Program-magazynowy-i-analiza-danych-magazynowych-–-jak-to-działa-w-enova365

Program i analiza danych magazynowych – jak to działa w enova365

Efektywne zarządzanie magazynem zaczyna się od analizy danych magazynowych. Porównywanie specjalnie dobranych wskaźników miesiąc do miesiąca umożliwi Ci ocenę trafności podejmowanych decyzji biznesowych lub określenie, które obszary wymagają zmian. Jakie wskaźniki warto analizować w obszarze gospodarki magazynowej? Jak pomoże Ci w tym enova365?

Optymalizacja procesów magazynowych – korzyści

Dobrze zarządzany magazyn zwiększa efektywność operacyjną, ogranicza koszty i poprawia jakość obsługi klienta. Ale czym właściwie jest dobrze zarządzany magazyn?

Zarządzanie magazynem to proces planowania, organizowania i kontroli przepływu towarów oraz materiałów w magazynie lub w centrum dystrybucyjnym. Jego celem jest:

  • zapewnienie optymalnego poziomu zapasów,
  • minimalizowanie kosztów przechowywania i zarządzania towarem,
  • zapewnienie płynnego przepływu produktów – od ich przyjęcia do magazynu do momentu ich wyjścia.

Można więc powiedzieć, że zarządzanie magazynem jest skuteczne wtedy, kiedy pozwala na maksymalne wykorzystanie posiadanych zasobów, przy jednoczesnym minimalizowaniu związanych z tym kosztów. Daje to szansę nie tylko na wyprzedzenie konkurencji, podniesienie wydajności pracy, lepsze relacje z partnerami biznesowymi i lepszy wizerunek firmy na rynku, ale także wyższą zyskowność.

Zarządzanie magazynem – czego potrzebujesz, żeby było skuteczne?

Tyle teorii, ale co konkretnie jest potrzebne, żeby skutecznie zarządzać magazynem?

Kluczowym elementem w procesie optymalizacji gospodarki magazynowej jest posiadanie szybkiego wglądu w aktualne dane. Dzięki ich bieżącej analizie menedżerowie magazynów są w stanie na bieżąco monitorować stany magazynowe oraz identyfikować obszary, które wymagają poprawy efektywności operacyjnej i mogą wpłynąć na zminimalizowanie kosztów.

Zwykle źródłami takich danych są oczywiście systemy ERP, programy magazynowe, czyli WMS, czy inne systemy zarządzania magazynem. Ponieważ takie systemy informatyczne zawierają mnóstwo danych często w szybkim analizowaniu wybranych wskaźników, potrzebnym do bieżącego podejmowania właściwych decyzji, bardziej niż programy magazynowe pomocne są Panele Business Intelligence (BI), przygotowane specjalnie w celu optymalizacji zarządzania magazynem.

Panele BI enova365 są miejscem, w którym można umieszczać wskaźniki, tabele oraz wykresy, obrazujące bieżącą, historyczną lub przyszłą sytuację przedsiębiorstwa w różnych obszarach jego działalności. Mogą być współdzielone przez użytkowników lub indywidualne, a ich konfiguracja jest szybka i intuicyjna.

Panele BI stworzone specjalnie z myślą o usprawnianiu zarządzania magazynem umożliwiają szybkie śledzenie stanów magazynowych oraz szeregu innych danych, zwizualizowanych w przyjaznej formie. Dzięki temu pomagają w:

  • podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych,
  • dostosowaniu poziomu zapasów do potrzeb klientów,
  • minimalizowaniu kosztów związanych z przechowywaniem i zarządzaniem zapasami,
  • przygotowaniu się do sezonowości sprzedaży,
  • planowaniu zakupów lub produkcji względem bieżącego i przyszłego zapotrzebowania,
  • wykrywaniu braków magazynowych oraz ich pokryciu zamiennikami,
  • optymalizacji stanów magazynowych.

