Automatyzacja magazynu – na czym polega i dlaczego warto w nią zainwestować?
Zarządzanie magazynem w oparciu o ręczne procesy jest czasochłonne, podatne na błędy i często generuje niepotrzebne koszty. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm, którym zależy na zwiększeniu efektywności operacji magazynowych, decyduje się na wdrożenie automatyzacji. Z raportu FM Logistic wynika, że już dziś 76% przedsiębiorstw działających w branży e-commerce i 45% tych, które sprzedają w kanałach tradycyjnych, ma częściowo zautomatyzowane magazyny. W najbliższych latach ich odsetek może być jeszcze większy, bo wydatki na nowoczesne technologie, takie jak np. systemy WMS czy roboty transportowe rosną w tempie 15% rocznie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat automatyzacji magazynu, przeczytaj ten poradnik. Wyjaśniamy w nim, czym właściwie jest i jak działa zautomatyzowany magazyn oraz dlaczego taka inwestycja szybko się zwraca.
Automatyczny magazyn – co to takiego?
Magazyn automatyczny to rodzaj nowoczesnego obiektu przeznaczonego do składowania, w którym najważniejsze procesy logistyczne związane z przyjęciem towarów, ich przechowywaniem, kompletacją oraz wysyłką, są sterowane przez zaawansowane technologie. Zamiast tradycyjnych metod opartych na pracy manualnej, stosuje się tu m.in. systemy zarządzania magazynem (WMS), skanery kodów, bramki RFID, a także urządzenia, które usprawniają przepływ towarów i minimalizują ryzyko błędów.
Inwestycje w tego typu rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Na całym świecie korzysta z nich już ponad ¾ firm sprzedających swoje produkty online i 45% tych, które do dystrybucji swoich towarów wykorzystują kanały tradycyjne. Ten wskaźnik w najbliższych latach może się jednak szybko zmienić, bo jak wynika z raportu Global warehouse automation market size 2023-2027 przygotowanego przez portal Statista, inwestycje na nowoczesne technologie usprawniające procesy magazynowe rosną w tempie 15% rocznie. Zdaniem analityków z McKinsey w sektorze logistycznym – w którym trend związany z automatyzacją rozwija się najszybciej – stanowią one ponad 33% wszystkich wydatków kapitałowych.
Wykres. Najpopularniejsze technologie stosowane w procesie automatyzacji magazynu
Tym statystykom trudno się zresztą dziwić, bo automatyzacja magazynu niesie ze sobą wiele korzyści:
pozwala zwiększyć efektywność i skrócić czas operacji magazynowych, takich jak kompletacja towarów, rejestracja nowych dostaw, pakowanie czy realizacja wysyłek,
redukuje koszty operacyjne związane z obsługą reklamacji
eliminuje powstawanie strat magazynowych,
umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej,
poprawia dokładność danych, ułatwiając w ten sposób zarządzanie zapasami,
zapewnia szybszy przepływ informacji o towarach oraz pozwala obniżyć koszty związane z administracją i obiegiem dokumentów,
minimalizuje ryzyko błędów ludzkich,
zapewnia lepszą kontrolę nad przepływem towarów w magazynie.
Przeczytaj również: Automatyzacja procesów w małej firmie: Jak zwiększyć efektywność? – Symfonia
Które procesy w magazynie warto zautomatyzować?
Automatyzacja magazynu to dziś jeden z najważniejszych trendów w zarządzaniu logistyką. Obejmuje ona szeroki zakres działań – od wdrażania technologii służących do automatycznej identyfikacji towarów, poprzez sterowane komputerowo systemy przechowywania i pobierania, aż po zaawansowane rozwiązania monitorujące ruch towarów w czasie rzeczywistym. Mnogość dostępnych technologii sprawia, że na stworzenie zautomatyzowanych magazynów mogą sobie dziś pozwolić nie tylko duże organizacje, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa. Przyjrzyjmy się bliżej procesom, które w tego typu podmiotach są poddawane automatyzacji najczęściej.
Zarządzanie stanami magazynowymi
Zarządzanie magazynem, w którym przechowywanych jest wiele towarów o różnych indeksach produktowych, to proces czasochłonny i podatny na błędy – szczególnie, jeśli jest obsługiwany manualnie. W takim przypadku, na podstawie otrzymanych dokumentów, pracownik musi ręcznie wprowadzić dane do systemu. Inaczej wygląda to w zautomatyzowanym magazynie, w którym do zarządzania stanami magazynowymi wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, takie jak np. kolektory danych z czytnikami kodów kreskowych. Dzięki nim, by zarejestrować pobranie towaru z danej lokalizacji, wystarczy zeskanować etykietę. Jak działa to w praktyce? Kolektor danych z zainstalowanym systemem WMS, dzięki integracji z ERP, automatycznie przesyła informacje do programu magazynowego, który na ich podstawie wprowadza odpowiednie zmiany. Najważniejszą korzyścią takiego rozwiązania, poza samym przyspieszeniem procesu, jest zapewnienie synchronizacji danych w czasie rzeczywistym. To z kolei gwarantuje spójność i aktualność informacji na temat stanów magazynowych.
Przeczytaj również: WMS i ERP – dlaczego te systemy powinny być połączone? – Symfonia
Inwentaryzacja
Procesem, który często przysparza wielu problemów, jest także inwentaryzacja. W tradycyjnym magazynie często wymaga ona ręcznego liczenia i porównywania stanu towarów ze spisu z natury ze stanami w programie magazynowym. Dzięki nowoczesnym technologiom ten proces da się jednak znacznie przyspieszyć. Przykładowo firmy, które korzystają z aplikacji WMS Symfonia Mobilny Magazyn mogą prowadzić inwentaryzację automatycznie w dwóch trybach: z uwzględnieniem lokalizacji towarów lub bez. W tym drugim przypadku magazynierzy skanują jedynie kody towarów, tworząc w ten sposób cząstkowe inwentaryzacje, które są następnie łączone w inwentaryzację główną. Po zatwierdzeniu cyfrowych arkuszy inwentaryzacyjnych system do obsługi magazynu automatycznie porównuje zeskanowane towary ze stanem magazynowym i generuje dokumenty rozchodowe i przychodowe. W trybie z uwzględnieniem lokalizacji, magazynierzy skanują natomiast w pierwszej kolejności kod lokalizacji, a następnie towary znajdujące się pod danym adresem. System na bieżąco aktualizuje status lokalizacji, oznaczając je kolorami. Po zakończeniu procesu automatycznie generuje odpowiednie dokumenty.
