Zdjęcie

Wsparcie produkcji spożywczej w dobie wyzwań Industry 4.0

Aby sprostać potrzebom rynku, przedsiębiorstwa spożywcze dążą do zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów. Budowa zaufania konsumentów poprzez stabilną obsługę zamówień oraz stosowanie najlepszych praktyk i środków bezpieczeństwa ma, zwłaszcza w niepewnych czasach, wyjątkowe znaczenie. Z drugiej strony według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) do 2050 roku będziemy musieli produkować o 60 procent więcej żywności, aby wyżywić światową populację liczącą 9,3 miliarda ludzi.

Zrobienie tego przy tradycyjnym podejściu do rolnictwa, produkcji spożywczej i dystrybucji spowodowałoby zbyt duże straty w naszych zasobach naturalnych. Dlatego nie mamy innego wyboru, jak tylko rozpocząć ekologiczną rewolucję i przygotować się jako producenci spożywczy do nowych realiów.

Decydując się na wybór określonego produktu, klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, skąd on pochodzi i w jaki sposób został wyprodukowany. Odpowiedzialność za przyszłość środowiska naturalnego staje się więc jednym z priorytetów współczesnych przedsiębiorstw. Szczególne dobrze widać to w branży spożywczej, gdzie bycie „eko” czy „organic” nie jest już jedynie marketingowym sloganem, lecz naturalnym sposobem funkcjonowania w biznesie, zgodnie ze standardami ESG.

Z jakiego ziarna jest ten chleb?

Zamieszczanie na opakowaniach produktów informacji o pochodzeniu surowców i sposobach ich przetworzenia w praktyce jest trudne i mało efektywne. Z pomocą przychodzą tu jednak nowe technologie. Producenci  żywności umieszczają więc na swoich produktach np. kody QR. Klienci mogą je zeskanować i dzięki temu dowiedzieć się, skąd pochodzi dany towar i z jakich upraw pozyskano poszczególne składniki czy też poznać historię łańcucha dostaw oraz ślad środowiskowy.

Umiejętnie wykorzystując dane z łańcucha dostaw przemysł spożywczy może wiele zyskać: wyższą jakość, większą przewidywalność terminów przydatności oraz znaczne ograniczenie ilości odpadów żywnościowych. Z drugiej strony wykazanie, że dany produkt wyprodukowano w sposób bezpieczny i zrównoważony wzmacnia lojalność klientów względem marki i pomaga budować ich zaufanie.  Win-win – sytuacja, w której każdy wygrywa!

Popyt i podaż w czasie rzeczywistym

Zarówno w branży spożywczej, jak i wielu innych, ubiegły rok upłynął pod znakiem bezprecedensowych zakłóceń łańcucha dostaw. Wiele firm, niekiedy bardzo boleśnie, przekonało się, że bez inteligentnego wsparcia człowiek nie jest w stanie w czasie rzeczywistym skutecznie zarządzać dopasowaniem podaży i popytu.

Nie należy więc oczekiwać, że kierownik łańcucha dostaw będzie w stanie przewidzieć, kiedy rynek jednego kraju nagle się zamknie, a innego otworzy. Tym bardziej, że ograniczenia rządowe dotyczące transportu i podróży potrafią zmieniać się jak w kalejdoskopie. W takiej sytuacji z pomocą, ponownie, przychodzi technologia – a dokładniej sztuczna inteligencja, która w naturalny sposób uzupełnia intuicję i doświadczenie pracowników.

W dobie dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych zapewnienie inteligentnego wglądu pozwala na dokładniejsze prognozowanie podaży i popytu w czasie rzeczywistym. Cyfrowy łańcuch dostaw zapewnia istotną poprawę widoczności, a w efekcie możliwość precyzyjnej analizy predykcyjnej oraz sprawniejszą automatyzację na dowolnym etapie.

Dzięki temu osoby zarządzające będą mogły dostosować i uelastycznić swoje łańcuchy dostaw w oparciu o aktualne dane dotyczące popytu, a tym samym lepiej wykorzystywać zasoby partnerów w ramach danego ekosystemu. Narzędzia cyfrowe obejmują tu całe spektrum rozwiązań wykorzystujących m.in. sztuczną inteligencję, rozszerzoną rzeczywistość czy automatyzację procesów.

AI, AR, IoT – sprawniej, szybciej, dokładniej

Nowe technologie, jak sztuczna inteligencja (AI – Artrificial Intelligence) czy Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT) wspierają się wzajemnie interpretując dane napływające z setek czy nawet tysięcy czujników. Elementy te generują jednak tak ogromne ilości danych, że bez możliwości płynnej agregacji, sortowania i identyfikacji kluczowych informacji, manualne wyciągnięcie z nich istotnych wniosków byłoby, delikatnie rzecz ujmując, bardzo trudne.

Z drugiej strony, to właśnie dzięki temu potrafią one precyzyjnie określić, kiedy i jakie działanie jest wymagane. System można zaprogramować w taki sposób, by rozpoznawał nawet najdrobniejsze anomalie. Niewielkie nieprawidłowości mogą bowiem stanowić pierwszą oznakę, że konkretne zasoby nie funkcjonują poprawnie bądź wymagają serwisu. Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do oceny powagi sytuacji – czy wystarczy wysłać technika, a może raczej trzeba już zatrzymać linię produkcyjną z uwagi na bezpośrednie zagrożenie dla załogi?

Wykorzystując czujniki zbierające dane w czasie rzeczywistym również na etapie transportu, np. wyrobu gotowego można w bardzo łatwy sposób mieć pewność co do spełnienia norm przechowywania, a w razie potrzeby dynamicznie dostosować, np. termin przydatności do spożycia konkretnego produktu.

Wsparcie prosto z chmury

Przykładem rozwiązania kompleksowo wspierającego proces produkcji jest Infor CloudSuite™ Food & Beverage. To nowoczesna, chmurowa platforma oprogramowania stworzona specjalnie dla branży spożywczej. Zawiera narzędzia do efektywnego zarządzania globalnymi łańcuchami dostaw, ułatwiające wprowadzanie nowych produktów na rynek i pozwalające zwiększyć wydajność we wszystkich obszarach.

Niezawodna i bezpieczna infrastruktura oferuje funkcje planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) dla różnych gałęzi przemysłu spożywczego — piekarni, produkcji napojów, branży nabiału i mięsa, segmentu produktów chłodzonych i mrożonych, wytwórców półproduktów oraz wielu innych. Dzięki wysokiej specjalizacji elementów składowych Infor CloudeSuite oraz unikalnej metodologii wdrożenia Infor Agility 60-30-10, narzędzie już w standardzie oferuje tzw. „funkcjonalności ostatniej mili” dające przewagę operacyjną producentom spożywczym ze wskazanych wyżej mikro-branż.

Infor CloudSuite™ Food & Beverage ułatwia dzięki temu planowanie i harmonogramowanie produkcji, a także zarządzanie przepisami czy tworzenie receptur minimalizujących koszty. Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor.

CloudSuite Food and Beverage to rozwiązanie wybrane m.in. przez Watami – japońską firmę zarządzającą farmami organicznymi i ponad tysiącem restauracji oraz Midsona – przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji żywności naturalnej i organicznej. Dzięki wdrożeniu Watami osiągnęła wzrost identyfikowalności i przejrzystości oraz zapewniła najwyższą jakości produktu, z kolei Midsona – przyspieszenie działań i raportowania, automatyzację oraz standaryzację.

 

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Inwestujesz w reklamy i dbasz o SEO, ale Twoja sprzedaż online stoi w miejscu? Masz wrażenie, że obsługa zamówień zajmuje pół dnia, magazyn żyje własnym życiem, a Ty powoli tracisz kontrolę nad produktami, cennikami, fakturami i zwrotami? Odpowiedzią na te i inne wyzwania może okazać się system ERP, który pomoże Ci uporządkować i zautomatyzować procesy, a co za tym idzie zwiększyć wolumen obsługiwanych zamówień. Jeśli chcesz lepiej poznać możliwości takiego rozwiązania, przeczytaj ten poradnik. Dowiesz się z niego, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki odpowiednio dobranemu oprogramowaniu do zarządzania zamówieniami i magazynem. Najważniejsze informacje w skrócie: Brak automatyzacji procesów wewnętrznych utrudnia skalowanie sprzedaży online i zwiększa ryzyko błędów. System ERP dzięki możliwości integracji i automatyzacji procesów może pomóc w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Centralizacja danych w systemie ERP zapewnia spójność informacji o produktach, cenach i klientach we wszystkich kanałach sprzedaży. Dlaczego sprzedaż w sklepie internetowym nie rośnie? Sprzedaż online to nie tylko kwestia dobrej oferty. Żeby sklep internetowy zarabiał, trzeba zatroszczyć się o całą masę elementów: widoczność w Google, kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych, newslettery, mailing czy porzucone koszyki. Co gorsza – nawet jeśli robisz to wszystko, sprzedaż wcale nie musi rosnąć. Dlaczego? Bo czasem problem wcale nie leży w marketingu, tylko głębiej – w nieefektywnych procesach wewnętrznych. To, co w największym stopniu utrudnia skalowanie sprzedaży w sklepie internetowym to m.in.: brak automatyzacji, a co za tym idzie konieczność obsługi wszystkich procesów związanych z obsługą zamówień ręcznie, problemy z magazynem – a w tym np. brak kontroli nad towarami, nieaktualne informacje o stanach magazynowych, opóźnienia w wysyłkach, chaos w danych, wynikający z przechowywania ważnych informacji w wielu miejscach, trudności w śledzeniu zwrotów i obsłudze reklamacji, nieuporządkowane kartoteki produktów czy cenniki rozsiane po arkuszach kalkulacyjnych, brak integracji pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, co uniemożliwia szybkie wprowadzanie zmian. W rozwiązaniu tych oraz wielu innych problemów pomocny może okazać się ERP, czyli oprogramowanie, które integruje i automatyzuje wiele obszarów działalności. Taki system zapewnia nie tylko lepszą kontrolę nad procesami, ale również otwiera drogę do skalowania sprzedaży w e-commerce. Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia Czym jest ERP i dlaczego w przypadku sprzedaży online to często brakujący element układanki? ERP, czyli Enterprise Resource Planning to oprogramowanie, które „spina” ze sobą wszystkie procesy zachodzące w firmie handlowej czy w sklepie internetowym, związane z obsługą magazynu, sprzedaży, finansami czy logistyką oraz pozwala nimi zarządzać z jednego miejsca. Dzięki wspólnej bazie danych, każdy moduł ERP „wie”, co się dzieje w pozostałych. Dzięki temu dane zgromadzone w systemie są zawsze aktualne – nie trzeba ich też ręcznie przepisywać czy przenosić. W przypadku e-commerce ERP działa jak centrum dowodzenia zapleczem operacyjnym. Gdy klient składa zamówienie, system: automatycznie aktualizuje stany magazynowe, uruchamia proces realizacji zamówienia, przekazuje dane do księgowości, aktualizuje historię klienta, przygotowuje dokumenty do wysyłki towaru, gromadzi dane do raportowania sprzedaży. To wszystko ma swoje przełożenie na proces obsługi klienta oraz jego doświadczenia zakupowe. Pozwala także podnieść wyniki sprzedaży, bo procesów, które do tej pory pochłaniały mnóstwo czasu, nie trzeba już realizować ręcznie. Przeczytaj również: Dlaczego ERP to must-have dla sklepu internetowego? – Symfonia Jak ERP może realnie pomóc Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, to pewnie w pierwszej kolejności myślisz o zmianach w marketingu, wykorzystaniu nowych kanałów dotarcia do klientów czy aktualizacji oferty. Tymczasem często największe bariery w skalowaniu sprzedaży internetowej tkwią w nieefektywnych procesach. Problemy z realizacją zamówień, błędy w magazynie czy opóźnienia w wysyłce potrafią skutecznie zniechęcić klientów oraz blokować rozwój sklepu. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi ERP. Zobacz, w jakich obszarach może on pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i zbudować stabilny, skalowalny e-commerce! Lepsze zarządzanie dostępnością produktów Brak aktualnych informacji o stanach magazynowych może prowadzić do wielu błędów – nie tylko utrudnia zarządzanie zapasami, ale również rodzi ryzyko, że klient kupi towar, którego nie ma na stanie. Z systemem ERP tego typu problemom możesz łatwo zapobiegać, bo oprogramowanie pozwala monitorować przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem różnych kanałów automatycznie aktualizuje również stany magazynowe. Po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji system może także przypominać użytkownikowi o konieczności uzupełnienia zapasów, jeśli ich poziom spadnie poniżej określonego minimum. Dzięki temu łatwiej uniknąć nadwyżek i niedoborów magazynowych. Automatyzacja procesów i mniejsza liczba błędów Ręczne przenoszenie danych z systemu do systemu nie tylko zajmuje czas, ale również stwarza ryzyko pomyłki. Właśnie dlatego jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, warto pomyśleć o automatyzacji. Dzięki integracji ERP z platformą e-commerce i systemem magazynowym, proces obsługi zamówienia może przebiegać bardziej płynnie. W przypadku nowych klientów, system ERP: utworzy kartotekę kontrahenta na podstawie danych wpisanych w zamówieniu, zarejestruje zamówienie i prześle je do magazynu, zaktualizuje stany magazynowe, wygeneruje dokumenty związane z zakupem, np. faktury, paragony, listy przewozowe, prześle powiadomienie do klienta o statusie zamówienia, wysyłce lub zmianach w terminie dostawy itp., Ponieważ wszystkie te procesy odbywają się automatycznie, skalowanie sprzedaży w e-commerce jest o wiele łatwiejsze. Możesz bowiem w tym samym czasie obsługiwać większy wolumen zamówień bez konieczności zwiększania nakładu pracy. Spójne i aktualne dane na wszystkich poziomach ERP to system, który centralizuje dane ze wszystkich działów – sprzedaży, magazynu, księgowości czy logistyki. Dzięki temu zyskujesz jedno źródło prawdy: spójne dane, na których możesz polegać. Zalety tego rozwiązania widać szczególnie dobrze, jeśli sprzedajesz produkty za pośrednictwem różnych kanałów – a zatem nie tylko w sklepie internetowym, ale również za pośrednictwem marketplace’ów czy w placówkach stacjonarnych. Dzięki dwukierunkowej komunikacji ERP pozwala zarządzać wszystkimi tymi kanałami z poziomu jeden platformy. Block Quote Szybsza obsługa klienta Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu danych o klientach, zamówieniach i zwrotach ma jeszcze jedną ważną zaletę – pozwala na lepszą i szybszą obsługę. Klient nie musi już czekać na odpowiedź, bo wszystkie informacje na temat jego zakupów czy stanu rozliczeń masz zawsze pod ręką. Możesz też łatwo personalizować ofertę tak, aby sugerować produkty komplementarne i podnieść w ten sposób wyniki sprzedaży. Wgląd w ważne informacje Sprzedaż w Internecie wymaga szybkiego reagowania na trendy oraz monitorowania wielu wskaźników, takich jak poziom konwersji, wysokość marży czy średnia wartość koszyka zakupowego. Bez tego typu danych trudno wykryć ewentualne problemy, które mogą zagrażać wynikom sprzedaży. Tu także system ERP może okazać się dużym wsparciem, bo zapewnia on szybki wgląd w ważne informacje. Za jego pomocą prześledzisz dane sprzedażowe, sprawdzisz, które produkty generują największy zysk, a także porównasz rentowność poszczególnych kanałów. Jak podnieść wyniki sprzedaży w sklepie internetowym? Case study Uptrend Polska Wiele firm, które oferują swoje produkty online, chciałoby zwiększyć sprzedaż, jednak największą barierą okazuje się ręczna obsługa procesów. Przetwarzanie zamówień, zarządzanie zapasami, wystawianie dokumentów — wszystko to wymaga czasu, a im więcej kanałów sprzedaży, tym większe ryzyko błędów. Z taką sytuacją przez długo czas borykała się firma Uptrend Polska, która sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego, popularnych marketplace’ów oraz stacjonarnych salonów łazienkowych. Block Quote Ze względu na dużą liczbę kanałów sprzedaży zarządzanie zamówieniami było wyjątkowo wymagające. Pracownicy odpowiadający za obsługę klienta musieli stale monitorować różne platformy, porównywać dane i aktualizować informacje w systemie. Aby zautomatyzować procesy i zyskać większą kontrolę nad obsługą zamówień, firma Uptrend Polska zdecydowała się na wdrożenie integratora e-commerce od Symfonii. Moduł, po zintegrowaniu z systemem ERP Symfonia Handel, zapewnia dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a systemem handlowym. Co to oznacza w praktyce? To, że dane na temat stanów magazynowych, zamówień, towarów czy cenników są synchronizowane w czasie rzeczywistym. Moduł pozwala również na automatyczne pobieranie zamówień z platform sprzedażowych do systemu Symfonia oraz tworzenie i obsługę dokumentów handlowych bez potrzeby ręcznego kopiowania danych. Block Quote Zalety takiego rozwiązania dostrzegają także pracownicy firmy Uptrend Polska. Block Quote Teraz już wiesz, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym! Sprzedaż w Internecie to nie tylko kwestia przyciągnięcia większego ruchu na stronę czy uruchomienia kolejnej kampanii reklamowej. Choć marketing potrafi zbudować zainteresowanie ofertą, to jednak zaplecze operacyjne decyduje o tym, czy ruch na stronie uda Ci się skutecznie przekuć w finalizację transakcji i zdobyć zadowolonego klienta, który zdecyduje się na ponowny zakup. Wiele sklepów internetowych nie odnotowuje wzrostów, mimo dużych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Bo problemy pojawiają się w obszarach o newralgicznym znaczeniu dla klienta, których nie da się rozwiązać samym zwiększeniem budżetu marketingowego. Dlatego jeśli myślisz o rozwoju swojego sklepu internetowego, zadbaj nie tylko o to, co i jak sprzedajesz, ale też jak działa Twój biznes od środka. Zautomatyzowane, dobrze zintegrowane procesy handlowe to fundament wzrostu, który pozwoli Ci lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy. Jeśli szukasz rozwiązania, które Ci w tym pomoże, zrób pierwszy krok — przetestuj interaktywne demo systemu ERP Symfonia Handel i sprawdź, jak możesz dzięki niemu odmienić sposób, w jaki zarządzasz e-commerce. Zobacz, jak wygląda skalowanie sprzedaży, gdy procesy nie są przeszkodą, tylko wsparciem.
Jak-zwiększyć-sprzedaż-w-sklepie-internetowym
Logo firmy Symfonia
zweryfikowano

5/5(1 głosy)

Symfonia

Kompleksowy System Zarządzania


Symfonia
Mazowieckie
400 osób
Zobacz profil
Branża
Biura rachunkowe, Budownicza, eCommerce, Produkcyjna, Sektor publiczny, Transportowa, Usługi
Opis
Symfonia to polski producent oprogramowania, jeden z największych dostawców systemów ERP dla firm z sektora MŚP. Symfonia specjalizuje się w tworzeniu programów i aplikacji, w tym chmurowych, przeznaczonych do obsługi i automatyzacji finansów....
rozwiń