Transformacja cyfrowa to proces, który zmienia nie tylko technologie używane przez firmy, ale również sposób, w jaki prowadzą one swoją działalność. Jak wygląda ten proces w Polsce na tle innych europejskich krajów? Jak MES (Manufacturing Execution Systems) wspiera firmy w tej transformacji i co oznacza w 2024 roku „cyfrowa transformacja”? W niniejszym artykule przyjrzymy się, na jakim etapie są firmy znad Wisły, jak zmieniło się podejście do cyfryzacji na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w kontekście zarządzania produkcją.
Jak rozumiemy transformację cyfrową w 2024 roku?
W 2024 roku transformacja cyfrowa oznacza coś więcej niż wdrożenie nowych technologii – to zmiana kultury organizacyjnej, w której cyfryzacja staje się integralną częścią strategii biznesowej. W ostatnich latach podejście do transformacji ewoluowało: firmy zaczęły postrzegać cyfryzację jako środek do podnoszenia efektywności operacyjnej, innowacyjności i elastyczności w zarządzaniu procesami. Nie jest to już jedynie kwestia modernizacji narzędzi, ale także adaptacji do pracy z danymi, automatyzacji podejmowania decyzji oraz integracji zaawansowanych systemów, takich jak MES. To myślenie o cyfryzacji jako procesie ciągłego doskonalenia organizacji, co jest niezbędne, aby przetrwać i konkurować na współczesnym, dynamicznie zmieniającym się rynku.
Na jakim etapie transformacji są polskie firmy?
W Polsce proces transformacji cyfrowej rozwija się na różnych poziomach. Około 25-30% firm jest na zaawansowanym etapie wdrażania nowych technologii, takich jak systemy MES czy AI, a 40% jest w trakcie wdrażania podstawowych rozwiązań cyfrowych. Większość firm, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorstw, dopiero rozpoczyna swoją transformację, borykając się z wyzwaniami takimi jak brak odpowiednich zasobów czy specjalistycznej kadry.
Wg Eurostatu, oraz raportu „Business Digital Transformation Monitor. Edition 2023” w porównaniu do krajów takich jak Niemcy, Czechy czy Włochy, polskie firmy wciąż mają wiele do nadrobienia. Przykładowo, w Niemczech blisko 50% przedsiębiorstw znajduje się na zaawansowanym etapie cyfryzacji, podczas gdy w Polsce odsetek ten jest niemal o połowę mniejszy.
MES jako „silnik” transformacji cyfrowej w produkcji
Systemy MES są jednym z głównych narzędzi wspierających transformację cyfrową w przemyśle. W kontekście polskich firm, MES stanowi ważny krok na drodze do automatyzacji produkcji i optymalizacji procesów. Zintegrowanie tego systemu pozwala firmom produkcyjnym lepiej zarządzać swoimi zasobami, redukować przestoje i minimalizować straty. MES, poprzez możliwość monitorowania procesów produkcyjnych w czasie rzeczywistym, zapewnia dostęp do dokładnych danych, które są kluczowe w kontekście cyfrowej transformacji.
Jak MES wspiera zarządzanie produkcją w ramach cyfrowej transformacji?
Zbieranie danych w czasie rzeczywistymMES monitoruje maszyny i procesy, zbierając dane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest bieżące śledzenie wydajności oraz szybkie reagowanie na przestoje czy awarie.
Optymalizacja planowania produkcjiMES umożliwia lepsze planowanie i harmonogramowanie produkcji oraz optymalizację procesów. Dzięki temu firmy mogą precyzyjnie dostosowywać zamówienia materiałów do bieżących potrzeb, minimalizować zapasy magazynowe i unikać przestojów związanych z brakiem surowców. To pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, skrócenie czasu realizacji zamówień i redukcję kosztów operacyjnych.
Kontrola jakości i zgodnościMES umożliwia bieżące monitorowanie jakości produkcji, identyfikując odchylenia od norm i wspierając utrzymanie wysokich standardów.
Automatyzacja i integracja systemówMES łączy różne systemy, takie jak ERP czy SCADA, co pozwala na automatyzację procesów i lepszą analizę danych. Jest to kluczowy krok w stronę Przemysłu 4.0 i Internetu Rzeczy (IoT).
Poprawa efektywności operacyjnejMES wspiera analizę wydajności, generując raporty z działań produkcyjnych, co pozwala na stałe usprawnienia i lepsze zarządzanie czasem pracy.
Transformacja cyfrowa a przyszłość kontroli jakości dzięki MES
Kontrola jakości to obszar, który szczególnie zyskuje na cyfrowej transformacji, a MES odgrywa tu znaczącą rolę. Dzięki automatyzacji monitorowania jakości, przedsiębiorstwa mogą szybciej wykrywać problemy i podejmować działania naprawcze. MES daje możliwość bieżącej analizy danych z linii produkcyjnych, co minimalizuje ryzyko niezgodności oraz zwiększa precyzję w procesach kontroli. Wprowadzenie takich rozwiązań w polskich firmach produkcyjnych może stać się kluczowym krokiem w kierunku dostosowania do wymogów globalnych standardów jakości.
Jak MES może wpłynąć na dalszy rozwój cyfrowej transformacji?
Systemy MES są ważnym elementem w kontekście przyszłości transformacji cyfrowej w przemyśle. Polskie firmy, które zdecydują się na pełną integrację tego typu systemów, będą w stanie lepiej dostosować się do dynamicznie zmieniającego się rynku i nowych wymogów technologicznych. Jednak sukces transformacji cyfrowej nie zależy wyłącznie od technologii – kluczowe są także zmiany w podejściu do zarządzania, szkolenia pracowników i gotowość do adaptacji nowoczesnych rozwiązań.
Automatyzacja magazynu w systemie ERP to krok w kierunku zwiększenia efektywności operacyjnej, poprawie jakości zarządzania zapasami oraz lepszego wykorzystaniu przestrzeni magazynowej. Automatyzację magazynu warto wdrożyć gdy firma się rozwija i/lub zaczyna borykać się z wyzwaniami związanymi ze złożonymi procesami zarządzania magazynem. W niniejszym artykule weźmiemy pod lupę najważniejsze zagadnienia związane z automatyzacją magazynu w ramach systemu ERP i przyjrzyjmy się bliżej długoterminowym korzyściom.
Jakie wyzwania wskakują na konieczność wdrożenia automatyzacji magazynu?
Automatyzacja magazynu w systemie ERP staje się coraz bardziej powszechna i przestaje być domeną wielkich korporacji. Poniżej przedstawiamy kluczowe przesłanki, problemy i wyzwania, które wskazują na konieczność wdrożenia automatyzacji magazynu w rozwijających się przedsiębiorstwach.
1. Rozwój firmy
Dynamiczny wzrost działalności gospodarczej, zwiększona liczba zamówień oraz rozbudowa asortymentu mogą prowadzić do trudności w zarządzaniu tradycyjnym magazynem.
2. Złożoność operacji magazynowych
Firmy o złożonych procesach magazynowych, takich jak zarządzanie wieloma lokalizacjami magazynów, różnorodnymi typami produktów i skomplikowanymi procedurami składowania, mogą skorzystać z automatyzacji, aby uprościć i zoptymalizować te procesy.
3. Potrzeba redukcji kosztów
Automatyzacja magazynu może znacznie obniżyć koszty operacyjne poprzez redukcję potrzeby pracy ręcznej, minimalizację błędów oraz optymalizację wykorzystania przestrzeni magazynowej. Inwestycja w automatyzację często przynosi szybki zwrot dzięki oszczędnościom i zwiększonej efektywności.
Problemy wskazujące na konieczność wprowadzenia automatyzacji
1. Wysoki poziom błędów
Częste pomyłki w kompletacji zamówień, błędy w inwentaryzacji oraz problemy z dokładnością danych magazynowych mogą wskazywać na potrzebę automatyzacji.
2. Zbyt niska efektywność pracy
Jeżeli procesy magazynowe są czasochłonne i nieefektywne, prowadząc do opóźnień w realizacji zamówień i niskiej produktywności pracowników.
3. Problemy z zarządzaniem zapasami
Brak przejrzystości i kontroli nad zapasami, prowadzący do nadmiernych lub niedostatecznych stanów magazynowych
Wyzwania związane z wdrożeniem automatyzacji
1. Koszty inwestycji
Wdrożenie automatyzacji magazynu wiąże się z początkowymi kosztami inwestycji w oprogramowanie ERP oraz szkolenie pracowników..
2. Integracja z istniejącymi systemami
Integracja nowych systemów automatyzacji z istniejącym narzędziami może być sporym wyzwaniem. Integracja wymaga bowiem specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, a także precyzyjnego planowania i koordynacji.
3. Adaptacja pracowników
Pracownicy magazynu mogą potrzebować czasu na adaptację do nowych technologii i procesów. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniego szkolenia oraz wsparcia, aby pracownicy mogli efektywnie korzystać z nowego systemu.
4. Zarządzanie zmianą
Wdrożenie automatyzacji magazynu wymaga zarządzania zmianą w organizacji. Proces ten obejmuje potrzebę wyjaśnienia celów automatyzacji, usprawniania komunikacji i szkoleń.
Magazyn automatyczny – co to jest?
Zacznijmy od tego, że magazyn automatyczny to nowoczesne rozwiązanie w zarządzaniu przestrzenią magazynową, które wykorzystuje zaawansowane technologie do automatyzacji procesów składowania, kompletowania, przemieszczenia i wydawania towarów. W praktyce oznacza to, że wiele zadań, które wcześniej były wykonywane ręcznie przez pracowników, teraz jest realizowanych przez zautomatyzowane urządzenia i systemy.
Technologie te obejmują m.in. automatyczne systemy składowania i odbioru (AS/RS), które składają się z zrobotyzowanych przenośników, wózków AGV (Automated Guided Vehicles) oraz innych zmechanizowanych urządzeń zdolnych do przemieszczania towarów do i z miejsc składowania. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne i szybkie przemieszczanie towarów, co znacząco redukuje czas potrzebny na realizację zamówień oraz minimalizuje błędy związane z ręcznym składowaniem i odbiorem.
Integralną częścią magazynu automatycznego są również systemy identyfikacji automatycznej (Auto-ID), które wykorzystują technologie takie jak kody kreskowe, RFID (Radio Frequency Identification) oraz kody QR. Te technologie umożliwiają szybkie i dokładne identyfikowanie produktów na każdym etapie ich przemieszczania w magazynie.
Na czym polega automatyzacja magazynu w systemie ERP?
Automatyzacja magazynu w systemie ERP integruje wszystkie procesy magazynowe w jednym programie. Przyjrzymy się poszczególnym etapom magazynowania w kontekście automatyzacji najważniejszych czynności operacyjnych.
Automatyczna zarządzanie zapasami
Podstawą automatyzacji magazynu w systemie ERP jest zarządzanie zapasami. Moduł zarządzania zapasami umożliwia monitorowanie ilości towarów w magazynie w czasie rzeczywistym. System automatycznie aktualizuje stan magazynowy po każdej operacji przyjęcia, składowania lub wydania towaru. Dzięki temu menedżerowie magazynu mają pełną kontrolę nad zapasami, co pozwala na szybkie reagowanie na braki lub nadwyżki towarów.
Automatyczna kompletacja zamówień
System ERP automatycznie generuje listy kompletacyjne na podstawie zamówień klientów, wskazując dokładne lokalizacje produktów w magazynie. Umożliwia to pracownikom magazynu szybkie i bezbłędne zbieranie zamówionych towarów. Dzięki temu proces kompletacji zamówień staje się bardziej efektywny i mniej podatny na błędy.
Przyjmowanie towarów i automatyczna rejestracja
Moduł przyjmowania towarów w systemie ERP automatyzuje proces rejestracji dostaw. Po otrzymaniu towarów, system ERP pozwala na szybkie zeskanowanie kodów kreskowych lub RFID, co automatycznie aktualizuje stan magazynowy. System ERP może również automatycznie przydzielać lokalizacje magazynowe dla nowych towarów, co minimalizuje czas potrzebny na ręczne przypisywanie lokalizacji.
Automatyczne śledzenie / kontrola zamówień
System ERP zapewnia pełną transparentność i kontrolę nad procesem realizacji zamówień. Każde zamówienie jest monitorowane od momentu jego złożenia przez klienta, przez kompletację, aż po dostarczenie. Moduł śledzenia zamówień umożliwia menedżerom magazynu i klientom bieżące śledzenie statusu zamówień, co zwiększa przejrzystość operacji i poprawia zadowolenie klientów.
Mapowanie magazynu i planowanie rozmieszczenia towarów
Efektywne zarządzanie lokalizacjami to klucz do optymalizacji przestrzeni magazynowej. System ERP pozwala na tworzenie map magazynu, które pomagają w optymalnym rozmieszczeniu towarów. Moduł zarządzania lokalizacjami umożliwia przypisywanie produktów do konkretnych stref magazynowych, co ułatwia pracownikom magazynu szybkie znajdowanie i zbieranie towarów.
Automatyczna inwentaryzacja magazynu
Automatyzacja inwentaryzacji jest jednym z największych atutów systemu ERP. System ERP automatycznie śledzi wszystkie ruchy towarów w magazynie, co pozwala na bieżąco aktualizować stan magazynowy. Dzięki temu proces inwentaryzacji jest szybszy i dokładniejszy, eliminując potrzebę ręcznego liczenia towarów.
Automatyczne zarządzanie zwrotami
System ERP automatyzuje również proces zarządzania zwrotami towarów. Moduł zarządzania zwrotami umożliwia szybkie rejestrowanie zwrotów, aktualizację stanu magazynowego i przydzielanie zwróconych towarów do odpowiednich lokalizacji. Automatyzacja tego procesu pomaga w szybszym przetwarzaniu zwrotów i poprawia efektywność operacyjną.
Automatyzacja magazynu w systemie WMS i APS w ramach oprogramowania ERP
Moduły WMS i APS w ramach systemu ERP odgrywają kluczową rolę w automatyzacji procesów magazynowych i produkcyjnych. WMS optymalizuje zarządzanie przestrzenią magazynową, kontrolę zapasów, kompletację zamówień oraz przyjmowanie i wydawanie towarów. Z kolei APS umożliwia zaawansowane planowanie i harmonogramowanie produkcji, optymalizację zasobów oraz prognozowanie zapotrzebowania. Dzięki integracji tych modułów w systemie ERP, firmy mogą znacząco zwiększyć efektywność swoich operacji, redukując koszty i poprawiając poziom obsługi klientów. Przyjrzyjmy się szczegółom.
Automatyzacja magazynu w systemie WMS
Zarządzanie przestrzenią magazynową
System WMS (Warehouse Management System) w ramach ERP pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową, optymalizując rozmieszczenie towarów i maksymalizując wykorzystanie dostępnej powierzchni. Dzięki funkcji śledzenia lokalizacji produktów w czasie rzeczywistym, WMS umożliwia szybkie i precyzyjne znalezienie potrzebnych towarów.
Kontrola zapasów
WMS monitoruje poziomy zapasów w magazynie, umożliwiając automatyczne uzupełnianie brakujących produktów na podstawie zdefiniowanych progów minimalnych. System może generować zamówienia zakupu, kiedy zapasy osiągną określony poziom, co zapobiega brakom towarów.
Kompletacja zamówień
Moduł WMS optymalizuje proces kompletacji zamówień, przydzielając zadania pracownikom magazynu w sposób, który minimalizuje czas potrzebny na zebranie i przygotowanie produktów do wysyłki. Funkcja ta wspiera również tworzenie list kompletacyjnych oraz optymalizację tras przemieszczania się po magazynie.
Przyjmowanie i wydawanie towarów
Automatyzacja procesów przyjmowania i wydawania towarów jest kluczowym elementem modułu WMS. System rejestruje wszystkie przyjęcia dostaw, aktualizując stany magazynowe i weryfikując zgodność przyjętych towarów z zamówieniami. Podczas wydawania towarów, WMS zapewnia dokładność i szybkość poprzez skanowanie kodów kreskowych i automatyczne generowanie dokumentacji.
Automatyzacja magazynu w systemie APS
Planowanie produkcji
System APS (Advanced Planning and Scheduling) w ramach ERP służy do planowania produkcji. Program ten pozwala tworzyć szczegółowe harmonogramy produkcji, które uwzględniają m.in dostępność surowców, zdolności produkcyjne oraz terminy dostaw. Dzięki APS, firmy mogą zoptymalizować swoje procesy produkcyjne minimalizując przestoje i optymalizując wydajność.
Optymalizacja zasobów
APS umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych, takich jak maszyny, urządzenia i personel. System analizuje dostępność i obciążenie zasobów, proponując najlepsze możliwe harmonogramy pracy, które minimalizują czas przestoju i maksymalizują efektywność operacyjną.
Prognozowanie zapotrzebowania
Zaawansowane narzędzia analityczne w APS pozwalają na prognozowanie zapotrzebowania na produkty, co jest kluczowe dla planowania produkcji i zarządzania zapasami. System analizuje historyczne dane sprzedaży, trendy rynkowe oraz sezonowość, aby dokładnie przewidzieć przyszłe potrzeby produkcyjne.
Harmonogramowanie i realizacja zleceń
APS wspiera proces harmonogramowania zleceń produkcyjnych, zapewniając ich terminową realizację. System monitoruje postęp produkcji w czasie rzeczywistym, identyfikując potencjalne opóźnienia i problemy, co umożliwia szybką reakcję i korektę harmonogramu.
Automatyzacja magazynu w systemie ERP – korzyści
Zwiększona efektywność: automatyzacja procesów magazynowych redukuje czas i wysiłek potrzebny na realizację operacji, co zwiększa efektywność pracy magazynu.
Większa dokładność: automatyzacja magazynu eliminuje wiele błędów ludzkich, co prowadzi do bardziej precyzyjnych operacji magazynowych.
Niższe koszty: automatyczne zarządzanie zapasami i operacjami magazynowymi prowadzi do redukcji kosztów operacyjnych.
Zwiększona przejrzystość: system ERP zapewnia pełną widoczność i kontrolę nad wszystkimi procesami magazynowymi, co umożliwia lepsze zarządzanie i podejmowanie decyzji.
Wyższy poziom satysfakcji klientów: automatyzacja prowadzi do szybszej realizacji zamówień, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów.
W 1997 roku firma Wutkowski rozpoczęła swoją działalność z zaledwie kilkoma osobami i niewielką siedzibą umiejscowioną w tyłach budynku mieszkalnego. Ich skromne początki opierały się na prostej obróbce szkła. W ciągu pierwszej dekady działalności firma skoncentrowała się głównie na dystrybucji szkła, nawiązując współpracę z wiodącymi producentami na światowym rynku, jednocześnie, śledząc trendy i reagując na potrzeby swoich klientów. Firma Wutkowski stopniowo ewoluowała w doświadczonego przetwórcę i dystrybutora szkła.
Dzisiaj firma Wutkowski to doświadczony dystrybutor oraz przetwórca szkła w Polsce. Działa na terenie kraju i za granicą. Posiada doświadczenie i historię, dzięki której klienci i partnerzy firmy dostrzegają w niej silną i stabilną markę. Nieustannie rozwija zaplecze technologiczne oraz logistyczne. Firma obsługuje klientów z branży budowlanej, przemysłu meblarskiego, firmy architektoniczne i klientów detalicznych. Posiada własny park maszynowy, wyposażony w nowoczesne linie automatyczne co pozwala firmie Wutkowski na efektywną obsługę klientów o bardzo zróżnicowanych potrzebach. Świadczy usługi na terenie całego kraju oraz rynkach zagranicznych m.in. z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Rumunii, Czech oraz Węgier. Firma przygotowana jest do obsługi zamówień z innych kontynentów.
Wdrożenie VENDO.ERP® i automatyzacja procesów
W 2017 roku firma zdecydowała się na wdrożenie systemu Vendo.ERP. To zaawansowane rozwiązanie nie tylko usprawniło kontrolę kosztów i obsługę faktur, ale także zrewolucjonizowało sposób, w jaki firma obsługuje swoich klientów. Automatyzacja procesów pozwoliła pracownikom zaoszczędzić czas, który mogli przeznaczyć między innymi na jeszcze lepszą obsługę klienta.
Firma Wutkowski kładzie ogromny nacisk na budowanie długoterminowych relacji z klientami. Od pierwszego zapytania, aż po finalizację transakcji. Firma otwiera się na potrzeby klientów, starając się zaspokoić ich oczekiwania na każdym etapie.
Fundamenty
Kontrola jakości, szkolenia pracowników oraz ciągłe doskonalenie procesów stanowią fundamenty filozofii firmy Wutkowski. Każdy pracownik produkcji doskonale wie, jak stworzyć produkt najwyższej jakości, który sprosta oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.
Firma nieustannie dąży do rozwoju i inwestuje w najnowocześniejszy park maszynowy, zwiększając jednocześnie kwalifikacje swoich pracowników oraz poszerzając asortyment produktów. Wszystkie działania firma prowadzi z myślą o zapewnieniu kompleksowej obsługi swoich klientów, w której kluczową rolę odgrywa system VENDO.ERP®, towarzyszący firmie na każdym etapie produkcji.
Dynamiczny rozwój firma Kratki.pl zawdzięcza przede wszystkim sobie – swoim elastycznym i szeroko zakrojonym, ale i odpowiedzialnym, przemyślanymi działaniami. Jednym z kluczowych elementów tak dużego wzrostu jest ekspansja na nowe kanały i nowe rynki – zwłaszcza w obszarze e-commerce. Ścisła współpraca z Vendo.ERP zaowocowała wdrożeniem wielu integracji z portalami sprzedażowymi oraz dedykowanych automatyzacji. Dzięki temu aż 95% procesów związanych z obsługą sprzedaży została w pełni zautomatyzowana.
Firma Kratki.pl Marek Bal to wiodący producent innowacyjnych urządzeń grzewczych oraz akcesoriów, spełniających najwyższe standardy jakości i efektywności. Firma skupia się na dostarczaniu klientom rozwiązań grzewczych, które nie tylko zapewniają komfortowe ogrzewanie, ale także są estetyczne i energooszczędne. Produkty Kratki.pl cieszą się uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą. A to wszystko dzięki nieustannej dbałości o innowacyjność, jakość i satysfakcję klienta.
Kratki.pl są obecne na polskim rynku od 1998 roku, a główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się we Wsoli pod Radomiem. Przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie i znajduje się dziś w czołówce europejskich firm z branży energetyki cieplnej dla domu i biznesu.
Firma od lat zdobywa prestiżowe nagrody branżowe, co potwierdza jej niekwestionowaną pozycję lidera na rynku. Została uhonorowana m.in. w ramach XXXIII edycji konkursu Teraz Polska.
To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż lista ich osiągnięć w latach 2018-2023 jest wprost imponująca. Wielokrotnie nagradzani najważniejszą branżową nagrodą „Złoty Płomień” w kategorii Produkcja oraz Produkt Roku w dziedzinie Techniki i Bezpieczeństwa. Jakość doceniają również klienci co potwierdza przyznawany rok do roku złoty Laur Klienta w kategorii „Kominki i wkłady kominowe”.
Kratki.pl jako jeden z nielicznych producentów znajduje się nieustająco na fali wzrostowej. Ta fala wzrostowa utrzymuje się ze względu na elastyczne podejście i dopasowanie do potrzeb rynku. Klienci (zarówno przedsiębiorstwa, jak i indywidualni), z powodu rosnących cen energii szukają optymalnych i oszczędnych systemów grzewczych. Kratki.pl odpowiadają na te potrzeby rynku i wahania w gospodarce. Z jednej strony oferując tradycyjne i sprawdzone rozwiązania (kominki, „kozy”, ogrzewacze i piece gazowe). Poprzez nowoczesne i innowacyjne systemy grzewcze (specjalistyczne kotły gazowe, pompy ciepła, wymienniki cieplne, fotowoltaikę). Na szczególną uwagę jako potwierdzenie jakości oferowanych produktów i rozwiązań, zasługuje wyjątkowo długi okres gwarancji udzielany przez samego producenta.
„W pewnym czasie zauważyliśmy, że doszliśmy do granicy w obecnym schemacie działalności. I żeby dotrzeć do większej liczby klientów i ułatwić im zakupy, postanowiliśmy uzupełnić swój model sprzedażowy. Model, który opierał się głównie na sklepach stacjonarnych i salonach partnerskich, dystrybucji hurtowej. Po dogłębnej analizie naszego biznesu i możliwościach oraz oczekiwaniach właścicieli do dalszego rozwoju, podjęliśmy wyzwanie. Postawiliśmy zarówno na handel internetowy i detaliczny. To była dla nas długa droga, ale ostatecznie strategia rozwoju kanałów e-commerce okazała się strzałem w dziesiątkę.” – powiedział Paweł Niedziela, Project Manager w Kratki.pl Marek Bal.
„Dzisiaj około 80% naszej globalnej sprzedaży przenieśliśmy do sieci (sprzedaż internetowa). Kratki.pl wyszły daleko poza polski i europejski rynek, pozyskując klientów w ponad 80 krajach świata. Lista ta z pewnością będzie się dalej powiększać, bo nie zamierzamy na tym poprzestać.” – dodał Paweł Wojcieszczyk, Brand Manager w Kratki.pl.
„Nas, jako dostawców rozwiązań informatycznych i integracji cieszy fakt, że Kratki.pl nam ufają i rozwijają się z nami przez tyle lat. Ta współpraca zaowocowała wieloma wspólnymi sukcesami. Wierzymy, że uzyskanie takiego wyniku nie byłoby możliwe bez naszego wsparcia i dostarczonych rozwiązań. Między innymi integracji z systemami e-commerce.” – dodał Bartłomiej Rutkowski, Sales Director w CFI Systemy Informatyczne – VENDO.ERP.
„VENDO.ERP wspiera Kratki.pl w rozwoju biznesu od niemalże samego początku. W dalszym ciągu możemy dzielić się naszym doświadczeniem oraz wsparciem dzięki czemu dostarczamy oczekiwane przez właścicieli rozwiązania i rezultaty. Dzięki tej ścisłej współpracy zautomatyzowaliśmy blisko 95% czynności związanych z obsługą zakupów za pośrednictwem platform internetowych.” – Paweł Wojcieszczyk, Brand Manager w Kratki.pl.
Kratki.pl stawiają na dynamiczny rozwój e-commerce
Początkowo sprzedaż internetowa w stosunku do całego wolumenu sprzedaży wynosiła jedynie kilkanaście procent. Opierała się głównie na własnych e-sklepach zbudowanych na otwartych platformach obsługiwanych przez lokalnych dostawców. Zaangażowanie w pracę na tych pierwszych sklepach i wschodzących dopiero platformach e-commerce była czasochłonna, ponieważ opierała się na ręcznych zadaniach. Dane, którymi je zasilano były przenoszone przez pracowników ręcznie z różnych źródeł. Z Excela, z arkuszy Google oraz częściowo z systemu ERP.
„Takie działania zajmowały dużo czasu, dlatego niezbędna okazała się integracja danych, która pozwoliłaby na utworzenia automatycznych ścieżek obsługi klienta. Zagregowaliśmy zatem wszystkie rozproszone dane w jednym, centralnym systemie ERP – VENDO.ERP. System ten stanowi już od wielu lat podstawowe rozwiązanie biznesowe w naszej firmie.” – powiedział Paweł Niedziela
Kolejnym krokiem był proces integracji tych danych – z jednej strony za pomocą standardowych rozwiązań, przygotowanych przez VENDO.ERP, a z drugiej strony za pośrednictwem dedykowanych rozwiązań i mechanizmów opartych o bogaty interfejs API, często wspomagając się rozwiązaniami proponowanymi przez VENDO.ERP bazując na ich doświadczeniach. Dzięki temu zostały zintegrowane praktycznie wszystkie sklepy i platformy z systemem VENDO.ERP. Następnym krokiem było połączenie z bramkami/procesorami płatniczymi oraz systemami przewoźników (spedytorów i kurierów) poprzez VENDO.ERP, które obsługuje praktycznie wszystkich liczących się dostawców tych usług.
„Ponieważ nasze wymagania ciągle rosły i chcieliśmy się rozwijać – docierać w miejsca, gdzie nie było innych graczy, to wymagaliśmy specjalnego podejścia. To z kolei wymagało czasu i dużego zaangażowania pracy programistów oraz testerów, ponieważ każdy kolejny portal to nowa integracja, inne parametry, inna filozofia działania i inne wymagania w zakresie optymalizacji. Pomimo, iż sprzedaż w sieci jest w większości firm standardem, to jednak nieczęsto się zdarza, by przedsiębiorstwo korzystało z tak wielu różnych platform, w różnych regionach świata, jak ma to miejsce w naszej firmie” – uzupełnił Paweł Wojcieszczyk
Aktualnie Kratki.pl prowadzą sprzedaż na 25 różnych platformach internetowych, a także w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Proces zakupowy jest zoptymalizowany tak, żeby zakup towaru z tych platform i pobieranie zamówień do systemu VENDO.ERP odbywało się bez wsparcia ze strony działów sprzedażowych.
Dzięki rozwiązaniom e-commerce przedsiębiorstwa mogą działać globalnie i otwierać się na coraz to nowe rynki. Klienci z różnych stron świata mogą mieć dostęp (dedykowanej dla danego rynku) oferty. Zapłacić za zakupione produkty w preferowanej walucie, wykorzystać dogodną dla nich metodę płatności i zamówić dostawę poprzez firmę kurierską działającą na danym obszarze. Aktualnie Kratki.pl wysyłają swoje produkty do 80 państw m. in. tak odległych jak Meksyk, Japonia, USA, Uganda, Gwatemala czy Australia.
Automatyzacja kluczem do sukcesu – nie tylko w e-commerce
Za sukcesem sprzedaży internetowej, ale również w optymalizacji pozostałych procesów biznesowych w przedsiębiorstwie stoi automatyzacja działań. Ale też – ostatnio modne określenie – robotyzacja. W ramach spójnego rozwiązania jakim jest VENDO.ERP większość aspektów działalności przedsiębiorstwa jest w pełni zintegrowana. Jako integrator systemów kooperacyjnych z VENDO.ERP firma Kratki.pl zauważa rosnącą potrzebę koncentrowania źródeł danych i przychodów/operacji gospodarczych w jednolitym ERP. Jednym z kluczowych elementów jest integracja danych i ich optymalizacja – dane z wielu źródeł e-commerce – zwłaszcza pod kątem analiz biznesowych. Często jest to również integracja danych dotycząca pełnego procesu/lejka sprzedażowego. Od pierwszej interakcji z klientem przez proces obsługi wewnątrz firmy (aktualne dane dotyczące produkcji, serwisu, dystrybucji) do wydania, wysyłki i dostarczenia kończąc.
Mimo tak rozwiniętej przez lata organizacji i po przemodelowaniu oraz zoptymalizowaniu procesów Kratki.pl dalej się rozwija i wdraża nowe projekty. Ponieważ integracja VENDO.ERP z platformami handlowymi oraz systemami płatności i systemami logistycznymi spowodowała automatyzację działań związanych ze sprzedażą i obsługą klientów w obszarze standardowych produktów, firma zdecydowała się na kolejny etap.
„Do tej pory automatyzacji nie podlegały produkty indywidualne, które równocześnie rozwijaliśmy, ponieważ osiągnęliśmy gotowość i zoptymalizowaliśmy wewnętrzne procesy (również produkcyjne) z VENDO.ERP jesteśmy gotowi do wdrożenia kolejnego etapu tj. produktów tworzonych na indywidualne zamówienia klientów z segmentu B2B – uzyskując pełną automatyzację. Obecnie można było je zamawiać jedynie za pośrednictwem dedykowanego i doświadczonego opiekuna handlowego, jednak w ramach aktualnego projektu proces ten zostanie w pełni zautomatyzowany.” – uzupełnił Paweł Wojcieszczyk.
Zautomatyzowana sprzedaż w Kratki.pl
Aktualnie klient zamawia samodzielnie produkty na dowolnej platformie internetowej (jednej z wielu). Zamówienie klienta wpada do systemu VENDO.ERP, gdzie automatycznie jest generowany dokument awizacji i w efekcie wydania zewnętrznego (WZ).
„Dodając – dokument ten (awizacji) od razu przez system zostaje przypisany do konkretnego pracownika w magazynie. Magazynier, korzystając ze zdefiniowanej ścieżki w systemie WMS kompletuje towar – w przypadku mix / multipicking jest to dedykowana ścieżka dla wybranych magazynierów. Po skompletowaniu towaru system generuje fakturę sprzedażową oraz list przewozowy. W ramach etykiety jest nadawany numer SN – choćby dla celów gwarancji, zakładany jest przez system obiekt serwisowy (konkretny produkt u konkretnego klienta) i wpis do portalu dla klienta (pełna identyfikowalność). Wszystko dzieje się w tle, bo klient otrzymuje jedynie potwierdzenie zakupu z numerem do śledzenia przesyłki w Internecie i wszelkie informacje ma dostępne na portalu. To tak w dużym skrócie i uproszczeniu – bo wszystko obecnie dzieje się poza nami.” – opowiedział Paweł Niedziela
Pomimo tak rozwiniętej i skupionej na optymalizacje i automatyzacje organizacji firma Kratki.pl dostrzega też, że zawsze pozostaje potrzeba obsługi specyficznych procesów przez pracownika (specjalny klient, incydenty, itd.). Celem firmy jest przekazanie najlepszych zasobów na obsłużenie swoich klientów, a nie „ręczne wsparcie” obsługi każdego zamówienia. Dzięki tym zmianom również BOK skupia się na obsłudze incydentów a nie regularnych zamówieniach. Ta gruntowna zmiana w tym obszarze uwalnia czas i kompetencje pracowników firmy.
Dobry ERP
„System ERP marki Vendo jest wsparciem dla nas w każdym obszarze naszej działalności. Jeszcze wiele lat temu wybierając system ERP, nie zdawaliśmy sobie sprawy jak ważny to jest wybór. Dzisiaj już wiemy, że dobrze wybraliśmy, bo VENDO.ERP pozwala nam realizować nasze cele biznesowe i tym samym rozwijać się na tym rynku.” – dodał Paweł Niedziela
Doskonałym uzupełnieniem obsługi procesów biznesowych i operacyjnych jest również realizacja zadań administracyjnych (finanse i księgowość, controlling czy HR, payroll). Połączenie tych światów umożliwia sprawną realizację zadań i wymagań stawianych przez właścicieli firmy Kratki.pl. Poza tradycyjną obsługą sprawozdawczości, firma korzysta z dopasowanych do organizacji modeli controllingowych analizując na bieżąco (na dany dzień) stan finansowy i operacyjny firmy i to w pełni skorelowany ze wszystkimi obszarami działalności. To pełne śledzenie (traceability) – z uwzględnieniem danych finansowych i pełnej dokumentacji z dokładnością do numeru seryjnego, atestów – umożliwia Kratki.pl zdobywanie kolejnych, bardzo wymagających rynków.
e-commerce to must have
Rynek, na którym działa firma Kratki.pl i sama gospodarka ciągle się zmieniają.
„Jako producent, przebywając poza sferą dystrybutorów, nie mieliśmy możliwości zaznajomienia się z rzeczywistymi zachowaniami klientów i zmianami na rynku. Chcieliśmy lepiej zrozumieć naszą docelową grupę odbiorców – ich opinie, oczekiwania oraz konkurencyjne otoczenie. Dopiero po zdecydowaniu się na przemodelowanie naszego podejścia biznesowego udało nam się odkryć preferencje zakupowe naszych klientów. To z kolei umożliwiło nam dynamiczny rozwój i lepsze dostosowanie się do ich potrzeb.” – dodał Paweł Niedziela
Dlatego firma zaczęła rozwijać bezpośredni kanał dystrybucji. Dzięki temu uzyskali dostęp do opinii swoich klientów – do ich potrzeb, pomysłów, wymagań. To pozwoliło zmienić, dopasować i reagować. Teraz Kratki.pl ma możliwość bieżącej weryfikacji rynku, bardzo elastycznego działania i dopasowywania się od aktualnych trendów.
„To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby dostawca naszych kluczowych rozwiązań informatycznych (systemu ERP) nie odzwierciedliłby naszych potrzeb w krótkim czasie. Dlatego też po tylu latach wiemy, że VENDO.ERP to był dobry wybór. To nie tylko elastyczny i bogaty w rozwiązania czy integracje system. Ale też (lub przede wszystkim) zespół CFI Systemy Informatyczne potrafił się dostosować do naszych wymagań i nagłej zmiany specyfiki działania. Do dziś realizujemy wspólnie nowe, dynamiczne projekty w kulturze zwinnej (Agile). Obszar e-commerce jest dalej jednym z kluczowych elementów naszej działalności.Natomiast skupiamy się również na rozwoju wielu innych obszarów działalności.” – uzupełnił Paweł Wojcieszczyk
Technicznie i w uproszczczeniu…
Firma Kratki.pl działa w obszarze e-commerce od dłuższego czasu. Zwraca szczególną uwagę na otwartość systemu ERP, który stanowi kluczowy element dla ich działalności. System ERP pełni centralną rolę w zarządzaniu wszystkimi procesami biznesowymi w firmie, zwłaszcza w kontekście e-commerce. Kluczową kwestią jest możliwość integracji tego systemu z innymi rozwiązaniami, a tutaj istotne jest dostępne API oraz metody integracji.
Co istotne, Kratki.pl docenia rozwiązanie VENDO.ERP pod kątem e-commerce i integracji przede wszystkim ze względu na:
bogate API: VENDO.ERP oferuje szerokie i rozwijane API, które może być dostosowywane zarówno globalnie, jak i indywidualnie;
standardowe integracje: system dostarcza wiele gotowych i utrzymywanych integracji, które są istotne dla działalności e-commerce. To ułatwia procesy integracyjne i zachowanie spójności operacyjnej;
otwartość na tworzenie nowych rozwiązań: VENDO.ERP jest elastyczny i otwarty na tworzenie niestandardowych rozwiązań. Jest to istotne dla firmy Kratki.pl, która często potrzebuje specjalistycznych funkcji i procesów.
Ważnym aspektem jest również zdolność systemu VENDO.ERP do obsługi produktów parametrycznych. Produktów parametrycznych czyli niestandardowych produktów o różnych właściwościach, które są wynikiem kalkulacji opartych na technologii produkcyjnej. System ten umożliwia obliczanie cen na podstawie zdefiniowanych parametrów kalkulacji w czasie rzeczywistym, co jest istotne w kontekście sprzedaży on-line. Dodatkowo ekostystem VENDO.ERP ma też zdolność dostosowywania do indywidualnych potrzeb i rozwijanie go zgodnie z wymaganiami firmy Kratki.pl. Co więcej – bez konieczności poszukiwania i zatrudniania dodatkowych specjalistów na stałe.
„Firma Kratki.pl Marek Bal jest naszym wieloletnim klientem, z którym wspólnie się rozwijamy. To zespół wspaniałych ludzi i pomysłów, dzięki którym Kratki.pl sukcesywnie rosną zdobywając nowe rynki. To firma, która jest liderem na rodzimym i europejskim rynku. Zawsze jest kilka kroków przed konkurencją dzięki pomysłom i kierunkom wyznaczanym przez właścicieli. To firma, która śledzi wszystkie nowości technologiczne, które się pojawiają, co więcej doskonale je wykorzystuje we własnej organizacji. Ta kilkunastoletnia współpraca zaowocowała innowacyjnymi rozwiązaniami, a co za tym idzie także rozwój naszego systemu VENDO.ERP.” – podsumował Bartłomiej Rutkowski, Sales Director w VENDO.ERP – CFI Systemy Informatyczne
Korzyści z integracji e-commerce z VENDO.ERP
Integracja VENDO.ERP z platformami e-commerce przyniosła firmie Kratki.pl wiele korzyści:
blisko 95% działań sprzedażowych w kanałach internetowych zostało zautomatyzowanych;
łatwość uruchamiania sprzedażny na kolejnych portalach, sprawiła, że Kratki.pl korzystają obecnie z 25 takich platform;
dzięki stworzeniu efektywnego kanału e-commerce sprzedaż internetowa stanowi dzisiaj 80% całego wolumenu sprzedaży;
ułatwione wejście na nowe rynki – klienci firmy pochodzą z 80 krajów świata;
łatwe dostosowanie języków i walut do potrzeb kolejnych rynków;
szerokie dotarcie do klientów, także za pośrednictwem platform social media;
większa rozpoznawalność marki;
brak konieczności zatrudniania dodatkowych osób do działów sprzedaży mimo dużego jej wzrostu;
wzrost sprzedaży bezpośredniej, do klienta końcowego.
Pobierz dokument PDF „Dynamiczny rozwój sprzedaży e-commerce w Kratki.pl dzięki współpracy z VENDO.ERP”
System dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego
Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu firmy zapewniając jej kompleksowe wsparcie na wielu płaszczyznach działalności. Począwszy od zamówień, magazynowania, realizacji produkcji poprzez dział finansowy, rozliczenia i planowanie. Automatyzuje poszczególne czynności, pozwala na monitorowanie i wgląd do pełnych danych, przyczyniając się tym samym do poprawy efektywności firmy, optymalizacji procesów produkcyjnych i zmniejszenia kosztów funkcjonowania zakładu. Poprawia efektywność oraz wspomaga obsługę procesów sprzedażowych.
Na polskim rynku jest dostępnych wiele systemów klasy ERP, które różnią się od siebie funkcjonalnościami i specjalizacjami branżowymi. Jak zatem wybrać system idealnie dopasowany do profilu firmy z sektora produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego i jej specyficznych wymagań? Szczególną uwagę należy zwrócić na kilka kluczowych elementów, które mają bardzo duży wpływ na późniejsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa produkcyjnego z tego sektora.
Ciągła gotowość produkcyjna
Branża przetwórstwa mięsnego ma specyficzne potrzeby, które w znaczący sposób wyróżniają ją na tle innych sektorów. Pracuje ona niemalże bez przerwy, a jej priorytetem jest zapewnienie konsumentom świeżych produktów dostarczanych każdego dnia do sklepów. Kluczowe są więc tutaj normy sanitarne oraz możliwość śledzenia każdej partii wytworzonego produktu. Musimy wiedzieć, skąd pochodzi surowiec, w jaki sposób został przetworzony i dokąd ostatecznie trafił. Ważnym aspektem jest również zachowanie ciągłości informacji o produktach. Od momentu dostarczenia surowców po gotowy wyrób. W przypadku problemów z jakością surowców, musimy mieć możliwość szybkiej reakcji i poinformowania o tym fakcie wszystkich zainteresowanych.
Tutaj z pomocą przychodzi system VENDO.ERP®, który jest idealnie dostosowany do dynamiki i specyfiki pracy w branży przetwórczej, a przy tym niezawodny i wydajny, łatwy w użytkowaniui pomocny w codziennym funkcjonowaniu zakładu. Dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania kluczowych dla przedsiębiorstwa decyzji. Charakteryzuje się przy tym bogatą funkcjonalnością i pełnym dopasowaniem do potrzeb klienta pozwalając mu na utrzymywanie ciągłości produkcyjnej oraz niemalże natychmiastową analizą danych zgromadzonych w systemie. Jest to możliwe dzięki centralizacji zarządzania procesami, pozwalającej na minimalizację ryzyka popełniania błędów.
Monitorowanie procesów produkcyjnych
Bieżące monitorowanie procesów produkcyjnych to drugi kluczowy aspekt, ściśle powiązany z wymogami sanitarnymi. Śledzenie każdej partii, czyli tego, co wchodzi do produkcji, musi funkcjonować bowiem na każdym etapie procesu. Bez monitorowania procesów produkcyjnych, zakład produkcyjny jest narażony na wiele nieoczekiwanych i potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń. Każda partia produkcyjna jest oznakowana, podobnie jak każdy produkt,półprodukt czy wyrób gotowy – każdy z nich posiada unikalny numer partii co w efekcie umożliwia pełną identyfikację.
VENDO.ERP® pozwala skutecznie monitorować i doskonalić nie tylko jakość produktów, ale również procesy produkcyjne w zakładzie. Zapewnia lepszą widoczność i kontrolę stanów poszczególnychstanowisk, analizę parametrów w czasie rzeczywistym, identyfikację problemów jakościowych oraz spełnienie wymagań norm i regulacji branżowych. Dzięki zgromadzonym danym dotyczących dostępności surowców, czasu dostawy, kosztów transportu i innych parametrów system tej klasy umożliwia również optymalizację łańcucha dostaw. Daje możliwość precyzyjnego śledzenia każdej zmiany w produktach – zarówno jeśli chodzi o ich ubytki, jak i przyrosty. Kluczowe jest również ważenie produktów na każdym etapie produkcji. Co istotne, na wszystkich etapach produkcji daje możliwość analizowania danych – np. tusz, które zostały zakupione od dostawcy czy informacji, z jakich partii surowców składa się dany wyrób gotowy.
W przypadku jakichkolwiek problemów system VENDO.ERP® pozwala na szybką weryfikację danych i wychwycenie wszelkich nieprawidłowości na każdym etapie procesu. Planując produkcję weryfikuje ponadto kalendarz pracy maszyn i ich dostępność, kompetencje pracowników, dostępność surowca, materiałów oraz narzędzi uwzględniając kompletną strukturę wyrobu, w efekcie tworząc kompletny harmonogram produkcji. Warto także pamiętać, że w branży produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego kluczowym aspektem jest właściwe zarządzanie kosztami i zapasami. Zbyt wysokie zapasy lub zarządzanie nimi w niewłaściwy sposób, mogą doprowadzać do przechowywania nadmiernej ilości surowców lub gotowych produktów, a to generuje dodatkowe wydatki związane z magazynowaniem oraz obsługą zapasów.
Zmienność funkcji pracowników
Specyfiką branży mięsnej jest brak klasycznego podziału ról pracowników wykonawczych, którzy bardzo często łączą różne funkcje. Wynika to przede wszystkim z tempa pracy związanego z koniecznością utrzymania świeżości produktów. VENDO.ERP® pozwala na organizację pracy zastępczych funkcji pracowników na magazynie i na produkcji w efektywny sposób. Daje im możliwość korzystania z tych samych scenariusz. Zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i na urządzeniach mobilnych, takich jak kolektory danych, co znacząco usprawnia pracę. Co więcej, dzięki systemowi, wszystkie operacje rejestrują się w czasie rzeczywistym, a to jest kluczemdo płynności procesu produkcyjnego.
Elastyczność i indywidualne kastomizacje
Istotną cechą systemu VENDO.ERP® jest jego zdolność adaptacji do zmieniających się wymagań biznesowych przedsiębiorstw. Rozwiązanie jest niezwykle elastyczne i pozwala na bieżąco reagować na potrzeby klienta. Co ważne, umożliwia szybkie dostosowanie się do zmian sprzętowych czy nowych wymagań biznesowych, nie ingerując w warstwę bazową oprogramowania. Zamiast tego, dokonywane są modyfikacje wyłącznie na poziomie aplikacji (tzw. pluginy – z ang. wtyczki), co przyspiesza proces wdrożenia rozwiązania. To pokazuje,że przemyślany wybór odpowiedniego oprogramowania ERP to ważny aspekt. To umożliwia idealne dopasowanie do specyfiki biznesowej i potrzeb klienta.
Optymalizacja kosztów
Kontrola kosztów to kluczowy element zarządzania w każdym przedsiębiorstwie. Zwłaszcza w tak dynamicznych czasach, gdzie na co dzień spotykamy się ze zmiennością cen surowców, energiii innych zasobów.
System ERP staje się nieodzownym narzędziem, umożliwiającym dokładne monitorowanie i analizę kosztów w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu przedsiębiorstwa śledzą wszystkie wydatki, które mają wpływ np. na koszty produkcji. Wdrożenie systemu VENDO.ERP® pozwala na znaczną optymalizację procesów. Ale także minimalizację marnotrawstwa, lepsze wykorzystanie zasobów, skrócenie czasu realizacji zamówień oraz podniesienie jakości obsługi klientów. Dostosowany system doobsługi branży mięsnej, dzięki czemu zapewnia szereg usprawnień i automatyzacji zachodzących w przedsiębiorstwie procesów, zwłaszcza produkcyjnych. Produkcja jest wieloetapowa, a system umożliwia optymalizację każdego z nich. Jednym z elementów pozwalającym przyspieszyć procesy i zminimalizować ryzyko powstawania błędów jest wykorzystanie narzędzia klasy WMS zintegrowanego w systemie VENDO.ERP®. A także obsługa ruchów magazynowych oraz ścieżki produkcyjnej za pomocą kodów kreskowych. Ponieważ system wie, jakie surowce, towary czy półprodukty są potrzebne do wytworzenia danego wyrobu oraz jakie są ich technologie produkcji to potrafi kierować odpowiednie zadania do odpowiednich pracowników w oparciu o zdefiniowane scenariusze. Wszystkie dane są przetwarzane automatycznie a konkretny pracownik otrzymuje polecenia do wykonania. To znacznie usprawnia pracę wielu działów – zarówno magazynu jak i przygotowania oraz realizacji produkcji. To zaledwie jeden z przykładów a system umożliwia kompleksowe wsparcie wszystkich procesów w organizacji co w efekcie przekłada się naoptymalizację kosztów na wielu płaszczyznach.
Podsumowanie
System ERP to serce informacyjne każdego przedsiębiorstwa. Koncentruje wszystkie procesy pełniąc kluczową rolę zwłaszcza w tak dynamicznej branży jak produkcja żywności i przetwórstwa mięsnego. To nie tylko narzędzie do automatyzacji procesów, ale także nieocenione wsparcie w zachowaniu ciągłości produkcji. Ale też w bieżącym monitorowaniu procesów produkcyjnych, kontroli i optymalizacji kosztów. To również szansa na dostosowanie się do dynamicznych zmian na rynku i w gospodarce. VENDO.ERP® jest narzędziem realizującym te zadania i przy tym doskonale przystosowanym do specyficznych wymagań branży mięsnej.
Czy warto inwestować w dobre = skuteczne systemy ERP?
Już każdy manager wie, że zintegrowany system ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywa kluczową rolę w przedsiębiorstwach produkcyjnych, zapewniając szerokie spektrum wsparcia i korzyści. To oprogramowanie, które integruje różne obszary działalności, takie jak zarządzanie zamówieniami, produkcją, finansami, zasobami ludzkimi, magazynowaniem i innymi. Dlatego nikogo z kierownictwa firmy produkcyjnej już nie trzeba przekonywać, że rola ERP w biznesie jest niezwykle istotna.
System ERP umożliwia scentralizowane zarządzanie danymi i procesami, eliminując podwójne wprowadzanie danych i minimalizując ryzyko błędów. Zapewnia pełny wgląd w zasoby i umożliwia optymalne planowanie wykorzystania zasobów. ERP dostarcza informacji strategicznych, narzędzi raportowania i analizy, automatyzuje procesy oraz usprawnia przepływ informacji. To prowadzi do skrócenia czasu realizacji zamówień, zmniejszenia kosztów operacyjnych, zwiększenia produktywności pracowników i poprawy obsługi klienta. System ERP jest niezwykle ważny w konkurencyjnym środowisku rynkowym, umożliwia elastyczność i skalowalność oraz szybką reakcję na zmiany rynkowe, przyczyniając się do długoterminowego sukcesu firmy.
Różnorodność systemów ERP
Na polskim rynku istnieje wiele dostawców systemów klasy ERP, którzy działają zarówno jako producenci, jak i dystrybutorzy. Systemy te różnią się pod względem funkcjonalności i dostosowania do różnych branż. Dlatego podczas wyboru systemu ERP warto zwrócić uwagę na kilka istotnych cech, które mają bardzo duży wpływ na późniejsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Funkcjonalność branżowa
Dostawcy ERP specjalizujący się w produkcji często oferują specjalistyczne funkcje i moduły, które są dostosowane do unikalnych potrzeb tej branży. Obejmują pełne zarządzanie procesem produkcyjnym, planowanie zapasów, zarządzanie zamówieniami klientów, zarządzanie jakością, obsługę serwisu posprzedażowego i wiele innych charakterystycznych dla tej konkretnej gałęzi rynku. Istotne jest też tzw. doświadczenie branżowe, to znaczy czy danych dostawca ma już zrealizowane podobne wdrożenia w branży produkcyjnej.
VENDO.ERP® to Eksperci w Produkcji, to system dedykowany przedsiębiorstwom produkcyjnym z zaawansowanymi rozwiązaniami, które wspierają działanie przedsiębiorstwa produkcyjnego. VENDO.ERPâ to zespół doświadczonych konsultantów z kilkunastoletnim doświadczeniem w tej branży.
Integracja z urządzeniami
Istotnym elementem na jaki warto zwrócić uwagę dokonując wyboru systemu ERP dla produkcji jest możliwość integracji tego systemu z urządzeniami i maszynami produkcyjnymi, umożliwiając automatyzację i monitorowanie procesów produkcyjnych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można zbierać dane o wydajności maszyn, zużyciu surowców, wydajności pracy itp., co umożliwia lepsze zarządzanie produkcją.
VENDO.ERP® jest przygotowane na komunikację z zewnętrznymi urządzeniami, z maszynami między innymi za pomocą czujników IoT (Internetu Rzeczy). Czujniki IoT są montowane na maszynach, a dane z tych czujników są przesyłane do systemu MES w VENDO.ERP®, który analizuje i wykorzystuje je do zarządzania procesem produkcyjnym.
Taka integracja umożliwia bieżący monitoring i analizę danych w czasie rzeczywistym, – umożliwia generowanie powiadomień, gdy parametry maszyn przekraczają ustalone limity lub występują nieprawidłowości. Dzięki temu można podjąć działania zaradcze przed wystąpieniem poważniejszych problemów, planować konserwacje czy optymalizacje.
Dla przykładu w produkcji spożywczej przy wykorzystaniu czujników IoT współpracujących z VENDO.ERP® możemy śledzić temperaturę i wilgotność powietrza na linii produkcyjnej oraz nawet podczas przechowywania i transportu produktów.
Późniejsza analiza tych danych zgromadzonych w VENDO.ERP® pozwala w pełni panować nad jakością produktów. Natomiast wykorzystanie narzędzia do powiadamiania takiego jak VENDO.ERP®Notyfikacje pozwala podjąć szybką reakcję w momencie wykrycia odstępstw od ustalonych standardów.
Zarządzanie kosztami i zapasami
W branży produkcyjnej zarządzanie kosztami i zapasami jest kluczowe – pozwala na efektywne funkcjonowanie firmy. Optymalizacja procesów, minimalizacja marnotrawstwa i lepsze wykorzystanie zasobów pomagają obniżyć koszty produkcji, co znacząco wpływa na marże. Zbyt wysokie zapasy lub niewłaściwe nimi zarządzanie doprowadza do przechowywania nadmiernej ilości surowców lub gotowych produktów może generować dodatkowe wydatki związane z magazynowaniem oraz obsługą zapasów.
VENDO.ERP® śledzi i kontroluje koszty związane z procesem produkcji. Monitoruje koszty surowców, zapasów, pracy, energii, utrzymania maszyn i innych czynników, które wpływają na całościowe koszty produkcji. Dodatkowo dzięki wykorzystaniu wbudowanych w system narzędzi do tworzenia własnych analiz generuje raporty, dzięki czemu można na bieżąco analizować zmienność wydatków, identyfikować obszary oszczędności i optymalizować procesy w celu minimalizacji kosztów.
Skuteczne zarządzanie kosztami i zapasami jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu firmy, pomaga zwiększyć konkurencyjność, efektywność operacyjną oraz utrzymać stabilność finansową.
Planowanie produkcji
Planowanie produkcji to jeden z najważniejszych procesów w firmie produkcyjnej. Dostawcy systemów ERP oferują w swoich narzędziach funkcje planowania produkcji. Ważne jest, żeby system ERP umożliwiał elastyczne planowanie i reagowanie na zmienne warunki.
VENDO.ERP® to „ekspert w planowaniu produkcji”, to zaawansowane algorytmy harmonogramowania, które uwzględniają wiele czynników: kalendarz maszyn, umiejętności pracowników, dostępność materiałów, narzędzia oraz strukturę hierarchiczną wyrobu i operacji, dostępność surowców, harmonogramy produkcji, możliwości maszyn, preferencje klientów itp. Wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji (AI), VENDO.ERP® jest w stanie optymalizować plany produkcyjne i sterować całym procesem wytwórczym. Poprawia efektywności poprzez osiągnięcie określonych wskaźników, jak terminowości realizacji, skrócenie cyklu produkcyjnego, zmniejszenie czasu potrzebnego na zmianę narzędzi (przezbrojenia), oraz obniżenie kosztów produkcji. Dzięki wykorzystaniu AI i zaawansowanych algorytmów, VENDO.ERPâ uwzględnia wiele zmiennych i znajduje optymalne rozwiązania, które przyczyniają się do zwiększenia wydajności i rentowności firmy.
Monitorowanie jakości
Szczególnie istotne w branży produkcyjnej jest monitorowanie jakości procesów i produktów. Niektóre systemy ERP oferują moduły do zarządzania jakością, które umożliwiają kontrolę jakości na różnych etapach produkcji, zarządzanie reklamacjami klientów i śledzenie działań naprawczych.
VENDO.ERP® pozwala skutecznie monitorować i doskonalić jakość swoich produktów oraz procesów produkcyjnych. Zapewnia lepszą widoczność i kontrolę stanów poszczególnych stanowisk, parametrów w czasie rzeczywistym, identyfikację problemów jakościowych, doskonalenie procesów oraz spełnienie wymagań norm i regulacji branżowych.
VENDO.ERP® optymalizuje również łańcuch dostaw, dzięki zgromadzonym danym dotyczących dostępności surowców, czasu dostawy, kosztów transportu i innych parametrów które mogą być indywidualnie skonfigurowane. VENDO.ERP® pomoże w zarządzaniu dostawami optymalizując również harmonogram dostaw.
Analiza danych
Systemy ERP specjalizujące się w branży produkcyjnej często oferują zaawansowane narzędzia do analizy danych, które pozwalają na monitorowanie wskaźników wydajności operacyjnej, identyfikowanie obszarów do optymalizacji, generowanie raportów i prognozowanie wyników.
VENDO.ERP® umożliwia przekształcenie danych dotyczących różnych obszarów działania przedsiębiorstwa, gromadzonych w systemie i zaprezentowanie ich w postaci czytelnych i łatwych do analizy raportów, stanowiących źródło wiedzy będącej podstawą podejmowanych decyzji. Wbudowane w poszczególne moduły VENDO.ERPâ predefiniowane analizy obejmują obszary sprzedaży, magazynu, produkcji i księgowości.
W każdym z powyższych obszarów dostępnych jest wiele raportów, które można modyfikować w zależności od wymagań, ale też tworzyć własne wykorzystując narzędzia wbudowane w system VENDO.ERP®. Każdy z raportów prezentuje inny aspekt działania, obejmuje inne wartości lub kryteria ich doboru. Wielość dostępnych zestawień i ich zróżnicowanie pozwala na wybór optymalnego w danym momencie raportu.
Różnice między dostępnymi na rynku systemami ERP mogą być znaczne, a wybór odpowiedniego rozwiązania dla konkretnej firmy produkcyjnej powinien uwzględniać indywidualne potrzeby, skalę działalności, budżet oraz możliwości dostosowania i integracji systemu z istniejącą infrastrukturą IT firmy.
Uniwersalny ERP czy branżowy ERP?
Dlaczego warto wybrać system ERP, który jest dedykowany konkretnej branży? Oto kilka przykładów złych wyborów, które zakończyły się niepowodzeniem.
Jednym z nich jest wdrożenie systemu ERP w znanej sieci dyskontów spożywczych. Ta sieć podjęła próbę wdrożenia ERP w swojej organizacji. Projekt napotkał liczne problemy, w tym opóźnienia, błędy w funkcjonalnościach i trudności w adaptacji przez personel. W rezultacie Lidl zdecydował się zawiesić projekt i zatrudnić zewnętrzną firmę do zarządzania swoimi operacjami. Innym przykładem jest wdrożenie ERP w znanej na świecie firmie kosmetycznej.
W 2013 firma ta zainwestowała w nowy system ERP. Jednak projekt napotkał liczne trudności, w tym problemy techniczne, przekroczenie budżetu i opóźnienia. W rezultacie Avon poniósł znaczne straty finansowe, a jego zdolność do obsługi zamówień i dostaw została poważnie zakłócona. W 2010 roku brytyjski operator sieci przesyłowych energii elektrycznej i gazu, podjęła próbę wdrożenia nowego systemu ERP. Jednak projekt napotkał trudności, a wprowadzenie systemu zostało opóźnione o kilka lat. Problemy techniczne i błędy w zarządzaniu projektem spowodowały zakłócenia w operacjach operatora oraz znaczne koszty dodatkowe.
W konsekwencji operator złożył pozew przeciwko dostawcy usług IT w związku z nieudanym projektem wdrożenia ERP o wartości 140 milionów dolarów. W latach 90. amerykańska firma farmaceutyczna zdecydowała się na wdrożenie systemu ERP. Jednak projekt okazał się katastrofalny. System ERP nie działał poprawnie, powodując zamieszanie w zamówieniach, fakturach i dostawach. W rezultacie firma ogłosiła bankructwo i zakończyła swoją działalność.
Te kilka przykładów wskazuje jednoznacznie, że wybór odpowiedniego, dopasowanego systemu ERP, który uwzględnia specyfikę branży firmy jest bardzo ważny. Śmiem twierdzić, że jednym z wielu powodów był właśnie wybór systemu ERP, który nie uwzględniał specyfiki branży klienta. A systemy dedykowane dla danej branży i firmy z doświadczeniem branżowym to systemy zaprojektowane i opracowane z myślą o specyficznych potrzebach i wymaganiach danej branży.
A to pozwala firmom osiągnąć większą efektywność, zoptymalizować procesy i zwiększyć konkurencyjność na rynku. Już sam projekt wdrożenia systemu ERP jest bardzo trudny, dlatego warto postawić na dostawcę rozwiązania, który zna specyfikę danej branży, oraz posiada wieloletnie doświadczenie poparte konkretnymi wdrożeniami.
Eksperci w produkcji
Na rynku dostępnych jest wielu dostawców systemów ERP. Ważne jest, żeby spojrzeć na ich doświadczenie w danej branży, portfel klientów o zbliżonym zakresie działalności, a także przeanalizować system pod kątem funkcjonalności, który dostarczają.
VENDO.ERP® to Eksperci w Produkcji. Pomogliśmy wielu przedsiębiorstwom udoskonalić procesy biznesowe, poprawić jakość i wydajność. Oferujemy zaawansowane narzędzia i funkcjonalności, które pozwalają naszym klientom skutecznie zarządzać ich biznesem.
Firma ELA – Wyrób Folii i Opakowań, zajmująca się wytwarzaniem folii i opakowań, skorzystała z systemu VENDO.ERP®, żeby zoptymalizować swoje procesy produkcyjne. Dzięki temu osiągnęli znaczący wzrost wydajności, co przyczyniło się do zwiększenia konkurencyjności na rynku. Kolejnym przykładem jest firma MERKSON, działająca w branży metalowej i automotive. Wdrożenie VENDO.ERP® umożliwiło im skuteczne zarządzanie produkcją oraz optymalizację procesów, co przełożyło się na efektywność i rentowność działalności.
W przypadku przedsiębiorstwa do obróbki metali, DO-MET, wdrożenie systemu VENDO.ERP® przyczyniło się do poprawy rejestracji zdarzeń na produkcji oraz wsparcia działań produkcyjnych. Dzięki temu firma osiągnęła większą efektywność w realizacji zamówień i podniosła jakość swoich usług. W branży motoryzacyjnej firma SARIV skorzystała z optymalizacji procesów przy wykorzystaniu VENDO.ERP®, co zaowocowało 30% wzrostem wydajności oraz automatyzacją zamówień. Dzięki temu klientowi udało się skutecznie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na swoje produkty. W CYPRYS Produkcja Mebli, VENDO.ERP® umożliwił nieprzerwaną i terminową produkcję.
Dzięki narzędziom oferowanym przez system, firma zyskała większą kontrolę nad swoimi procesami produkcyjnymi, zwiększyła zadowolenie klientów i wzrost sprzedaży. Podobne korzyści odnotowała również firma KRATKI.PL Marek Bal, której produkcja przebiega teraz sprawniej i zgodnie z harmonogramem. Wdrożenie VENDO.ERP® pozwoliło na usprawnienie procesów i zapewnienie nieprzerwanej produkcji, co przekłada się na zadowolenie klientów i rozwój firmy. W firmie DORBUD przyczyniło się do skutecznego usprawnienia procesów biznesowych. Dzięki temu klient zyskał lepszą kontrolę nad swoją działalnością i efektywniej zarządzał swoimi zasobami. Wdrożenie systemu VENDO.ERP® odniosło również sukcesy w innych branżach, takich jak metalowa – w firmie MET-EUROSYSTEM oraz produkcja okuć – w firmie LAGUNA Fabryka Okuć. Wspierając te firmy, VENDO.ERP® zapewniło ciągłość produkcji i usprawnienie procesów biznesowych. A to tylko kilka przykładów skutecznego wdrożenia systemu ERP w firmie z branży produkcyjnej.
VENDO.ERP® umożliwia mądre i efektywne zarządzanie dla przedsiębiorstw. System ten jest dostosowany do różnych branż z sektora produkcyjnego, co pozwala naszym klientom osiągać lepsze wyniki, rozwijać się na rynku i osiągać przewagę konkurencyjną.
Dobry wybór
Dobry wybór dostawcy i systemu ERP ma kluczowe znaczenie dla sukcesu wdrożenia w przedsiębiorstwie. Dopasowanie rozwiązania branżowego jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontekście produkcji. Ważne, żeby wybrane rozwiązanie idealnie pasowało do specyfiki i potrzeb firmy produkcyjnej.
W odróżnieniu od innych firm, które oferują rozwiązania ERP, nasza firma jest twórcą systemu, co daje nam unikalną przewagę. Mamy głęboką wiedzę branżową i doświadczenie w dziedzinie produkcji, dlatego rozumiemy specyfikę i wyzwania, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa w tej dziedzinie. A wdrażając poprzez „dobre praktyki” (best practices), możemy zapewnić naszym klientom optymalne rozwiązanie dostosowane do ich specyficznych potrzeb i wymagań.
Wiedza i ekspertyza pozwalają nam wprowadzać kastomizacje w systemie VENDO.ERP®, tak żeby doskonale odpowiadał na potrzeby klienta. A dzięki elastyczności i umiejętności dostosowywania systemu do wymagań, zapewniamy, że wdrożenie VENDO.ERP® spełni oczekiwania. Jako Eksperci w Produkcji, naszym celem jest dostarczenie kompleksowego rozwiązania, które nie tylko usprawni procesy biznesowe, ale także przyczyni się do osiągnięcia znaczących korzyści operacyjnych i konkurencyjnych. Dlatego masz pewność, że otrzymasz rozwiązanie idealnie dopasowane do Twojej branży i unikalnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
Profesjonalista z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie sprzedaży rozwiązań dla przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Doradza klientom w wyborze najlepszych narzędzi realizujących cele i potrzeby biznesowe. Entuzjasta nowych technologii i analityki biznesowej – posiadający umiejętności m.in. w zakresie rozwiązań Qlik Sense, integracji, negocjacji, QlikView oraz Java.
Gracjan Przeniosło
Account Executive Services, CFI Systemy Informatyczne – VENDO.ERP®
Efektywne zarządzanie produkcją i obsługą klienta: JAVRO Group® wdraża VENDO.ERP®
CFI Systemy Informatyczne podpisała kontrakt z producentem kalendarzy, notesów biznesowych i reklamowych oraz ekskluzywnych gadżetów i produktów ze skóry, firmą JAVRO Group na wdrożenie systemu VENDO.ERP®.
JAVRO Group® od ponad 40 lat z sukcesem tworzy wysokiej jakości, personalizowane wyroby, łącząc tradycję z nowoczesnością. Działając na międzynarodowym rynku, firma zdobyła uznanie dzięki doskonałym projektom, dopasowanym do unikalnych potrzeb klientów. Z myślą o dalszym rozwoju i podniesieniu jakości oferowanych produktów oraz obsługi klientów, JAVRO Group® zdecydowała się na wdrożenie systemu klasy ERP.
Wybór systemu VENDO.ERP® to efekt długotrwałej analizy dostawców i rozwiązań. JAVRO Group® postawiła na ekosystem VENDO.ERP® oferowany przez firmę CFI Systemy Informatyczne.
System VENDO.ERP® zostanie wdrożony w kluczowych obszarach działalności JAVRO Group®, takich jak produkcja, logistyka, finanse, zarządzanie relacjami z klientami (CRM), gospodarka magazynowa oraz procesów operacyjnych. Projekt obejmuje także dedykowany portal B2B oparty o VENDO.ERP®, który umożliwi klientom składanie zamówień 365 dni w roku, 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Dodatkowo, za pośrednictwem Konfiguratora VENDO.ERP® klienci firmy JAVRO Group® będą mieli możliwość indywidualnej konfiguracji produktów, co pozwoli im na dostosowanie zamówień do swoich unikalnych potrzeb i preferencji. Dzięki temu JAVRO Group® umożliwi klientom jeszcze większą swobodę i elastyczność w dokonywaniu zamówień, zapewniając im pełną obsługę i dostępność usług przez całą dobę.
Dzięki wdrożeniu systemu VENDO.ERP®, JAVRO Group® oczekuje znacznej optymalizacji procesów produkcyjnych, skrócenia czasu realizacji zamówień oraz podniesienia jakości obsługi klientów. Firma będzie w stanie śledzić pełną ścieżkę zamówienia – od momentu oferty, poprzez indywidualną konfigurację, aż po proces produkcji. Ta inwestycja jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy, potwierdzając jej zobowiązanie do ciągłego doskonalenia oraz dostarczania klientom wyjątkowych i spersonalizowanych rozwiązań.
Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie zaawansowanego systemu VENDO.ERP® przyniesie JAVRO Group® wymierne korzyści i wzmocni jej pozycję na konkurencyjnym rynku. Dzięki tej współpracy, JAVRO Group® potwierdza swoje zaangażowanie w ciągły rozwój i doskonalenie, a także utrzymanie pozycji lidera w branży.
CFI Systemy Informatyczne podpisała kontrakt z dystrybutorem bielizny, firmą So Chic na wdrożenie systemu VENDO.ERP®.
So Chic Sp. z o.o., ceniony dystrybutor bielizny, specjalizuje się w dostarczaniu najwyższej jakości modnych produktów. Współpracując z wiodącymi producentami bielizny, firma stale śledzi najnowsze trendy. So Chic kładzie ogromny nacisk na jakość oferowanej swoim klientom bielizny, troszcząc się o wyjątkowy komfort noszenia i trwałość. Dbałość o szczegóły i perfekcyjne wykończenie są priorytetami dla So Chic, co przyciąga uwagę na rynku bielizny. Dążąc do podniesienia jakości swoich usług, firma podjęła decyzję o wdrożeniu systemu do zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP.
Po analizie rynku dostawców i rozwiązań, So Chic postanowiła skorzystać z doświadczenia firmy CFI Systemy Informatyczne. Na podstawie przeprowadzonej, kompleksowej analizy wdrożeniowej, firma So Chic zdecydowała się na wdrożenie zaawansowanego ekosystemu VENDO.ERP®, który wesprze spółkę w realizacji ambitnych planów rozwojowych.
Projekt obejmuje dostawę i wdrożenie systemu ERP w obszarach logistyki, spedycji i transportu, zarządzania relacjami z klientami (CRM), finansów i księgowości oraz zarządzania magazynem. Ponadto, w ramach projektu So Chic wprowadzi dedykowany portal sprzedażowy B2B oparty o VENDO.ERP, umożliwiający ergonomiczne składanie zamówień hurtowych, uwzględniający aktualne stany magazynowe u producentów oraz pełną rozmiarówkę i sety. Istotnym elementem wdrożenia jest również obsługa zamówień kontraktacyjnych.
Dzięki wdrożeniu VENDO.ERP®, So Chic spodziewa się znacznego wzrostu efektywności swojej działalności oraz jeszcze lepszej jakości w obszarze obsługi swoich klientów. Jest to kolejny krok w rozwoju firmy, podkreślając jej wiodącą pozycję na rynku dystrybutorów bielizny.
Automatyzacja odgrywa kluczową rolę w ewolucji i przyszłości przemysłu. Dynamiczny rozwój technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka i systemy informatyczne, przyczynia się do coraz większej automatyzacji procesów produkcyjnych.
Wydajność i efektywność produkcji
Wpływ automatyzacji na przemysł jest wieloaspektowy. Po pierwsze, automatyzacja przyczynia się do zwiększenia wydajności i efektywności produkcji. Maszyny wyposażone w zaawansowane systemy informatyczne i technologie są w stanie pracować w trybie ciągłym, eliminując potrzebę przerw i znacznie zwiększając tempo produkcji. To prowadzi do zwiększenia produkcji, obniżenia kosztów i poprawy ogólnej wydajności przedsiębiorstw.
Kontrola jakości
Po drugie, automatyzacja umożliwia lepszą kontrolę jakości wytwarzanych produktów. Zaawansowane maszyny produkcyjne są wyposażone w precyzyjne czujniki i systemy wizyjne, które mogą monitorować procesy produkcyjne w czasie rzeczywistym. To pozwala na wykrywanie ewentualnych wad i błędów w produkcie na wczesnym etapie, co przekłada się na poprawę jakości i redukcję kosztów związanych z wadliwymi produktami.
Bezpieczeństwo
Kolejnym istotnym aspektem wpływu automatyzacji jest zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Automatyzacja pozwala na zastąpienie ludzi w wykonywaniu niebezpiecznych zadań przez maszyny. Pracownicy są zwolnieni z ryzyka związanego z niebezpiecznymi czynnościami, co prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków i urazów. Wzrost bezpieczeństwa przekłada się również na zwiększenie efektywności pracy, gdyż pracownicy mogą skoncentrować się na zadaniach wymagających ich umiejętności i kreatywności.
Zmiany strukturalne
Automatyzacja przemysłu przynosi również zmiany strukturalne w rynku pracy. Niektóre zadania, które kiedyś były wykonywane przez ludzi, teraz są wykonywane przez maszyny. To może prowadzić do zmniejszenia ilości dostępnych miejsc pracy w niektórych branżach. Jednak równocześnie pojawiają się nowe możliwości związane z tworzeniem, programowaniem i obsługą nowoczesnych technologii. Powstają nowe stanowiska pracy, które wymagają wyspecjalizowanej wiedzy i umiejętności technicznych.
AI, ML, robotyka
Technologie, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i robotyka będą stale ewoluować, co otworzy nowe możliwości i wyzwania dla przemysłu. Przewiduje się, że maszyny będą coraz bardziej zaawansowane, inteligentne i elastyczne. Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji i optymalizacji procesów produkcyjnych. Przykładem wykorzystania sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia, które już z powodzeniem działa w systemie ERP – VENDO.ERP jest VENDO.Alice. VENDO.Alice to zaawansowany system APS (Advanced Planning and Scheduling), który wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji w celu planowania, harmonogramowania i sterowania produkcją. Jego głównym celem jest optymalizacja planów produkcyjnych oraz reagowanie na zmiany i zdarzenia w czasie rzeczywistym na hali produkcyjnej. System ten opiera się na praktycznym wykorzystaniu osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji, żeby stworzyć w pełni autonomiczny system, który może doskonalić się na podstawie zgromadzonego doświadczenia i zdobywać nową wiedzę. Dzięki temu VENDO.Alice umożliwia bardziej efektywne i zoptymalizowane zarządzanie produkcją, przyczyniając się do poprawy wydajności i wyników operacyjnych przedsiębiorstwa.
Cobots
Jednym z trendów, który zyskuje na znaczeniu, jest tzw. kolaboracja człowieka z robotem. Maszyny będą współpracować z pracownikami, wspierając ich w wykonywaniu zadań i zwiększając efektywność pracy. Koncepcja „cobots” (roboty współpracujące z człowiekiem) będzie się rozwijać, umożliwiając bezpieczne i harmonijne współdziałanie między maszynami a ludźmi.
IoT i cloud
Przemysł jest również świadkiem rozwoju Internetu Rzeczy (IoT) i technologii chmurowych. Maszyny komunikują się ze sobą i wymieniają informacje w celu lepszej synchronizacji procesów produkcyjnych. Dane zbierane z różnych urządzeń są analizowane i wykorzystywane do podejmowania decyzji optymalizujących produkcję. To pozwala na lepsze planowanie, prognozowanie i zarządzanie w całym łańcuchu dostaw. W systemie VENDO.ERP dostępny jest system VENDO.MES. VENDO.MES jest systemem, który przydziela zadania pracownikom w sektorze produkcyjnym oraz monitoruje postęp ich realizacji. Na bieżąco rejestruje wykonanie produkcji, braki w procesie, przestoje oraz analizuje ich przyczyny. Dzięki integracji ze sterownikami i czujnikami (IoT), umożliwia precyzyjne określanie czasu pracy maszyn oraz doskonalenie ich wykorzystania. VENDO.MES zapewnia kompleksowe narzędzia do zarządzania produkcją, optymalizując efektywność, identyfikując problemy i umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji opartych na danych.
Robotyzacja usług
Innym obszarem, który będzie rozwijał się wraz z automatyzacją, jest robotyzacja usług. Roboty i sztuczna inteligencja będą odgrywać coraz większą rolę w sektorze usług, takim jak logistyka czy obsługa klienta. Automatyzacja będzie miała wpływ na wiele dziedzin i branż, prowadząc do transformacji sposobu działania i tworząc nowe możliwości biznesowe.
Jednak wraz z rozwojem automatyzacji pojawiają się również pewne wyzwania. Jednym z nich jest konieczność dostosowania się pracowników do zmieniającego się środowiska pracy i nabywania nowych umiejętności. Przekwalifikowanie i ciągłe doskonalenie będą kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku pracy.
Podsumowanie
Automatyzacja ma ogromny wpływ na przemysł i jego przyszłość. Przy odpowiednim wykorzystaniu technologii i dostosowaniu strategii, może przynieść wiele korzyści – zwiększenie wydajności, poprawa jakości, zwiększenie bezpieczeństwa i tworzenie nowych możliwości biznesowych. VENDO.ERP to innowacyjny system klasy ERP, który wykorzystuje automatyzację, zapewniając kompleksowe zarządzanie firmą.
Ten nowoczesny system umożliwia skuteczną kontrolę i planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Poprzez optymalizację procesów i efektywne zarządzanie kosztami, VENDO.ERP przyczynia się do zwiększenia efektywności działań firmy. Automatyzacja zadań usprawnia codzienne operacje i umożliwia bieżącą kontrolę nad działaniami. Dzięki temu systemowi możliwe jest również doskonalenie obsługi klienta i redukcja kosztów, co przekłada się na wzrost rentowności. VENDO.ERP dostarcza niezbędne informacje do podejmowania kluczowych decyzji, wspierając strategię przedsiębiorstwa.
Profesjonalista z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie sprzedaży rozwiązań dla przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Doradza klientom w wyborze najlepszych narzędzi realizujących cele i potrzeby biznesowe. Entuzjasta nowych technologii i analityki biznesowej – posiadający umiejętności m.in. w zakresie rozwiązań Qlik Sense, integracji, negocjacji, QlikView oraz Java.
Gracjan Przeniosło
Account Executive Services, CFI Systemy Informatyczne – VENDO.ERP®
AI jako narzędzie zwiększające wydajność sprzedaży B2B
VENDO.ERP oraz JBS EUROPE zapraszają na webinar, podczas którego podzielimy się naszymi doświadczeniami z firm handlowo – produkcyjnych, w których zastosowanie narzędzi AI zwiększyło znacząco wydajność sprzedaży w kanale B2B. W 55 minut skupimy się na czterech praktycznych przykładach
Dla kogo jest to wydarzenie?
Wiedza z tego webinaru idealnie sprawdzi się dla:
Właścicieli firm, prezesów, dyrektorów
Ludzi sprzedaży i marketingu
Osób odpowiedzialnych za pozyskiwanie nowych klientów
Zwłaszcza z branży produkcyjnej i okołoprodukcyjnej
Korzyści z udziału
Konkretne przykłady
Efekty zmian
Odpowiedzi na pytania
Poznaj prowadzących:
Trener i konsultant, właściciel JBS Europe, inżynier i dziennikarz, 11 lat publikował na łamach Gazety Wyborczej, współautor 2 książek wydawnictwa Agora. Po powrocie z Australii założył JBS Europe. Pomagał takim firmom jak SAP, VENDO.ERP i wielu innym. Regularnie prowadzi szkolenia, bywa prelegentem i wykładowcą.
Krzysztof Jurga
Ponad 24 letnie doświadczenie w konsultingu, sprzedaży, marketingu. Pracował dla Grupy Macrologic, Amtra, Simple S.A., One2tribe. Doświadczenie zdobywał w licznych projektach na stanowiskach od konsultanta, szefa projektów po dyrektora sprzedaży i marketingu, członka zarządu. Prowadzi szkolenia oraz gościnnie wykłady na studiach MBA.
Bartłomiej Lux