Zdjęcie

System ERP enova365 przechodzi na .NET6

Transformacja enova365 z .NET Framework do .NET6 to fundamentalna zmiana z punktu widzenia konstrukcji systemu ERP – nie zawsze do końca obecna w świadomości użytkowników. Czym jest .NET 6 i dlaczego warto wybrać system ERP, oparty na tej platformie? Wyjaśniamy!

enova365 na platformie .NET Framework

Pierwsza wersja systemu enova365 została udostępniona w 2002 roku i była oparta o nowatorską wówczas platformę .NET Framework. Pod tą nazwą kryje się stworzone przez Microsoft środowisko uruchomieniowe oraz zestaw bibliotek dostarczających standardową funkcjonalność dla aplikacji. Wykorzystanie tej technologii pozwala na budowanie złożonych i równocześnie wydajnych aplikacji, przy wykorzystaniu bogatego zestawu funkcji bibliotecznych.

Od powstania platformy Microsoft udostępniał kolejne wersje .NET Framework. W tym samym czasie system enova365 – oprócz rozwoju funkcjonalnego – był systematycznie aktualizowany do nowych wersji środowisk. Dzięki temu zachowywał zgodność z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi.

Platforma .NET Framework posiada jednakże jedną istotną wadę – jest ściśle związana z rozwiązaniami Microsoft i nie umożliwia tworzenia aplikacji uruchamianych w środowiskach innych niż Microsoft Windows. 

Środowisko .NET (dawniej .NET Core) − czym jest .NET6?

Wraz z rozwojem rozwiązań chmurowych zaczęła rosnąć potrzeba tworzenia systemów wieloplatformowych, niezależnych od środowiska, w którym są uruchamiane. Odpowiedzią na to wyzwanie było powstanie platformy .NET Core. Jest to otwarte oprogramowanie (open sourcepozwalające tworzyć i uruchamiać aplikacje na różnych platformach. Projekt został zapoczątkowany przez Microsoft i jest naturalnym „następcą” środowiska .NET Framework. Od wersji 5.0 tej platformy zmieniono nazwę na .NET, a aktualna wersja ze statusem LTS (Long Term Support) posiada numer 6.0 – dlatego używając pojęć .NET Core, .NET czy .NET6 zazwyczaj mówimy o tej samej technologii.

Równocześnie zapowiedziano, że rozwój .NET Framework zostanie zakończony. Wersja 4.8 jest ostateczną wersją tej platformy, jednak wciąż będzie ona otrzymywać poprawki zabezpieczeń.

Aby umożliwić płynne przejście na nową technologię, Microsoft opracował formalną specyfikację interfejsów API .NET, które są dostępne w wielu implementacjach platformy. Specyfikacja ta posiada nazwę .NET Standard. W praktyce oznacza to, że aplikacja napisana w zgodzie ze .NET Standard może być kompilowana i uruchamiana zarówno w środowisku .NET Framework, jak i .NET.

net-framework_.net-core-1-1110x286

W odróżnieniu od .NET Framework .NET Core konstruowany jest przez Microsoft jako technologia wieloplatformowa. Docelowo programy, tworzone w oparciu o tę technologię, mają funkcjonować również w oderwaniu od środowiska Windows

Transformacja technologiczna enova365

Aby zapewnić możliwość rozwoju systemu enova365 oraz dostosowanie go do najnowszych rozwiązań technologicznych, producent podjął decyzję o transformacji enova365 do platformy .NET.  

Pierwszym krokiem było dostosowanie kodu źródłowego systemu oraz wykorzystywanych komponentów (bibliotek firm trzecich) do zgodności z .NET Standard. Równocześnie w wersji enova365 na platformę .NET zdecydowaliśmy się na wprowadzenie dwóch bardzo istotnych innowacji: 

  • przebudowę architektury komponentów serwera dla aplikacji HTML oraz serwisów web,
  • nowy interfejs użytkownika w aplikacji okienkowej (desktop).

Przebudowa architektury serwera

Zmiana architektury serwerów podyktowana była nie tylko wymaganiami platformy .NET. Ważna była również potrzeba lepszego dostosowania się do możliwości udostępniania systemu w chmurach obliczeniowych, a w szczególności w środowiskach kontenerowych. 

Oczywiście nadal będą działać instalacje oparte o uruchamianie procesów serwera na fizycznych serwerach czy maszynach wirtualnych (a nie tylko w środowiskach kontenerowych), przy czym w ekosystemie serwerowym enova365 pojawiły się nowe komponenty (orchestrator, router) pozwalające na zarządzanie uruchamianiem poszczególnych składników systemu.

Nowy interfejs użytkownika

W wersji okienkowej udostępniony został nowy interfejs użytkownika. Celem tej zmiany było dostarczenie użytkownikom estetycznego, przejrzystego i ergonomicznego rozwiązania.  

W nowym UI zdecydowaliśmy się, między innymi, na wykorzystanie prostej, linearnej ikonografii, znanej już użytkownikom wersji HTML. Kolorystyka systemu została dobrana tak, żeby z jednej strony zapewnić odpowiednią kontrastowość, a z drugiej strony – żeby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po systemie. Ponadto użytkownik ma możliwość wyboru trybu jasnego lub ciemnego oraz jednego z trzech rozmiarów interfejsu. Wprowadzono również nowe rozwiązania wspomagające nawigację po systemie (nowe menu nawigacyjne, czy tzw. Breadcrumbs navigation, czyli nawigację okruszkową) oraz mechanizm globalnej wyszukiwarki, pozwalający na przeszukiwanie menu systemu, czynności, wydruków, zakładek, a także danych.

Żeby dowiedzieć się więcej o nowym interfejsie enova365, obejrzyj poniższy film.

Transformacja z punktu widzenia Autoryzowanego Partnera i użytkownika

Aby zapewnić możliwość płynnego przejścia naszych klientów na nową wersję enova365, producent w okresie przejściowym udostępnia dwie wersje systemu – na platformę .NET oraz .NET Framework. Dzięki temu prace związane ze wdrożeniem nowej wersji można odpowiednio rozłożyć w czasie.

W pierwszej kolejności Autoryzowani Partnerzy, którzy dostarczają swoim klientom dodatki do systemu enova365, dostosowali własne rozwiązania do specyfikacji .NET Standard. Aby umożliwić odpowiednio wcześniejsze przeprowadzenie tych prac, producent już jesienią 2022 udostępnił Partnerom wersję BETA systemu enova365 na platformie .NET.

Drugim krokiem jest instalacja środowiska .NET oraz instalacja i konfiguracja nowej wersji systemu enova365. W szczególności w przypadku rozwiązań serwerowych (wersja HTML oraz serwisy web) wymaga to zaplanowania architektury z wykorzystaniem nowych komponentów serwerowych oraz ich odpowiedniej konfiguracji.

Z kolei użytkownicy enova365 w wersji desktop (okienkowej) otrzymają system z nowym interfejsem użytkownika. Należy tu zaznaczyć, że nie ulega zmianie zakres funkcjonalny w poszczególnych obszarach systemu (księgowość, kadry i płace itp.), a jedynie wygląd oraz – w pewnym zakresie – sposób „poruszania się” po systemie. Natomiast z punktu widzenia użytkowników wersji HTML (w tym w szczególności np. użytkowników Pulpitu Pracownika) nowa wersja nie wprowadza żadnych istotnych zmian w sposobie korzystania z aplikacji.

Korzyści wynikające z transformacji enova365 do .NET6

Jak wspomniano wcześniej, .NET Framework 4.8 jest ostatnią wersją tej platformy. Transformacja systemu enova365 do .NET była więc konieczna, aby zapewnić w przyszłości możliwość dalszego rozwoju i dostarczania naszym użytkownikom nowych wersji systemu.

Równocześnie wykorzystanie platformy .NET już dziś przynosi wiele korzyści:

  • dostosowanie systemu do najnowszych narzędzi i rozwiązań technologicznych, 
  • optymalizacja wydajnościowa aplikacji,
  • dostosowanie do rozwiązań chmurowych zapewniających wysoką skalowalność oraz dostępność,
  • możliwość uruchamiania wersji serwerowych enova365 na systemach Windows oraz Linux.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak usprawnić przepływ informacji w firmie? Poznaj 2 użyteczne funkcje

Czy dzień w biurze zaczynasz od skanowania poczty i czatu Microsoft Teams? Nic dziwnego, bo wymiana informacji to podstawa w niemal każdej pracy, a jej jakość determinuje możliwość osiągnięcia przez biznes sukcesu. W dobrej sytuacji są użytkownicy enova365, bo mogą korzystać z funkcji, które usprawniają przepływ informacji w firmie z poziomu tego programu. Dzięki temu, że mają wszystkie informacje w jednym miejscu oszczędzają czas i mają wszystko pod kontrolą. Wszystkie informacje w „mózgu” firmy HR-owcy, handlowcy, księgowi w firmie czy biurze rachunkowym często praktycznie „mieszkają” w systemie ERP. W związku z tym, właśnie w tym systemie powinna się też znajdować cała ich komunikacja z innymi pracownikami czy kontrahentami. Taką możliwość oferuje enova365. Dzięki wybranym funkcjom cała wymiana informacji między pracownikami lub kontrahentami może przebiegać w systemie ERP, czyli w „mózgu” organizacji i tam można zawsze znaleźć komplet potrzebnej wiedzy. Dwie pomocne funkcje to: dyskusje, czyli szybka wymiana informacji w formie komentarzy pod dokumentami czy formularzami w systemie, ogólnosystemowy czat – zwany w enova365 konwersacjami. Poniżej przedstawiamy krótko ich możliwości. Dyskusje czyli szybka wymiana informacji pod dokumentami czy formularzami W enova365 pod wybranym formularzem – np. kartoteką pracownika czy dokumentem – np. fakturą kosztową – można wymieniać się komentarzami z innymi pracownikami lub klientami. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące wybranego dokumentu czy wybranej pozycji w systemie znajdują się w enova365. Przykładowa dyskusja może przebiegać następująco. Krok 1 – rozpoczynasz dyskusję Krok 2 – dodajesz do dyskusji uczestników lub podpinasz dodatkowe dokumenty Możesz zdecydować, które osoby mają zobaczyć Twój komentarz. Dodając wątek lub komentarz przy pomocy @ możesz wywołać konkretną osobę, która ma uprawnienia do korzystania z systemu. Do dyskusji możesz też załączyć dowolne dokumenty – np. umowy czy faktury. Krok 3 – osoba „wywołana” do dyskusji otrzymuje powiadomienie Co istotne, dyskusje enova365 zostały wyposażone w system powiadomień systemowych oraz e-mailowych, dlatego osoba wywołana do dyskusji otrzyma powiadomienie w systemie lub wiadomość e-mail. Krok 4 – komentujesz i odpowiadasz na komentarze. Dyskusje i konwersacje czyli czat to funkcje dostępne dla wszystkich użytkowników enova365 Konwersacje systemowe czyli ogólnosystemowy czat Każdy użytkownik systemu enova365 może korzystać z funkcji konwersacji. Czatować mogą ze sobą pracownicy 1:1 lub w większych grupach oraz pracownicy i kontrahenci, którzy mają konto w Pulpicie Kontrahenta lub Pulpicie Klienta Biura Rachunkowego. Po lewej stronie użytkownik widzi wszystkie konwersacje, które stworzył lub do których został dodany. Po prawej stronie widoczna jest treść poszczególnych konwersacji. Ikona pojedynczego „ludzika” oznacza, że dana konwersacja jest wymianą informacji pomiędzy dwoma użytkownikami (w przypadku gdy dany użytkownik ma dodane zdjęcie, wyświetla się ono zamiast ikony „ludzika”), natomiast podwójny „ludzik” oznacza konwersację grupową. Komunikacja w firmie – przepływ informacji na przykładach Jak wspomniane wyżej funkcje przydają się w codziennej pracy w firmie? Pora na kilka przykładów. Przepływ informacji: księgowość – inne działy w firmie Każdy pracownik działu księgowości część dnia spędza na sprawdzaniu czy otrzymane faktury zostały prawidłowo wystawione lub opisane oraz wielu innych sprawach, z których część może stanowić wewnętrzny proces kontroli. W takim przypadku mogą pojawić się pytania do poszczególnych dokumentów kosztowych. Skorzystanie z funkcji dyskusji w enova365 pozwala na zadawanie ważnych pytań i szybkie uzyskiwanie na nie odpowiedzi. Przede wszystkim, łatwo zaangażować w wymianę informacji odpowiednie osoby. O tym, że czeka na nich pytanie zostaną oni powiadomieni e-mailem lub komunikatem w systemie. Dodatkowo, omawiane dokumenty będą dla wszystkich widoczne.W razie jakichkolwiek wątpliwości i konieczności powrotu do wymiany informacji – są one dostępne w systemie. Korzyści: Zapobieganie utracie ważnych informacji – wszystkie są w systemie Szybkie uzyskanie potrzebnej wiedzy – oszczędność czasu i wyższa produktywność Wymiana informacji w czasie rzeczywistym: pracownik – klient Klienci oczekują efektywności podczas interakcji z dostawcami produktów czy usług. Wiele firm jest tego świadomych i dlatego korzysta z takich narzędzi, jak Pulpit Kontrahenta czy Pulpit Klienta Biura Rachunkowego enova365, które umożliwiają szybki przepływ dokumentów i częściową samoobsługę klientom. Z tych platform mogą korzystać 24/7, zawsze mając dostęp do istotnych dla nich danych czy dokumentów. Kiedy klienci chcą uzyskać odpowiedź na konkretne pytanie – te narzędzia przyspieszą jej uzyskanie, jednocześnie nie wymuszając konieczności korzystania z innych kanałów. Od niedawna, dzięki dyskusjom i czatowi umożliwiają odpowiadanie na pytania klientów nawet w czasie rzeczywistym. Korzyści: Szybka i bezpieczna komunikacja z klientami Podniesienie poziomu obsługi klienta Sytuacja kryzysowa: konieczność sprawdzenia, na którym etapie wkradł się błąd Wyobraź sobie, że pojawiła się sytuacja kryzysowa, która wymaga prześledzenia wstecz całej komunikacji z danego okresu czasu. I pomyśl, jak trudne by to było, gdyby zespół korzystał z wielu kanałów komunikacji. Dzięki zgromadzeniu wszystkich form komunikacji w jednym miejscu dokładnie wiesz, dokąd się udać, gdy w firmie pojawią się błędy. Możesz łatwo prześledzić przepływ informacji między osobami zaangażowanymi w projekty, co pozwoli na systematyczne odkrywanie, na jakim etapie wkradł się błąd. Korzyści: Możliwość łatwego prześledzenia historycznej komunikacji w celu sprawdzenia czy i gdzie wkradł się błąd Lepsze zarządzanie kryzysowe System komentowania i czat w systemie ERP – cała komunikacja w firmie w jednym narzędziu Oczywiście o „dyskusjach” i czacie w enova365 można napisać dużo więcej, ale po powyższych wyjaśnieniach pewnie masz już wstępne wyobrażenie, jak to działa. Wiesz, że wykorzystanie dyskusji i czatu w systemie ERP pozwala na: wyeliminowanie silosów komunikacyjnych – zamiast zamieszczać komentarze do ważnych dokumentów czy projektów w różnych narzędziach – np. Microsoft Teams czy Slack – cała firmowa wymiana informacji może przebiegać w systemie ERP, łatwe odtworzenie komunikacji w odniesieniu do poszczególnych dokumentów, formularzy, zadań czy projektów, dzięki przetwarzaniu jej w enova365, większe bezpieczeństwo – dzięki dobremu zabezpieczeniu całego systemu ERP, powiadomienia – dzięki którym „wywołani” do dyskusji pracownicy mogą szybko zareagować.
Jak-usprawnić-przepływ-informacji-w-firmie-Poznaj-2-użyteczne-funkcje
enova_logo_stopka
zweryfikowano

0/5

Soneta

więcej niż ERP


enova365
+1
Cała Polska
150 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Dystrybucja, Produkcyjna, Usługi
Opis
Soneta to polski producent specjalistycznego oprogramowania ERP dla biznesu. Spółka powstała w 2002 roku i od dwóch dekad rozwija swoje produkty - systemy enova365 oraz TRIVA....
rozwiń