To dobry moment, by odpowiedzieć na pytanie – w jaki konkretnie sposób system enova365 usprawnia zarządzanie stanami magazynowymi i analizę danych?

kpi_w_magazynie1-1110x639

Panele BI z obszaru gospodarki magazynowej enova365 umożliwiają m.in. analizę wiekowania towarów, braków towarowych i aktualnych stanów towarów w magazynie

W jaki sposób usprawnisz zarządzanie magazynem z enova365?

enova365 to system ERP, który gromadzi i porządkuje informacje z wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa. Moduł Handel i magazyn, który jest częścią tego systemu, umożliwia optymalizację zarządzania magazynem, między innymi, poprzez generowanie dokumentów, porządkujących przesunięcia międzymagazynowe oraz wydania i przyjęcia magazynowe, a także list stanów magazynowych. Z kolei moduł Business Intelligence enova365 wykorzystuje znajdujące się w systemie ERP dane magazynowe i tworzy na ich podstawie wizualizacje w formie praktycznych tabel, wykresów czy wskaźników. To tak zwane Panele BI. Analizowanie zawartych w nich danych i podejmowanie na ich podstawie decyzji pomoże Ci zrealizować cel, jakim jest optymalizacja procesów magazynowych.

Poniżej znajdziesz 4 raporty z obszaru gospodarki magazynowej, dostępne w przeznaczonym dla tego obszaru Panelu BI enova365 i które powinieneś monitorować, jeżeli chcesz usprawnić zarządzanie magazynem.

KPI w magazynie #1 – Wiekowanie towarów na magazynach

Raport prezentuje ilość i wartość towarów zalegających na magazynach w przedziałach czasu. Jeden towar może zostać zwrócony w kilku wierszach takiego raportu, w sytuacji jeśli znajduje się na kilku magazynach lub pochodzi z kilku różnych partii.

Raport jest szczególnie pomocny podczas wydań magazynowych. Korzystając z zawartych w nim danych, możesz w pierwszej kolejności wydawać towary najdłużej zalegające w magazynie. Ograniczysz w ten sposób ryzyko magazynowania przeterminowanych towarów.

kpi_w_magazynie2-1110x253

Wiekowanie towarów na magazynach – Panel BI enova365

KPI w magazynie #2 – Aktualny stan magazynowy

Co to jest stan magazynowy? Jest to ilość surowców lub wyrobów, które znajdują się na magazynie lub w produkcji i są w zapasie.

Raport informuje o aktualnych stanach ilościowych i wartościowych towarów na poszczególnych magazynach. Takie dane potrzebne są nie tylko osobom zarządzającym magazynami. Przydają się także:

  • działom zakupów, które dzięki nim wiedzą, a którym momencie złożyć zamówienie zakupu, żeby nie doprowadzić do braków i przerwania łańcucha dostaw
  • handlowcom — wiedząc, jakie towary i w jakich ilościach są obecnie na magazynie, nie zaoferują klientom towarów, których brakuje lub których jest za mało, by zrealizować transakcję.

kpi_w_magazynie3-1110x601

Logistyka magazynowa – Panel BI enova365

KPI w magazynie #3 – Braki towarowe w magazynach

Raport informuje o towarach, których brakuje na magazynach, czyli stan danego towaru jest równy 0. Dla działów zakupów jest to ważna informacja – sygnał, które towary należy zamówić, o ile te nie zostały całkowicie wycofane z oferty.

Dodatkowo prezentowana jest informacja, czy dany towar, którego brakuje na magazynach, posiada swój zamiennik oraz jaka jest dostępna jego ilość i na którym magazynie się znajduje.

KPI w magazynie #4 – Specyfikacja towarów na magazynach

Raport informuje o ważnych cechach określających dany towar, takich jak m.in. kod CN, EAN, kraj pochodzenia, masa netto, masa brutto, kod zamiennika. Taka analiza produktów, pozwoli Ci zyskać pełną specyfikację towarów znajdujących się w magazynie.

panel_business_intelligence_logistyka_zakupowa-1110x430

Logistyka zakupowa – Panel BI enova365

Wskaźniki zakupowe w enova365

Powyższe wskaźniki dostępne są w Panelu BI enova365 poświęconym gospodarce magazynowej. Warto jednak wiedzieć, że Panele BI enova365 prezentują analizy danych nie tylko z obszaru gospodarki magazynowej, ale też zakupów, bo informacje o stanach magazynowych i rotacji towarów, mają przełożenie na decyzje zakupowe.

Co więcej, panel logistyki zakupowej enova365 Business Intelligence dostępny jest w ramach tej samej licencji, co panel gospodarki magazynowej i bez dodatkowych opłat.

W panelu logistyki zakupowej znajdziesz następujące wskaźniki:

  • analizy bilansu stanu towarów,
  • planowania zamówienia towarów do dostawców,
  • planowania zamówień zakupu,
  • pokrycia zapasami DOS,
  • analizy zakupów do dostawcy oraz od poszczególnych dostawców.

Panel BI z KPI magazynowymi – sposób na usprawnienie zarządzania magazynem

Analiza produktów, zalegających w magazynie i innych wskaźników magazynowych daje możliwość szybkiej interwencji w obszarach, które wymagają zmian. Narzędzia BI, dzięki temu, że dostarczają różne metody wizualizacji danych, sprawią, że będziesz mógł szybko i wygodnie analizować nawet bardzo rozbudowane zbiory danych.

Jeśli chcesz poznać szerokie możliwości programu magazynowego enova365, zachęcamy do bezpłatnego przetestowania demo. Dołącz do ponad 4000 przedsiębiorstw, które wykorzystują system ERP enova365 Handel i Magazyn oraz analizują procesy gospodarki magazynowej i logistyki zakupów z wykorzystaniem narzędzi Business Intelligence enova365 (BI).

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak usprawnić przepływ informacji w firmie? Poznaj 2 użyteczne funkcje

Czy dzień w biurze zaczynasz od skanowania poczty i czatu Microsoft Teams? Nic dziwnego, bo wymiana informacji to podstawa w niemal każdej pracy, a jej jakość determinuje możliwość osiągnięcia przez biznes sukcesu. W dobrej sytuacji są użytkownicy enova365, bo mogą korzystać z funkcji, które usprawniają przepływ informacji w firmie z poziomu tego programu. Dzięki temu, że mają wszystkie informacje w jednym miejscu oszczędzają czas i mają wszystko pod kontrolą. Wszystkie informacje w „mózgu” firmy HR-owcy, handlowcy, księgowi w firmie czy biurze rachunkowym często praktycznie „mieszkają” w systemie ERP. W związku z tym, właśnie w tym systemie powinna się też znajdować cała ich komunikacja z innymi pracownikami czy kontrahentami. Taką możliwość oferuje enova365. Dzięki wybranym funkcjom cała wymiana informacji między pracownikami lub kontrahentami może przebiegać w systemie ERP, czyli w „mózgu” organizacji i tam można zawsze znaleźć komplet potrzebnej wiedzy. Dwie pomocne funkcje to: dyskusje, czyli szybka wymiana informacji w formie komentarzy pod dokumentami czy formularzami w systemie, ogólnosystemowy czat – zwany w enova365 konwersacjami. Poniżej przedstawiamy krótko ich możliwości. Dyskusje czyli szybka wymiana informacji pod dokumentami czy formularzami W enova365 pod wybranym formularzem – np. kartoteką pracownika czy dokumentem – np. fakturą kosztową – można wymieniać się komentarzami z innymi pracownikami lub klientami. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące wybranego dokumentu czy wybranej pozycji w systemie znajdują się w enova365. Przykładowa dyskusja może przebiegać następująco. Krok 1 – rozpoczynasz dyskusję Krok 2 – dodajesz do dyskusji uczestników lub podpinasz dodatkowe dokumenty Możesz zdecydować, które osoby mają zobaczyć Twój komentarz. Dodając wątek lub komentarz przy pomocy @ możesz wywołać konkretną osobę, która ma uprawnienia do korzystania z systemu. Do dyskusji możesz też załączyć dowolne dokumenty – np. umowy czy faktury. Krok 3 – osoba „wywołana” do dyskusji otrzymuje powiadomienie Co istotne, dyskusje enova365 zostały wyposażone w system powiadomień systemowych oraz e-mailowych, dlatego osoba wywołana do dyskusji otrzyma powiadomienie w systemie lub wiadomość e-mail. Krok 4 – komentujesz i odpowiadasz na komentarze. Dyskusje i konwersacje czyli czat to funkcje dostępne dla wszystkich użytkowników enova365 Konwersacje systemowe czyli ogólnosystemowy czat Każdy użytkownik systemu enova365 może korzystać z funkcji konwersacji. Czatować mogą ze sobą pracownicy 1:1 lub w większych grupach oraz pracownicy i kontrahenci, którzy mają konto w Pulpicie Kontrahenta lub Pulpicie Klienta Biura Rachunkowego. Po lewej stronie użytkownik widzi wszystkie konwersacje, które stworzył lub do których został dodany. Po prawej stronie widoczna jest treść poszczególnych konwersacji. Ikona pojedynczego „ludzika” oznacza, że dana konwersacja jest wymianą informacji pomiędzy dwoma użytkownikami (w