7F
Jeśli w Twojej firmie każda prosta modyfikacja wydruku (np. faktury, potwierdzenia zamówienia) oznacza kontakt z działem IT lub dostawcą ERP – to znak, że system raportowy nie pracuje dla Ciebie, tylko Ty dla niego. W dynamicznie zmieniających się realiach biznesowych, posiadanie odpowiednich narzędzi jest koniecznością, aby nie tracić czasu na czynności nie wnoszące wartości.
W Dynamics 365 Finance & Operations (F&O) raporty i dokumenty operacyjne można przygotowywać przy użyciu różnych narzędzi – od SSRS, przez szablony Excel/Word, po tzw. Business Documents. Co ważne – większość z nich da się przygotować lub zmodyfikować bez programowania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej każdemu z nich.
SSRS, czyli SQL Server Reporting Services System to oprogramowanie do raportowania umożliwiające tworzenie sformatowych raportów. Istnieje kilkaset gotowych raportów SSRS:
To raporty statyczne, generowane niemal w czasie rzeczywistym – bez potrzeby eksportowania danych. Można je konfigurować, np. ustawić automatyczną wysyłkę faktury do klienta po zatwierdzeniu dokumentu.
Praktyka wdrożeniowa pokazuje, że większość firm modyfikuje raporty SSRS. Dlatego w trakcie wdrożenia zawsze definiuje się:
Ich wadą jest konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej do ich tworzenia i modyfikacji, co może generować dodatkowe koszty oraz wydłużać czas wdrożenia zmian. SSRS jest także mniej elastyczne w zakresie wizualizacji danych w porównaniu do nowoczesnych narzędzi analitycznych. Ale ich ogromną zaletą jest szeroka funkcjonalność, możliwość automatyzacji oraz integracja z systemem. Umożliwiają eksport do różnych formatów i zapewniają kontrolę dostępu do danych.
Rzadziej wykorzystywane, ale bardzo praktyczne narzędzie to szablony Excel/Word połączone z tzw. data entities (czyli widokami danych z systemu).
To rozwiązanie bazuje na znajomości Excela i Worda, ale nie wymaga pisania kodu jak w przypadku SSRS. Użytkownicy mogą samodzielnie edytować wygląd dokumentu.
Business Documents w Dynamics 365 – co to jest i jak działa
To również rozwiązanie oparte na MS Office, które pozwala przygotować dokumenty z elementami dynamicznymi (np. kwoty, adresy, numery faktur), ale też zdefiniować formatowanie zgodne z brandingiem firmy (logo, kolory, fonty).
W praktyce najczęściej wykorzystywane są do generowania faktur sprzedaży.
Business Documents opierają się na szablonach Word, które można łatwo edytować bez wsparcia IT. Pozwalają na szybkie i intuicyjne modyfikowanie wyglądu dokumentów, co jest dużą zaletą dla użytkowników biznesowych. Ograniczeniem jest jednak mniejsza elastyczność w zakresie logiki biznesowej i danych w porównaniu do SSRS.
Wiele mówi się o zaletach systemów ERP. Jedną z nich jest uproszczone raportowanie. W końcu po co mieć dane w jednym miejscu jeśli nie dałoby się ich sprawnie przeanalizować. Można to zrobić na wiele różnych sposobów. Z korzyści jakie możemy wymienić to:
Jeśli dziś w Twojej firmie faktura musi przejść przez 3 osoby, żeby wyglądała tak, jak trzeba, to znak że coś trzeba zmienić.
7F