Automatyczne przyjęcia i wydania towarów
Z obsługą magazynu wiąże się także konieczność ewidencjonowania dostaw i wydań z magazynu. Tu także można wykorzystać mobilne terminale wyposażone w laserowy skaner kodów, które nie tylko wspomagają rejestrację dostaw, lecz również umożliwiają ich przypisywanie do odpowiednich lokalizacji oraz generowanie dokumentów przyjęcia i wydania – bez konieczności ręcznego wprowadzania danych.
W przypadku rozwiązań Symfonii taką funkcjonalność zapewnia aplikacja Symfonia Mobilny Magazyn, która po konfiguracji w systemie ERP pozwala szybko wprowadzić towary do ewidencji i rozlokować na regałach w magazynie. Cały proces jest realizowany automatycznie – magazynier przyjmując dostawę skanuje kod produktu, a następnie etykietę lokalizacji, na której będzie przechowywany towar
Block Quote
Aby jeszcze bardziej przyspieszyć ten proces, aplikacja WMS Symfonia Mobilny Magazyn pozwala zeskanować kod jednego produktu, a następnie wpisać ilość. W takim przypadku system wygeneruje jedną etykietę paletową. Magazynier może zatwierdzić jej przyjęcie do danej lokalizacji, poprzez zeskanowanie kodu regału i potwierdzenie operacji – wszystkie te czynności wykonuje za pomocą mobilnego terminala.
Przyjęcie towaru do magazynu w aplikacji Symfonia Mobilny Handel
System pozwala także na częściowe przyjęcie dostawy. W takim przypadku wchodzące do magazynu towary są od razu wprowadzane do ewidencji magazynowej i księgowej, a dla pozostałych pozycji tworzony jest dokument magazynowy w buforze. Ten trafia następnie do systemu modułu Symfonia ERP Handel, gdzie oczekuje na zatwierdzenie. Analogicznie może wyglądać obsługa zwrotów od dostawcy lub odbiorcy. W takich przypadkach po zeskanowaniu kodu system automatycznie generuje korekty dokumentów magazynowych.
Przeczytaj również: ERP dla e-commerce – jaki system ERP do obsługi sklepu internetowego wybrać? – Symfonia
Przygotowanie i obsługa zamówień
Wydawanie towaru to proces, który może generować nawet 60% kosztów operacyjnych magazynu. Nic więc dziwnego, że obok czynności związanych z przyjmowaniem dostaw, obsługą zwrotów czy monitorowaniem stanów magazynowych, to właśnie ono najczęściej podlega automatyzacji. Nowoczesne systemy WMS (Warehouse Management System), takie jak np. Symfonia Mobilny Magazyn, które integrują się z systemem ERP do zarządzania sprzedażą, zapasami oraz rozliczeniami, pozwalają znacznie usprawnić jej przebieg. By rozpocząć kompletację, nie trzeba wyszukiwać towarów po indeksie ani generować listy. Zamówienia zarejestrowane w systemie Symfonia ERP Handel, które mają status „opłacone”, są automatycznie przesyłane do aplikacji mobilnej wraz z informacją o lokalizacji towaru w magazynie. Pracownik, który odpowiada za kompletację, musi jedynie odszukać towar, a następnie zeskanować jego kod za pomocą aplikacji. Po pobraniu ostatniej pozycji potwierdza wykonanie procesu.
Block Quote
Symfonia Mobilny Magazyn pozwala także na to, by już podczas kompletacji towaru potwierdzić jego jakość oraz utworzyć tzw. jakościówkę. Każde pobranie towaru z danej lokalizacji automatycznie aktualizuje również stany magazynowe wykazane w systemie.
Przeczytaj również: Zarządzanie zamówieniami w firmie – jaki program do obsługi zamówień wybrać?
Czy automatyzacja magazynu jest konieczna?
Jeszcze do niedawna na wdrożenie zautomatyzowanego magazynu decydowały się wyłącznie największe przedsiębiorstwa. Dziś korzyści takiego rozwiązania dostrzegają także mniejsze podmioty. Automatyzacja magazynowania pozwala bowiem usprawnić obsługę dostaw, zamówień czy zwrotów – szczególnie w firmach, w których dostępnych jest wiele indeksów produktowych. W takim przypadku łatwo bowiem o pomyłki, które mogą prowadzić do występowania błędów w stanach magazynowych, opóźnień w realizacji wysyłek czy problemów z dostępnością towaru.
W małych przedsiębiorstwach dodatkowym utrudnieniem jest ograniczone zatrudnienie. Często jeden pracownik odpowiada za wiele różnych procesów, związanych z uzupełnianiem dokumentacji czy kompletacją zamówień. Nadmiar obowiązków znacznie wydłuża realizację operacji magazynowych. Automatyzacja może się wtedy okazać rozwiązaniem, które usprawni codzienne zadania.
Na tym jednak jej zalety się nie kończą. Automatyzacja magazynu pozwala również:
zapewnić synchronizację kartotek towarów i kontrahentów, eliminując konieczność ręcznego wprowadzania danych,
zyskać dostęp do aktualnych informacji o stanach magazynowych tak, aby uniknąć braków lub nadmiarów towarów,
wdrożyć system szybkiej rezerwacji towarów na magazynie i usprawnić w ten sposób proces realizacji zamówień,
sprawdzać dostępność towarów na potrzeby produkcji lub zaplanowanych dostaw.
Operacje obsługiwane przez aplikację Symfonia Mobilny Magazyn podczas przyjęcia do magazynu
Automatyzacja magazynowania – od czego zacząć?
Choć w teorii niemal każdy obszar gospodarki magazynowej nadaje się do automatyzacji, to w praktyce realizacja takiego przedsięwzięcia może okazać się trudnym zadaniem – wymaga bowiem kompleksowej zmiany i poniesienia kosztów związanych z wdrożeniem nowoczesnych rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że mniejsze firmy z ograniczonym budżetem są skazane na ręczne zarządzanie procesami. Automatyzację procesów magazynowych można bowiem wdrażać stopniowo, bo każda nawet najmniejsza optymalizacja przyczynia się do poprawy wydajności magazynu, ograniczenia strat i lepszego wykorzystania zasobów.
Do procesów związanych z automatyzacją warto jednak podejść z głową. Jak wskazują analitycy McKinsey, wiele tego typu projektów kończy się bowiem niepowodzeniem, przede wszystkim ze względu na brak spójnej wizji oraz słabe zrozumienie technologii. Tego typu inwestycje wymagają również zaangażowania wysoko wykwalifikowanych zespołów do wdrażania zaawansowanych systemów.
Przeczytaj również: 15 lat z Symfonią – jak systemy ERP i WMS usprawniły pracę magazynu w Highway Automotive? – Symfonia
Zautomatyzowany magazyn – najważniejsze korzyści
Firmy, które wdrożyły zautomatyzowany magazyn, zwykle charakteryzują się lepszą efektywnością operacyjną. Poprawa tego wskaźnika to przede wszystkim efekt:
przyspieszenia procesów związanych z przetwarzaniem zamówień, generowaniem dokumentów magazynowych oraz obsługą przyjęć, wydań i zwrotów,
redukcji błędów wynikających z ręcznego wprowadzania danych,
obsługi wybranych procesów magazynowych w modelu 24/7,
optymalnego zarządzania zapasami, dzięki możliwości śledzenia stanów magazynowych w czasie rzeczywistym,
szybszej realizacji zamówień, dzięki możliwości automatycznego generowania dokumentów magazynowych oraz usprawnieniu kompletacji,
poprawy jakości obsługi klientów,
zwiększenie przewidywalności kosztów związanych z działaniem magazynu,
odciążenia pracowników poprzez przyspieszenie realizacji powtarzalnych czynności –związanych np. z rejestracją dostaw, inwentaryzacją czy kontrolą stanów magazynowych. Zastosowanie rozwiązań do automatyzacji, takich jak np. Symfonia Mobilny Magazyn, sprawia również, że magazyn działa w sposób bardziej wydajny, zorganizowany i odporny na błędy. Jeśli chcesz się o tym przekonać, skorzystaj z możliwości bezpłatnego przetestowania interaktywnego demo Symfonii ERP Handel – bez konieczności instalowania programu.
Obejrzyj również nasze case study i przekonaj się, jak rozwiązania Symfonii usprawniły pracę magazynu w firmie Highway Automotive.
Zarówno cyfryzacja, jak i ekologia w księgowości mają coraz większe znaczenie. Klienci poszukują biur rachunkowych, które gwarantują zrównoważone i nowoczesne podejście oraz wygodną współpracę online. Biura, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku, muszą zatem dostosować się do tych oczekiwań oraz wymogów prawnych. W poniższym artykule skupimy się na powodach, dla których ekologia oraz cyfryzacja w księgowości mają tak duże znaczenie i sprawdzimy, jak zmieniające się wymagania klientów kształtują nowe trendy w tej branży.
Dlaczego ekologia i cyfryzacja zyskują na znaczeniu w księgowości?
Cyfryzacja oraz zrównoważony rozwój w księgowości to dziś już nie tylko trendy, ale i konieczność – muszą o tym pamiętać wszystkie firmy księgowe, które chcą spełniać wymagania rynku. Coraz więcej biur rachunkowych decyduje się zatem przejść na cyfrową i „zieloną stronę mocy”, oferując swoim klientom ekologiczne rozwiązania. Te z kolei mają bezpośredni związek z rozwojem technologii. Rozwój cyfryzacji sprawia, że księgowi muszą wprowadzać nowe technologie, aby sprostać nowym regulacjom i przyciągać nowych klientów.
Biuro rachunkowe, które decyduje się przejść z papierowej dokumentacji na elektroniczny obieg dokumentów, jednocześnie dba o środowisko i idzie z duchem czasu.
Wpływ globalnych trendów zrównoważonego rozwoju i cyfrowej transformacji na biura rachunkowe
Zmiany w przepisach dot. ochrony środowiska i coraz większe wymagania związane z transformacją cyfrową branży księgowej sprawiają, że biura rachunkowe coraz częściej decydują się na działanie w duchu eko i wdrażanie nowych technologii. To pozwala im nie tylko zwiększyć przewagę konkurencyjną, ale również poprawić efektywność i wydajność swoich działań. Cyfrowe narzędzia umożliwiają bowiem automatyzację wielu procesów i znacznie lepszą obsługę klientów. Ci z kolei znacznie chętniej decydują się na współpracę z firmami księgowymi, które mają na względzie dobro planety i zapewniają wygodną księgowość zdalną. Transformacja cyfrowa w księgowości pozwala ponadto na lepszą kontrolę nad danymi klientów, a zrównoważone podejście – pomaga obniżyć koszty, zaoszczędzić miejsce (brak tradycyjnych archiwów dokumentów) i chronić środowisko naturalne.
Ekologiczne podejście w księgowości
Ekologiczne podejście w księgowości opiera się w dużej mierze na redukcji papierowych dokumentów, korzystaniu z oprogramowania księgowego w chmurze czy promowania e-faktur. Tego typu działania mają pozytywny wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na wydajność biura rachunkowego i zadowolenie klientów.
Zamiana dokumentów papierowych na elektroniczne
Przejście na elektroniczny obieg dokumentów wiąże się z szeregiem korzyści dla całej firmy księgowej. Jedną z nich jest obniżenie kosztów – wynika ono z braku konieczności magazynowania dokumentacji (uniknięcie kosztów wynajmu przestrzeni biurowej) czy zakupu arkuszy papieru i tuszu oraz eksploatacji skanerów, kserokopiarek i drukarek. Ograniczenie zużycia papieru zmniejsza za to zużycie energii elektrycznej i wody. Co więcej, zamiana dokumentów papierowych na te w wersji elektronicznej znacząco przyspiesza wiele procesów księgowych, wpływa pozytywnie na wydajność pracowników i pozwala zaoszczędzić cenny czas. Nie ma już bowiem potrzeby ręcznego wprowadzania danych czy czasochłonnego wyszukiwania dokumentów.
Wykorzystanie oprogramowania chmurowego do przechowywania danych
Biura rachunkowe, które chcą wprowadzić rewolucję cyfrową, a jednocześnie postępować zgodnie ze zrównoważonym podejściem, decydują się często na oprogramowania w chmurze kompatybilne z innymi aplikacjami i systemami. W tym przypadku dostęp do danych jest możliwy w czasie rzeczywistym z niemal każdego miejsca i o każdej porze – wystarczy skorzystać z urządzenia połączonego z siecią. Dużym atutem chmurowych systemów księgowych są również automatyczne aktualizacje. Symfonia w chmurze umożliwia bieżące księgowanie, dodawanie i przeglądanie dokumentów, tworzenie baz klientów i wygodne zarządzanie obiegiem dokumentów z poziomu jednego urządzenia. System gwarantuje też zgodność z obowiązującymi w danym momencie przepisami i zapewnia kontrahentom stały wgląd w płatności oraz rozliczenia. Oprogramowanie chmurowe w księgowości zapewnia oszczędność czasu i miejsca, optymalizuje wiele procesów i eliminuje ryzyko błędów, które mogłyby zostać popełnione w trakcie ręcznego wprowadzania danych. Przechowywane w nim dane są również skutecznie chronione przed uszkodzeniem, zagubieniem czy dostępem nieupoważnionych osób.
Jak księgowi mogą przyczynić się do redukcji śladu węglowego w firmach?
Korzystanie z chmurowych systemów do przechowywania danych oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów to prosty krok w stronę bardziej zrównoważonego biura rachunkowego. Firmy księgowe mogą przyczyniać się do poprawy stanu środowiska i redukcji śladu węglowego także poprzez zachęcanie samych klientów do korzystania z ekologicznych rozwiązań w obiegu dokumentów. Co więcej, przedsiębiorcy współpracujący z biurem rachunkowym w formie zdalnej również dbają o planetę – nie przyczyniają się bowiem do generowania stosów dokumentów, a zamiast jechać na spotkanie samochodem, rozmawiają z księgowym przez telefon lub na komunikatorze.
Cyfryzacja księgowości – kluczowe technologie i rozwiązania
Cyfrowa transformacja w księgowości to nie tylko przejście na elektroniczny obieg dokumentów czy korzystanie z systemów w chmurze. Jednym z kluczowych elementów cyfryzacji w tym obszarze jest również wdrożenie automatyzacji księgowości. Umożliwia ona szybsze i dokładniejsze wykonywanie powtarzalnych, czasochłonnych czynności – m.in. wystawiania faktur, sporządzania deklaracji podatkowych czy tworzenia raportów.
Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów księgowych
Narzędzia do księgowości wykorzystujące sztuczną inteligencję pozwalają na szybsze wykrywanie nieprawidłowości w dokumentacji, pomagają w prognozowaniu trendów i wspierają optymalizację procesów podatkowych. AI znajduje zastosowanie m.in. w skanowaniu faktur, odczytywaniu danych finansowych czy klasyfikowaniu dokumentacji. Wszystko to sprawia, że procesy księgowe ulegają automatyzacji, a specjaliści mogą skupić się na innych kluczowych zadaniach wymagających działania człowieka.
Oprogramowanie do księgowości online – porównanie popularnych rozwiązań
Wraz z rozwojem cyfryzacji w branży księgowej na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej programów do księgowości online. Do najpopularniejszych rozwiązań, na które decydują się biura rachunkowe, należą:
Symfonia Finanse i Księgowość oraz Symfonia eBiuro – systemy umożliwiają prowadzenie uproszczonej i pełnej księgowości wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów, weryfikacją plików JPK czy zaawansowaną analizą danych. Oprogramowania umożliwiają też obsługę KSeF i pozwalają na integrację z systemami sprzedażowymi. Symfonia Finanse i Księgowość obejmuje m.in. obsługę podatków dochodowych i VAT, rozrachunki i rozliczenia, obsługę płatności, obsługę majątku trwałego czy też sprawozdawczość zewnętrzną standardową, wewnętrzną i niestandardową. Symfonia eBiuro umożliwia z kolei prowadzenie KPiR i ewidencji przychodów, fakturowanie w czterech językach, masowe wysyłki JPK i pobieranie UPO, zarządzanie środkami trwałymi oraz wysyłanie deklaracji do ZUS i US. Co więcej, dane mogą być eksportowane do Symfonii Finanse i Księgowość, a dodatkowo – pracownicy biura zyskują dostęp do modułów Kadry i Płace czy Magazyn dla klientów;
Symfonia ERP w chmurze – to kompletne oprogramowanie do prowadzenia rachunkowości i obsługi procesów sprzedażowych. Wśród jego kluczowych funkcjonalności dla biur rachunkowych wymienia się pełną księgowość, obsługę walut, wsparcie przy rozliczaniu podatku dochodowego, obsługę rozliczania podatku metodą estońskiego CIT-u, rachunkowość podatkową i zarządczą oraz ewidencję środków trwałych. Co więcej, system umożliwia obsługę płatności oraz rozliczenia z kontrahentami i pozwala na integrację z urządzeniami fiskalnymi.
Na rynku dostępnych jest wiele systemów księgowych, takich jak wFirma, enova, Comarch czy iFirma. Każdy z nich oferuje różnorodne funkcjonalności. Ważne jest, aby przed wyborem odpowiedniego rozwiązania dokładnie przeanalizować dostępne opcje i dopasować je do swoich indywidualnych potrzeb.
Bezpieczeństwo danych w cyfrowej księgowości
Kolejnym ważnym aspektem cyfryzacji jest bezpieczeństwo danych w księgowości. Te przechowywane w systemach chmurowych są skutecznie chronione przed zagubieniem czy zniszczeniem, a dodatkowo – dostawcy usługi chmurowej gwarantują odpowiednie zabezpieczenie w postaci szyfrowania. Aby chronić je w jeszcze większym stopniu, biura rachunkowe powinny pamiętać o regularnych aktualizacjach tych systemów i systematycznym tworzeniu kopii zapasowej danych. Pomocne może być również stosowanie zapory sieciowej (tzw. firewalla), który kontroluje ruch sieciowy w czasie rzeczywistym i wychwytuje zagrożenia, a w razie potrzeby – blokuje dostęp do danych. W kontekście ochrony danych finansowych to absolutna podstawa.
Korzyści dla firm wynikające z ekologii i cyfryzacji w księgowości
Wdrożenie w biurze rachunkowych ekologicznych rozwiązań i nowoczesnych technologii przynosi firmom księgowym wiele korzyści – od oszczędności kosztów, przez więcej cennego czasu, aż po większą efektywność i lepszą współpracę z klientami.
Oszczędność kosztów operacyjnych i czasu pracy
Cyfrowe narzędzia i ekologiczne podejście są w stanie zagwarantować sporą oszczędność kosztów w księgowości. Nie ma bowiem potrzeby przechowywania dokumentów w fizycznych archiwach, a tym samym – nie trzeba wynajmować dużych powierzchni biurowych. Elektroniczny obieg dokumentów likwiduje też konieczność drukowania, skanowania czy kopiowania dokumentacji przy użyciu drukarek, kserokopiarek czy skanerów – a to z kolei brak kosztów związanych z zakupem tuszu, papieru i samego sprzętu. Wszystko to wiąże się także z oszczędnością czasu. Wymiana dokumentów między biurem a współpracującymi z nim firmami również odbywa się w całości online, dzięki czemu klienci nie muszą pojawiać się na osobistych spotkaniach i tracić godzin na dojazdy. Księgowi nie muszą z kolei wykonywać żmudnych, powtarzalnych czynności ręcznie, a wyszukiwanie odpowiednich dokumentów w elektronicznych systemach zajmuje im znacznie mniej czasu.
Zwiększenie efektywności pracy księgowych
W nowoczesnych biurach księgowych w parze z oszczędnością czasu idzie także wzrost efektywności pracy księgowych. Nie poświęcają oni bowiem wielu godzin na obsługę dokumentów i realizację rutynowych zadań – zamiast tego mogą natomiast skupić się na innych czynnościach, których nie da się wykonać bez ingerencji człowieka. To wpływa bezpośrednio na ich wydajność oraz efekty ich pracy, a tym samym – na zadowolenie klientów biura. Automatyzacja procesów księgowych przekłada się ponadto na mniejszą liczbę błędów w dokumentacji.
Lepsza współpraca z klientami dzięki nowoczesnym technologiom
Zarówno zrównoważone podejście, jak i cyfryzacja biura rachunkowego, ma pozytywny wpływ na jakość obsługi klienta i ogólną współpracę z firmami. Nowoczesne cyfrowe narzędzia umożliwiają wygodną wymianę informacji i dokumentów bez potrzeby organizowania osobistego spotkania. Klienci mają ponadto stały wgląd w swoje dane finansowe w czasie rzeczywistym. Systemy do księgowości online pozwalają na sprawne przesyłanie dokumentów, bieżące monitorowanie statusu rozliczeń czy wygodne prowadzenie rozmów na linii księgowy-firma. Wszystko to znacząco skraca czas oczekiwania na odpowiedź biura i pomaga zwiększyć poziom satysfakcji oraz lojalność klientów. Współpraca z klientami online jest znacznie szybsza, skuteczniejsza i wiąże się z korzyściami dla obydwu stron.
Wyzwania związane z ekologią i cyfryzacją w księgowości
Mimo wielu zalet cyfryzacji i ekologii w księgowości biura rachunkowe, które chcą iść z duchem czasu, stają także przed pewnymi wyzwaniami. Bariery dotyczą szczególnie wysokich kosztów, konieczności szkolenia personelu czy ochrony danych.
Wysokie koszty wdrożenia nowych technologii
Jednym z kluczowych wyzwań cyfryzacji w księgowości są wysokie koszty wdrożenia nowych technologii. Obejmują one m.in. wydatki na zakup sprzętu i nowoczesnego oprogramowania do księgowości, koszty implementacji oraz testów systemu czy wydatki na aktualizację infrastruktury informatycznej. Szkolenia dla pracowników również generują dodatkowe opłaty, które często są pomijane w planie wdrożenia.
Konieczność szkolenia pracowników w obsłudze nowoczesnych narzędzi
Decydując się na wdrożenie ekologicznych i cyfrowych rozwiązań, właściciel biura rachunkowego musi dodatkowo zadbać o dostosowanie firmy do nowych procesów oraz odpowiednie przeszkolenie pracowników. Mowa o szkoleniu z zakresu zarówno samej obsługi nowych narzędzi, jak również ich funkcjonalności i głównych korzyści. Niewłaściwe przygotowanie personelu może bowiem prowadzić zarówno do pogorszenia jakości obsługi klienta i opóźnień w procesach księgowych, jak również do poważniejszych błędów w codziennej pracy. To z kolei przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów ze współpracy.
Ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem i ochroną danych
Wraz z cyfryzacją rośnie także liczba zagrożeń w sieci, na jakie musi uważać firma księgowa. Biura rachunkowe muszą zatem pamiętać o inwestycji w stosowne zabezpieczenia, aby chronić dane finansowe swoich klientów przed wszelkimi cyberzagrożeniami. Inwestycja w automatycznie aktualizowane programy, zakup oprogramowania antywirusowego czy wykonywanie audytów bezpieczeństwa wiąże się także z dodatkowymi kosztami.
Przyszłość ekologii i cyfryzacji w branży księgowej
Przyszłość księgowości stoi pod znakiem nowych technologii, sztucznej inteligencji, rozwiązań chmurowych i ekologicznych zmian. Zrównoważone podejście i innowacje technologiczne w księgowości są w stanie zagwarantować firmie z tej branży szereg korzyści i wysoką pozycję na tle konkurencji.
Prognozy dotyczące dalszego rozwoju technologii w księgowości
Prognozy wskazują na coraz większy udział sztucznej inteligencji w branży księgowości – już teraz AI i uczenie maszynowe pozwalają na automatyzację wielu procesów, m.in. analizy danych, skanowania dokumentów, odczytywaniu danych finansowych czy klasyfikacji dokumentów księgowych. Z roku na rok rozwijać będą się również oprogramowania w chmurze, które gwarantują dużą oszczędność czasu oraz miejsca i pomagają redukować błędy w dokumentacji. W najbliższych latach możemy spodziewać się również wzrostu popularności technologii blockchain.
Możliwości wdrażania jeszcze bardziej ekologicznych rozwiązań
Dzięki coraz większej świadomości ekologicznej w branży księgowej możliwe będzie wdrażanie kolejnych rozwiązań, które sprzyjają trosce o środowisko i pomagają ograniczyć ślad węglowy. Wśród głównych trendów ekologicznych w księgowości w najbliższych latach królować może m.in. jeszcze większa automatyzacja pracy (koniec papierowych dokumentów), energooszczędne centra danych czy polityka redukcji odpadów generowanych w miejscu pracy.
Jak firmy mogą przygotować się na przyszłość?
Chcąc jak najlepiej przygotować się na przyszłość, biura ekologiczne powinny zacząć inwestować w nowoczesne technologie, które na przestrzeni lat mogą przynieść ogromne korzyści zarówno im samym, jak i planecie. Już dziś warto postawić na zwiększanie świadomości pracowników, zamianę tradycyjnych, przestarzałych rozwiązań na te cyfrowe oraz na tworzenie strategii, które uwzględniają aspekty cyfryzacji i ekologii. Dzięki adaptacji do stale zmieniającego się środowiska technologicznego biura będą miały szansę uzyskać i utrzymać konkurencyjność na rynku.
Przewodnik po ZUS IMIR – co to jest i jak go wygenerować?
ZUS IMIR to dokument, który zastąpił formularz ZUS RMUA, umożliwiając pracodawcom efektywne przekazywanie pracownikom informacji o odprowadzanych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Co zawiera deklaracja ZUS IMIR?
Dokument ten zawiera szczegółowe dane, takie jak:
dane identyfikacyjne pracownika
wymiar czasu pracy
zestawienie składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe)
podstawę wymiaru składek
wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne
informacje o przerwach w opłacaniu składek
dane o wypłaconych zasiłkach i wynagrodzeniach za czas niezdolności do pracy
Te informacje pomagają pracownikom w weryfikacji poprawności odprowadzanych składek
Terminy i forma przekazania ZUS IMIR
Płatnicy składek mają obowiązek przekazać roczną informację ZUS IMIR do 28 lutego roku następującego po roku rozliczeniowym. Za 2024 rok termin ten upływa 28 lutego 2025 roku. Informację można przekazać w formie papierowej lub elektronicznej, pod warunkiem uzyskania zgody pracownika na formę elektroniczną.
Kiedy nie trzeba przekazywać ZUS IMIR?
Obowiązek przekazania rocznej informacji nie dotyczy sytuacji, gdy:
płatnik składek regularnie informuje pracowników o składkach w formie miesięcznej
pracownik pobiera wyłącznie składkę zdrowotną
pracownik jest emerytem lub rencistą
W takich przypadkach roczna informacja jest przekazywana tylko na żądanie pracownika.
Generowanie deklaracji rozliczeniowych w systemie HR
Aby usprawnić proces generowania deklaracji i ich wysyłki do Urzędu Skarbowego oraz pracowników, warto skorzystać z dedykowanych do tego systemów , które automatyzują te procesy. Takie rozwiązania zapewniają aktualne wzory deklaracji na dany rok i ułatwiają zarządzanie procesami kadrowymi, takimi jak rekrutacja, onboarding, ewidencja czasu pracy czy kadry i płace.
ZUS IMIR w enova365
Deklaracje IMIR można wygenerować np. w systemie enova365. Na kartotece pracownika jest możliwość przygotowania informacji IMIR zarówno za okresy miesięczne jak i za okres minionego roku. Informację IMIR można utworzyć za pomocą przycisku 'Nowy (ZUS IMIR). Uaktywnia on okienko, w którym jest możliwość wyboru typu deklaracji: miesięczna lub roczna.
Następnie w polu Deklaracja za miesiąc należy wskazać miesiąc, za który ma zostać naliczona deklaracja IMIR lub jeżeli deklaracja jest przygotowana za okres roku to wówczas w polu Deklaracja za rok należy uzupełnić rok, za który ma zostać naliczona informacja IMIR. Po uzupełnieniu pozostałych danych, takich jak data oraz data wypełnienia (identyfikator deklaracji jest nadawany automatycznie), wybieramy Przelicz. Po zaakceptowaniu (OK) naliczonej deklaracji zostanie ona automatycznie przeniesiona na listę deklaracji ZUS IMIR. Naliczoną deklarację z poziomu listy deklaracji można: Otworzyć lub Usunąć (o ile pole 'Zatwierdzona’ nie zostało zaznaczone.).Przygotowaną i przeliczoną informację ZUS IMIR można wydrukować, wybierając opcję 'Informacja ZUS IMIR’ w menu drukarki.
ZUS IMIR w Symfonia R2Płatnik
Możliwość seryjnego wydruku informacji zawierających te same dane co formularz IMIR, umożliwia pozycja menu głównego Raporty – Informacja miesięczna dla osoby ubezpieczonej. Przed wydrukiem należy określić pracowników, dla których mają zostać przygotowane informacje, oraz okres dochodów (listy płac uwzględniane na podstawie daty wypłaty). Przygotowane wydruki na ekranie możemy albo wydrukować (Drukuj wszystkie dokumenty), albo wybieramy funkcję wysłać mailem do poszczególnych pracowników (Wyślij wydruki do pracowników).
Wydruk raportu dla pojedynczego pracownika dostępny jest bezpośrednio na liście pracowników.
Zarządzanie procesami HR
Nowoczesne systemy HR oferują kompleksowe zarządzanie procesami kadrowo-płacowymi, w tym:
rekrutację i onboarding pracowników
legalizację zatrudnienia cudzoziemców
ewidencję czasu pracy i wnioski urlopowe
kadry i płace
zarządzanie szkoleniami
delegowanie pracowników za granicę
Dzięki tym funkcjonalnościom przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać swoimi zasobami ludzkimi.
ZOBACZ TAKŻE: JPK CIT – Nowy obowiązek raportowania od 1 stycznia 2025 roku
Podsumowanie
ZUS IMIR to kluczowy dokument umożliwiający pracownikom weryfikację poprawności odprowadzanych składek. Płatnicy składek powinni pamiętać o terminowym przekazywaniu tych informacji oraz o sytuacjach, w których nie mają obowiązku ich dostarczania. Wykorzystanie nowoczesnych systemów może znacznie ułatwić proces generowania i przekazywania deklaracji rozliczeniowych.
Rosnące koszty surowców, presja cenowa ze strony konkurencji oraz dynamiczne zmiany rynkowe sprawiają, że wiele firm produkcyjnych staje przed wyzwaniem utrzymania rentowności. Badania Gartnera pokazują, że samo zwiększenie przychodów, nie gwarantuje natychmiastowej poprawy wyników, a innowacje – choć pożądane – wiążą się z dużym ryzykiem inwestycyjnym. Jak zatem skutecznie podnieść rentowność produkcji? Przeczytaj ten poradnik i poznaj 7 sprawdzonych sposobów, które pomogą Twojej firmie poprawić wyniki finansowe w krótkim czasie.
Czym jest rentowność firmy i dlaczego jest tak ważna?
Rentowność to zdolność przedsiębiorstwa do generowania zysku, czyli nadwyżki przychodów nad kosztami. Jest to główny cel działalności gospodarczej, który można osiągnąć poprzez efektywne połączenie kapitału i pracy. Mówiąc o rentowności, często mamy na myśli szereg wskaźników, takich jak rentowność sprzedaży, rentowność kapitału czy wskaźnik rentowności netto. Ich analiza pozwala ocenić, czy firma efektywnie wykorzystuje swoje zasoby i generuje zyski adekwatne do poniesionych kosztów. Niska rentowność to sygnał ostrzegawczy, wskazujący na potrzebę natychmiastowej rewizji strategii i procesów biznesowych.
Jak przeprowadzić analizę rentowności krok po kroku?
Analiza rentowności to niezbędny element zarządzania firmą produkcyjną. Wymaga ona jednak starannego przygotowania i głębokiej wiedzy o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Aby przeprowadzić ją skutecznie, trzeba uwzględnić wiele czynników i zastosować odpowiednie narzędzia analityczne. Zazwyczaj jednak jej poziom mierzy się za pomocą trzech podstawowych wskaźników:
ROS (rentowność sprzedaży), który pokazuje, jaki procent przychodów ze sprzedaży to zysk netto. Im wyższy ROS, tym większa marża na produkcie;
ROE (rentowność kapitału własnego) – wskaźnik, który informuje, jak efektywnie firma wykorzystuje kapitał własny do generowania zysku;
ROA (rentowność aktywów), który pozwala ocenić, w jakim stopniu przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje aktywa do generowania zysku.
Wysokie wartości tych wskaźników świadczą o dobrej kondycji finansowej firmy. Niska rentowność może z kolei sygnalizować problemy związane z:
nieefektywnym zarządzaniem kosztami,
niedostateczną efektywnością produkcji,
stosowaniem niewłaściwej polityki cenowej,
nieoptymalnym zarządzaniem kapitałem obrotowym,
niską konkurencyjnością.
Nietrudno zauważyć, że wyniki analizy rentowności dostarczają cennych informacji, które powinny być podstawą podejmowania decyzji strategicznych i operacyjnych.
7 sposobów na poprawę rentowności firmy produkcyjnej
Rentowność przedsiębiorstwa produkcyjnego jest wypadkową wielu czynników, które wzajemnie na siebie oddziałują. Aby skutecznie podnieść jej poziom, konieczne jest podejmowanie świadomych działań. Którym obszarom warto przyjrzeć się bliżej i jakie zmiany wprowadzić w przedsiębiorstwie? Poniżej znajdziesz 7 sposobów na optymalizację rentowności w firmie produkcyjnej.
1. Ogranicz wąskie gardła i straty
Wiele firm, chcąc poprawić swoją rentowność, skupia się na zwiększaniu wolumenu produkcji, jednak zapomina o optymalizacji procesów. To błąd, ponieważ efektywność operacyjna ma bezpośredni wpływ na koszty i marżę. Brak automatyzacji zadań, błędy w komunikacji między działami oraz niepotrzebne przestoje maszyn – to wszystko generuje straty, które obniżają rentowność. Aby wyeliminować wąskie gardła i zminimalizować straty, warto skupić się na optymalizacji procesów produkcyjnych.
Od czego zacząć? Przede wszystkim zidentyfikuj obszary, w których można poprawić wydajność, np. poprzez skrócenie czasu cyklu produkcyjnego, usprawnienie przepływu informacji czy minimalizację niepotrzebnych przestojów. Rozważ także zmapowanie i zwizualizowanie procesów oraz śledzenie wskaźników KPI, dotyczących np. wydajności maszyn, zużycia materiałów, kosztów produkcji, odsetka reklamacji czy czasu realizacji zamówień. Dzięki temu będziesz w stanie szybko wykrywać pojawiające się problemy.
2. Inwestuj w nowoczesne technologie i automatyzację
Ręczne procesy pochłaniają czas i generują błędy. Często dają one także ograniczone możliwości monitorowania i analizy danych produkcyjnych. Właśnie dlatego myśląc o poprawie rentowności w firmie produkcyjnej, warto poważnie zastanowić się nad wdrożeniem nowoczesnych technologii. Te, dzięki elastycznym modelom licencjonowania, stają się dziś dostępne także dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Od czego zacząć tego typu inwestycje? W wielu firmach pierwszym krokiem jest wdrożenie systemu ERP (Enterprise Resource Planning), czyli oprogramowania, które integruje dane z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa – od stanu magazynów, poprzez planowanie produkcji, aż po realizację zamówień. Przykładem takiego rozwiązania jest ERP Zarządzanie Produkcją od Symfonii.
Oprogramowanie zostało zaprojektowane w taki sposób, by dać możliwość nadzorowania procesów zachodzących w obrębie całego przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, lepiej planować produkcję czy dostawy surowców i materiałów. Nie zabrakło w nim również rozwiązań do automatyzacji rutynowych zadań, związanych np. z obsługą zamówień, fakturowaniem, kalkulacją kosztów produkcji czy raportowaniem. To z kolei pozwala nie tylko przyspieszyć procesy, ale również wyeliminować z nich błędy ludzkie.
W wielu firmach produkcyjnych problemy z zarządzaniem procesami wynikają z nieefektywnej komunikacji między produkcją i magazynem. Aby im zapobiegać, system ERP od Symfonii został wyposażony także w funkcje, które pozwalają weryfikować dostępność niezbędnych materiałów i w razie potrzeby wygenerować zapotrzebowanie na brakujące surowce czy normalia. Użytkownik może też śledzić przebieg całego procesu produkcji – od etapu przygotowania technicznego, poprzez realizację zleceń produkcyjnych, aż po rejestrację gotowych wyrobów.
3. Zoptymalizuj zarządzanie łańcuchem dostaw
Sposób, w jaki działa łańcuch dostaw, ma ogromny wpływ na koszty produkcji i dostępność surowców. Jeśli zatem zastanawiasz się, jak poprawić rentowność firmy produkcyjnej, poświęć czas na weryfikację zasad współpracy z dostawcami. Jeśli negocjacja cen lub terminów płatności nie jest możliwa, rozważ dywersyfikację źródeł zaopatrzenia.
Duże znaczenie mają także stosowane w przedsiębiorstwie praktyki zarządzania zapasami. Ich utrzymanie jest niezbędne, by uniknąć przestojów, ale z drugiej strony generuje wysokie koszty operacyjne. Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków, niezbędne będzie systematyczne monitorowania stanów magazynowych oraz planowanie odpowiednich terminów i wielkości dostaw. Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku: EOQ (Economic Order Quantity).
Okno wyników zapotrzebowania w Systemie ERP od Symfonii
4. Ustal optymalną cenę produktów
Wiele firm wycenia swoje produkty wyłącznie na podstawie kosztów, pomijając przy tym potencjał do zwiększenia marży. To z kolei może prowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorstwo sprzedaje towary poniżej ich rynkowej wartości. Aby uniknąć tego typu problemów, warto zastanowić się nad zróżnicowaniem oferty i pobieraniem wyższych cen za produkty o lepszej jakości, innowacyjnych cechach lub unikalnym designie. Pomocnym rozwiązaniem może okazać się tu system do zarządzania produkcją, który pozwala na wycenę zleceń produkcyjnych w różnych wariantach, np. z uwzględnieniem:
ceny ewidencyjnej, czyli takiej, która została ręcznie wpisana do karty produktu i nie zależy od kosztów produkcji,
ceny wyliczanej na podstawie pozycji z karty, a zatem uwzględniając wszystkie składniki karty produkcyjnej (materiały, operacje, koszty).
ceny zakupu, która bazuje na cenach wynikających z dokumentów przyjęcia magazynowego i ilości zużytych surowców,
ceny zakupu + koszty, która uwzględnia ceny materiałów z magazynu oraz koszty operacji.
5. Unikaj nadprodukcji i braków
Efektywne planowanie produkcji to klucz do minimalizacji kosztów i maksymalizacji zysków. Zła organizacja pracy oraz brak prognozowania wydatków prowadzą bowiem do nadprodukcji, przestojów czy marnowania zasobów. Tu pomocnym rozwiązaniem może okazać się system ERP dla branży produkcyjnej Symfonia Handel, który pozwala m.in. tworzyć plany produkcyjne w kilku wariantach, sprawdzać poziom stanów magazynowych oraz przygotować bilans brakujących składników przed wygenerowaniem zleceń produkcyjnych.
Wiele ciekawych funkcji oferują również moduły analityczne, które umożliwiają m.in. weryfikację zapotrzebowania na materiały i surowce w rozbiciu na różne okresy (dni, tygodnie, miesiące). W systemie ERP Symfonia Handel analiza może być prowadzona na podstawie różnych źródeł, takich jak zlecenia produkcyjne (gdzie przypisanie do okresu odbywa się według terminu zlecenia) i plany produkcyjne (gdzie przypisanie do okresu odbywa się według terminu przypisanego do pozycji planu). Użytkownik ma także możliwość połączenie obu źródeł, co daje pełny obraz przyszłego zapotrzebowania.
6. Zadbaj o efektywność energetyczną
Koszty energii stanowią istotną część wydatków firm produkcyjnych. Aby poprawić rentowność przedsiębiorstwa, warto rozważyć przeprowadzenie audytu energetycznego. Takie badanie pozwala dość dobrze zidentyfikować obszary, w których można zmniejszyć zużycie energii. Firmy, które chcą poprawić efektywność energetyczną, często decydują się także na modernizację parku maszynowego oraz wdrożenie systemów zarządzania energią, umożliwiających automatyzację procesów. Coraz większe znaczenie ma także dywersyfikacja źródeł energii, a w tym inwestycje w odnawialne źródła, takie jak instalacje fotowoltaiczne czy systemy kogeneracyjne.
7. Zminimalizuj wydatki administracyjne
Koszty ogólne, obejmujące wydatki administracyjne, biurowe, marketingowe czy te, związane z podróżami służbowymi, stanowią istotny element struktury kosztów przedsiębiorstwa produkcyjnego, a co za tym idzie, mają wpływ na jego rentowność. Ich wysoki poziom może wynikać z niekontrolowanych wydatków na usługi zewnętrzne, nieefektywnej organizacji pracy biurowej oraz braku narzędzi monitorujących przepływy finansowe w tym obszarze. Aby uniknąć tego typu problemów warto:
sprawdzić możliwość renegocjowania umów z dostawcami usług telekomunikacyjnych czy kurierskich,
wprowadzić systemy kontroli budżetowej oraz analizy kosztów,
wdrożyć outsourcing funkcji administracyjnych.
Jak poprawić rentowność w firmie produkcyjnej – podsumowanie
Poprawa rentowności w firmie produkcyjnej to złożony i wieloaspektowy proces, wymagający strategicznych działań na wielu frontach – od usprawnienia procesów produkcyjnych, poprzez kontrolę kosztów i innowacje produktowe, po efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. System ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje dane z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa oraz zapewnia lepszy przepływ informacji, może okazać się tu dużym wsparciem.
Dzięki swojej funkcjonalności pozwala bowiem na identyfikowanie wąskich gardeł, optymalizację zapasów, skuteczne prognozowanie wydatków i podejmowanie decyzji w oparciu o rzetelne informacje. Jeśli szukasz takiego rozwiązania dla swojej firmy, skorzystaj z możliwości bezpłatnego przetestowania demo oprogramowania Symfonia Handel. Wypełnij formularz i pobierz wersję demonstracyjną.