przypadku gdy dany użytkownik ma dodane zdjęcie, wyświetla się ono zamiast ikony „ludzika”), natomiast podwójny „ludzik” oznacza konwersację grupową. Komunikacja w firmie – przepływ informacji na przykładach Jak wspomniane wyżej funkcje przydają się w codziennej pracy w firmie? Pora na kilka przykładów. Przepływ informacji: księgowość – inne działy w firmie Każdy pracownik działu księgowości część dnia spędza na sprawdzaniu czy otrzymane faktury zostały prawidłowo wystawione lub opisane oraz wielu innych sprawach, z których część może stanowić wewnętrzny proces kontroli. W takim przypadku mogą pojawić się pytania do poszczególnych dokumentów kosztowych. Skorzystanie z funkcji dyskusji w enova365 pozwala na zadawanie ważnych pytań i szybkie uzyskiwanie na nie odpowiedzi. Przede wszystkim, łatwo zaangażować w wymianę informacji odpowiednie osoby. O tym, że czeka na nich pytanie zostaną oni powiadomieni e-mailem lub komunikatem w systemie. Dodatkowo, omawiane dokumenty będą dla wszystkich widoczne.W razie jakichkolwiek wątpliwości i konieczności powrotu do wymiany informacji – są one dostępne w systemie. Korzyści: Zapobieganie utracie ważnych informacji – wszystkie są w systemie Szybkie uzyskanie potrzebnej wiedzy – oszczędność czasu i wyższa produktywność Wymiana informacji w czasie rzeczywistym: pracownik – klient Klienci oczekują efektywności podczas interakcji z dostawcami produktów czy usług. Wiele firm jest tego świadomych i dlatego korzysta z takich narzędzi, jak Pulpit Kontrahenta czy Pulpit Klienta Biura Rachunkowego enova365, które umożliwiają szybki przepływ dokumentów i częściową samoobsługę klientom. Z tych platform mogą korzystać 24/7, zawsze mając dostęp do istotnych dla nich danych czy dokumentów. Kiedy klienci chcą uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie – te narzędzia przyspieszą jej uzyskanie, jednocześnie nie wymuszając konieczności korzystania z innych kanałów. Od niedawna, dzięki dyskusjom i czatowi umożliwiają odpowiadanie na pytania klientów nawet w czasie rzeczywistym. Korzyści: Szybka i bezpieczna komunikacja z klientami Podniesienie poziomu obsługi klienta Sytuacja kryzysowa: konieczność sprawdzenia, na którym etapie wkradł się błąd Wyobraź sobie, że pojawiła się sytuacja kryzysowa, która wymaga prześledzenia wstecz całej komunikacji z danego okresu czasu. I pomyśl, jak trudne by to było, gdyby zespół korzystał z wielu kanałów komunikacji. Dzięki zgromadzeniu wszystkich form komunikacji w jednym miejscu dokładnie wiesz, dokąd się udać, gdy w firmie pojawią się błędy. Możesz łatwo prześledzić przepływ informacji między osobami zaangażowanymi w projekty, co pozwoli na systematyczne odkrywanie, na jakim etapie wkradł się błąd. Korzyści: Możliwość łatwego prześledzenia historycznej komunikacji w celu sprawdzenia czy i gdzie wkradł się błąd Lepsze zarządzanie kryzysowe System komentowania i czat w systemie ERP – cała komunikacja w firmie w jednym narzędziu Oczywiście o „dyskusjach” i czacie w enova365 można napisać dużo więcej, ale po powyższych wyjaśnieniach pewnie masz już wstępne wyobrażenie, jak to działa. Wiesz, że wykorzystanie dyskusji i czatu w systemie ERP pozwala na: wyeliminowanie silosów komunikacyjnych – zamiast zamieszczać komentarze do ważnych dokumentów czy projektów w różnych narzędziach – np. Microsoft Teams czy Slack – cała firmowa wymiana informacji może przebiegać w systemie ERP, łatwe odtworzenie komunikacji w odniesieniu do poszczególnych dokumentów, formularzy, zadań czy projektów, dzięki przetwarzaniu jej w enova365, większe bezpieczeństwo – dzięki dobremu zabezpieczeniu całego systemu ERP, powiadomienia – dzięki którym „wywołani” do dyskusji pracownicy mogą szybko zareagować.
Jak-usprawnić-przepływ-informacji-w-firmie-Poznaj-2-użyteczne-funkcje
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń