy e-sklep potrzebuje systemu ERP? Teoretycznie sklepem internetowym da się zarządzać bez systemu ERP. Na początku, gdy liczba zamówień jest niewielka, a oferta składa się z kilkudziesięciu indeksów towarowych, wiele procesów można obsługiwać ręcznie – zamówienia pobierać bezpośrednio z platformy e-commerce, stany magazynowe aktualizować ręcznie w arkuszu kalkulacyjnym, a faktury wystawiać pojedynczo w osobnym programie księgowym. Jeśli jednak dostępny asortyment znacznie się poszerzy, a liczba zamówień zacznie rosnąć, taki sposób zarządzania sprzedażą online stanie się czasochłonny i podatny na błędy. Z odpowiednio dobranym oprogramowaniem skalowanie sprzedaży będzie o wiele łatwiejsze, bo system ERP dla sklepu internetowego pozwoli na scentralizowanie wszystkich procesów związanych ze sprzedażą internetową. Dzięki temu: będziesz mieć stały wgląd w stany magazynowe, więc unikniesz sytuacji, że sprzedajesz produkty, których faktycznie nie masz na stanie, bez trudu zaktualizujesz ceny czy kartoteki towarów – tego typu danymi możesz bowiem zarządzać bezpośrednio z poziomu systemu ERP, przyspieszysz obsługę wysyłek, bo informacji o nowych zamówieniach nie trzeba będzie przetwarzać ręcznie – w systemie ERP cały ten proces zachodzi automatycznie, usprawnisz obsługę zwrotów i reklamacji, dzięki możliwości dokładnego prześledzenia całej ścieżki zamówienia, szybko rozliczysz nowe transakcje – system ERP automatycznie wygeneruje dokumenty sprzedaży, a także korekty, zyskasz wgląd w dane sprzedażowe, na podstawie których szybko wychwycisz trendy oraz powiązania pomiędzy produktami. Wdrożenie ERP w sklepie internetowym – czy warto? Systemy ERP dla sklepów internetowych oferują wiele funkcji, które usprawniają proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Nawet podstawowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie kartotekami produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy rozliczanie transakcji. Jeśli jednak zależy Ci na automatyzacji procesów, warto wybrać ERP, który można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym. Dzięki temu praca z systemem stanie się znacznie wydajniejsza. Jakie konkretne korzyści może przynieść wdrożenie ERP w e-commerce? Możliwość obsługi wielu kanałów sprzedaży za pomocą jednego narzędzia Sklep internetowy to często tylko jeden z wielu kanałów sprzedaży – firmy często działają także na marketplace’ach lub oferuje swoje produkty w punktach stacjonarnych. ERP pozwala na zbieranie wszystkich zamówień w jednym miejscu, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Daje także możliwość łatwego zarządzania cennikami czy kartotekami towarów, bo danych nie trzeba wprowadzać na każdej platformie osobno – wystarczy tylko zaktualizować informacje w systemie. Symfonia Handel dzięki aplikacji Integrator e-commerce pozwala obsługiwać zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Tę funkcję możesz przetestować, korzystając z naszego interaktywnego demo. Sprawdź, jak działa! Szybsza realizacja zamówień Im szybciej kupiony produkt trafi do klienta, tym większa szansa, że nabywca będzie zadowolony z obsługi i zdecyduje się na ponowny zakup. Ręczne przekazywanie zamówień do realizacji, wystawianie dokumentów czy informowanie o statusie przesyłki zajmuje jednak czas. Właśnie dlatego sklepy, dla których priorytetem jest skalowanie sprzedaży, potrzebują automatyzacji, a tę umożliwia dobrze dobrany system ERP. Block Quote Taki efekt to rezultat integracji ERP z e-sklepem – dzięki niej każde nowe zamówienie składane online jest automatycznie rejestrowane w systemie i natychmiast przekazywane do realizacji. Magazyn od razu otrzymuje informację o produktach do skompletowania, a księgowość dane potrzebne do wygenerowania dokumentu sprzedaży. W efekcie cały proces zajmuje mniej czasu, a sklep może obsłużyć większą liczbę zamówień bez zwiększania nakładu pracy. Lepsza kontrola stanów magazynowych Brak towaru na stanie to w e-handlu stracona sprzedaż. Z drugiej strony nadwyżki magazynowe generują niepotrzebne koszty.  Właśnie dlatego w zarządzaniu sprzedażą online tak ważne jest dokładne monitorowanie stanów magazynowych. To zadanie może być jednak bardzo trudne, szczególnie gdy sklep obsługuje kilkadziesiąt zamówień dziennie lub sprzedaje w różnych kanałach. System ERP, który jest w stanie aktualizować stany magazynowe na podstawie złożonych zamówień w czasie rzeczywistym, może wyeliminować tego typu problemy. W przypadku Symfonii Handel za tę funkcjonalność odpowiada integrator e-commerce – aplikacja, która wspiera proces dwukierunkowej wymiany danych pomiędzy programem ERP a e-sklepem (B2C) lub marketplace’ami (Allegro, eBay). Block Quote Automatyczna aktualizacja stanów magazynowych ma trzy ważne zalety. Po pierwsze – eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których fizycznie już nie ma. Gdy towar się wyprzeda, ERP automatycznie zmieni jego status na „niedostępny” we wszystkich kanałach sprzedaży. Po drugie – umożliwia ustawienie progów minimalnych dla stanów magazynowych. Dzięki temu system ERP może wcześniej powiadomić użytkownika o konieczności uzupełnienia zapasów, zanim dojdzie do powstania braków magazynowych. Po trzecie – wspiera analitykę. Automatyczna aktualizacja umożliwia szybkie śledzenie, które produkty sprzedają się najlepiej, a które zalegają w magazynie. W przypadku tych ostatnich system może zasugerować działania, takie jak przecena lub przeniesienie towaru do innej lokalizacji. Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia Automatyzacja procesów sprzedażowych Wprowadzanie zamówień, generowanie faktur, naliczanie rabatów czy aktualizacja cen to typowe zadania związane z zarządzaniem sprzedażą online, które potrafią zajmować mnóstwo czasu. Dzięki integracji ERP ze sklepem internetowym nie trzeba ich jednak wykonywać ręcznie, bo wszystkie te procesy można łatwo zautomatyzować.  Zalety tego rozwiązania widać przede wszystkim podczas organizacji sezonowych obniżek cen, np. z okazji Black Friday. System ERP dla sklepu internetowego może bowiem: zaktualizować ceny we wszystkich kanałach sprzedaży, automatycznie naliczać rabaty zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami, rejestrować zamówienia na podstawie danych sprzedażowych pochodzących z platformy e-commerce po zakończeniu akcji promocyjnej przywrócić standardowe ceny. Prowadzenie bazy klientów i obsługa zwrotów ERP umożliwia również prowadzenie bazy klientów, a dzięki temu ułatwia obsługę zwrotów i reklamacji. Za jego pomocą pracownicy mogą bowiem śledzić status zgłoszenia w systemie, a w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia zlecić zwrot środków na rachunek klienta oraz wygenerować korekty i dokumenty magazynowe. Integracja ERP ze sklepem internetowym – jakie cechy oprogramowania wziąć pod uwagę? Systemy ERP może pomóc w zarządzaniu sprzedażą online pod warunkiem, że zostanie wybrany i wdrożony z głową. Każda sklep internetowy ma bowiem swoje potrzeby i to właśnie ich analiza powinna mieć decydujące znaczenie podczas zakupu oprogramowania. Jedną z ważniejszych cech ERP dla sklepu internetowego jest też modułowość systemu, czyli możliwość łatwej rozbudowy oprogramowania o dodatkowe funkcje. Warto również sprawdzić, z jakimi sklepami i platformami integruje się program oraz czy oferuje on API lub dedykowany integrator, który umożliwi synchronizację danych. Ważnym, choć często pomijanym aspektem jest wsparcie techniczne oferowane przez dostawcę oprogramowania. W przypadku problemów z integracją czy obsługą oprogramowania dostępność różnych form pomocy może okazać się bardzo ważna. Przed zakupem dobrze jest także przetestować konkretne oprogramowanie. Dzięki temu łatwiej ocenić, jak działa system oraz czy faktycznie ułatwi on zarządzanie sklepem internetowym. Szukasz systemu ERP dla swojego biznesu? Skorzystaj z możliwości przetestowania interaktywnego demo Symfonii Handel. Wypełnij formularz rejestracyjny i sprawdź, jak za pomocą tego rozwiązania zarządzać kartotekami produktów, obsługiwać zamówienia z różnych kanałów oraz dostosować oprogramowanie do potrzeb swojego sklepu.
Obrazek wyróżniający dla 'Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego?'
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń