Dlaczego-system-WMS-w-firmie-produkcyjnej-jest-niezbędny

Dlaczego system WMS w firmie produkcyjnej jest niezbędny?

System WMS może pełnić jedną w bardziej istotnych ról w firmach produkcyjnych. Wszędzie tam gdzie jest używany, wywiera znaczący wpływ na kształtowanie gospodarki magazynowej oraz efektywność i czasochłonność procesów magazynowych. Wspiera także inne obszary, takie jak np. produkcję. Poprzez dokładną informację o stanach magazynowych oraz rejestrację wszystkich ruchów na magazynie, rozwiązanie WMS pomaga utrzymać szczelność stanów magazynowych, zarówno surowców jak i wyrobów gotowych. Umożliwia również szybkie lokalizowanie surowca oraz dokładną kontrolę ruchów towarów, w szczególności w odniesieniu do partii produkcyjnych. System WMS dla produkcji przyczynia się do uproszczenia kluczowych procesów magazynowych – od momentu przyjęcia, aż do momentu wydania towaru. Prawidłowo skonfigurowane rozwiązanie jest w stanie znacząco usprawnić zarządzanie, wyeliminować różnego rodzaju przestoje i zmniejszyć ryzyko popełnienia błędów we wszystkich rodzajach magazynów, jakie często w jednym czasie posiadają i obsługują firmy produkcyjne, czyli w magazynie: surowców, wyrobów gotowych oraz produkcyjnym. Program dla WMS pozwala również na zwiększenie kontroli w trakcie realizacji czynności magazynowych we wszystkich ww. magazynach, biorąc pod uwagę różne aspekty zarządzania nimi.

Terminowa i precyzyjna produkcja

Jednym z ważniejszych celów w firmie produkcyjnej jest zapewnienie terminowej i adekwatnej ilościowo produkcji. Istotne jest też dokonanie właściwych zakupów surowców, które pozwolą zrealizować plany produkcyjne bez niepotrzebnych opóźnień. Z tej perspektywy wszelkie nadwyżki, niedobory, czy opóźnienia (a także wyprzedzenia) w procesie należy traktować jako potencjalne straty. Skutecznego planowania produkcji absolutnie nie da się przeprowadzić bez precyzyjnej informacji o stanach magazynowych, zarówno produktów jak i surowców. Bez dostępu do bieżących i dokładnych danych o stanach wyrobów również nie uda się zaplanować produkcji, zaś bez informacji o stanach materiałów, nie uda się zaplanować zakupów. Co za tym idzie – zrealizować planów produkcyjnych. Z tej perspektywy jednym z najważniejszych (często także pierwszych) kroków w firmie produkcyjnej powinno być uszczelnienie gospodarki magazynowej poprzez wdrożenie dobrze dopasowanego do potrzeb rozwiązania WMS. Wesprze ono wszystkie powyższe procesy i dostarczy niezbędne do ich skutecznego działania informacje.

Sprawniejsze przyjęcia produkcji

System WMS wspiera automatyzację procesu przyjęcia z produkcji każdej jednostki logistycznej. Umożliwia jej identyfikację w systemie oraz określenie większości niezbędnych parametrów na podstawie zawartych w programie danych. Ponadto dzięki etykietom logistycznym rozwiązanie umożliwia nadzór nad stanami w miejscach przyjęć wyprodukowanego przez dział produkcji towaru. Jest to ważne w przypadku kwestii zarządzania pracą urządzeń transportujących towary, pozwalając na m.in. balansowanie kolejnością odwożenia towaru z produkcji do miejsc składowania.

Efektywne planowanie zadań kompletacyjnych

System klasy WMS umożliwia tworzenie zleceń kompletacyjnych uwzględniających wiele różnych kryteriów definiowanych na poziomie magazynu i kartotek materiałowych. Wśród nich wymienić można dopuszczalne wagi i objętości zleceń kompletacji, rodzaje towarów, strefy i/lub sektory magazynowe, ilości i kruchości towarów czy zdefiniowaną kolejkę wydań z magazynu (FIFO, FEFO, itp.). Pozwala to na optymalizację pracy magazynów, zwiększenie ich wydajności, uporządkowanie działań oraz kontrolę wydań zgodnie z wymaganą kolejką. Dla każdego surowca/wyrobu, który ma określoną datę przydatności, możliwe powinno być określenie w programie WMS minimalnego okresu przydatności i zastosowania algorytmu FEFO. Przy wydaniach pozwala to na optymalne wykorzystanie składowanych na magazynie surowców. Do produkcji używane są wówczas tylko surowce z odpowiednio długim terminem przydatności. Program wydaje w pierwszej kolejności surowce z najkrótszym terminem przydatności. Daje to maksymalne wykorzystanie surowców i półproduktów, obniżając poziom strat w materiałach do minimum. Pozwala także na minimalizację kosztów poprzez optymalne wykorzystanie surowców.

Wykorzystanie terminali radiowych

Rozwiązanie WMS umożliwia często współpracę z terminalami radiowymi, pozwalającymi na odczyty kodów kreskowych poszczególnych partii towarów np. w standardzie GS1. Identyfikacja towaru w oparciu o numery etykiety logistycznej z kodem kreskowym zapewnia dostęp do takich informacji w systemie WMS, jak rodzaj czy ilość towaru w poszczególnych jednostkach przechowywania, data produkcji, indeks, itp. Wdrożenie terminali zintegrowanych z czytnikiem kodów kreskowych, korzystanie z kodów kreskowych na towarach oraz oznaczenie kodami lokalizacji przyczynia się do dokładniejszej kontroli przepływu towarów i minimalizacji ilości pomyłek. Jak pokazuje doświadczenie – ilość ta potrafi spaść nawet o 2 rzędy wielkości (średnio o 85 %). Rozwiązanie WMS jest w stanie znacząco skrócić czas obsługi zleceń w magazynach, dzięki możliwości sterowania pracą magazynierów przy użyciu terminali. Takie narzędzie umożliwia automatyczny dobór kolejnych operacji do wykonania, eliminując tzw. „puste przejścia” po magazynie. Polegają one na tym, że pracownicy przemieszczają się, nie wykonując równocześnie żadnej pracy. Z systemem WMS, wszystkie „ruchy” mogą być dokładnie przemyślane i bardzo precyzyjnie zaplanowane. Program umożliwia skrócenie czasu kompletacji średnio o 80 %.

Pełna kontrola w magazynach

Program WMS, m.in. dzięki wykorzystaniu wspomnianych wcześniej terminali radiowych, usprawnia kontrolę przyjęcia i wydania towaru, zarządzanie jego optymalnym ułożeniem w magazynach (np. w oparciu o ranking rotacji magazynowej), a także bieżące kontrole stanu towaru na lokalizacjach oraz inwentaryzację. System WMS może przyczynić się do optymalizacji powierzchni magazynowej nawet o 65%. Rozwiązanie umożliwia pełną kontrolę przechowywanych surowców, które są sprawnie i regularnie badane oraz sprawdzane, czy spełniają wymagane normy. Rozwiązanie pozwala dzięki temu np. na szybkie zablokowanie konkretnej partii wyrobów gotowych do kontroli jakości, zaś po jej zakończeniu ponownie udostępnia je do wydań. Program umożliwia również zablokowanie całej partii surowców/wyrobów w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości.

Korzyści biznesowe

Poprzez wdrożenie systemu WMS możliwe jest efektywniejsze zarządzanie przestrzenią magazynową i lepszy nadzór nad przechowywanym towarem oraz surowcami. Skróceniu ulega czas rejestracji procesów magazynowych, szybciej odbywa się też proces przyjęć z produkcji pod zamówienia i wydania. Automatyczne przydzielanie zadań pracownikom, kontrola i optymalizacja pracy stają się efektywniejsze aż o 45%. WMS pozwala także na znaczące uszczelnienie gospodarki magazynowej i dostęp do bardzo cennych informacji w innych obszarach działania firmy. Precyzyjna informacja o stanach magazynowych zarówno surowców, jak i wyrobów gotowych pozwala na bardziej racjonalne planowanie produkcji. Przyczynia się też do efektywniejszego zarządzanie procesem zakupu surowców. Umożliwia także lepszą organizację procesu sprzedaży produktów gotowych oraz precyzyjniejsze planowanie transportu do klientów.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Nie ma tutaj jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Przeczytaj również:

Pierwszy w Polsce magazyn z robotami Skypod® już działa

Nowoczesna automatyzacja, inteligentne zarządzanie i najwyższa efektywność – tak wygląda przyszłość magazynów, a ILS Logistics właśnie ją urzeczywistniło. W Zakroczymiu powstał pierwszy w Polsce magazyn z systemem Skypod® od firmy Exotec, który radykalnie zmienia sposób kompletacji i składowania towarów. Za sukces wdrożenia odpowiadają trzy kluczowe firmy: ILS Logistics – lider logistyki w Grupie Inter Cars, który jako pierwszy wdrożył Skypod®, Asseco Business Solutions – dostawca systemu WMS i ERP, pełniącego rolę „mózgu” operacji magazynowych, A1 Sorter – polski producent automatyki magazynowej, przedstawiciel na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią technologii Skypod® od Exotec. Nowoczesne rozwiązanie objęło 61,5 tys. pojemników i flotę 205 autonomicznych robotów, a jego produkcyjne uruchomienie nastąpiło zgodnie z planem w III kwartale 2024 roku. To jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie wdrożeń w Polsce, które otwiera nowy rozdział w logistyce. Block Quote Nowoczesna technologia dla magazynu przyszłości    System Skypod® od firmy Exotec to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które radykalnie zwiększa efektywność magazynów. Jego kluczowym elementem są roboty, które poruszają się w trzech wymiarach, transportując towar. Dzięki temu możliwa jest znaczna oszczędność przestrzeni magazynowej, skrócenie czasu realizacji zamówień oraz eliminacja błędów kompletacyjnych. System Skypod® umożliwia składowanie towarów na regałach o wysokości nawet 12 metrów, co pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń magazynową. Ponadto system osiąga techniczną wydajność 450 pików na godzinę na pojedynczej stacji, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Rozwiązanie zapewnia: kilkukrotnie większą przepustowość magazynu w porównaniu do pracy manualnej, którą zastępuje, dostarczanie towaru do stanowiska kompletacyjnego w maksymalnie 2 minuty (niezależnie od jego położenia w magazynie), łatwą rozbudowę systemu poprzez dodawanie robotów, regałów lub stanowisk kompletacyjnych bez przerywania pracy, większe bezpieczeństwo pracowników dzięki eliminacji ręcznego przenoszenia towarów i ograniczeniu ryzyka urazów Na świecie z systemu Skypod® korzystają giganci, tacy jak Decathlon, Uniqlo i Carrefour. Integracja systemów Skypod®, WMS i ERP Jednym z ważniejszych aspektów projektu była integracja systemu Skypod® z systemami WMS i ERP dostarczanymi przez Asseco Business Solutions. W systemie WMS (Warehouse Management System) od Asseco firma ILS zarządza kluczowymi danymi magazynowymi, takimi jak lokalizacja produktów, poziomy zapasów czy harmonogramy kompletacji falowej. To właśnie WMS pełni rolę centralnego koordynatora, zapewniając płynną współpracę Skypod® z innymi systemami automatyki magazynowej, takimi jak taśmociągi i sortery, dzięki czemu cały proces magazynowy działa jak jeden spójny, zintegrowany mechanizm. System WMS komunikuje się z rozwiązaniem firmy Exotec, wywołując odpowiednie towary, które roboty Skypod® dowożą wprost do pracownika magazynu kompletującego zamówienie. Z kolei system ERP (Enterprise Resource Planning) integruje dane z całej firmy, w tym zamówienia i dostawy, zapewniając pełną synchronizację procesów magazynowych i logistycznych. Płynna współpraca między tymi systemami zapewnia: Synchronizację danych w czasie rzeczywistym: Informacje o lokalizacji produktów czy zmianach w stanach magazynowych są natychmiast aktualizowane we wszystkich systemach, co eliminuje ryzyko błędów. Optymalizację procesów kompletacji zamówień: Roboty Skypod® otrzymują precyzyjne instrukcje, co pozwala na szybkie i dokładne pobieranie produktów. Zwiększenie efektywności operacyjnej: Dzięki integracji rozwiązania firmy Exotec z ERP procesy logistyczne są zsynchronizowane z innymi działaniami firmy, takimi jak sprzedaż, zaopatrzenie. Lepszą obsługę klienta: Automatyzacja i precyzja działań magazynowych skracają czas realizacji zamówień, co przekłada się na znaczne zwiększenie wydajności oraz szybkości realizacji zamówień od klientów Block Quote Block Quote Wzorzec dla przyszłych wdrożeń Sukces pierwszego w Polsce wdrożenia systemu Skypod® stanowi doskonały przykład dla innych firm, które rozważają modernizację swoich procesów logistycznych. Zarówno A1 Sorter, jak i Asseco Business Solutions udowodniły, że są liderami w swoich dziedzinach, zdolnymi do realizacji kompleksowych projektów integracyjnych. Wdrożenie robotów autonomicznych  Skypod® od Exotec nie tylko usprawnia działanie magazynu ILS, ale również wyznacza nowe standardy dla branży logistycznej w Polsce. *** Asseco Business Solutions S.A. znajduje się obecnie w czołówce polskich dostawców oprogramowania ERP i WMS. Od ponad 30 lat dostarcza przedsiębiorcom w Polsce i na świecie oprogramowanie, które wspiera prowadzenie biznesu w obszarach ERP i SFA. Firma obecna jest w 40 krajach na całym świecie i zatrudnia ponad 1 tys. pracowników. Należy do międzynarodowej Grupy Asseco. A1 Sorter to polski producent automatyki magazynowej, przedstawiciel na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią technologii Skypod® od Exotec. ILS Logistics to stabilny i niezawodny operator logistyczny, specjalizujący się w kompleksowych usługach logistycznych m.in. w Grupie Inter Cars. Jest liderem w branży, który świadczy wyspecjalizowane usługi dla segmentu automotive oraz systematycznie wprowadza innowacyjne rozwiązania dla Klientów z innych branż.
Pierwszy-w-Polsce-magazyn-z-robotami-Skypod®-już-działa
Logo firmy Asseco Business Solutions
zweryfikowano

4/5(1 głosy)

Asseco Business Solutions

Rozwój bez ograniczeń #genius #anywhere #paperless


Softlab ERP
+3
Lubelskie
1000 osób
Zobacz profil
Branża
Automotive, Biura rachunkowe, eCommerce, Meblarska, Metalurgiczna, Produkcyjna, Spożywcza FMCG, Transportowa
Opis
Asseco Business Solutions to jeden z czołowych dostawców systemów ERP w Polsce. Firma powstała z połączenia spółek zajmujących się rozwiązaniami IT dla przedsiębiorstw i może poszczycić się 30 latami doświadczenia....
rozwiń